Σαν... φωτιά που δε σβήνει αλλά εξακολουθεί να “καίει” τις τσέπες των οδηγών και κατά συνέπεια των νοικοκυριών τους είναι αυτό το καλοκαίρι τα καύσιμα στην Κρήτη και σε ολόκληρη τη χώρα, αφού οι τιμές τους όχι μόνο έχουν σπάσει το “φράγμα” των 2 ευρώ στην αμόλυβδη βενζίνη, αλλά εξακολουθούν να ανεβαίνουν ασταμάτητα τους τελευταίους μήνες.
Ο πρόεδρος των βενζινοπωλών του νομού Ηρακλείου Λυκούργος Σαμόλης τόνισε στο neakriti.gr ότι μετά τον Ιούνιο και κατά τους μήνες Ιούλιο και Αύγουστο οι τιμές έχουν αυξηθεί κατά περίπου 0,15 ευρώ το λίτρο και η ανοδική πορεία τους δε λέει να σταματήσει, συμβάλλοντας καθοριστικά στην καθοδική πορεία της οικονομίας των νοικοκυριών!
«Στο κέντρο του Ηρακλείου είναι η βενζίνη περίπου στα 2 ευρώ το λίτρο. Η αύξηση στην περιφέρεια είναι μεγαλύτερη. Ενώ στο πετρέλαιο κίνησης η τιμή είναι περίπου στο 1,76 με 1,77 ευρώ το λίτρο στο κέντρο του Ηρακλείου και είναι και σε μεγαλύτερα επίπεδα στην περιφέρεια», λέει στο neakriti.gr ο Λυκούργος Σαμόλης.
«Δυστυχώς, οι αυξήσεις στις τιμές των καυσίμων εδώ και ένα με ενάμιση μήνα είναι συνεχόμενες. Και συνολικά η αύξηση είναι γύρω στα 15 λεπτά από τον Ιούλιο μέχρι και τώρα», σύμφωνα με τον πρόεδρο των βενζινοπωλών του νομού Ηρακλείου.
Όπως λέει εξάλλου ο ίδιος, «παρά τις υψηλές τιμές, ο κόσμος δεν μπορεί να μη βάζει βενζίνη και πετρέλαιο κίνησης για να πάει στη δουλειά του, ενώ αυτή την περίοδο έχουμε και τις αυξημένες μετακινήσεις του κόσμου λόγω του Αυγούστου, όπως και το τουριστικό ρεύμα. Ας ελπίσουμε ότι από τώρα και μετά θα υπάρξει ένα σταμάτημα στη συνεχή αύξηση των τιμών των καυσίμων».
Στο σημείο αυτό δεν κρύβει και ο ίδιος την ανησυχία του, λέγοντας πως «η ακρίβεια στα καύσιμα δημιουργεί ακρίβεια σε όλα τα προϊόντα. Τα πρατήρια, στο μεταξύ, έχει φανεί ξεκάθαρα ότι δεν αισχροκερδούν. Και αν αισχροκερδήσει κάποιος, αμέσως θα εντοπιστεί και θα “πληρώσει τη νύφη”. Άρα θα πρέπει η επίσημη Πολιτεία να στραφεί αλλού, όπως για παράδειγμα στα διυλιστήρια».
Καταλήγοντας, ο Λυκούργος Σαμόλης ξεκαθαρίζει ότι, αν δεν παρέμβει ο κρατικός μηχανισμός να λάβει συγκεκριμένα μέτρα, η κατάσταση θα παραμείνει δύσκολη, χωρίς κανείς να μπορεί να προσδιορίσει μέχρι πότε... Και φυσικά, όπως κάθε φορά τονίζει, είναι μονόδρομος η μείωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στα καύσιμα και η μείωση του ΦΠΑ. Μην ξεχνάμε ότι το μεγαλύτερο ποσοστό της τιμής που πληρώνει ένας καταναλωτής στη χώρα μας τα καύσιμα είναι φόροι. Πρόκειται, δε, για ένα ποσοστό που υπερβαίνει το 60%, κάτι που δε συμβαίνει σε καμία άλλη χώρα της Ε.Ε.
Από την άλλη βεβαίως, την περασμένη βδομάδα τα διυλιστήρια έδωσαν καύσιμα με τιμές δύο λεπτά χαμηλότερες από της προπερασμένης, παρ’ όλα αυτά τα πρατήρια... συνέχισαν να ανεβάζουν τις τιμές. Όπως άλλωστε γίνεται κάθε καλοκαίρι και ιδιαίτερα από τα μέσα Ιουλίου έως τις αρχές Σεπτεμβρίου στην Κρήτη και γενικότερα στα νησιά της χώρας.
«Κερδοσκοπικά παιχνίδια»
Για παγκόσμια παιχνίδια κερδοσκοπίας στην αγορά των καυσίμων μίλησε χθες στην εκπομπή “Κοινωνία Ώρα Mega” ο αντιπρόεδρος του Συνδέσμου Πρατηριούχων και Εμπόρων Καυσίμων Γιώργος Ασματόγλου, τονίζοντας πως η αύξηση στην Ελλάδα, συγκριτικά με το εξωτερικό, είναι δυσανάλογη.
«Από τις 15 Ιουλίου έως σήμερα είχαμε σημαντικές αυξήσεις στα καύσιμα. Οι τιμές που βλέπουμε στο διυλιστήριο έρχονται απέξω και είναι για τις χώρες της νότιας Ευρώπης. Η αύξηση, συγκριτικά με το εξωτερικό, είναι δυσανάλογη σε σχέση με τις διεθνείς τιμές του πετρελαίου. Μέσα σε ένα μήνα είχαμε 11,5 λεπτά αύξηση στο διυλισμένο προϊόν. Να σας πω πως οι αυξήσεις, βάσει των μέσων τιμών που έχει ανακοινώσει το υπουργείο Ανάπτυξης, είναι 8,5 λεπτά. Άρα έχουν απορροφηθεί περίπου 3 λεπτά από τους πρατηριούχους. Αντίθετα το πετρέλαιο είχε 14,5 λεπτά αύξηση μέσα σε ένα μήνα. Αυτή τη στιγμή, η μέση τιμή στην Αθήνα είναι 1,97-1,98 ευρώ. Αν συνεχιστεί αυτό στα μεγάλα αστικά κέντα, θα φτάσει τα 2 ευρώ. Τις επόμενες μέρες φαίνεται να υπάρχει μία σταθεροποίηση στις τιμές», σύμφωνα με τον αντιπρόεδρο του Συνδέσμου Πρατηριούχων και Εμπόρων Καυσίμων.
«Αυτά είναι κερδοσκοπικά παιχνίδια»
Αναφορικά με την τιμή της βενζίνης στα νησιά, ο κ. Ασματόγλου είπε πως τα νησιά επιβαρύνονται λόγω των μεταφορών.
«Το μεταφορικό ισοδύναμο είναι μόνο για τους μόνιμους κάτοικους, το οποίο είναι περίπου 2 λεπτά ανά λίτρο. Το κακό είναι πως κάθε χρόνος που περνάει είναι όλο πιο αποδυναμωμένη η τσέπη του Έλληνα καταναλωτή. Υψηλές τιμές βλέπουμε και στις νησιωτικές περιοχές, αλλά και στις ηπειρωτικές».
Σε σχέση με τα αίτια της αύξησης, ο κ. Ασματόγλου είπε πως αυτές οι τιμές βγαίνουν απέξω και αφορούν κερδοσκοπικά παιχνίδια.
«Θεωρώ πως, εάν πάρουμε ως βάση τις διεθνείς τιμές του πετρελαίου, η διαφορά είναι μεγάλη για την τόσο μεγάλη αύξηση του τελευταίου διαστήματος. Επειδή αυτές οι τιμές βγαίνουν απέξω, αυτά είναι κερδοσκοπικά παιχνίδια, τα οποία δεν αγγίζουν τον ελλαδικό χώρο, αλλά που ποντάρουν στο χρηματιστήριο του πετρελαίου, τα οποία είναι σύνηθες φαινόμενο».
Πάγιο αίτημα η μείωση του ΕΦΚ
Όπως εξήγησε ο κ. Ασματόγλου, το κράτος εισπράττει από τους έμμεσους φόρους και βασίζεται πάνω στον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης, όπως και στον ΦΠΑ.
«Αίτημα της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων και Εμπόρων Καυσίμων είναι να μειωθεί ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης, αλλά είναι και αίτημα του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών, για να περιοριστεί το φαινόμενο της υψηλής τιμής. Όμως, όλα έχουν ανέβει, “τρέχει” ένας πληθωρισμός με 13%. Αυτό που έχει υποχωρήσει μόνο είναι το καύσιμο. Πράγματι υπάρχει πρόβλημα και με κάποιο τρόπο πρέπει να λυθεί, και όχι με τα Fuel pass. Δε λύνεται το πρόβλημα με αυτό, αλλά με μειώσεις τιμών. Ίσως στα μεγάλα αστικά κέντρα να ξεπεράσει τα 2 ευρώ», σύμφωνα με τον κ. Ασματόγλου, ο οποίος πάντως έκανε λόγο για κάπως πιο αισιόδοξες προβλέψεις για το επόμενο τριήμερο.
Πηγή : Νέα Κρήτη