Αντιδράσεις προκάλεσε στην τοπική κοινωνία της Σητείας η γνωστοποίηση τις προηγούμενες ημέρες της εισήγησης από τη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Λασιθίου σχετικά με την κατάργηση, από την επόμενη σχολική χρονιά, της σχολικής μονάδας της Σκοπής.
Τη Δευτέρα, όπως γράφει η ΑΝΑΤΟΛΗ, τα παιδιά του μονοθέσιου Δημοτικού Σχολείου της Τοπικής Κοινότητας Σκοπής του Δήμου Σητείας προχώρησαν σε αποχή από τα μαθήματά τους, εκφράζοντας μαζί με τους γονείς τους και τους κατοίκους όλους του χωριού την αντίθεση τους στην προοπτική κλεισίματος του σχολείου τους. Ενώ την αντίθεσή της στο κλείσιμο και την υποβάθμιση σχολικών μονάδων της περιοχής του Δήμου Σητείας εξέφρασε ομόφωνα και η Επιτροπή Παιδείας του Δήμου Σητείας.
«Δεν πρέπει να βλέπουμε το σχολείο ως μουσείο»
Τοποθετούμενος σχετικά στην ΑΝΑΤΟΛΗ ο Γιώργος Μαμάκης, Διευθυντής της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Λασιθίου, δηλώνει πως «όλοι έλκουμε τις καταγωγές μας από χωριά και δεν είναι ευχάριστο να κλείνει ένα σχολείο. Όμως στην προκειμένη περίπτωση απαιτείται ψυχραιμία και αυτοσυγκράτηση από όλους, για να δράσουμε τελικά υπέρ του συμφέροντος των παιδιών. Κάθε τέτοια περίοδο η Πολιτεία επανασχεδιάζει το τοπικό εκπαιδευτικό δίκτυο με βάση το να παράγονται πάντα τα καλύτερα μαθησιακά αποτελέσματα για τους μαθητές μας. Τα μονοθέσια σχολεία, όπως και αυτό της Σκοπής, είναι σχολεία ανάγκης και λειτουργούν εκεί όπου δεν έχουμε εναλλακτικές λύσεις και η πρόσβαση των μαθητών στην πλησιέστερη σχολική μονάδα είναι δύσκολη ή αδύνατη. Επιλέγουμε να αφήσουμε ένα μονοθέσιο σχολείο επειδή δεν μπορούμε να στερήσουμε τους μαθητές μας από το να έχουν πρόσβαση στο εκπαιδευτικό σύστημα. Στην προκειμένη περίπτωση ωστόσο πρόκειται για ένα δημοτικό σχολείο που λειτουργεί σε απόσταση περίπου 10 χιλιομέτρων από το αστικό κέντρο της Σητείας, με το μαθητικό δυναμικό του συνεχώς να φθίνει. Η τοπική κοινωνία επιλέγει να μεταγράψει τα παιδιά της σε σχολεία της πόλης της Σητείας και ελάχιστα πια παιδιά παραμένουν να φοιτούν σε αυτό το δημοτικό σχολείο. Δεν μας ικανοποιούν ούτε τα μαθησιακά αποτελέσματα που παράγονται πλέον σε αυτό το σχολείο, μολονότι εμείς εκ μέρους της Πολιτείας φροντίζουμε ώστε το σχολείο αυτο να είναι πλήρως στελεχωμένο. Αυτή τη στιγμή για 7 μαθητές διαθέτουμε 3 εκπαιδευτικους με μόνιμη απασχόληση, χώρια από τις ειδικότητες. Επιπλέον το ότι σε αυτά τα σχολεία τοποθετούνται συνήθως αναπληρωτές, σημαίνει ότι έχουν μηδενική εκπαιδευτική προϋπηρεσία και καθόλου εμπειρία από τη διαχείριση ενός μονοθεσίου σχολείου, όπου τα πάντα πρέπει να γίνονται σε πολύ γρήγορους ρυθμούς. Με συμπυκνωμένη μαθησιακή διαδικασία και παραγόμενα φτωχά μαθησιακά αποτελέσματα. ‘Εργαλεία’ όπως ο μέντορας,εκπαιδευτικός συντονιστής, εργαστήρια δεξιοτήτων, τα στερούνται τα παιδιά που φοιτούν σε ένα τέτοιου τύπου σχολείο. Δεν πρέπει να βλέπουμε το σχολείο ως μουσείο που απλά υπάρχει στο χωριό, το σχολείο στεγάζει μαθητές και πρέπει να βλέπουμε το μέλλον τους, γι’ αυτούς νοιαζόμαστε όλοι, αλλά υπάρχουν και οι τοπικισμοί και τοπικιστικοί εγωισμοί που όμως εκφράζονται σε ένα λάθος πεδίο, αυτό της εκπαίδευσης».
«Δραματική μείωση στον μαθητικό πληθυσμό της Σητείας»
Επιπλέον, βασικός λόγος για την κατάργηση του εν λόγω σχολείου είναι όπως λέει ο κ. Μαμάκης «η γενικότερη μείωση που παρατηρείται στον μαθητικό πληθυσμό της Σητείας αφού και στα μεγάλα σχολεία της πόλης υπάρχει δραματική μείωση. Στο 1ο δημοτικό, το κεντρικότερο σχολείο της πόλης, έχει μόλις 7 μαθητές στην πρώτη τάξη. Επομένως και τα μεγάλα σχολεία λειτουργούν με μια οργανικότητα και λειτουργικότητα που υπερβαίνει κατά πολύ το κατώτατο αποδεκτό από το Νόμο όριο. Άρα και αυτά χρειάζονται στήριξη».
Καταργείται και το δημοτικό σχολείο Καλαμαύκας,
προάγεται σε 4θέσιο το Ειδικό Σχολείο Αγ. Νικολάου
Σημειώνεται ότι στην εισήγηση της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Λασιθίου περιλαμβάνεται επίσης η κατάργηση του δημοτικού σχολείου στην Καλαμαύκα, που και εκεί, σύμφωνα με τον κ. Μαμάκη, οι μαθητές που θα φοιτήσουν την επόμενη χρονιά είναι 4 ή 5. «Η απόσταση από το πλησιέστερο σχολείο στην Γρα Λυγιά είναι και εκεί περίπου 10 χιλιόμετρα και θα εξασφαλίσουμε τη μεταφορά των μαθητών».
Παράλληλα, προβλέπεται η προαγωγή του Ειδικού δημοτικού σχολείου Αγίου Νικολάου, που έχει αρχίσει, όπως αναφέρει, να συγκεντρώνει μεγάλο αριθμό μαθητών, από 3θέσιο σε 4θέσιο– αποκτώντας πλεόν κανονικά Διευθυντή, «αν και λειτουργικά το λειτουργούμε ως 7θεσιο με 3 μαθητές ανά τμήμα προκειμένου να είναι παραγωγική η φοίτηση».
Για το συνολικό αυτό πλαίσιο αναδιοργάνωσης, ο κ. Μαμάκης σημειωνει πως «θα πρέπει να δούμε τα πράγματα πιο ψύχραιμα, με βάση τη λογική και το συμφέρον των παιδιών. Το θέμα δεν είναι οικονομικό, η Πολιτεία και φέτος διέθεσε στο δημοτικό της Σκοπής όλους τους εκπαιδευτικούς που απαιτούνταν για να λειτουργήσει. Το ζήτημα είναι να είναι παραγωγική η φοίτηση των παιδιών στο εκπαιδευτικό σύστημα».
ΝΙΚΟΣ ΣΓΟΥΡΟΣ
Πηγή : Aνατολή