Το ποσό των 75 εκατομμυρίων ευρώ καλούνται να καταβάλουν σε ετήσια βάση οι ιδιοκτήτες επιβατικών και επαγγελματικών οχημάτων στην Κρήτη, πληρώνοντας επιπλέον βαρύ “φόρο αίματος” σε μία απαράδεκτη εθνική οδό.
Με αφορμή τη συζήτηση περί χρηματοδότησης της κατασκευής του νέου σύγχρονου αυτοκινητοδρόμου, τα “Χανιώτικα Νέα” παρουσιάζουν σήμερα την πρόταση για δέσμευση των τελών κυκλοφορίας που καταβάλλει ετησίως η Κρήτη έναντι των πιστωτών του συγκεκριμένου έργου.

Σήμερα στην Κρήτη κυκλοφορούν περίπου 202.000 επιβατικά αυτοκίνητα, 96.000 φορτηγά, 1.150 λεωφορεία, 1.111 μοτοσυκλέτες μεγάλου κυβισμού και 89.000 μοτοποδήλατα. Συνολικά οι ιδιοκτήτες των οχημάτων αυτών θα καταβάλλουν και φέτος περίπου 75 εκατομμύρια ευρώ στο κράτος ως τέλη κυκλοφορίας.
«ΝΑ ΥΠΑΡΞΕΙ ΑΝΤΑΠΟΔΟΤΙΚΟΤΗΤΑ» 

Τα στοιχεία αυτά παρέθεσε ο πρόεδρος του Εθελοντικού Συλλόγου Πρόληψης Τροχαίων Ατυχημάτων Κρήτης Ε.Σ.Υ. ΠΡΟ.Τ.Α. Γιάννης Λιονάκης, στον οποίο ζητήσαμε την άποψή του για την αξιοποίηση των τελών κυκλοφορίας ώστε να κατασκευαστεί ένας σύγχρονος αυτοκινητόδρομος στο νησί.

«Αυτό από το οποίο πρέπει να ξεκινάμε πάντοτε είναι ότι η Κρήτη δικαιούται έναν σύγχρονο αυτοκινητόδρομο χωρίς να απαιτήσουν από τους κατοίκους να βάλουν το χέρι στην τσέπη. Αυτό πρώτα από όλα για τη διαχρονικά μεγάλη συνεισφορά της Περιφέρειάς μας  στο Α.Ε.Π. Από εκεί και πέρα, είναι δεδομένο ότι επιτέλους τα τέλη κυκλοφορίας πρέπει να αποκτήσουν ανταποδοτικότητα την οποία μέχρι σήμερα δεν έχουν», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Λιονάκης.

Σημείωσε μάλιστα ότι στο εξωτερικό τα τέλη κυκλοφορίας είτε είναι ενταγμένα στο σύστημα των διοδίων ή στο σύστημα βενζίνης είτε υπολογίζονται με πολύ διαφορετικό και δίκαιο τρόπο από ό,τι εδώ. «Είναι μία ανοησία να συνεχίζουμε με αυτό το σύστημα στην Ελλάδα πόσω δε μάλλον αν προσθέτουμε και τον φόρο πολυτελείας που πληρώνουν οι ιδιοκτήτες Ι.Χ.», τόνισε χαρακτηριστικά.
ΝΕΟΣ ΔΡΟΜΟΣ ΑΛΛΑ ΠΩΣ;

Η συζήτηση για τον Βόρειο Οδικό Αξονα ήρθε και πάλι στην επικαιρότητα μετά την υιοθέτηση από το Υπουργείο Υποδομών της πρότασης του περιφερειάρχη Κρήτης για χρηματοδότηση μέσω της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων. Στο πλαίσιο της συζήτησης αυτής, εκφράστηκαν αμφιβολίες για το κατά πόσο θα μπορούσε το ελληνικό Δημόσιο να αποπληρώσει ένα τέτοιο δάνειο.
ΛΥΣΕΙΣ ΥΠΑΡΧΟΥΝ

«Είναι εύλογο αυτό το ερώτημα» σημειώνει ο κ. Λιονάκης σημειώνοντας όμως πως «είναι μια απόλυτα λογική πράξη να δεσμευτεί το ελληνικό κράτος στην ΕΤΕπ μέσω των τελών κυκλοφορίας για αποπληρωμή του δανείου». Επιπλέον σημειώνει ότι θα πρέπει να αξιωθεί μια μακρά περίοδος αποπληρωμής και ένα χαμηλό επιτόκιο δανεισμού.

Πέρα από αυτό, ο κ. Λιονάκης καταθέτει μια σειρά επιπλέον προτάσεων που μπορούν να φέρουν χρήματα για το συγκεκριμένο έργο.

Εξηγεί λοιπόν: «Αξίζει να θυμηθούμε την περίπτωση της κατασκευής του αεροδρομίου “Ελ. Βενιζέλος” στην Αθήνα που όλα τα περιφερειακά αεροδρόμια πλήρωναν το λεγόμενο “σπατόσημο”. Με αυτό λοιπόν το παράδειγμα ας αναλογιστούμε το εξής: Στην Κρήτη βρέθηκαν το καλοκαίρι περίπου 4 εκατομμύρια ξένοι και κυκλοφόρησαν στους δρόμους του νησιού περίπου 40.000 ενοικιαζόμενα αυτοκίνητα. Αυτό, λοιπόν, γίνεται σε ετήσια βάση, με αριθμούς διαρκώς αυξανόμενους. Αναλογιστείτε, λοιπόν, αν ζητούσαμε ένα ευρώ από τον καθένα, πόσα χρήματα θα μαζεύονταν».
ΖΗΤΟΥΜΕΝΟ ΚΑΙ Η ΣΥΝΤΗΡΗΣΗ

Σύμφωνα με τον κ. Λιονάκη, πέρα από την κατασκευή ενός σύγχρονου αυτοκινητοδρόμου, σημαντικό ζήτημα είναι και η συντήρησή του.

«Η σωστή συντήρηση ενός αυτοκινητοδρόμου κοστίζει περί τα 30.000 ευρώ ανά χιλιόμετρο τον χρόνο», σημειώνει χαρακτηριστικά ο κ. Λιονάκης, ο οποίος φέρνει και το παράδειγμα της Εγνατίας οδού, η οποία κατασκευάστηκε με χρήματα από το Ε.Σ.Π.Α. σε μεγάλο βαθμό και από την ΕΤΕπ. «Πλέον η Εγνατία έχει περάσει στο Τ.Α.Ι.ΠΕ.Δ., διότι είναι αδύνατη η συντήρησή της από το Δημόσιο. Υπάρχουν επτά διόδια, ετοιμάζουν άλλα έξι και επιπλέον επτά μέχρι το τέλος του 2015, ώστε να πληρώνουν τη συντήρηση. Τι θα γίνει, λοιπόν, στην περίπτωση της Κρήτης; Με έναν πρόχειρο υπολογισμό το κόστος συντήρησης του νέου Β.Ο.Α.Κ. θα είναι 9,5 εκατομμύρια ετησίως. Ας τα αφαιρούν, λοιπόν, από τα 75 εκατομμύρια των τελών κυκλοφορίας».
ΠΟΛΛΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ

Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Ε.Σ.Υ. ΠΡΟ.Τ.Α., τα προβλήματα για τον Β.Ο.Α.Κ. δεν σταματούν όμως εκεί. «Μεγάλο ζήτημα είναι αν αυτός ο δρόμος θα μείνει στη σημερινή χάραξη, αν θα ενώνει πραγματικά την Κρήτη απ’ άκρου εις άκρο», εξηγεί και συμπληρώνει: «Γίνονται έργα αυτή τη στιγμή βασισμένα σε μελέτες που κάποιες είναι πρόχειρες και ανεπίκαιρες. Μόνο και μόνο για να μη χαθούν τα χρήματα. Τα κομμάτια αυτά θα συνδεθούν με τον νέο αυτοκινητόδρομο; Επιπλέον μεγάλο ζήτημα αφορά τη σήμανση και τα όρια ταχύτητας. Αυτή τη στιγμή στον Β.Ο.Α.Κ. υπάρχουν 23 σημεία που μειώνουν την ταχύτητα και 11 την αυξάνουν. Αυτό σημαίνει υποβάθμιση ή με άλλο τρόπο ταπείνωση της έννοιας των σύγχρονων μεταφορών που ευαγγελίζονται ποιότητα, ταχύτητα και ασφάλεια».

Ο κ. Λιονάκης τονίζει πως δεν μπορεί να λυθεί το θέμα της ασφάλειας των οδηγών με τις 40 κάμερες που τοποθετήθηκαν και ζητά άμεσες παρεμβάσεις και χρηματοδότηση των έργων που σχεδιάζει ο Οργανισμός Ανάπτυξης Κρήτης. «Στην Κρήτη είναι “μονόδρομος” η επιβατική οχηματομεταφορά. Δεν έχουμε ούτε θαλάσσια συγκοινωνία μεταξύ των πόλεων, ούτε αεροπορική. Ούτε σταθερά μέσα τροχιάς. Αυτό, λοιπόν, πρέπει να ληφθεί σοβαρά υπόψη. Δικαιούμαστε ασφαλή, σύγχρονη και γρήγορη μετακίνηση», επισημαίνει.
ΑΙΣΙΟΔΟΞΙΑ 

Ο κ. Λιονάκης εκτιμά ότι το κόστος κατασκευής του Β.Ο.Α.Κ. θα κυμανθεί στα 3 δισ. ευρώ, αλλά παρ’ όλες τις ανησυχίες και τις παραμέτρους που πρέπει να αποσαφηνιστούν εμφανίζεται αισιόδοξος. «Είναι απόλυτα θετικό ότι άνοιξε επιτέλους η συζήτηση. Δεν εμπιστεύομαι τόσο τις κουβέντες των πολιτικών καθώς επιμένω να ζητώ πρωθυπουργική δέσμευση, αλλά και δέσμευση που θα αφορά οποιαδήποτε μελλοντική κυβέρνηση. Εχω όμως πίστη στην εντιμότητα του περιφερειάρχη Σταύρου Αρναουτάκη και στο ταλέντο του στην ανεύρεση πόρων», σημειώνει χαρακτηριστικά.

Τέλος, ο κ. Λιονάκης στάθηκε και στο ζήτημα της οδηγικής Παιδείας στην Κρήτη επισημαίνοντας ότι «την επιθετικότητα των οδηγών του νησιού πραγματικά δεν τη συναντάμε πουθενά αλλού».

Πηγή : Creta live