Ή έτσι ή αλλιώς, η Κρήτη θα
γίνει... ενεργειακός κόμβος στην ανατολική Μεσόγειο τόσο για λογαριασμό
της Ελλάδας όσο και διεθνώς. Είτε επαληθευτούν οι προβλέψεις για
"μυθικά" κοιτάσματα υδρογονανθράκων νοτίως του νησιού, είτε - όπως έγινε
γνωστό χθες - ευοδωθούν τα σχέδια για κατασκευή υποθαλάσσιου αγωγού
μεταφοράς του προϊόντος των κοιτασμάτων της ανατολικής Μεσογείου, η
Κρήτη θα αποτελέσει σημαντικό κόμβο στο παιχνίδι του πετρελαίου και του
φυσικού αερίου για τις επόμενες δεκαετίες.
Πάντως χθες υπήρξε και μία "ανησυχητική" εξέλιξη, καθώς ένας από τους "γνώστες" του αντικειμένου, ο αντιπρόεδρος της εταιρείας Flow και πρώην στέλεχος των ΕΛ.ΠΕ. στον τομέα των ερευνών πετρελαίου/φυσικού αερίου, Η. Κονοφάγος, δήλωσε ότι η συζήτηση περί κοιτασμάτων στην Κρήτη είναι υπερβολική. Όπως είπε, «για πολλούς λόγους, δεν αναμένονται γιγαντιαία κοιτάσματα υδρογονανθράκων νότια της Κρήτης. Πιθανώς θα είναι μικρότερα και πιο δύσκολα κοιτάσματα από εκείνα της Κύπρου και για το λόγο αυτό χρειάζονται πιο ανταγωνιστικά κίνητρα προς τις εταιρείες από τα αντίστοιχα της Κύπρου, του Ισραήλ, της Αιγύπτου και της Λιβύης».
Ο κ. Κονοφάγος αποκάλυψε ότι τα προηγούμενα χρόνια έχουν γίνει σεισμικές έρευνες νότια της Κρήτης, ανεπίσημες επειδή δεν έχει καθοριστεί η ΑΟΖ της Ελλάδας με τις γειτονικές χώρες. Έχουν γίνει πάνω από 30.000 χιλιόμετρα σεισμικών και πολλές εταιρείες έχουν αγοράσει τα δεδομένα, όπως πρόσθεσε.
Τόνισε επίσης ότι στο παρελθόν έρευνες στην ελληνική ΑΟΖ έγιναν με άδεια της Αιγύπτου, ενώ σε άλλη περίπτωση η Λιβύη είχε προκηρύξει διαγωνισμό για έρευνα σε θαλάσσια περιοχή που περιελάμβανε και τη Γαύδο, διαδικασία που σταμάτησε ύστερα από παρέμβαση της Ελλάδας. Ο κ. Κονοφάγος ανέφερε ότι από τις έρευνες που έγιναν στη θαλάσσια περιοχή της Λιβύης «προέκυψαν πολύ μεγάλοι στόχοι πιθανών κοιτασμάτων, εξελισσόμενοι προς την περιοχή νότια της Κρήτης». Αναφέρθηκε, τέλος, στις ανακαλύψεις φυσικού αερίου στην ανατολική Μεσόγειο (Ισραήλ και Κύπρο), τονίζοντας ότι ανάλογες παγίδες υδρογονανθράκων υπάρχουν και στην ελληνική ΑΟΖ.
Όλα αυτά επιβεβαιώνουν ότι το "κοινό μυστικό" περί κοιτασμάτων νοτίως της Κρήτης εδραζόταν σε πραγματικές - αλλά ανεπίσημες - έρευνες που είχαν όντως γίνει (και βεβαίως όταν τις ανέφερε κάποιος τα προηγούμενα χρόνια τον κατέτασσαν στους "γραφικούς"...). Το ότι ο κ. Κονοφάγος τα θεωρεί «όχι τόσο μεγάλα» μπορεί να εκληφθεί ως παιχνίδι των εταιρειών ενόψει της ανάθεσης εκμετάλλευσης των κοιτασμάτων, ιδιαίτερα αν συνδυαστεί με την δήλωση περί «ανταγωνιστικότερων κινήτρων».
Υποθαλάσσιος αγωγός
Μελέτες για κατασκευή υποθαλάσσιου αγωγού που θα μεταφέρει φυσικό αέριο από τα καινούργια κοιτάσματα που έχουν ανακαλυφθεί στην ανατολική Μεσόγειο (Ισραήλ και Κύπρο) έχει ξεκινήσει η ΔΕΠΑ. Τα πρώτα συμπεράσματα δείχνουν ότι η κατασκευή του αγωγού, από την ανατολική Μεσόγειο μέσω Κρήτης στην ηπειρωτική Ελλάδα και από εκεί στην Ιταλία ή/και τη Βουλγαρία, είναι τεχνικά εφικτή και οικονομικά βιώσιμη.
Αυτά ανέφερε χθες ο διευθυντής Διεθνών Δραστηριοτήτων της ΔΕΠΑ, Κ. Καραγιαννάκος, μιλώντας στο συνέδριο "Ενέργεια και ανάπτυξη" που διοργανώνει το Ινστιτούτο Ενέργειας Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Όπως τόνισε, ο αγωγός θα δημιουργήσει 2.000 νέες θέσεις εργασίας και έχει μεγαλύτερες δυνατότητες επαύξησης της μεταφορικής ικανότητας από 10 σε 20 δισ. κυβικά μέτρα ετησίως, επειδή διέρχεται από μικρότερα βάθη στην Αδριατική.
«Η τιμή του αερίου, αφού υπολογιστούν τα κόστη μεταφοράς μέσω του υποθαλάσσιου αγωγού, θα είναι ανταγωνιστική στις χώρες όπου θα καταλήγει ο αγωγός. Θα είναι, συγκεκριμένα, ανταγωνιστική και προς το κόστος του αερίου που θα προέρχεται από το κοίτασμα Σαχ Ντενίζ του Αζερμπαϊτζάν», ανέφερε.
Το αέριο του Σαχ Ντενίζ αποτελεί μήλον της έριδος μεταξύ τεσσάρων υποψήφιων αγωγών που φιλοδοξούν να μεταφέρουν το αέριο στη δυτική Ευρώπη. Το σχέδιο που θα επιλεγεί, όπως είπε ο κ. Καραγιαννάκος, θα ανακοινωθεί από την κοινοπραξία εκμετάλλευσης του Σαχ Ντενίζ ως το τέλος του χρόνου.
Ο ίδιος περιέγραψε τα πλεονεκτήματα του αγωγού ITGI (Τουρκία-Ελλάδα-Ιταλία) στον οποίο συμμετέχει η ΔΕΠΑ, επισημαίνοντας μεταξύ άλλων ότι είναι το πλέον ώριμο έργο, έχει εξασφαλίσει περιβαλλοντικές άδειες στην Ιταλία και την Ελλάδα και ρυθμιστικές άδειες από την Ε.Ε., διεκδικεί χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ ύψους 150-200 εκατ. ευρώ και έχει δυνατότητα επαύξησης της μεταφορικής ικανότητας από 9 δισ. κυβικά μέτρα ετησίως προς Ιταλία σε 16 δισ. και από 3 δισ. προς Βουλγαρία σε 5 δισ.
Πηγή : Νέα Κρήτη
Πάντως χθες υπήρξε και μία "ανησυχητική" εξέλιξη, καθώς ένας από τους "γνώστες" του αντικειμένου, ο αντιπρόεδρος της εταιρείας Flow και πρώην στέλεχος των ΕΛ.ΠΕ. στον τομέα των ερευνών πετρελαίου/φυσικού αερίου, Η. Κονοφάγος, δήλωσε ότι η συζήτηση περί κοιτασμάτων στην Κρήτη είναι υπερβολική. Όπως είπε, «για πολλούς λόγους, δεν αναμένονται γιγαντιαία κοιτάσματα υδρογονανθράκων νότια της Κρήτης. Πιθανώς θα είναι μικρότερα και πιο δύσκολα κοιτάσματα από εκείνα της Κύπρου και για το λόγο αυτό χρειάζονται πιο ανταγωνιστικά κίνητρα προς τις εταιρείες από τα αντίστοιχα της Κύπρου, του Ισραήλ, της Αιγύπτου και της Λιβύης».
Ο κ. Κονοφάγος αποκάλυψε ότι τα προηγούμενα χρόνια έχουν γίνει σεισμικές έρευνες νότια της Κρήτης, ανεπίσημες επειδή δεν έχει καθοριστεί η ΑΟΖ της Ελλάδας με τις γειτονικές χώρες. Έχουν γίνει πάνω από 30.000 χιλιόμετρα σεισμικών και πολλές εταιρείες έχουν αγοράσει τα δεδομένα, όπως πρόσθεσε.
Τόνισε επίσης ότι στο παρελθόν έρευνες στην ελληνική ΑΟΖ έγιναν με άδεια της Αιγύπτου, ενώ σε άλλη περίπτωση η Λιβύη είχε προκηρύξει διαγωνισμό για έρευνα σε θαλάσσια περιοχή που περιελάμβανε και τη Γαύδο, διαδικασία που σταμάτησε ύστερα από παρέμβαση της Ελλάδας. Ο κ. Κονοφάγος ανέφερε ότι από τις έρευνες που έγιναν στη θαλάσσια περιοχή της Λιβύης «προέκυψαν πολύ μεγάλοι στόχοι πιθανών κοιτασμάτων, εξελισσόμενοι προς την περιοχή νότια της Κρήτης». Αναφέρθηκε, τέλος, στις ανακαλύψεις φυσικού αερίου στην ανατολική Μεσόγειο (Ισραήλ και Κύπρο), τονίζοντας ότι ανάλογες παγίδες υδρογονανθράκων υπάρχουν και στην ελληνική ΑΟΖ.
Όλα αυτά επιβεβαιώνουν ότι το "κοινό μυστικό" περί κοιτασμάτων νοτίως της Κρήτης εδραζόταν σε πραγματικές - αλλά ανεπίσημες - έρευνες που είχαν όντως γίνει (και βεβαίως όταν τις ανέφερε κάποιος τα προηγούμενα χρόνια τον κατέτασσαν στους "γραφικούς"...). Το ότι ο κ. Κονοφάγος τα θεωρεί «όχι τόσο μεγάλα» μπορεί να εκληφθεί ως παιχνίδι των εταιρειών ενόψει της ανάθεσης εκμετάλλευσης των κοιτασμάτων, ιδιαίτερα αν συνδυαστεί με την δήλωση περί «ανταγωνιστικότερων κινήτρων».
Υποθαλάσσιος αγωγός
Μελέτες για κατασκευή υποθαλάσσιου αγωγού που θα μεταφέρει φυσικό αέριο από τα καινούργια κοιτάσματα που έχουν ανακαλυφθεί στην ανατολική Μεσόγειο (Ισραήλ και Κύπρο) έχει ξεκινήσει η ΔΕΠΑ. Τα πρώτα συμπεράσματα δείχνουν ότι η κατασκευή του αγωγού, από την ανατολική Μεσόγειο μέσω Κρήτης στην ηπειρωτική Ελλάδα και από εκεί στην Ιταλία ή/και τη Βουλγαρία, είναι τεχνικά εφικτή και οικονομικά βιώσιμη.
Αυτά ανέφερε χθες ο διευθυντής Διεθνών Δραστηριοτήτων της ΔΕΠΑ, Κ. Καραγιαννάκος, μιλώντας στο συνέδριο "Ενέργεια και ανάπτυξη" που διοργανώνει το Ινστιτούτο Ενέργειας Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Όπως τόνισε, ο αγωγός θα δημιουργήσει 2.000 νέες θέσεις εργασίας και έχει μεγαλύτερες δυνατότητες επαύξησης της μεταφορικής ικανότητας από 10 σε 20 δισ. κυβικά μέτρα ετησίως, επειδή διέρχεται από μικρότερα βάθη στην Αδριατική.
«Η τιμή του αερίου, αφού υπολογιστούν τα κόστη μεταφοράς μέσω του υποθαλάσσιου αγωγού, θα είναι ανταγωνιστική στις χώρες όπου θα καταλήγει ο αγωγός. Θα είναι, συγκεκριμένα, ανταγωνιστική και προς το κόστος του αερίου που θα προέρχεται από το κοίτασμα Σαχ Ντενίζ του Αζερμπαϊτζάν», ανέφερε.
Το αέριο του Σαχ Ντενίζ αποτελεί μήλον της έριδος μεταξύ τεσσάρων υποψήφιων αγωγών που φιλοδοξούν να μεταφέρουν το αέριο στη δυτική Ευρώπη. Το σχέδιο που θα επιλεγεί, όπως είπε ο κ. Καραγιαννάκος, θα ανακοινωθεί από την κοινοπραξία εκμετάλλευσης του Σαχ Ντενίζ ως το τέλος του χρόνου.
Ο ίδιος περιέγραψε τα πλεονεκτήματα του αγωγού ITGI (Τουρκία-Ελλάδα-Ιταλία) στον οποίο συμμετέχει η ΔΕΠΑ, επισημαίνοντας μεταξύ άλλων ότι είναι το πλέον ώριμο έργο, έχει εξασφαλίσει περιβαλλοντικές άδειες στην Ιταλία και την Ελλάδα και ρυθμιστικές άδειες από την Ε.Ε., διεκδικεί χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ ύψους 150-200 εκατ. ευρώ και έχει δυνατότητα επαύξησης της μεταφορικής ικανότητας από 9 δισ. κυβικά μέτρα ετησίως προς Ιταλία σε 16 δισ. και από 3 δισ. προς Βουλγαρία σε 5 δισ.
Πηγή : Νέα Κρήτη