Παρασκευή 13 Δεκεμβρίου 2019

Εικονικός αγωγός φυσικού αερίου στον Αθερινόλακκο - Η λύση στο ενεργειακό πρόβλημα της Κρήτης

ΑθερινόλακοςΤο μεγάλο έργο ύψους 175 εκατ. ευρώ δεσπόζει στο 10ετές πρόγραμμα ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ
Ένα μεγάλο σε εμβέλεια, σημασία, αλλά και κόστος (αφού ο προϋπολογισμός εκκίνησης είναι στα 175 εκατομμύρια ευρώ) ενεργειακό έργο για την Κρήτη δεσπόζει στο 10ετές επενδυτικό πρόγραμμα του Διαχειριστή Ελληνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου 2020-2029, που δόθηκε σε δημόσια διαβούλευση.

Ο λόγος για το έργο του εικονικού αγωγού φυσικού αερίου στον Αθερινόλακκο, μια προωθούμενη επένδυση που θα δώσει λύση στο ενεργειακό πρόβλημα της Κρήτης, λειτουργώντας φυσικά συμπληρωματικά με τη μεγάλη ηλεκτρική διασύνδεση Κορακιάς-Αττικής, όταν αυτή υλοποιηθεί...
Ο όρος “εικονικός” έχει να κάνει με το ότι δε θα έχουμε κανονικό αγωγό, αλλά το φυσικό αέριο θα μεταφέρεται υγροποιημένο με πλοία, ενώ αντίστοιχες ακριβώς επενδύσεις με αυτή στον Αθερινόλακκο προβλέπονται στο 10ετές επενδυτικό πλάνο του ΔΕΣΦΑ για τα Δωδεκάνησα και για τα νησιά του Βόρειου Αιγαίου. Το σκεπτικό ακριβώς το ίδιο και για τα νησιά αυτά: Δηλαδή η άρση της ενεργειακής απομόνωσης των νησιών και η ενεργειακή θωράκισή τους, ώστε να εξαλειφθεί ο κίνδυνος ενός τυχόν μπλακ-άουτ...
Οι εικονικοί αγωγοί στην Κρήτη, στα Δωδεκάνησα και στο Βόρειο Αιγαίου αποτελούν το πλέον ίσως ενδιαφέρον κομμάτι στο πολυσύνθετο “παζλ” του επενδυτικού προγράμματος- “μαμούθ” του ΔΕΣΦΑ, που σε επίπεδο προϋπολογισμού ανέρχεται συνολικά στα 2,5 δισ. ευρώ. Κι αυτό γιατί πρόκειται για καινοτόμα ενεργειακά έργα που εντάσσονται για πρώτη φορά στον αναπτυξιακό σχεδιασμό του αρμόδιου εθνικού φορέα για το φυσικό αέριο.
Με τα καινοτόμα αυτά πρότζεκτ των λεγόμενων “εικονικών αγωγών” προβλέπεται ουσιαστικά η δημιουργία μιας εφοδιαστικής αλυσίδας για την παροχή LNG (υγροποιημένο φυσικό αέριο), που περιλαμβάνει την υποδομή που απαιτείται για τη μεταφορά, εκφόρτωση, αποθήκευση και αεριοποίηση του LNG στα νησιά.
Από πλευράς ιεράρχησης, βεβαίως, προηγείται ο εικονικός αγωγός της Κρήτης, αφού είναι ο μοναδικός που έχει ενταχθεί στην αρχή του 10ετούς πλάνου και συγκεκριμένα στην 3ετή περίοδο ανάπτυξης.
Όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά στο 10ετές επενδυτικό πρόγραμμα του ΔΕΣΦΑ που τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση, το έργο αφορά στη δημιουργία εικονικού αγωγού για την παροχή φυσικού αερίου (LNG) στην Κρήτη, για τοπική παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας. Η αλυσίδα εφοδιασμού περιλαμβάνει την υποδομή που απαιτείται για τη μεταφορά, εκφόρτωση, αποθήκευση και αεριοποίηση του ΥΦΑ στο νησί. Η αλυσίδα εφοδιασμού αποτελείται από λιμενικές εγκαταστάσεις/δεξαμενές στο νησί, τις δεξαμενές αποθήκευσης και τις μονάδες αεριοποίησης, καθώς και από το χτίσιμο πλοίου μεταφοράς (τροφοδοσίας) ΥΦΑ. Η εφοδιαστική αλυσίδα προσδιορίστηκε λαμβάνοντας υπόψη τη διαθεσιμότητα της νέας προβλήτας SSLNG στη Ρεβυθούσα.
Η χρήση του ΥΦΑ ως συμπληρωματικής πηγής για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας (πέραν της ηλεκτρικής διασύνδεσης του νησιού με το ηπειρωτικό σύστημα) θα ενισχύσει την αξιοπιστία του συστήματος και την ασφάλεια του εφοδιασμού του νησιού. Η ιδέα αφορά την εγκατάσταση μίας νέας μονάδας 400 MW στον Αθερινόλακκο, η οποία θα λειτουργεί στο διασυνδεδεμένο σύστημα παράλληλα, τροφοδοτώντας σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης την Κρήτη, ενώ η τροφοδοσία με ΥΦΑ μπορεί επίσης να επεκταθεί και στον βιομηχανικό και εμπορικό τομέα της Κρήτης.
ΜΟΝΑΔΑ ΑΕΡΙΟΥ
Προϋπόθεση η συμφωνία με τη ΔΕΗ
Σε κάθε περίπτωση, επειδή η λύση του εικονικού αγωγού συναρτάται με τη δημιουργία μονάδας αερίου και προβλέπει τη χρήση χώρων που ανήκουν στη ΔΕΗ, για να προχωρήσει η διαδικασία προϋπόθεση είναι να υπάρξει σύμφωνη γνώμη και συμφωνία του ΔΕΣΦΑ με τη ΔΕΗ.
Για τα Δωδεκάνησα προβλέπεται, επίσης, η παροχή Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (ΥΦΑ) προς ένα κεντρικό νησί (π.χ. Ρόδο, Πάτμο, Κάρπαθο, Κάλυμνο και Κω) για ηλεκτροπαραγωγή και δημιουργία βάσης για τον ανεφοδιασμό πλοίων με ΥΦΑ. Αντίστοιχη είναι η πρόταση για τα νησιά του Β. Αιγαίου, δηλαδή η παροχή Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου προς ένα κεντρικό νησί στο Βόρειο Αιγαίο (π.χ. Χίο, Λέσβο, Σάμο, Λήμνο, Ικαρία), για τοπική παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας και τροφοδοσία των διασυνδεδεμένων νησιών.
Στο δεκαετές επενδυτικό πλάνο του ΔΕΣΦΑ περιλαμβάνεται, ακόμη, η κατασκευή προβλήτας φόρτωσης πλοίων μεταφοράς Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου στη Ρεβυθούσα, τα οποία θα ανεφοδιάζουν πλοία είτε της ακτοπλοΐας είτε της ποντοπόρου ναυτιλίας στο λιμάνι του Πειραιά και θα τροφοδοτούν δορυφορικούς σταθμούς αποθήκευσης και διανομής LNG σε άλλα λιμάνια της Ελλάδας ή του εξωτερικού.
Στον τομέα των διεθνών διασυνδέσεων περιλαμβάνεται η σύνδεση του εθνικού συστήματος με τους αγωγούς ΤΑΡ και ελληνοβουλγαρικό, με τον πλωτό σταθμό Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου στην Αλεξανδρούπολη, καθώς και η κατασκευή αγωγού μήκους 57 χιλιομέτρων για την τροφοδοσία της Β. Μακεδονίας.

Πηγή : Nέα Κρήτη


Συνολικες προβολες σελιδας