Από μηδενική βάση ξεκινά για πολλοστή φορά η λύση για το Βόρειο Οδικό
Άξονα της Κρήτης. Η αλλαγή στην ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών φαίνεται
να φέρνει και πάλι αλλαγές στο σχεδιασμό του υπουργείου, το οποίο
αναγκαστικά θα πρέπει να λάβει υπ' όψιν του κυρίως το μεσοπρόθεσμο
σχέδιο και τις προβλεπόμενες σε αυτό σταδιακές αποκρατικοποιήσεις των
αυτοκινητόδρομων της χώρας μέχρι το 2015.
Ας δούμε όμως πώς εξελίσσεται η υπόθεση του ΒΟΑΚ τα τελευταία χρόνια
και πώς σήμερα επανέρχεται ως αναγκαστική επιλογή η εκχώρηση του βασικού
οδικού άξονα της Κρήτης.
Στις 30 Ιανουαρίου του 2008 ο Περιφερειάρχης κ. Σεραφείμ Τσόκας
ανακοίνωνε στο Περιφερειακό Συμβούλιο, που διεξαγόταν στα Χανιά, πως η
μόνη λύση για να υλοποιηθεί ο ΒΟΑΚ θα ήταν η αυτοχρηματοδότηση.
Επρόκειτο για πρόταση που ο ίδιος είχε αναφέρει στον τότε Γ.Γ. του
ΥΠΕΧΩΔΕ από το Νοέμβριο του 2007. Ήταν μια ιδέα που είχε ξεκινήσει σε
επίπεδο Κρήτης από τον τελευταίο Νομάρχη Χανίων κ. Γρηγόρη Αρχοντάκη,
υιοθετήθηκε από τον κ. Τσόκα και ψηφίστηκε από το Περιφερειακό Συμβούλιο
ως πρόταση προς τον τότε Υπουργό Υποδομών κ. Γιώργο Σουφλιά.
Η πρόταση συνάντησε εξ αρχής τον προβληματισμό και την αντίδραση
φορέων εξ αιτίας του ενδεχομένου επιβολής διοδίων στον ΒΟΑΚ, ενώ είχε
εκφραστεί και ως εναλλακτική λύση για την παραχώρηση η διάθεση στους
επενδυτές γης ως αντάλλαγμα, προκειμένου να μην τοποθετηθούν διόδια.
Τελικά η πρόταση έπεσε στο κενό, αφού απορρίφθηκε από τον κ. Σουφλιά και
εγκαταλείφθηκε.
Στα πρότυπα της «Εγνατία»
Δύο χρόνια μετά η νέα λύση για να αποκτήσει η Κρήτη ΒΟΑΚ, ήρθε από
τον Υπουργό Υποδομών κ. Δημήτρη Ρέππα, ο οποίος ανακοίνωνε επίσημα πως
θα ακολουθούσε το πρότυπο της επιτυχημένης «Εγνατία Α.Ε.».
Μετά από ένα έτος που υπήρξαν μεγάλες καθυστερήσεις για τη σύσταση
της εταιρίας «Υποδομές Κρήτης Α.Ε.», στα τέλη Ιουνίου ξεπεράστηκαν τα
τελευταία εμπόδια και η λύση φάνηκε πως άρχισε να δρομολογείται.
Υπεγράφη από τον Υπουργό Οικονομικών η διυπουργική Απόφαση των
Υπουργών Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων και Περιφερειακής Ανάπτυξης για
τη σύσταση της εταιρίας που προβλέπεται πως θα ανήκει στο δημόσιο και θα
ξεκινήσει με αρχικό μετοχικό κεφάλαιο 4 εκατ. ευρώ, που θα καλυφθεί από
τον τακτικό προϋπολογισμό, όπως και οι λειτουργικές και διοικητικές
δαπάνες της.
Σύμφωνα με το σχεδιασμό η εταιρία πρόκειται να αναλάβει, τη μελέτη,
το σχεδιασμό, την κατασκευή, την επέκταση, τη λειτουργία και τη
συντήρηση του έργου του ΒΟΑΚ, αλλά και το σχεδιασμό και την κατασκευή
και άλλων μεγάλων οδικών έργων του νησιού.
Συμβάσεις παραχώρησης
Ωστόσο, η υπόθεση του ΒΟΑΚ παίρνει και πάλι νέα τροπή, αφού, όπως
ενημέρωσε ο νέος Υπουργός Υποδομών κ. Γιάννης Ραγκούσης τους εκπροσώπους
των κομμάτων, προκύπτουν νέα δεδομένα στο σχεδιασμό του Υπουργείου για
τους αυτοκινητόδρομους συνολικά, τα οποία επηρεάζουν άμεσα και το ΒΟΑΚ.
Έτσι ετέθησαν ξανά στο τραπέζι των συζητήσεων οι «συμβάσεις
παραχώρησης» των αυτοκινητόδρομων. Τα έργα σύμπραξης δημόσιου και
ιδιωτικού τομέα μπαίνουν και πάλι στο επίκεντρο με τις πληροφορίες να
αναφέρουν πως τώρα υπάρχει θετική άποψη και διάθεση από την πολιτική
ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών να προχωρήσει με μια τέτοια διαδικασία ο
ΒΟΑΚ.
Το κρίσιμο δεδομένο αυτή την περίοδο εντοπίζεται στη διαπίστωση πως
οι «συμβάσεις παραχώρησης» αποτελούν μονόδρομο πλέον για τη χώρα
συνολικά και τα μεγάλα έργα, αφού στον κατάλογο των αποκρατικοποιήσεων,
που εγκρίθηκε στο πλαίσιο της ψήφισης του μεσοπρόθεσμου, προβλέπεται
ρητά ότι περιλαμβάνονται οι αυτοκινητόδρομοι, οι οποίοι θα πρέπει να
δοθούν μέχρι το 2015.
Επί της ουσίας τα τελευταία δέκα χρόνια ο Βόρειος Άξονας παραμένει
σχεδόν στάσιμος στην Κρήτη με τα σχέδια να εναλλάσσονται και τους
πολίτες να ταλαιπωρούνται σε δρόμους, που οι προδιαγραφές τους ανήκουν
στη δεκαετία του '70.
ΜΙΧ. ΑΤΣΑΛΑΚΗΣ
Πηγή : Ανατολή