Την ίδια ώρα που η ζήτηση του ηλεκτρικού ρεύματος στην Κρήτη έχει
μειωθεί κατά 25% σε σχέση με το 2008 -λόγω οικονομικής κρίσης κι
ανέχειας- και οι ενεργειακές ανάγκες του νησιού υπερκαλύπτονται,
βρίσκεται σ’ εξέλιξη ένας μαραθώνιος των επιχειρηματικών κολοσσών, που
μάχονται να επενδύσουν στην “πράσινη” ανάπτυξη.
Για το κρίσιμο αυτό θέμα μιλάει στην “Π” το μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της ΓΕΝΟΠ/ΔΕΗ, πολιτικός επιστήμονας - οικονομολόγος MSc και αναπληρώτρια γραμματέας Συλλόγου Επιστημονικού Προσωπικού ΔΕΗ κ. Φλώρα Παπαδέδε παρουσιάζοντας συγκεκριμένα στοιχεία για τη νέα πραγματικότητα και τις ολέθριες παρενέργειες που θα έχει στον τόπο μας.
Οπως εξηγεί η κ. Φλ. Παπαδέδε “η ζήτηση ρεύματος στην Κρήτη έχει μειωθεί κατά 25% σε σχέση με το 2008, λόγω οικονομικής κρίσης κι ανέχειας. Η μέση ζήτηση από το 2008 ως σήμερα αντιστοιχεί σε περίπου 350 εγκατεστημένα MW και η αιχμή δεν ξεπερνά τα 630MW. Η εγκατεστημένη ισχύς από θερμικές Μονάδες ανέρχεται σε 819MW (μαζούτ και ντήζελ), που είναι φανερό ότι αρκούν και ηλεκτροδοτούν πραγματικά το νησί. Οι εγκατεστημένες ΑΠΕ το 2015 έφτασαν τα 272MW και ο βαθμός απόδοσής τους το 26% της ονομαστικής τους ισχύος. Τι σημαίνει αυτό; Πως τα 272MW που έχουν εγκατασταθεί και πιάνουν τον τόπο, αποδίδουν όσο 72 MW! Τα άλλα 200 MW απλώς πιάνουν τον τόπο…”
Σε ό,τι αφορά την αδειοδοτημένη από τη ΡΑΕ ισχύ ΑΠΕ για την Κρήτη, σημειώνει ότι φτάνει τα 3000MW. Ωστόσο, αναμένουν έγκριση άλλα 3000MW. “Σύνολο μαζί με τα ήδη εγκατεστημένα: 6300MW!! Ας μην ρωτήσουμε τι θα ηλεκτροδοτήσουν. Προφανώς, τίποτα! Δεν μπορούν να εξασφαλίσουν την αδιάλειπτη ηλεκτροδότηση ούτε μιας λάμπας. Άλλωστε, η 20χρονη εμπειρία εγκατάστασής τους σε πολλές χώρες, αποδεικνύει πως όσα περισσότερα MW εγκαθίστανται, τόσο πέφτει η απόδοσή τους. Η Κρήτη, όπως και κανένα άλλο μέρος στη γη, δεν κινδυνεύει να γίνει «γεννήτρια» με εγκατάσταση ΑΠΕ. Κινδυνεύει να δει τα βουνά να ισοπεδώνονται, τη γη και το νερό να δεσμεύονται, τους τουρίστες να μην έρχονται, τους αγροτο-κτηνοτρόφους να καταστρέφονται και να διώχνονται, αφού ο μνημονιακός νόμος Μπιρμπίλη αναγορεύει σε «ύψιστη εθνική προτεραιότητα» την εγκατάστασή τους και δίνει δικαίωμα στις εταιρείες ως και να απαλλοτριώνουν εκτάσεις… Φυσικά, κάποιοι κερδίζουν. Για τα 497 GWh που ενέχυσαν στην Κρήτη οι ΑΠΕ, έλαβαν μόνο για το 2015 επιδότηση 100 εκ.€! (Αιολικά: 496.719MWh X 96,4€/MWh =48εκ.€, Φ/Β: 137.713MWh Χ 375,8€/MWh =52εκ.€) Η ΔΕΗ πουλά ακριβά στην οικιακή κατανάλωση 94€/MWh…”
Σε ό,τι αφορά το επίμαχο θέμα των θέσεων εργασίας που αναπαράγεται ότι δημιουργεί η πράσινη ανάπτυξη, η κ.Παπαδέδε επικαλείται το παράδειγμα των Κυκλάδων. Όπως εξηγεί, εκεί ο Κοπελούζος επιδιώκει να εγκαταστήσει 250 MW Αιολικά. Σύμφωνα με την οικονομο-τεχνική μελέτη του, θα προσφέρουν στα 4 νησιά Άνδρος-Τήνος-Πάρος-Νάξος, 3 μόνιμες θέσεις εργασίας –ούτε μία για κάθε νησί!”.
Η κ. Παπαδέδε αναφέρεται στα αναπαραγώμενα σενάρια πώλησης του «πράσινου ρεύματος» στο διασυνδεδεμένο σύστημα μέσω υποβρύχιων καλωδίων. Σχετικά με αυτό αναφέρει: “Τα πράγματα είναι απλά: Αφενός, ως γνωστόν, δεν υπάρχουν λεφτά, αφετέρου ο ΑΔΜΗΕ που θα κατασκευάσει το έργο οδεύει στο Υπερταμείο Αποκρατικοποιήσεων και σε ξεπούλημα αντί πινακίου φακής. Η διασύνδεση Κρήτη-Αττική (μεγάλο καλώδιο 2Χ350MW.) απαιτεί τουλάχιστον 1,7 δισ.€. Η μικρή διασύνδεση (1X200MVA) από την Πελοπόννησο που προτείνεται απαιτεί 700εκ.€ Το πρώτο σενάριο προϋποθέτει όμως και μια νέα μονάδα φυσικού αερίου στο Ρέθυμνο για ρύθμιση συχνότητας και load-following των ΑΠΕ. Τι σημαίνει αυτό; Οι ΑΠΕ και ειδικά τα αιολικά λόγω της τυχάρπαστης παραγωγής τους, δεν μπορούν να συμβαδίσουν ούτε καν με ατμοστρόβιλους πετρελαίου ή φυσικού αερίου. Παρά μόνο με την πιο ακριβή, ενεργοβόρα και καθόλου αποδοτική τεχνολογία των ανοιχτών αεριοστροβίλων πετρελαίου και φ.α. Για να καταλάβουμε το πρόβλημα που δημιουργούν οι ΑΠΕ στο ηλεκτρικό σύστημα, θα φέρουμε ένα παράδειγμα. Να θυμίσουμε εδώ ότι ο ηλεκτρισμός σαν φυσικό φαινόμενο διέπεται από συγκεκριμένους φυσικούς νόμους και περιορισμούς: Δεν αποθηκεύεται, δεν μεταφέρεται σε βαλίτσες, τρένα, κοντέινερ και κάθε χρονική στιγμή, κάθε dt, η παραγωγή και η ζήτηση πρέπει να ισούνται, αλλιώς έχουμε μπλακ άουτ. Φανταστείτε λοιπόν, τις θερμικές μονάδες σαν το αυτοκίνητό σας. Επειδή δεν μπορούν να σβήσουν και να ξανα-ανάψουν μέσα σε δευτερόλεπτα –απαιτούνται ώρες- δεν σβήνουν πρακτικά ποτέ. Λειτουργούν δηλ. συνεχώς στο ρελαντί όταν φυσά ή έχει ήλιο. Μόλις σταματήσει ο άνεμος, ή περάσει σύννεφο, ανεβαίνουν σε 6.000-7.000 στροφές και ούτω καθεξής 24 ώρες το 24ωρο. Αν το κάνατε αυτό στο αυτοκίνητό σας, πόση βενζίνη θα έκαιγε και πόσο γρήγορα θα χρειαζόσασταν αλλαγή κινητήρα; Έτσι, όσα καλώδια και να μπουν, η εξοικονόμηση σε κόστος καυσίμου μάλλον θα παραμένει μαγική εικόνα για την Κρήτη, όσο θα συνεχίζει να στοιβάζει πάνω της ΑΠΕ. Για να μην πούμε και για τα ηλιοθερμικά, που προχτές ο ΥΠΕΝ έδωσε άδεια για έναρξη εγκατάστασής τους στην Κρήτη. Αυτά θα καίνε κανονικά πετρέλαιο, κι όλοι εμείς θα τα επιδοτούμε σαν «πράσινη» και «καθαρή» ενέργεια με 250€/MWh. Η ΔΕΗ έχει αποσυρθεί από την κατασκευή Μονάδας στην Κορακιά. Πόση επιδότηση θα ζητήσει ο ιδιώτης «επενδυτής» για να φτιάξει τη μονάδα που θα αναβοσβήνει κατά τα καπρίτσια του ήλιου και των ανέμων; Και πόσο θα πληρώσουν οι Κρητικοί την απόσβεση της διασύνδεσης; Και για να μιλήσουμε καθαρά: Η διασύνδεση δεν γίνεται για να πουλά ρεύμα η Κρήτη στην ηπειρωτική Ελλάδα, μα για να βρουν αγορά οι πανάκριβες, μη ανταγωνιστικές μονάδες εισαγόμενου φυσικού αερίου της ΔΕΗ στη Μεγαλόπολη και των Μυτιληναίων και “ΣΙΑ” στην Αττικο-Βοιωτία. Ο χάρτης μιλάει από μόνος του… Ποιοι κερδίζουν; Αυτοί που επιδοτούνται αδρά και κερδοσκοπούν και με τον «αέρα» και με το «αέριο» και σύντομα και με το λιγνίτη και τα νερά μας. Energies Nouvelles, θυγατρική του γαλλικού κολοσσού EdF, Μυτιληναίος, Μπόμπολας, Κοπελούζος κ.ο.κ.”
Τέλος, για τη διασύνδεση Κρήτης-Κύπρου-Ισραήλ, η κ.Παπαδέδε σημειώνει ότι “για τα βάθη που υπάρχουν μεταξύ Κρήτης και Κύπρου δεν υπάρχει σήμερα τεχνολογία υποθαλασσίου καλωδίου και τεχνογνωσία πόντισής του. Η συζήτηση γύρω από αυτή, οι υπογραφές του πρωθυπουργού στο Ισραήλ δεν σχετίζονται με ηλεκτρική διασύνδεση, μα με κάτι πολύ σοβαρότερο. Πραγματικά με τη γεωπολιτική θέση της Κρήτης σε σχέση με τις νατοϊκές επιδιώξεις, τον πόλεμο που μαίνεται στην περιοχή και την πολιτική κατάσταση στην Ελλάδα. Μετά την επιβολή του καθεστώτος αποικίας χρέους και τη μετατροπή της χώρας σε προτεκτοράτο, καθένας μας πρέπει να συλλογιστεί καλά. Πριν καταλήξουμε τι ενεργειακό σχεδιασμό θέλουμε και πώς τον θέλουμε στην Κρήτη, πρέπει να απαντήσουμε πώς θέλουμε την Κρήτη. Την θέλουμε αγέρωχη κι ευημερούσα σε μια ανεξάρτητη Ελλάδα ή επίσημο αεροπλανοφόρο υπό τον όποιο επικυρίαρχο επιλέξουν οι δανειστές-κατακτητές μας”.
Για το κρίσιμο αυτό θέμα μιλάει στην “Π” το μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της ΓΕΝΟΠ/ΔΕΗ, πολιτικός επιστήμονας - οικονομολόγος MSc και αναπληρώτρια γραμματέας Συλλόγου Επιστημονικού Προσωπικού ΔΕΗ κ. Φλώρα Παπαδέδε παρουσιάζοντας συγκεκριμένα στοιχεία για τη νέα πραγματικότητα και τις ολέθριες παρενέργειες που θα έχει στον τόπο μας.
Οπως εξηγεί η κ. Φλ. Παπαδέδε “η ζήτηση ρεύματος στην Κρήτη έχει μειωθεί κατά 25% σε σχέση με το 2008, λόγω οικονομικής κρίσης κι ανέχειας. Η μέση ζήτηση από το 2008 ως σήμερα αντιστοιχεί σε περίπου 350 εγκατεστημένα MW και η αιχμή δεν ξεπερνά τα 630MW. Η εγκατεστημένη ισχύς από θερμικές Μονάδες ανέρχεται σε 819MW (μαζούτ και ντήζελ), που είναι φανερό ότι αρκούν και ηλεκτροδοτούν πραγματικά το νησί. Οι εγκατεστημένες ΑΠΕ το 2015 έφτασαν τα 272MW και ο βαθμός απόδοσής τους το 26% της ονομαστικής τους ισχύος. Τι σημαίνει αυτό; Πως τα 272MW που έχουν εγκατασταθεί και πιάνουν τον τόπο, αποδίδουν όσο 72 MW! Τα άλλα 200 MW απλώς πιάνουν τον τόπο…”
Σε ό,τι αφορά την αδειοδοτημένη από τη ΡΑΕ ισχύ ΑΠΕ για την Κρήτη, σημειώνει ότι φτάνει τα 3000MW. Ωστόσο, αναμένουν έγκριση άλλα 3000MW. “Σύνολο μαζί με τα ήδη εγκατεστημένα: 6300MW!! Ας μην ρωτήσουμε τι θα ηλεκτροδοτήσουν. Προφανώς, τίποτα! Δεν μπορούν να εξασφαλίσουν την αδιάλειπτη ηλεκτροδότηση ούτε μιας λάμπας. Άλλωστε, η 20χρονη εμπειρία εγκατάστασής τους σε πολλές χώρες, αποδεικνύει πως όσα περισσότερα MW εγκαθίστανται, τόσο πέφτει η απόδοσή τους. Η Κρήτη, όπως και κανένα άλλο μέρος στη γη, δεν κινδυνεύει να γίνει «γεννήτρια» με εγκατάσταση ΑΠΕ. Κινδυνεύει να δει τα βουνά να ισοπεδώνονται, τη γη και το νερό να δεσμεύονται, τους τουρίστες να μην έρχονται, τους αγροτο-κτηνοτρόφους να καταστρέφονται και να διώχνονται, αφού ο μνημονιακός νόμος Μπιρμπίλη αναγορεύει σε «ύψιστη εθνική προτεραιότητα» την εγκατάστασή τους και δίνει δικαίωμα στις εταιρείες ως και να απαλλοτριώνουν εκτάσεις… Φυσικά, κάποιοι κερδίζουν. Για τα 497 GWh που ενέχυσαν στην Κρήτη οι ΑΠΕ, έλαβαν μόνο για το 2015 επιδότηση 100 εκ.€! (Αιολικά: 496.719MWh X 96,4€/MWh =48εκ.€, Φ/Β: 137.713MWh Χ 375,8€/MWh =52εκ.€) Η ΔΕΗ πουλά ακριβά στην οικιακή κατανάλωση 94€/MWh…”
Σε ό,τι αφορά το επίμαχο θέμα των θέσεων εργασίας που αναπαράγεται ότι δημιουργεί η πράσινη ανάπτυξη, η κ.Παπαδέδε επικαλείται το παράδειγμα των Κυκλάδων. Όπως εξηγεί, εκεί ο Κοπελούζος επιδιώκει να εγκαταστήσει 250 MW Αιολικά. Σύμφωνα με την οικονομο-τεχνική μελέτη του, θα προσφέρουν στα 4 νησιά Άνδρος-Τήνος-Πάρος-Νάξος, 3 μόνιμες θέσεις εργασίας –ούτε μία για κάθε νησί!”.
Η κ. Παπαδέδε αναφέρεται στα αναπαραγώμενα σενάρια πώλησης του «πράσινου ρεύματος» στο διασυνδεδεμένο σύστημα μέσω υποβρύχιων καλωδίων. Σχετικά με αυτό αναφέρει: “Τα πράγματα είναι απλά: Αφενός, ως γνωστόν, δεν υπάρχουν λεφτά, αφετέρου ο ΑΔΜΗΕ που θα κατασκευάσει το έργο οδεύει στο Υπερταμείο Αποκρατικοποιήσεων και σε ξεπούλημα αντί πινακίου φακής. Η διασύνδεση Κρήτη-Αττική (μεγάλο καλώδιο 2Χ350MW.) απαιτεί τουλάχιστον 1,7 δισ.€. Η μικρή διασύνδεση (1X200MVA) από την Πελοπόννησο που προτείνεται απαιτεί 700εκ.€ Το πρώτο σενάριο προϋποθέτει όμως και μια νέα μονάδα φυσικού αερίου στο Ρέθυμνο για ρύθμιση συχνότητας και load-following των ΑΠΕ. Τι σημαίνει αυτό; Οι ΑΠΕ και ειδικά τα αιολικά λόγω της τυχάρπαστης παραγωγής τους, δεν μπορούν να συμβαδίσουν ούτε καν με ατμοστρόβιλους πετρελαίου ή φυσικού αερίου. Παρά μόνο με την πιο ακριβή, ενεργοβόρα και καθόλου αποδοτική τεχνολογία των ανοιχτών αεριοστροβίλων πετρελαίου και φ.α. Για να καταλάβουμε το πρόβλημα που δημιουργούν οι ΑΠΕ στο ηλεκτρικό σύστημα, θα φέρουμε ένα παράδειγμα. Να θυμίσουμε εδώ ότι ο ηλεκτρισμός σαν φυσικό φαινόμενο διέπεται από συγκεκριμένους φυσικούς νόμους και περιορισμούς: Δεν αποθηκεύεται, δεν μεταφέρεται σε βαλίτσες, τρένα, κοντέινερ και κάθε χρονική στιγμή, κάθε dt, η παραγωγή και η ζήτηση πρέπει να ισούνται, αλλιώς έχουμε μπλακ άουτ. Φανταστείτε λοιπόν, τις θερμικές μονάδες σαν το αυτοκίνητό σας. Επειδή δεν μπορούν να σβήσουν και να ξανα-ανάψουν μέσα σε δευτερόλεπτα –απαιτούνται ώρες- δεν σβήνουν πρακτικά ποτέ. Λειτουργούν δηλ. συνεχώς στο ρελαντί όταν φυσά ή έχει ήλιο. Μόλις σταματήσει ο άνεμος, ή περάσει σύννεφο, ανεβαίνουν σε 6.000-7.000 στροφές και ούτω καθεξής 24 ώρες το 24ωρο. Αν το κάνατε αυτό στο αυτοκίνητό σας, πόση βενζίνη θα έκαιγε και πόσο γρήγορα θα χρειαζόσασταν αλλαγή κινητήρα; Έτσι, όσα καλώδια και να μπουν, η εξοικονόμηση σε κόστος καυσίμου μάλλον θα παραμένει μαγική εικόνα για την Κρήτη, όσο θα συνεχίζει να στοιβάζει πάνω της ΑΠΕ. Για να μην πούμε και για τα ηλιοθερμικά, που προχτές ο ΥΠΕΝ έδωσε άδεια για έναρξη εγκατάστασής τους στην Κρήτη. Αυτά θα καίνε κανονικά πετρέλαιο, κι όλοι εμείς θα τα επιδοτούμε σαν «πράσινη» και «καθαρή» ενέργεια με 250€/MWh. Η ΔΕΗ έχει αποσυρθεί από την κατασκευή Μονάδας στην Κορακιά. Πόση επιδότηση θα ζητήσει ο ιδιώτης «επενδυτής» για να φτιάξει τη μονάδα που θα αναβοσβήνει κατά τα καπρίτσια του ήλιου και των ανέμων; Και πόσο θα πληρώσουν οι Κρητικοί την απόσβεση της διασύνδεσης; Και για να μιλήσουμε καθαρά: Η διασύνδεση δεν γίνεται για να πουλά ρεύμα η Κρήτη στην ηπειρωτική Ελλάδα, μα για να βρουν αγορά οι πανάκριβες, μη ανταγωνιστικές μονάδες εισαγόμενου φυσικού αερίου της ΔΕΗ στη Μεγαλόπολη και των Μυτιληναίων και “ΣΙΑ” στην Αττικο-Βοιωτία. Ο χάρτης μιλάει από μόνος του… Ποιοι κερδίζουν; Αυτοί που επιδοτούνται αδρά και κερδοσκοπούν και με τον «αέρα» και με το «αέριο» και σύντομα και με το λιγνίτη και τα νερά μας. Energies Nouvelles, θυγατρική του γαλλικού κολοσσού EdF, Μυτιληναίος, Μπόμπολας, Κοπελούζος κ.ο.κ.”
Τέλος, για τη διασύνδεση Κρήτης-Κύπρου-Ισραήλ, η κ.Παπαδέδε σημειώνει ότι “για τα βάθη που υπάρχουν μεταξύ Κρήτης και Κύπρου δεν υπάρχει σήμερα τεχνολογία υποθαλασσίου καλωδίου και τεχνογνωσία πόντισής του. Η συζήτηση γύρω από αυτή, οι υπογραφές του πρωθυπουργού στο Ισραήλ δεν σχετίζονται με ηλεκτρική διασύνδεση, μα με κάτι πολύ σοβαρότερο. Πραγματικά με τη γεωπολιτική θέση της Κρήτης σε σχέση με τις νατοϊκές επιδιώξεις, τον πόλεμο που μαίνεται στην περιοχή και την πολιτική κατάσταση στην Ελλάδα. Μετά την επιβολή του καθεστώτος αποικίας χρέους και τη μετατροπή της χώρας σε προτεκτοράτο, καθένας μας πρέπει να συλλογιστεί καλά. Πριν καταλήξουμε τι ενεργειακό σχεδιασμό θέλουμε και πώς τον θέλουμε στην Κρήτη, πρέπει να απαντήσουμε πώς θέλουμε την Κρήτη. Την θέλουμε αγέρωχη κι ευημερούσα σε μια ανεξάρτητη Ελλάδα ή επίσημο αεροπλανοφόρο υπό τον όποιο επικυρίαρχο επιλέξουν οι δανειστές-κατακτητές μας”.
Πηγή : Πατρίς