Σε σημαντική τόνωση της λειτουργικής τους κερδοφορίας προσδοκούν οι κατασκευαστικοί όμιλοι της χώρας, οι οποίοι θα βρεθούν στην «εμπροσθοφυλακή» των περιβαλλοντικών έργων που προωθεί το κυβερνητικό επιτελείο και συγκεκριμένα το υπουργείο Ενέργειας.
Πρόκειται για συνολικά 19 διαγωνισμούς για έργα συνολικής αξίας 1,5 δισ. ευρώ, εκ των οποίων περίπου 1,1 δισ. ευρώ αφορά τις δύο μονάδες στην Αττική. Εκτός όμως από το λεκανοπέδιο, προωθούνται και επιπλέον 17 μονάδες διαχείρισης απορριμμάτων, εκτιμώμενου κόστους 400 εκατ. ευρώ, σε όλη τη χώρα.
Τα έργα αυτά θα αναπτυχθούν μέσω ΣΔΙΤ, προβλέποντας κατασκευαστική περίοδο τριών ετών στην πλειονότητα των περιπτώσεων, κάτι που σημαίνει ότι οι περισσότερες εξ αυτών (ανάλογα φυσικά και με την πορεία των διαγωνισμών) θα πρέπει να έχουν αναπτυχθεί σε όλη τη χώρα μέχρι το τέλος του 2024.
Ασφαλώς, ήδη έχουν σημειωθεί καθυστερήσεις. Πριν από περίπου ένα
χρόνο, ο υπ. Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης ανέφερε ότι μέχρι το τέλος του
2020 θα έχουν δημοπρατηθεί και οι 17 μονάδες διαχείρισης απορριμμάτων,
χωρίς όμως να έχει σημειωθεί κάποια πρόοδος μέχρι σήμερα. Για την
ακρίβεια, δεν έχει «τρέξει» κανένας διαγωνισμός φέτος, αν και οι
τελευταίες πληροφορίες αναφέρουν ότι τις επόμενες ημέρες (ίσως ακόμα και
την επόμενη εβδομάδα) να προκηρυχθούν οι πρώτοι δύο διαγωνισμοί για
αντίστοιχες μονάδες.
Οπως φαίνεται, η πανδημία έφερε αλλαγές στις
προτεραιότητες και καθυστέρησε σημαντικά την όλη διαδικασία. Οι νέες
μονάδες αφορούν την Κρήτη (Ηράκλειο, Σητεία και Χερσόνησος), τη Δυτική
Θεσσαλονίκη, τον Βόρειο Εβρο, την Πάτρα, τη Λαμία, τον Βόλο, τη Λέσβο,
τη Χαλκίδα, το Αγρίνιο, τη Φωκίδα, τη Μύκονο, την Κεφαλονιά, τη Λάρισα,
την Τήνο και την Ανδρο.
Παράλληλα με τις 17 μονάδες σε όλη τη χώρα προβλέπεται να προχωρήσουν και οι διαγωνισμοί για τις νέες μονάδες στην Αττική, οι οποίες ασφαλώς αποτελούν και τη μερίδα του λέοντος. Πριν από λίγες ημέρες εγκρίθηκαν από την αρμόδια διυπουργική επιτροπή τα δύο έργα ΣΔΙΤ για την ανάπτυξη μονάδων διαχείρισης απορριμμάτων στη Φυλή και στο Σχιστό. Πρόκειται για έργα συνολικού ύψους 640 εκατ. ευρώ, τα οποία θα προσελκύσουν όλες τις μεγάλες εταιρείες του κατασκευαστικού κλάδου, καθώς πρόκειται για συμβάσεις οι οποίες εξασφαλίζουν μια σταθερή ροή εσόδων και λειτουργικής κερδοφορίας για περίοδο σχεδόν 30 ετών. Θα ακολουθήσουν δύο ακόμα μονάδες διαχείρισης απορριμμάτων για την κάλυψη των αναγκών της Βόρειας και της Νότιας Αττικής, όπως επίσης και μια μονάδα καύσης απορριμμάτων, συνολικού εκτιμώμενου κόστους τουλάχιστον 500 εκατ. ευρώ.
Στην παρούσα συγκυρία και με δεδομένα τα συνεχή πρόστιμα ύψους δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ που πληρώνει κάθε χρόνο η χώρα μας στην Ε.Ε., φαίνεται πως τα έργα αυτά δύνανται και οφείλουν να προχωρήσουν.
Σημειωτέον ότι, με βάση τις επιταγές της Ε.Ε., μέχρι το τέλος της δεκαετίας το 60% των παραγόμενων αστικών απορριμμάτων θα πρέπει να υφίσταται κάποιου είδους διαχείριση, πέραν της υγειονομικής ταφής (π.χ. επαναχρησιμοποίηση ή ανακύκλωση).
Πηγή : Καθημερινή