Τρίτη 6 Αυγούστου 2019

Αρκετά περιστατικά στον Άγιο Νικόλαο για προσπάθεια εξαπάτησης μέσω τηλεφώνου-υπολογιστή

Στη Διεύθυνση Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος καταγγέλλονται, το τελευταίο χρονικό διάστημα, πολλά κρούσματα απατηλών τηλεφωνικών κλήσεων σε πολίτες, με σκοπό την εξαπάτησή τους.


Για τέτοια τηλεφωνήματα μας ενημέρωσαν ότι δέχτηκαν και Αγιονικολιώτες αναγκάζοντας μάλιστα κάποιους εξ αυτών να πάνε τον υπολογιστή τους σε τεχνικούς ώστε να αποκτήσουν τον έλεγχο τους.
Όπως μας ενημέρωσε συμπολίτισσα, δέχθηκε τηλεφώνημα στο κινητό της, με απόκρυψη, φυσικά, και που προερχόταν από αγγλόφωνο «τεχνικό», ονόματι «Τζων», ο οποίος καλεί «εκ μέρους της Microsoft».
Υποψιασμένη από σχετικά δημοσιεύματα έκλεισε σχεδόν αμέσως το τηλέφωνο και να προσθέσουμε και εμείς με τη σειρά μας ότι θα πρέπει να είμαστε ιδιαίτερα υποψιασμένοι απέναντι σε τέτοιου είδους τηλεφωνήματα, μηνύματα ή e-mail και σε καμία περίπτωση να μην εκχωρούμε πρόσβαση στον υπολογιστή μας και πολύ περισσότερο να μην δίνουμε προσωπικά και τραπεζικά μας στοιχεία.
Πάλι εκ μέρους της Microsoft τηλεφωνούσε στο άλλο περιστατικό σε Αγιονικολιώτη και ο επιτήδειος κατάφερε να πάρει τον έλεγχο του υπολογιστή του καθώς τον έπεισε ότι θα έκανε έλεγχο αν λειτουργεί σωστά. Λίγο αργότερα αντιλήφτηκε ότι κάτι δεν πήγαινε καλά και έκλεισε τον υπολογιστή αλλά το ευτύχημα για τον Αγιονικολιώτη είναι ότι δεν είχε τίποτε προσωπικά αρχεία σε αυτόν. Ο υπολογιστής οδηγήθηκε φυσικά σε… ανασυγκρότηση με τη βοήθεια κάποιου τεχνικού.
Προσποιούνται τους τεχνικούς
Στα καταγεγραμμένα από την Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος περιστατικά, άγνωστοι προσποιούμενοι τεχνικούς σε κέντρα υποστήριξης μεγάλων εταιρειών λογισμικού, «προθυμοποιούνται» να βοηθήσουν τους πολίτες στην επίλυση τεχνικών προβλημάτων στους υπολογιστές τους ή να πραγματοποιήσουν έλεγχο γνησιότητας των εγκαταστημένων προγραμμάτων στους υπολογιστές τους, ώστε να συνεχίσουν να τα χρησιμοποιούν.
Στο πλαίσιο αυτό ζητούν από τους ανυποψίαστους πολίτες να εγκαταστήσουν στον ηλεκτρονικό τους υπολογιστή λογισμικό απομακρυσμένης πρόσβασης, αποκτώντας έτσι έλεγχο στον υπολογιστή τους και στο σύνολο των δεδομένων που είναι αποθηκευμένα σε αυτόν, όπως:
  • λογαριασμούς e-banking,
  • λογαριασμούς μέσων κοινωνικής δικτύωσης,
  • φωτογραφίες και βίντεο,
  • ιστορικό περιήγησης,
  • κωδικούς πρόσβασης σε εφαρμογές και ιστοτόπους κ.α.
Τα δεδομένα αυτά στη συνέχεια τα χρησιμοποιούν σε διάφορες έκνομες δραστηριότητες.

Τι να κάνουν εφόσον αποκάλυψαν προσωπικά τους δεδομένα
Συστήνεται στους πολίτες να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί, να μην ανταποκρίνονται στις κλήσεις αυτές και να μην αποκαλύπτουν προσωπικά δεδομένα και στοιχεία σε διάφορους επιτήδειους. Σε περίπτωση που έχουν αποκαλύψει προσωπικά δεδομένα προτείνεται:
  • άμεση κατάργηση των εφαρμογών, που οι κυβερνοεγκληματίες ζήτησαν να εγκαταστήσετε,
  • επαναφορά εργοστασιακών ρυθμίσεων, στις συσκευές που τυχόν απέκτησαν πρόσβαση (κατόπιν λήψης αντιγράφων ασφαλείας – backup)
  • εκτέλεση πλήρους σάρωσης ασφαλείας για τον εντοπισμό μολυσμένων ή επικίνδυνων προγραμμάτων, με τη βοήθεια ενημερωμένου λογισμικού ασφαλείας,
  • αλλαγή κωδικών πρόσβασης και χρήση ισχυρών κωδικών, συνδυαζόμενων χαρακτήρων και πολυπλοκότητας (κεφαλαία – μικρά – σύμβολα – αριθμούς) και
  • άμεση επικοινωνία με το αρμόδιο -κατά περίπτωση- τραπεζικό ίδρυμα σε περίπτωση πραγματοποίησης συναλλαγών – μεταφορών χρηματικών ποσών που δεν αναγνωρίζετε.

Καταγγείλετε το γεγονός
Επιπλέον, σε κάθε περίπτωση αναφέρετε το περιστατικό απάτης τεχνικής υποστήριξης στην εταιρεία, της οποίας τεχνικούς υποδύθηκαν οι επιτήδειοι και καταγγείλετε το γεγονός στη Διεύθυνση Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος:
– Τηλεφωνικά στον αριθμό 111 88
– Στέλνοντας e-mail: ccu@cybercrimeunit.gov.gr
– Μέσω της εφαρμογής (application) για έξυπνα τηλέφωνα (smart phones), με λειτουργικό σύστημα iOS – Αndroid: FEELSAFE E-COMMERCE
– Μέσω Twitter «Γραμμή SOS Cyber Alert»: https://twitter.com/CyberAlertGR


Συνολικες προβολες σελιδας