η περιοχή που θα γίνει η επένδυση
|
του Κώστα Μπογδανίδη
Τη στρατηγική μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων Ειδικού Σχεδίου Χωρικής Ανάπτυξης Στρατηγικών Επενδύσεων «Ίτανος Γαία» αναμένεται να εγκρίνει σήμερα το Περιφερειακό Συμβούλιο Κρήτης. Πρόκειται φυσικά για την επένδυση στην περιοχή της μονής Τοπλού η οποία εδώ και είκοσι χρόνια είναι με τον ένα ή τον άλλο τρόπο στην επικαιρότητα.
Η σημερινή συνεδρίαση του Περιφερειακού συμβουλίου που είναι και το μόνο αρμόδιο να γνωμοδοτήσει (αφού πρόκειται για στρατηγική επένδυση , τα λεγόμενα φαστ τρακ) αναμένεται με ιδιαίτερο ενδιαφέρον καθώς ναι μεν η πλειοψηφία φαίνεται πως λέει «ναι» στην επένδυση την οποία θέλει και η τοπική κοινωνία, αλλά και η αντιπολίτευση έχει- ως δείχνουν τα πράγματα- πιο χλιαρές αντιδράσεις. Σε αυτό έπαιξε ρολο και η μείωση του σχεδιασμού με λιγότερες κλίνες και ένα μόνο γκολφ.
Χθες 21 επαγγελματικοί και παραγωγικοί φορείς του Λασιθίου , με ανοιχτή επιστολή τους , προς το Περιφερειακό Συμβούλιο Κρήτης και τους συναρμόδιους υπουργούς και φορείς , ΔΗΛΩΝΟΥΝ υπέρ της επένδυσης ΙΤΑΝΟΣ ΓΑΙΑ , της εταιρείας Loyalward Ltd θυγατρικής της Minoan Group Plc.Θετική είναι τόσο η εισήγηση που θα Κάνει ο αντιπεριφερειάρχης κ.Καλογερής (έκανε πρόσφατα αυτοψία στην περιοχή) αλλά και το τμήμα Περιβάλλοντος που στην πολυσέλιδη εισήγησή του αναφέρει μεταξύ άλλων:
«Αφού εξετάσαμε την υποβληθείσα ΣΜΠΕ, σας ενημερώνουμε ότι δεν έχουμε αντίρρηση για την έγκρισή της, με την προϋπόθεση να διατηρηθεί το μέγεθος της επένδυσης στο μέλλον, δηλαδή να μην υπάρξει επέκτασή της, και να ληφθούν υπόψη στο σχεδιασμό του έργου οι παρακάτω όροι και παρατηρήσεις» τονίζει η κ.Μπαντουβά και αναφέρει:
Αν και πρόκειται για πολυσύνθετο έργο, υπερτονίζονται ως πλεονεκτήματα:
-Ο συγκριτικά χαμηλότερος συντελεστής δόμησης.
-Η χωροθέτηση των χρήσεων τουρισμού - αναψυχής εκτός της Ζώνης Ειδικής Προστασίας (αλλά εντός της Ειδικής Ζώνης Διατήρησης) του Δικτύου NATURA 2000.
-Η συνολική αναλογία της έκτασης που προορίζεται για χρήσεις τουρισμού – αναψυχής (37,21%) προς την έκταση που προορίζεται για την προστασία του φυσικού και πολιτιστικού κεφαλαίου και για φυσιολατρική αναψυχή (62,79%).
Δεν γίνεται όμως καμία αναφορά στις άμεσες, έμμεσες και παράγωγες επιπτώσεις της διάτρησης και του κατακερματισμού μιας ενιαίας προστατευόμενης περιοχής, με σκοπό την υλοποίηση των χρήσεων στις υποζώνες Α1 και Α2 αλλά και στις υποζώνες Β, όπου επιτρέπεται η ένταξη δικτύων και εγκαταστάσεων υποδομών δημόσιου ενδιαφέροντος.
Ύστερα από τα παραπάνω, και επειδή ο «Κατακερματισμός φυσικών και ημιφυσικών οικοσυστημάτων και περιοχών» αποτελεί πανευρωπαϊκό δείκτη βιοποικιλότητας (SEBI 13) ενσωματωμένο και στην «Εθνική Στρατηγική για τη βιοποικιλότητα» (Ιανουάριος 2014, όπως είχε τεθεί σε διαβούλευση), ζητάμε να περιοριστούν σε αριθμό (και συνεπώς σε συνολική έκταση) οι υποπεριοχές της Ζώνης Α1, έτσι ώστε οι χρήσεις τουρισμού-αναψυχής να μην διαχέονται σε όλη την έκταση της περιοχής και να αποφευχθεί ο έντονος κατακερματισμός της από τα κύρια και τα συνοδά «έργα, τα δίκτυα και τη διάχυση των επισκεπτών.»
Επίσης η υπηρεσία βάζει μια σειρά από όρους για το νερό, το σεβασμό στο τοπίο, το φοινικόδασος, τις γεωτρήσεις, τις ΑΠΕ κλπ και καταλήγει:
«Εφόσον όμως στην ΣΜΠΕ θεωρείται ότι η προστασία και διατήρηση της περιοχής εξαρτάται εν πολλοίς από την εφαρμογή του Σχεδίου, αντιπαραβάλλοντας την υφιστάμενη κατάσταση διαφόρων παρεμβάσεων που πραγματοποιούνται σήμερα στην περιοχή, θα πρέπει στην επόμενη φάση αδειοδότησης (Μ.Π.Ε.) για λόγους ασφαλείας να εξεταστεί και το απαισιόδοξο σενάριο του τι πρόκειται να συμβεί στην προστατευόμενη περιοχή σε περίπτωση ανεπιτυχούς λειτουργίας της επένδυσης»
Τα τυπικά
Ο περιφερειακός σύμβουλος κ.Μανόλης Βαρδουλακης με επιστολή του αναφέρεται στο σημερινό θέμα και τονίζει:
«Θα σταθούμε μόνο στα τυπικά καθήκοντά μας ή θα εξετάσουμε συνολικά την επένδυση και τα πιθανά προβλήματα που δημιουργούνται:
α) από τους όρους της σύμβασης που υπέγραψε το ίδρυμα με τον επενδυτή
β) από την αξιοπιστία του επενδυτή
γ) από προβλήματα που πιθανόν να δημιουργούνται στους εργαζόμενους και το περιβάλλον από το νομικό καθεστώς μέσα στο οποίο εγκρίνεται η επένδυση
δ) από τις επιπτώσεις που θα έχει στο νησί και στη χώρα η ενοικίαση ενός τόσο μεγάλου χώρου και σε αυτό το ευαίσθητο σημείο
Αν δεν εξετάσει το περιφερειακό συμβούλιο όλα τα παραπάνω δεν καταλαβαίνω το νόημα της συνεδρίασης, θα μπορούσε το θέμα να το εξετάσει και η επιτροπή περιβάλλοντος. Η γνώμη μου είναι ότι έχουμε την υποχρέωση στο περιφερειακό συμβούλιο να εξετάζουμε όλες τις πλευρές κάθε θέματος που αφορά την Κρήτη. Για το λόγο αυτό σας καταθέτω πολύ σύντομα μερικές σκέψεις.
Μας ενδιαφέρει η χρονική διάρκεια της σύμβασης, από πότε ορίζεται η έναρξη της μίσθωσης και η διαδικασία καταβολής του “ενοικίου”;
Μας ενδιαφέρει αν μετά την ενοικίαση ο κόσμος της Κρήτης και οι επισκέπτες θα έχουν ελεύθερη πρόσβαση σε όλα τα σημεία του χώρου;
Μας ενδιαφέρει αν ο επενδυτής έχει τη δυνατότητα να εκτελέσει όσα υπόσχεται ή προσπαθεί να αποκτήσει νομικά ερείσματα για να κερδίζει στις χρηματαγορές;
Μας ενδιαφέρει ότι η έκταση είναι τεράστια σε μέγεθος, ότι καταλαμβάνει σχεδόν όλη τη χερσόνησο και ότι για την ενοικίασή της παρενέβη ο πρέσβης της Αγγλίας στην Ελλάδα;
Μας ενδιαφέρει ότι ο συγκεκριμένος χώρος είναι γεωγραφικά ένα πολύ ευαίσθητο σημείο;
Μας ενδιαφέρει ότι ενώ η έκταση που οικοδομείται είναι 108 στέμματα ο επενδυτής θέλει να έχει 25000 στρέμματα;
Μας ενδιαφέρει αν μετά από λίγα χρόνια ο επενδυτής ζητήσει επέκταση των οικοδομικών δραστηριοτήτων;
Μας ενδιαφέρει ότι στην περιοχή που ενοικιάζεται υπάρχουν σημαντικοί αρχαιολογικοί χώροι όπως και δασικές εκτάσεις;
Μας ενδιαφέρει το νομικό καθεστώς κάτω από το οποίο θα απασχολούνται οι εργαζόμενοι;
Μας ενδιαφέρει αν ο επενδυτής θα προσλάβει κατοίκους της περιοχής για τις ανάγκες της επιχείρησης;»
Πηγή : Cretalive
Τη στρατηγική μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων Ειδικού Σχεδίου Χωρικής Ανάπτυξης Στρατηγικών Επενδύσεων «Ίτανος Γαία» αναμένεται να εγκρίνει σήμερα το Περιφερειακό Συμβούλιο Κρήτης. Πρόκειται φυσικά για την επένδυση στην περιοχή της μονής Τοπλού η οποία εδώ και είκοσι χρόνια είναι με τον ένα ή τον άλλο τρόπο στην επικαιρότητα.
Η σημερινή συνεδρίαση του Περιφερειακού συμβουλίου που είναι και το μόνο αρμόδιο να γνωμοδοτήσει (αφού πρόκειται για στρατηγική επένδυση , τα λεγόμενα φαστ τρακ) αναμένεται με ιδιαίτερο ενδιαφέρον καθώς ναι μεν η πλειοψηφία φαίνεται πως λέει «ναι» στην επένδυση την οποία θέλει και η τοπική κοινωνία, αλλά και η αντιπολίτευση έχει- ως δείχνουν τα πράγματα- πιο χλιαρές αντιδράσεις. Σε αυτό έπαιξε ρολο και η μείωση του σχεδιασμού με λιγότερες κλίνες και ένα μόνο γκολφ.
Χθες 21 επαγγελματικοί και παραγωγικοί φορείς του Λασιθίου , με ανοιχτή επιστολή τους , προς το Περιφερειακό Συμβούλιο Κρήτης και τους συναρμόδιους υπουργούς και φορείς , ΔΗΛΩΝΟΥΝ υπέρ της επένδυσης ΙΤΑΝΟΣ ΓΑΙΑ , της εταιρείας Loyalward Ltd θυγατρικής της Minoan Group Plc.Θετική είναι τόσο η εισήγηση που θα Κάνει ο αντιπεριφερειάρχης κ.Καλογερής (έκανε πρόσφατα αυτοψία στην περιοχή) αλλά και το τμήμα Περιβάλλοντος που στην πολυσέλιδη εισήγησή του αναφέρει μεταξύ άλλων:
«Αφού εξετάσαμε την υποβληθείσα ΣΜΠΕ, σας ενημερώνουμε ότι δεν έχουμε αντίρρηση για την έγκρισή της, με την προϋπόθεση να διατηρηθεί το μέγεθος της επένδυσης στο μέλλον, δηλαδή να μην υπάρξει επέκτασή της, και να ληφθούν υπόψη στο σχεδιασμό του έργου οι παρακάτω όροι και παρατηρήσεις» τονίζει η κ.Μπαντουβά και αναφέρει:
Αν και πρόκειται για πολυσύνθετο έργο, υπερτονίζονται ως πλεονεκτήματα:
-Ο συγκριτικά χαμηλότερος συντελεστής δόμησης.
-Η χωροθέτηση των χρήσεων τουρισμού - αναψυχής εκτός της Ζώνης Ειδικής Προστασίας (αλλά εντός της Ειδικής Ζώνης Διατήρησης) του Δικτύου NATURA 2000.
-Η συνολική αναλογία της έκτασης που προορίζεται για χρήσεις τουρισμού – αναψυχής (37,21%) προς την έκταση που προορίζεται για την προστασία του φυσικού και πολιτιστικού κεφαλαίου και για φυσιολατρική αναψυχή (62,79%).
Δεν γίνεται όμως καμία αναφορά στις άμεσες, έμμεσες και παράγωγες επιπτώσεις της διάτρησης και του κατακερματισμού μιας ενιαίας προστατευόμενης περιοχής, με σκοπό την υλοποίηση των χρήσεων στις υποζώνες Α1 και Α2 αλλά και στις υποζώνες Β, όπου επιτρέπεται η ένταξη δικτύων και εγκαταστάσεων υποδομών δημόσιου ενδιαφέροντος.
Ύστερα από τα παραπάνω, και επειδή ο «Κατακερματισμός φυσικών και ημιφυσικών οικοσυστημάτων και περιοχών» αποτελεί πανευρωπαϊκό δείκτη βιοποικιλότητας (SEBI 13) ενσωματωμένο και στην «Εθνική Στρατηγική για τη βιοποικιλότητα» (Ιανουάριος 2014, όπως είχε τεθεί σε διαβούλευση), ζητάμε να περιοριστούν σε αριθμό (και συνεπώς σε συνολική έκταση) οι υποπεριοχές της Ζώνης Α1, έτσι ώστε οι χρήσεις τουρισμού-αναψυχής να μην διαχέονται σε όλη την έκταση της περιοχής και να αποφευχθεί ο έντονος κατακερματισμός της από τα κύρια και τα συνοδά «έργα, τα δίκτυα και τη διάχυση των επισκεπτών.»
Επίσης η υπηρεσία βάζει μια σειρά από όρους για το νερό, το σεβασμό στο τοπίο, το φοινικόδασος, τις γεωτρήσεις, τις ΑΠΕ κλπ και καταλήγει:
«Εφόσον όμως στην ΣΜΠΕ θεωρείται ότι η προστασία και διατήρηση της περιοχής εξαρτάται εν πολλοίς από την εφαρμογή του Σχεδίου, αντιπαραβάλλοντας την υφιστάμενη κατάσταση διαφόρων παρεμβάσεων που πραγματοποιούνται σήμερα στην περιοχή, θα πρέπει στην επόμενη φάση αδειοδότησης (Μ.Π.Ε.) για λόγους ασφαλείας να εξεταστεί και το απαισιόδοξο σενάριο του τι πρόκειται να συμβεί στην προστατευόμενη περιοχή σε περίπτωση ανεπιτυχούς λειτουργίας της επένδυσης»
Τα τυπικά
Ο περιφερειακός σύμβουλος κ.Μανόλης Βαρδουλακης με επιστολή του αναφέρεται στο σημερινό θέμα και τονίζει:
«Θα σταθούμε μόνο στα τυπικά καθήκοντά μας ή θα εξετάσουμε συνολικά την επένδυση και τα πιθανά προβλήματα που δημιουργούνται:
α) από τους όρους της σύμβασης που υπέγραψε το ίδρυμα με τον επενδυτή
β) από την αξιοπιστία του επενδυτή
γ) από προβλήματα που πιθανόν να δημιουργούνται στους εργαζόμενους και το περιβάλλον από το νομικό καθεστώς μέσα στο οποίο εγκρίνεται η επένδυση
δ) από τις επιπτώσεις που θα έχει στο νησί και στη χώρα η ενοικίαση ενός τόσο μεγάλου χώρου και σε αυτό το ευαίσθητο σημείο
Αν δεν εξετάσει το περιφερειακό συμβούλιο όλα τα παραπάνω δεν καταλαβαίνω το νόημα της συνεδρίασης, θα μπορούσε το θέμα να το εξετάσει και η επιτροπή περιβάλλοντος. Η γνώμη μου είναι ότι έχουμε την υποχρέωση στο περιφερειακό συμβούλιο να εξετάζουμε όλες τις πλευρές κάθε θέματος που αφορά την Κρήτη. Για το λόγο αυτό σας καταθέτω πολύ σύντομα μερικές σκέψεις.
Μας ενδιαφέρει η χρονική διάρκεια της σύμβασης, από πότε ορίζεται η έναρξη της μίσθωσης και η διαδικασία καταβολής του “ενοικίου”;
Μας ενδιαφέρει αν μετά την ενοικίαση ο κόσμος της Κρήτης και οι επισκέπτες θα έχουν ελεύθερη πρόσβαση σε όλα τα σημεία του χώρου;
Μας ενδιαφέρει αν ο επενδυτής έχει τη δυνατότητα να εκτελέσει όσα υπόσχεται ή προσπαθεί να αποκτήσει νομικά ερείσματα για να κερδίζει στις χρηματαγορές;
Μας ενδιαφέρει ότι η έκταση είναι τεράστια σε μέγεθος, ότι καταλαμβάνει σχεδόν όλη τη χερσόνησο και ότι για την ενοικίασή της παρενέβη ο πρέσβης της Αγγλίας στην Ελλάδα;
Μας ενδιαφέρει ότι ο συγκεκριμένος χώρος είναι γεωγραφικά ένα πολύ ευαίσθητο σημείο;
Μας ενδιαφέρει ότι ενώ η έκταση που οικοδομείται είναι 108 στέμματα ο επενδυτής θέλει να έχει 25000 στρέμματα;
Μας ενδιαφέρει αν μετά από λίγα χρόνια ο επενδυτής ζητήσει επέκταση των οικοδομικών δραστηριοτήτων;
Μας ενδιαφέρει ότι στην περιοχή που ενοικιάζεται υπάρχουν σημαντικοί αρχαιολογικοί χώροι όπως και δασικές εκτάσεις;
Μας ενδιαφέρει το νομικό καθεστώς κάτω από το οποίο θα απασχολούνται οι εργαζόμενοι;
Μας ενδιαφέρει αν ο επενδυτής θα προσλάβει κατοίκους της περιοχής για τις ανάγκες της επιχείρησης;»
Πηγή : Cretalive