Δευτέρα 28 Αυγούστου 2017

Εκατόμβη νεκρών στην Κρήτη - Σημεία καρμανιόλες

ΤΡΟΧΑΙΑ - ΕΚΚΛΗΣΑΚΙΑ - ΕΘΝΙΚΗ ΟΔΟΣ - ΒΟΑΚΟι θυσίες στον Κρητικό "Μολώχ της ασφάλτου", μάλλον για να είμαστε ακριβείς η εκατόμβη θυσιών όταν μιλάμε για εκατοντάδες νεκρούς τα τελευταία χρόνια και για 35 ήδη χαμένες ανθρώπινες ζωές μέσα στο 2017, είναι ένα θλιβερό... "τανγκό", στο οποίο χορεύουν δύο θανάσιμοι "παρτενέρ".

Από τη μια η έλλειψη οδηγικής παιδείας και η κακή νοοτροπία που συνεχίζει να υπάρχει στην Κρήτη, πλαισιωμένη δυστυχώς από τις επικίνδυνες ενίοτε οδηγικές ακροβασίες των τουριστών, και από την άλλη τα χάλια του οδικού μας δικτύου. Και αν το πρώτο κομμάτι, της παιδείας, της νοοτροπίας σηκώνει πολλή συζήτηση, για το δεύτερο κομμάτι τα πράγματα είναι απλά και ξεκάθαρα.
Με ένα Βόρειο Οδικό Άξονα συνολικού μήκους 312 χιλιομέτρων, που όμως διαθέτει μόλις 42 χιλιόμετρα (συν άλλα 9,1 χλμ. όταν ολοκληρωθεί το τμήμα Γουρνών-Χερσονήσου) σύγχρονου αυτοκινητόδρομου, δρόμου δηλαδή 4ιχνης κυκλοφορίας με βοηθητική λωρίδα και διαχωριστικό στηθαίο, με ένα επαρχιακό οδικό δίκτυο σε κακή κατάσταση και με αστικό δίκτυο χωρίς κατάλληλη σήμανση ή φωτισμό, δεν είναι να απορεί κανείς για τον τρομακτικό ρυθμό με τον οποίο σημειώνονται τροχαία δυστυχήματα και ατυχήματα.

Για να παραθέσουμε όμως τα πράγματα με ονόματα, διευθύνσεις και αριθμούς, θα επιχειρήσουμε να ξεδιπλώσουμε μια συνοπτική "χαρτογράφηση" της εικόνας στο οδικό δίκτυο του νησιού. Στο μέτωπο του ΒΟΑΚ το σκηνικό ενόψει του μεγάλου έργου ανακατασκευής τού Βόρειου Οδικού Άξονα, που ελπίζουμε να δημοπρατηθεί μέσα στο 2018, μοιάζει αποκαρδιωτικό. Στα 312 χιλιόμετρα εκτείνεται το συνολικό μήκος του ΒΟΑΚ, μόνο όμως 42 χιλιόμετρα διαθέτουν κανονικές προδιαγραφές αυτοκινητοδρόμου. Για του λόγου το αληθές, προδιαγραφές αυτοκινητοδρόμου (δρόμο 4ιχνης κυκλοφορίας με ΛΕΑ και διαχωριστικό στηθαίο τύπου new jersey) έχουμε στα εξής τμήματα:
- 11 χλμ. περιμετρικά των Χανίων.
- 7 χλμ. περιμετρικά του Ρεθύμνου.
- 25 χλμ. περιμετρικά του Ηρακλείου (Α/Κ Γουβών - Α/Κ Ληνοπεραμάτων).
- Επιπλέον 9,1 χλμ. είναι σε φάση κατασκευής στο τμήμα Γουρνών-Χερσονήσου, το οποίο αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2018.

Το στηθαίο σώζει
Γιατί όμως στεκόμαστε με έμφαση στο πόσο μικρό κομμάτι του ΒΟΑΚ διαθέτει προδιαγραφές αυτοκινητοδρόμου και κυρίως διαχωριστικό στηθαίο;
Η απάντηση είναι απλή: Το στηθαίο σώζει ανθρώπινες ζωές! Κι αν κάποιος αμφιβάλλει ας ανατρέξει στα στοιχεία. Οι αριθμοί δίνουν μια συγκλονιστική διαπίστωση: Στο διάστημα 2000-2003, όταν δεν είχε κατασκευαστεί το στηθαίο στη διαδρομή από Γιόφυρο έως διασταύρωση Βιομηχανικής, 33 ψυχές χάθηκαν στην άσφαλτο.
Από το 2003 ως τα σήμερα ο αριθμός περιορίστηκε σε 4 θανάτους! Αν αυτό δεν αποτελεί απόδειξη ότι μια τέτοια παρέμβαση μπορεί να σώσει ζωές, τότε ποια άλλη θα μπορούσε να διεκδικήσει αυτό το ρόλο, σωφρονίζοντάς μας;

Τι έχουμε να περιμένουμε
Μακάρι να ήταν αλλιώς, η πραγματικότητα όμως είναι ότι για τον υπόλοιπο ΒΟΑΚ που δεν έχει αναβαθμιστεί (είτε με προδιαγραφές αυτοκινητοδρόμου είτε χωρίς αυτές) βαδίζουμε στο άγνωστο με βάρκα την... ελπίδα. Πολύ απλά γιατί δεν υπάρχουν ώριμες μελέτες!
Ειδικότερα, με βάση τα επίσημα στοιχεία:
- Μέση ωριμότητα από πλευράς μελετών παρουσιάζουν έξι οδικά τμήματα με συνολικά μήκη 21 χλμ. αυτοκινητοδρόμου (Καλύβες-Άγ. Πάντες 7 χλμ., Εσταυρωμένος-Πάνορμο 7 χλμ., Μάλια-Νεάπολη 7 χλμ.) και 11 χλμ. μονού κλάδου (παράκαμψη Κισσάμου 6,5 χλμ., Καλό Χωριό-γέφυρα Φρουζή 5 χλμ.).
Η συνολική εκτιμώμενη δαπάνη κατασκευής τους είναι 291,5 εκατ. ευρώ.
- Χαμηλή ωριμότητα μελετών παρουσιάζουν 52 χλμ. μελλοντικού αυτοκινητοδρόμου (Βρύσες-Πετρέ 16 χλμ., Πετρέ-Ατσιπόπουλο 8 χλμ., Αμάρι-Εσταυρωμένος 7,5 χλμ., Φόδελε-Ληνοπεράματα 15 χλμ., Νεάπολη-Άγ. Νικόλαος 5,5 χλμ.) και 40 χλμ. μονού κλάδου (γέφυρα Φρουζή-Καβούσι 7 χλμ., Καβούσι-Αυχήν Αγκαθιάς 33 χλμ.).
- Χωρίς συμβάσεις μελετών απομένουν 65,5 χλμ. μελλοντικού αυτοκινητοδρόμου (Καλύβες-Άγ. Πάντες, Άγ. Πάντες-Βρύσες, Εξάντης-Φόδελε, Χερσόνησος-Μάλια, Α/Κ Μαλίων, Μάλια-Νεάπολη).

Τα σημεία-καρμανιόλες
Ουκ ολίγα και άκρως θανατηφόρα τα σημεία-καρμανιόλες κατά μήκος του ΒΟΑΚ. Τα πιο επικίνδυνα σημεία του ΒΟΑΚ όπου έχουν συμβεί τα πιο πολλά τροχαία δυστυχήματα είναι τα εξής:
1) Κόμβος Δραπανιά, Νοπήγια, λίγο έξω από Καστέλι.
2) Στροφές πάνω από Πλατανιά-Ταυρωνίτη.
3) Πλατάνι - διασταύρωση Σούδας.
4) Στροφές Αγία Σοφίας-Άγιος Ραφαήλ.
5) Συχνές διαβάσεις πεζών στην περιοχή Καβρού.
6) Περιοχή Πετρέ.
7) Περιοχή Εσταυρωμένου.
8) Ξενοδοχεία στην ευθεία Αρκαδίου, με επίσης συχνές διαβάσεις πεζών.
9) Σκαλέτα στροφές.
10) Περιοχή Λατζιμά, όπου έχουμε συχνές εισόδους στο αντίθετο ρεύμα κυκλοφορίας.
11) Σίσες, μαγαζάκια με πορτοκάλια κ.λπ. μέσα στο δρόμο.
12) Στροφές Σισών.
13) Διασταύρωση Φόδελε.
14) Διασταύρωση Αγίας Πελαγίας.
15) Έξοδος-είσοδος κόμβου Γαζίου-Αγίας Μαρίνας.
16) Έργα στο ύψος αεροδρομίου - κόμβος Πρασάς.
17) Χερσόνησος-Σταλίδα.
18) Μάλια, διέλευση από χωριό - αρχαιότητες.
19) Διασταύρωση Μιλάτου.
20) Ντάρμαρος-Σεληνάρι (πτώση βράχων - διάβαση πεζών).
21) Έξοδος τούνελ περιοχή Λατσίδας.
22) Κόμβος Αγίου Νικολάου, Ελούντας και Κριτσάς.
23) Αρχαιότητες Γουρνιών.
24) Περιοχή Καβουσίου.
25) Είσοδος Σητείας.

Υπόλοιπο οδικό δίκτυο
Μπορεί για το ΒΟΑΚ η εικόνα ως προς τις τεχνικές προδιαγραφές που υπάρχουν σήμερα να μοιάζει αποκαρδιωτική, δεν πάει πίσω όμως στις δευτερεύουσες εθνικές οδούς και το επαρχιακό οδικό δίκτυο της Κρήτης.
Χαρακτηριστική είναι η "ακτινογραφία" μέσα από τη μελέτη "Στρατηγικό Σχέδιο για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας στην Κρήτη 2016-2020", που συντάχθηκε από τη Γενική Διεύθυνση Αναπτυξιακού Προγραμματισμού, Περιβάλλοντος και Υποδομών της Περιφέρειας Κρήτης.
Η εικόνα έχει ως εξής:
- Ηράκλειο - Μοίρες - Τυμπάκι - Αγία Γαλήνη (Ε.Ο. 97), μήκους 77 Km: Η σημερινή κατάσταση των οδοστρωμάτων και της οριζόντιας και κατακόρυφης σήμανσης και εν γένει της οδού είναι μέτρια έως κακή.
- Ηράκλειο-Κνωσός (Ε.Ο. 95), μήκους 5 Km: Το μεγαλύτερο μέρος της οδού είναι ανακατασκευασμένο επειδή διέρχεται από αστική περιοχή.
- Χανιά-αεροδρόμιο (Ε.Ο. 94), μήκους 17 Km: H σημερινή κατάσταση των οδοστρωμάτων και της οριζόντιας και κατακόρυφης σήμανσης και εν γένει της οδού είναι μέτρια έως κακή (χαρακτηρισμένο ως τριτεύον Ε.Ο.).
- Χερσόνησος-Καστέλι Πεδιάδος (Ε.Ο. 92), μήκους 25 Km: H σημερινή κατάσταση των οδοστρωμάτων και της οριζόντιας-κατακόρυφης σήμανσης και εν γένει της οδού είναι κακή (χαρακτηρισμένο ως τριτεύον Ε.Ο.).
- Παλαιά εθνική οδός Κίσσαμος - Χανιά - Ρέθυμνο - Ηράκλειο - Άγιος Νικόλαος, μήκους περίπου 250 Km: H σημερινή κατάσταση των οδοστρωμάτων και της οριζόντιας-κατακόρυφης σήμανσης και εν γένει της οδού είναι κακή.
Το επαρχιακό οδικό δίκτυο της Περιφερειακής Ενότητα Χανίων εκτείνεται σε μήκος 900 Km, της Περιφερειακής Ενότητας Ρεθύμνου εκτείνεται σε μήκος 600 Km, της Περιφερειακής Ενότητας Ηρακλείου εκτείνεται σε μήκος 1.100 Km και της Περιφερειακής Ενότητας Λασιθίου εκτείνεται σε μήκος 840 Km.
H σημερινή κατάσταση των οδοστρωμάτων και της οριζόντιας-κατακόρυφης σήμανσης και εν γένει των επαρχιακών οδών της Κρήτης χαρακτηρίζεται μέτρια έως κακή.

Περιμένοντας την οδική ασφάλεια
Μπορεί το ζητούμενο να είναι η ανακατασκευή του οδικού δικτύου, είτε πρόκειται για το ΒΟΑΚ είτε για το επαρχιακό οδικό δίκτυο, όμως κρίσιμες έως σωτήριες μπορούν να αποδειχτούν βραχυπρόθεσμες, μικρής κλίμακας παρεμβάσεις, που εντάσσονται στο πλαίσιο της οδικής ασφάλεια.
Εδώ, στο πολύ κρίσιμο αυτό μέτωπο, περιμένουμε δύο μεγάλες παρεμβάσεις. Η μία αφορά στη μελέτη οδικής ασφάλειας του υφιστάμενου ΒΟΑΚ, για την οποία έχει ήδη προκηρύξει δημόσιο διαγωνισμό ο Οργανισμός Ανάπτυξης Κρήτης, με προεκτιμώμενη αμοιβή 402.958,86 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ). Η διάρκεια εκτέλεσης των εργασιών είναι 6 μήνες. Το αντικείμενο της σύμβασης περιλαμβάνει την εκπόνηση μίας έκθεσης εκτίμησης έργου, συγκέντρωση-αξιολόγηση στοιχείων, αυτοψία, καταγραφή προβλημάτων, αξιολόγηση κινδύνου και τελικά υποβολή προτάσεων για επεμβάσεις στο ΒΟΑΚ.
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΚΡΗΤΗΣ

Παρέμβαση σε 450 σημεία
Μια έτερη μεγάλη παρέμβαση οδικής ασφάλειας έχει δρομολογηθεί από την Περιφέρεια Κρήτης για το επαρχιακό δίκτυο.
Πρόκειται για παρεμβάσεις σε πάνω από 450 σημεία λεγόμενης μειωμένης οδικής ασφάλειας, που παρουσιάζουν Μεγάλη Συγκέντρωση Ατυχημάτων (ΜΟΑ - Α), όπως έχουν προσδιοριστεί από μελέτη που εκπόνησε η "Εγνατία", και τα οποία καταλαμβάνουν συνολικά 924 χιλιόμετρα με συνολικό κόστος παρέμβασης τα 30 εκατομμύρια ευρώ.
Η εικόνα αναλυτικά:
- Στην Περιφερειακή Ενότητα Λασιθίου: 120 θέσεις ΜΟΑ συνολικά σε 12 οδούς.
- Στην Περιφερειακή Ενότητα Ηρακλείου: 96 θέσεις ΜΟΑ συνολικά σε 17 οδούς.
- Στην Περιφερειακή Ενότητα Ρεθύμνου: 115 θέσεις ΜΟΑ συνολικά σε 12 οδούς.
- Στην Περιφερειακή Ενότητα Χανίων: 121 θέσεις ΜΟΑ συνολικά σε 10 οδούς.
Ρεπορτάζ: Μπάμπης Σαββίδης

Πηγή : Νέα Κρήτη

Συνολικες προβολες σελιδας