που μπαίνουν στη διαδικασία να συγκεντρώσουν στοιχεία, με τα οποία θα αποδείξουν ότι η τράπεζα θεμάτων στην Α' λυκείου είχε παράπλευρες απώλειες. Οι απώλειες αυτές κρίνονται σημαντικές, ιδιαιτέρως αν συνυπολογιστεί το γεγονός ότι η Κρήτη, ούτως ή άλλως "διακρίνεται" μεταξύ των περιοχών της χώρας με τα υψηλότερα ποσοστά μαθητών που εγκαταλείπουν πρόωρα το σχολείο.
Ο πρόεδρος της ΕΛΜΕ Ρεθύμνου Νίκος Αδράμης
είναι αποκαλυπτικός: «Στην Κρήτη γενικά, αλλά και στο νομό Ρεθύμνου
ειδικότερα, είχαμε ούτως ή άλλως σημαντικά ποσοστά μαθητικής διαρροής.
Οι μετρήσεις των απωλειών γίνονταν μεταξύ των παιδιών που από το
δημοτικό δε συνεχίζουν στο γυμνάσιο και από το γυμνάσιο δε συνεχίζουν
στο λύκειο. Πλέον σε αυτά τα δεδομένα έρχεται να προστεθεί και ένα νέο
ποσοστό μαθητικής διαρροής, παιδιών που από την α' δεν προβιβάζονται στη
β' τάξη του λυκείου».
"Μαζική εκδίωξη"
Η εφαρμογή της τράπεζας θεμάτων στην Α' λυκείου
ήταν αφορμή να μείνουν μετεξεταστέοι για το Σεπτέμβριο, σχεδόν 1/3 των
μαθητών πανελλαδικά. Εκτίμηση των καθηγητών ήταν πως ένα μεγάλο ποσοστό
τους δε θα καταφέρει να προαχθεί στη Β' λυκείου, με αποτέλεσμα να
«εκδιωχτούν μαζικά» από τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Η εκτίμηση αυτή
φαίνεται να επιβεβαιώνεται. Στο νομό Ρεθύμνου, όπως λέει ο κ. Αδράμης,
έμεινε αρχικά σχεδόν το 40% των μαθητών της α' λυκείου. Με τις
βελτιωτικές ρυθμίσεις του υπουργείου Παιδείας παραπέμφθηκε για το
Σεπτέμβριο περίπου το 30%. Από τα παιδιά αυτά κατόρθωσαν τελικά να
προβιβαστούν στη β' λυκείου περίπου τα μισά. Ένα ποσοστό της τάξεως του
12%, όπως αναφέρει ο πρόεδρος της ΕΛΜΕ, κλήθηκε να επαναλάβει την α'
λυκείου.
Αίσθηση των εκπαιδευτικών είναι πολλά από αυτά τα
παιδιά, εξαιτίας της σχολικής αποτυχίας, εγκατέλειψαν το σχολείο. Το να
έχουν μεταπηδήσει από τα γενικά λύκεια στα ΕΠΑ.Λ., είναι σενάριο
αδύναμο, καθώς τα προβλήματα σχολικής στέγης των ΕΠΑ.Λ. του Ρεθύμνου, θα
"μαρτυρούσαν" μια τέτοια μαζική μετακίνηση μαθητικού δυναμικού.
Οι καθηγητές έχουν την αίσθηση πως η μαθητική
διαρροή αυξήθηκε. Για να το επιβεβαιώσουν, όμως, και με στοιχεία
ξεκινούν από Δευτέρα τη συλλογή τους.
Στο κόκκινο η διαρροή
Σύμφωνα τα στοιχεία της τελευταίας έρευνας του
Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, που έχει στη διάθεσή της η "Ν. Κρήτη", την ώρα
που η μαθητική διαρροή πανελλαδικά έχει πέσει στο 6,09%, στην Κρήτη το
8,34% των μαθητών δεν τελείωναν το γυμνάσιο.
Πρώτο το Ρέθυμνο, ακολουθεί το Ηράκλειο
Τα ποσοστά της μαθητικής διαρροής ανά νομό στην
Κρήτη, σύμφωνα με την τελευταία έρευνα, ήταν 10,79% στο νομό Ρεθύμνου,
8,38% στο νομό Ηρακλείου, 8,18% στο νομό Λασιθίου και 7,51% στο νομό
Χανίων. Μάλιστα, όπως φαίνεται, οι τρεις από τους τέσσερις νομούς της
Κρήτης (Ηρακλείου Ρεθύμνου και Λασιθίου) είναι νομοί με διαχρονικά υψηλή
μαθητική διαρροή. Συγκαταλέγονται δηλαδή μεταξύ των μόλις 15 νομών της
χώρας που σε όλες τις έρευνες του Ινστιτούτου παρουσιάζουν ποσοστό
μαθητικής διαρροής μεγαλύτερο από το αντίστοιχο του συνόλου της χώρας.
Τα ποσοστά της μαθητικής διαρροής στην Ελλάδα δε
διαφοροποιούνται ιδιαίτερα από τα αντίστοιχα της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Με
τη μαθητική διαρροή να κυμαίνεται στο 14%, η Ελλάδα κατατάσσεται σε
μεσαία θέση μεταξύ των χωρών της Ευρώπης.
της Ελένης Σταυρουλάκη
Πηγή : Νέα Κρήτη