Πέμπτη 2 Μαρτίου 2017

Στις... καλένδες το μεγάλο καλώδιο της Κρήτης

ΚΑΛΩΔΙΟ
Ουδέν μονιμότερο του προσωρινού; Στα χαρτιά, θεωρητικά, παραμένει πάντοτε στο "κάδρο" η μεγάλη υποθαλάσσια ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης με την ηπειρωτική χώρα. Επί του πρακτέου, όμως, φαίνεται πως το συγκεκριμένο εγχείρημα είναι στον "αέρα".

Αντίθετα με τη μικρή διασύνδεση, το λεγόμενο μικρό καλώδιο (Χανιά-Πελοπόννησος), που προχωρά κανονικά και προβλέπεται να ολοκληρωθεί το 2020, το μεγάλο καλώδιο (Κορακιά-Αττική) πηγαίνει μια 3ετία πίσω.
Ο χρονικός ορίζοντας ολοκλήρωσης του μεγάλου καλωδίου μετατέθηκε από το 2021 για το 2024. Και αυτό δίχως μάλιστα να δοθούν συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα ανά βήμα των διαδικασιών.
Ενδείξεις σαφείς πως η λογική σε επίπεδο κυβέρνησης και ΑΔΜΗΕ είναι πλέον "πάμε με τη μικρή διασύνδεση της Κρήτης και για τη μεγάλη βλέπουμε κάπως, κάπου, κάποτε"...
Με άλλα λόγια, δεν αποκλείεται να ισχύσει το γνωστό στην Ελλάδα "ουδέν μονιμότερο του προσωρινού". Η προσωρινή υποτίθεται λύση του μικρού και πιο φθηνού καλωδίου να γίνει δηλαδή... μόνιμη!
Αναλυτικότερα, για το δεύτερο εξάμηνο του 2024 μετατίθεται η ηλέκτριση της μεγάλης διασύνδεσης της Κρήτης, όπως προβλέπεται στην προκαταρκτική μελέτη ανάπτυξης του συστήματος μεταφοράς που έδωσε προ ημερών στη δημοσιότητα ο ΑΔΜΗΕ.
Πρόκειται για την περίφημη διασύνδεση 2x350MW, που σύμφωνα με το Διαχειριστή, εφόσον κριθεί αναγκαίο, μπορεί να αναβαθμιστεί με μεγαλύτερη χωρητικότητα, η οποία όμως δεν μπορεί να υπερβαίνει τα 1.000MW. Το έργο, σύμφωνα με τις σχετικές μελέτες, θα κοστίσει 712,9 εκατ. ευρώ.
Για τη μεγάλη διασύνδεση, δεν περιλαμβάνεται αναλυτικό χρονοδιάγραμμα των επιμέρους έργων, γεγονός που θέτει το συγκεκριμένο πρότζεκτ σε ένα κλίμα αβεβαιότητας.
Αντιθέτως, για τη μικρή διασύνδεση Πελοποννήσου-Χανίων, υπάρχει πιο εκτεταμένη ανάλυση, με το έργο να προβλέπεται να ολοκληρώνεται το 2020 και να κοστίζει 327,9 εκατ. ευρώ. Σημειώνεται ότι η διασύνδεση της Κρήτης χαρακτηρίζεται ως έργο ιδιαίτερης σημασίας, τόσο λόγω των υψηλών φορτίων (ενέργεια και ισχύς) της νήσου, όσο και λόγω του πλούσιου δυναμικού ΑΠΕ που διαθέτει.
Ως προς το χρονοδιάγραμμα των επιμέρους έργων της μικρής διασύνδεσης, προβλέπονται τα εξής:
- Για το 2017, η ολοκλήρωση της μελέτης βυθού (α' εξάμηνο) και η αναβάθμιση υφιστάμενων γραμμών μεταφοράς του συστήματος στη Σπάρτη (β' εξάμηνο).
- Για το 2018, επιπλέον εργασίες αναβάθμισης των γραμμών μεταφοράς Σπάρτης-Σκάλας (α' εξάμηνο), Σκάλας-Μολάων και Μεγαλόπολης-Σπάρτης (β' εξάμηνο).
- Για το 2019, το τερματικό αντιστάθμισης νοτιοανατολικής Πελοποννήσου, εργασίες στα Χανιά και πιθανόν στα Ληνοπεράματα (α' εξάμηνο), αναβάθμιση της γραμμής Μεγαλόπολη Ι-Σπάρτη ΙΙ, και εργασίες στους Μολάους, στο τερματικό αντιστάθμισης (β' εξάμηνο).
- Για το 2020, το καλωδιακό τμήμα σύνδεσης 150KV νοτιοανατολικής Πελοποννήσου-Υ/Σ Χανίων Ι, η ολοκλήρωση των εργασιών στις γραμμές μεταφοράς Ρουφ-Λάδωνας και η ολοκλήρωση της πρώτης φάσης της διασύνδεσης της Κρήτης με το ηπειρωτικό σύστημα εντός του πρώτου εξαμήνου.

Η σημασία

Ενεργειακή επάρκεια
Η ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης με το ηπειρωτικό σύστημα ενισχύει την επάρκεια ηλεκτρικής ενέργειας στο νησί και ταυτόχρονα εξοικονομεί κόστος πολλών εκατομμυρίων ευρώ κάθε χρόνο, με το οποίο επιβαρύνονται οι καταναλωτές ρεύματος μέσω των Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ), μιας χρέωσης που περιλαμβάνεται σε όλους τους λογαριασμούς ρεύματος.
Οι ΥΚΩ καλύπτουν τη διαφορά ανάμεσα στο υψηλό κόστος παραγωγής ηλεκτρισμού στα μη διασυνδεδεμένα νησιά, όπου το μόνο καύσιμο ηλεκτροπαραγωγής είναι το ντίζελ, και το χαμηλότερο κόστος στην ηπειρωτική Ελλάδα, προκειμένου τα τιμολόγια να είναι ενιαία σε όλη τη χώρα και να μην επωμίζονται οι κάτοικοι των νησιών με υψηλές χρεώσεις για την κάλυψη του κόστους του ντίζελ.
Μετά την ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης, οι υπάρχουσες μονάδες παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας ουσιαστικά θα σταματήσουν να λειτουργούν και θα τεθούν σε καθεστώς "εφεδρείας", προκειμένου να καλύψουν κάποιες έκτακτες ανάγκες.
Η απόσυρση των μονάδων ηλεκτρικής ενέργειας που λειτουργούν με πετρέλαιο αποτελεί προσαρμογή της ΔΕΗ σε κοινοτικές οδηγίες περί βιομηχανικών εκπομπών και περιορισμού των εκπομπών ορισμένων ρύπων στην ατμόσφαιρα από μεσαίου μεγέθους μονάδες καύσης.
Ρεπορτάζ: Μπάμπης Σαββίδης

Πηγή : Νέα Κρήτη

Συνολικες προβολες σελιδας