Τετάρτη 22 Νοεμβρίου 2023

Στο επαρχιακό οδικό δίκτυο την Κρήτης τα περισσότερα θανατηφόρα τροχαία

 https://cdn.onmmd.gr/img/1200/675/85/2018/12/04/bigstock-car-crash-accident-on-street-214986415.webp?t=dsMTGZ_dbTMzideKSmDHyA

34 άνθρωποι (27 οδηγοί, 3 επιβάτες, 4 πεζοί) έχουν αφήσει τη ζωή τους στην άσφαλτο της Κρήτης από την αρχή του τρέχοντος έτους. Μάλιστα 4 εξ αυτών σε δυστυχήματα που έλαβαν χώρα μόνο μέσα στο μήνα Νοέμβριο.

Και μπορεί πέρυσι κατά το ίδιο διάστημα σε τροχαία δυστυχήματα να είχαν χάσει τη ζωή τους 46 άτομα, ωστόσο και πάλι τα νούμερα αυτά που καταγράφονται έως τώρα στη φετινή χρονιά δεν παύουν να είναι απογοητευτικά. Παράλληλα αναδεικνύουν το μέγεθος του προβλήματος, είτε με τα κακής ποιότητας ή κακοσυντηρημένα οδικά δίκτυα είτε με την συμπεριφορά των οδηγών.

 

4 νεκροί  στο Νομό Λασιθίου


Η αρνητική «πρωτοκαθεδρία» κατά τη φετινή χρονιά, σύμφωνα και με τα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα ο πρόεδρος του Εθελοντικού Συλλόγου Πρόληψης Τροχαίων Ατυχημάτων (Ε.ΣΥ.ΠΡΟ.Τ.Α.) Γιάννης Λιονάκης καταγράφεται στο νομό Χανίων με 11 συνολικά νεκρούς έως τώρα, που «μεταφράζονται» σε 71 θανάτους ανά εκατομμύριο κατοίκων. Το Λασίθι ακολουθεί  με 53 θανάτους ανά εκατομ. κατοίκων (4 νεκροί) και το Ηράκλειο με 50 θανάτους ανά εκατομ. κατοίκων (15 νεκροί). Την τετράδα συμπληρώνει ο νομός Ρεθύμνου, με τους 4 νεκρούς ως τώρα να αναλογούν σε 48 νεκρούς ανά εκατομ. κατοίκων. Σημειώνεται ότι το 2022 είχε κλείσει για το νομό Λασιθίου με 3 συνολικά νεκρούς στους δρόμους την ίδια ώρα που το 2021 είχε κλείσει αντίστοιχα με 12 νεκρούς, νούμερο που είχε αποτελέσει τη χειρότερη «επίδοση» από το μακρινό 1985.

Βάσει των στοιχείων που έχουν προκύψει με 8 παραμετροποιήσεις (πεζοί-οδηγοί, φύλο, ηλικία, ημέρα, ώρα, τύπος οχήματος, τύπος δυστυχήματος, σε ποιο οδικό δίκτυο, σε ποιον Δήμο), στο νομό Λασιθίου μέχρι στιγμής κατά το τρέχον έτος, από τροχαία έχουν «φύγει» 4 άνθρωποι (3 οδηγοί, 1 επιβάτης-όλοι άνδρες), σε ηλικίες  18-70+ ετών.

Τα θύματα της ασφάλτου στο Λασίθι διαμοιράζονται ανά 1 στις ηλικιακές κατηγορίες 18-25, 26-35, 55-70 και 70+.

Τα δύο δυστυχήματα έγιναν με αυτοκίνητα και τα άλλα δυο με μοτοσικλέτα (ένα τον Φεβρουάριο, ένα τον Αύγουστο και δυο τον Οκτώβριο) και αφορούσαν περιπτώσεις εκτροπής και σύγκρουσης (δύο και δύο).

Τα δυστυχήματα αυτά σημειώθηκαν τα δυο εντός πόλεως και τα άλλα δύο επί του ΒΟΑΚ, σε αντίθεση με τις προηγούμενες δυο χρονιές στις οποίες κατά συντριπτικό ποσοστό είχαν λάβει χώρα στο επαρχιακό δίκτυο του νομού Λασιθίου.

Στους Δήμους Αγίου Νικολάου και Σητείας αντιστοιχεί το 100% των νεκρών (3 και 1 αντίστοιχα), με τους Δήμους Ιεράπετρας και Οροπεδίου Λασιθίου να μην μετρούν κατά το τρέχον έτος τροχαίο δυστύχημα.

 

Στο επαρχιακό δίκτυο η πλειοψηφία των δυστυχημάτων

Σε μια πιο αναλυτική ανάγνωση των στοιχείων του κ. Λιονάκη, σε επίπεδο νησιού οι 15 εκ των 34 μέχρι σήμερα νεκρών για το 2023, προέρχονται κυρίως από δυστύχημα στο επαρχιακό δίκτυο (σε ποσοστό 44%), οι 7 στον ΒΟΑΚ (21%) και οι 12 εντός της πόλεως (35%).

Η μεγάλη πλειοψηφία αυτών οδηγούσε αυτοκίνητο (53% των περιπτώσεων, 38% μοτοσικλέτα, 3% φορτηγά, 3% τρακτέρ, 3% ποδήλατο). Οι εκτροπές αποτελούν τον κυριότερο λόγο (47%) του ατυχήματος, έπονται οι συγκρούσεις (35%) και ακολουθούν οι παρασύρσεις (15%).

Το 79% των θυμάτων (27) ήταν άνδρες, με τις ηλικίες των 18-25, 55-70, άνω των 70 και  26-35 (23%, 23%, 18%, 15%) να είναι οι συνηθέστερες στη σχετική λίστα.

Το 9% των περιπτώσεων αφορούσε στις ηλικίες 36-55, ενώ σε αντίθεση με πέρυσι  4 δυστυχήματα σημειώθηκαν στην ηλικιακή κατηγορία 0-17.

 

«Να δοθεί βάρος στο επαρχιακό οδικό δίκτυο»

Όπως επισημαίνει στην ΑΝΑΤΟΛΗ ο κ. Λιονάκης αναγιγνώσκοντας τα παραπάνω στοιχεία, το πρόβλημα με τα τροχαία δυστυχήματα έγκειται κυρίως στο επαρχιακό οδικό δίκτυο του νησιού μας, όπου και θα πρέπει, τονίζει, να δοθεί βάρος από την Πολιτεία και τις αρμόδιες αρχές.

 

«Πρέπει να πάει στο 30% το όριο ταχύτητας εντός των πόλεων»

Αυτό που επίσης φέτος ξεχωρίζει, όπως λέει, και σε επίπεδο χώρας, είναι τα πολλά τροχαία δυστυχήματα εντός των πόλεων εξαιτίας των υψηλών ταχυτήτων. Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Εθελοντικού Συλλόγου Πρόληψης Τροχαίων Ατυχημάτων, «είναι επιτέλους καιρός να εναρμονιστούμε με αυτά που συμβαίνουν στον ευρωπαϊκό χώρο και όχι μόνο, υιοθετώντας εντός των κέντρων των πόλεων τουλάχιστον τα 30 χιλιόμετρα το όριο ταχύτητας. Όσο δεν το κάνουμε αυτό, θα έχουμε πρόβλημα».

 

Αύξηση των σοβαρών τραυματισμών

Στοιχείο που φέτος ξεχωρίζει εν συγκρίσει με τα προηγούμενα χρόνια είναι η αύξηση των σοβαρών τραυματισμών, με 401 συνολικά τραυματισμούς (211 με το αυτοκίνητο, 180 με μηχανή, 8 με ποδήλατο, 2 με «γουρούνα») μέχρι σήμερα. «Αυτό είναι πολύ σοβαρό γιατί είναι οι περισσότεροι τραυματισμοί που είχαμε ποτέ στο νησί», την ώρα που ο αριθμός των θανάτων -34- ήταν ο μικρότερος που είχαμε αντίστοιχα. «Αυτό σημαίνει ότι υπάρχει αγαθή συγκυρία, αφού δεν ξέρουμε ένας οποιοσδήποτε τραυματισμός πώς θα μπορούμε να είχε εξελιχθεί».

Κατά τον κ. Λιονάκη, ο φετινός αριθμός των νεκρών στην άσφαλτο «δεν πρέπει να μας ενθαρρύνει. Η αστυνόμευση που υπάρχει, η κουβέντα που κάνουμε όλοι, οι επισταμένοι έλεγχοι, έχουν φέρει κάποια καλύτερα αποτελέσματα, πρέπει όμως να συνεχίσουμε να προσέχουμε, περιμένοντας τα νούμερα να παγιωθούν τα επόμενα χρόνια».

 

Η χρήση των καμερών

Προσθέτει δε ότι δεδομένου πως η Κρήτη είναι το διαμέρισμα με τις περισσότερες παραβιάσεις προτεραιότητας και κυρίως της πινακίδας του ΣΤΟΠ,  «καλό θα είναι σε κεντρικές οδικές αρτηρίες να υιοθετηθεί και η χρήση των καμερών. Και οι Δήμοι να αρχίσουν να επιτελουν το ρόλο τους, να υιοθετούν καλές πρακτικές για ευάλωτους χρήστες των δρόμων, παιδιά, ηλικιωμένους, μανάδες, να φτιάξουν διαβάσεις για τους πεζούς που να είναι εμφανείς, να βάλουν έξω από τα σχολεία διαβάσεις και κατάλληλες πινακίδες σήμανσης. Αλλά και να ψηφίσουν τις κάμερες για τις κεντρικές οδικές αρτηρίες. Δεν είναι χειρότεροι ή κατώτεροι οι Ευρωπαίοι που τοποθετούν κάμερες, ούτε εμείς είμαστε πιο μεγάλοι λάτρεις των προσωπικών δεδομένων, τους άλλους δηλαδή δεν τους ενδιαφέρει; Απλώς βάζουν σε προτεραιότητα τη ζωή τους», καταλήγει ο κ. Λιονάκης.

ΝΙΚΟΣ ΣΓΟΥΡΟΣ

Πηγή : Ανατολή

 

Συνολικες προβολες σελιδας