Κάτω από τα 110 δολάρια το βαρέλι διαμορφώνεται η τιμή του πετρελαίου στις διεθνείς αγορές
Ελπίδες έχουν δημιουργηθεί μετά τη νέα πτώση της τιμής του πετρελαίου, που έπεσε κάτω από τα 110 ευρώ το βαρέλι, μετά από αρκετές ημέρες, σε συνδυασμό με το ενδεχόμενο αποκλιμάκωσης των πολεμικών επιχειρήσεων στην Ουκρανία.
Επίσης, μερική αποκλιμάκωση καταγράφεται και στην τιμή του φυσικού αερίου. Υπενθυμίζεται, ότι τον τελευταίο καιρό, η τιμή στο φυσικό αέριο κυμαινόταν στα 115 ευρώ τη μεγαβατώρα, απόρροια της επιμονής της Ρωσίας να πληρώνεται σε ρούβλια και της άρνησης της Ευρώπης να αποδεχθεί κάτι τέτοιο.
Είναι όμως αισθητή η κατάσταση αυτή και στην τσέπη του καταναλωτή;
Ο πρόεδρος της Ένωσης Βενζινοπωλών Ηρακλείου, Λυκούργος Σαμόλης, μιλώντας στο neakriti.gr, είπε ότι «εδώ και δυο μέρες, παρατηρείται μια μικρή πρώση στην τιμή των καυσίμων της τάξεως των 4 λεπτών. Υπάρχουν όμως διαφορές στις τιμές απο πρατήριο σε πρατήριο λόγω του πλαφον. Συνεπώς άλλη τιμή έχει ένα πρατήριο που αγόρασε σήμερα καύσιμα και άλλη ένα πρατήριο που έχει αποθέματα καυσίμων. Ουσιαστικά αυτό που συμβαίνει είναι το πετρέλαιο να παίρνει περισσότερες αυξήσεις σε σχέση με την αμόλυβη βενζίνη. Πανελλαδικά, βρίσκεται στο 2,07 ευρώ το λίτρο και η αμόλυβδη στα 2,06 ευρώ με την διαφορά μεταξύ τους να είναι μηδενική».
35% πτώση της ζήτησης
Την ίδια ώρα, όπως τόνισε ο κ. Σαμόλης, αυτό που αποτυπώνεται στην αγορά είναι η μείωση της κατανάλωσης και η πτώση της αγοραστικής κίνησης στα πρατήρια κατά 35% όπως επεσήμανε ο κ. Σαμόλης και αυτό γιατί με την ακρίβεια να καλπάζει, οι καναλωτές έχουν μετριάσει κατά πολύ τις μετακινήσεις τους. Την ίδια ώρα όπως πρόσθεσε, κανείς δεν μπορεί να προχωρήσει σε εκτιμήσεις για το πώς θα κυμανθούν οι τιμές το επόμενο διάστημα.
Διαβάστε επίσης
⇒ Βενζίνη: Σχεδόν 6% του μισθού του ξοδεύει ο Έλληνας στα καύσιμα τον μήνα
Ξεπερνά την τιμή της βενζίνης το diesel
Οι τιμές στην αντλία ίπτανται σε ιστορικά υψηλά, ειδικά για το πετρέλαιο κίνησης που σε κάποιες περιπτώσεις ξεπερνάει ακόμη και την τιμή της βενζίνης, κάτι που αν μη τι άλλο είναι απορίας άξιο και ίσως χρήζει περαιτέρω διερεύνησης από τις αρμόδιες αρχές. Πάντως, με δεδομένο ότι οι λιανικές τιμές προσαρμόζονται με μικρή χρονοκαθυστέρηση, οι όποιες μειώσεις αναμένεται να φανούν στην αγορά από την Πέμπτη και μετά.
Σύμφωνα με τα πρώτα στοιχεία, ανεπίσημα η μέση τιμή της αμόλυβδης βενζίνης είναι κοντά στα 2,1 ευρώ το λίτρο, ενώ χθες σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία από το Παρατηρητήριο Τιμών ήταν στα 2,067 ευρώ το λίτρο.
Εκεί που πραγματικά υπάρχει υπερ-πτήση είναι στην τιμή του diesel κίνησης. Η μέση του τιμή σήμερα είναι πάνω από τα 2 ευρώ το λίτρο, κάτι που δεν έχει συμβεί ποτέ στο παρελθόν. Χθες η μέση τιμή ήταν στα 1,977 ευρώ ο λίτρο. Εκείνο, πάντως, που προκαλεί ιδιαίτερη έκπληξη είναι το γεγονός σε κάποια πρατήρια η τιμή του diesel κίνησης είναι υψηλότερη της βενζίνης.
Σε ό,τι αφορά το πετρέλαιο θέρμανσης, η μέση τιμή ήταν σήμερα κοντά στο 1,6 ευρώ το λίτρο από 1,580 ευρώ το λίτρο που ήταν χθες.
Νέα υποχώρηση για το Brent
Στις διεθνείς αγορές το Brent ήταν λίγο πριν τις 9:00 το βράδυ λίγο κάτω από τα 110 δολάρια το βαρέλι, με πτώση λίγο πάνω από το 2%. Να σημειωθεί ότι σήμερα η τιμή του πετρελαίου είχε μεγάλη διακύμανση.
Ετσι έχει καταγράψει υψηλό στα 114,83 δολάρια και χαμηλό στα 104,84 δολάρια. Η μεγάλη πτώση σημειώθηκε μετά το κλίμα ευφορίας που υπήρξε με την ολοκλήρωση των επαφών Ουκρανίας-Ρωσίας στην Κωνσταντινούπολη, αλλά εν συνεχεία άρχισε να καλύπτει μέρος των αρχικών απωλειών και κινήθηκε στην περιοχή των 110 δολαρίων το βαρέλι.
Το φυσικό αέριο έκλεισε στα 106,5 ευρώ η μεγαβατώρα, ενώ ενδοσυνεδριακά βρέθηκε στην περιοχή των 115 ευρώ. Οι υψηλές τιμές οφείλονται στην απειλή της Ρωσίας να διακόψει την ροή φυσικού αερίου προς την Δύση, εάν η τελευταία δεν δεχθεί να πληρώνει σε Ρούβλια, όπως απαιτεί ο πρόεδρος Β. Πούτιν.
Τέλος να σημειωθεί ότι η τιμή του ηλεκτρικού ρεύματος βρέθηκε χθες 232,38 ευρώ η μεγαβατώρα, σημειώνοντας μικρή άνοδο κατά 2,71%.
Σημειώνεται πως την ίδια στιγμή, σήμερα η Γερμανία ενεργοποίησε το πρώτο επίπεδο σχεδίου έκτακτης ανάγκης για την διαχείριση της προμήθειας φυσικού αερίου προς την πρώτη οικονομία της Ευρώπης στο πλαίσιο προετοιμασίας για την διατάραξη ή τον τερματισμό της ροής φυσικού αερίου από την Ρωσία.
Οι ρωσικές εξαγωγές αντιστοιχούν στο 55% των εισαγωγών φυσικού αερίου της Γερμανίας για το 2021. Αν και το ποσοστό αυτό μειώθηκε στο 40% κατά το πρώτο τρίμηνο του 2022, ο υπουργός Οικονομίας Ρόμπερτ Χάμπεκ δήλωσε ότι η Γερμανία δεν θα επιτύχει πλήρη ανεξαρτησία από τις ρωσικές προμήθειες πριν από τα μέσα του 2024.
Επιδότηση στα καύσιμα: Πότε ανοίγει η πλατφόρμα – Διαδικασία, ποσά και δικαιούχοι
Στις αρχές του επόμενου μήνα πρόκειται να είναι διαθέσιμη η κάρτα που θα περιέχει την επιδότηση καυσίμων.
Η διαδικασία πληρωμών θα διαρκέσει για τρεις μήνες και θα γίνεται μέσα από το gov.gr.
Σύμφωνα με τις αρχικές ανακοινώσεις προβλέπεται bonus 5 ευρώ στην επιδότηση για χρήση ψηφιακής κάρτας, σύμφωνα και με πρόσφατη τροπολογία που ψηφίστηκε από τη Βουλή.
Η διαδικασία εγγραφής
Ο δικαιούχος, αφότου αυθεντικοποιηθεί με τους προσωπικούς κωδικούς του -διαπιστευτήρια της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης (taxisnet), εισέρχεται στην εφαρμογή και αιτείται είτε την έκδοση της ψηφιακής χρεωστικής κάρτας και την πίστωση του ανωτέρω χρηματικού ποσού σε αυτήν είτε την πίστωση στον τραπεζικό του λογαριασμό.
Ο αιτών συμπληρώνει και επικαιροποιεί τα στοιχεία επικοινωνίας του και, ειδικότερα, τη διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, τον αριθμό του κινητού τηλεφώνου και τον αριθμό του προσωπικού τραπεζικού λογαριασμού του.
Για τον σκοπό της επαλήθευσης, το πληροφοριακό σύστημα της εφαρμογής διαλειτουργεί με τα απαραίτητα μητρώα, και ιδίως, με το Φορολογικό Μητρώο και το Μητρώο Αυτοκινήτων της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, για έλεγχο ιδιοκτησίας ιδιωτικής χρήσης οχήματος και μοτοσικλέτας, ασφάλισης και πληρωμής τελών κυκλοφορίας.
Ο δικαιούχος μπορεί να υποβάλει αίτηση, είτε για την έκδοση της ψηφιακής χρεωστικής κάρτας, είτε για την πίστωση στον τραπεζικό του λογαριασμό και στα Κέντρα Εξυπηρέτησης Πολιτών (ΚΕΠ).
Μέχρι πότε θα είναι σε ισχύ η κάρτα
Μετά την ολοκλήρωση της αίτησης του δικαιούχου και εφόσον πληρούνται οι παραπάνω προϋποθέσεις, διαβιβάζονται αποκλειστικά στο πιστωτικό ίδρυμα ή χρηματοπιστωτικό οργανισμό τα στοιχεία του δικαιούχου και, ιδίως, το όνομα, το επώνυμο, η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, ο αριθμός κινητού τηλεφώνου, τα οποία είναι απαραίτητα για την έκδοση της ψηφιακής χρεωστικής κάρτας, καθώς και ο αριθμός του τραπεζικού του λογαριασμού.
H ψηφιακή χρεωστική κάρτα παραμένει ενεργοποιημένη έως τις 31/7/2022, μετά την πάροδο της οποίας το πιστωτικό ίδρυμα ή ο χρηματοπιστωτικός οργανισμός υποχρεούται άμεσα να την απενεργοποιήσει. Εναπομείναν υπόλοιπο αυτού επιστρέφεται στο ελληνικό Δημόσιο και αποκλείεται η περαιτέρω αναζήτησή του από τον δικαιούχο.
Το χρηματικό ποσό που πιστώνεται στην πιστωτική ή χρεωστική κάρτα μπορεί να χρησιμοποιείται αποκλειστικά από τον δικαιούχο για την πραγματοποίηση αγοράς καυσίμων και δεν είναι εφικτή οποιαδήποτε μεταφορά σε τρίτο πρόσωπο ή η ανάληψή του.
Οι δικαιούχοι
Κάθε όχημα και μοτοσυκλέτα-μοτοποδήλατο μπορεί να δηλωθεί από ένα μόνο φυσικό πρόσωπο, το οποίο διαθέτει επί του οχήματος και της μοτοσυκλέτας-μοτοποδηλάτου πλήρη κυριότητα ή συγκυριότητα ή είναι μισθωτής δυνάμει συμβολαίου χρηματοδοτικής μίσθωσης (leasing).
Κάθε φυσικό πρόσωπο μπορεί να
δηλώνει μόνο ένα όχημα και μοτοσυκλέτα-μοτοποδήλατο. Απαραίτητη
προϋπόθεση είναι το όχημα μοτοσυκλέτα-μοτοποδήλατο να είναι σε
κυκλοφορία, να είναι ασφαλισμένο και να μην οφείλονται γι’ αυτό τέλη
κυκλοφορίας.
Η οικονομική ενίσχυση πιστώνεται από την ανώνυμη εταιρεία του Ελληνικού
Δημοσίου «Κοινωνία της Πληροφορίας Μονοπρόσωπη Α.Ε.» (ΚτΠ ΜΑΕ) μέσω
ειδικής εφαρμογής της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης
(gov.gr – ΕΨΠ), που δημιουργείται από την ΚτΠ ΜΑΕ, που εποπτεύεται από
τον υπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης, στον δικαιούχο:
α) σε ψηφιακή χρεωστική κάρτα,
β) σε τραπεζικό λογαριασμό επιλογής του.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η επιδότηση μπορεί να προσαυξηθεί κατά 5 ευρώ σε όσους επιλέξουν την ψηφιακή κάρτα.
Η επιδότηση ανέρχεται σε:
50
ευρώ για δικαιούχους-ιδιοκτήτες οχημάτων (πλην
μοτοσυκλετών-μοτοποδηλάτων) με κύρια κατοικία στις Περιφέρειες Βορείου
Αιγαίου, Νοτίου Αιγαίου, Ιονίων Νήσων, Κρήτης, στην Περιφερειακή Ενότητα
Νήσων της Περιφέρειας Αττικής και στην Περιφερειακή Ενότητα Σποράδων
της Περιφέρειας Θεσσαλίας,
40 ευρώ για δικαιούχους-ιδιοκτήτες οχημάτων (πλην μοτοσυκλετών-μοτοποδηλάτων) με κύρια κατοικία στην υπόλοιπη Ελλάδα,
35 ευρώ για δικαιούχους-ιδιοκτήτες μοτοσυκλετών-μοτοποδηλάτων με
κατοικία στις Περιφέρειες Βορείου Αιγαίου, Νοτίου Αιγαίου, Ιονίων Νήσων,
Κρήτης, στην Περιφερειακή Ενότητα Νήσων της Περιφέρειας Αττικής και
στην Περιφερειακή Ενότητα Σποράδων της Περιφέρειας Θεσσαλίας, και
30 ευρώ για δικαιούχους-ιδιοκτήτες μοτοσυκλετών-μοτοποδηλάτων, με κύρια κατοικία στην υπόλοιπη Ελλάδα.
Πηγή : Νέα Κρήτη