Σάββατο, 11 Φεβρουαρίου 2017

Ούτε φέτος θα πετάξουν τα υδροπλάνα στην Κρήτη

υδροπλαναΆλλο ένα καλοκαίρι χαμένο για τα υδροπλάνα; Αυτό επισημαίνει με οργή η εταιρεία Hellenic Seaplanes, που εξαπολύει σφοδρά "πυρά" κατά της κυβέρνησης, με φόντο τις πρωτοφανείς παλινωδίες γύρω από έναν πολλά υποσχόμενο κλάδο του τουρισμού και των μεταφορών που έχει αφεθεί εγκλωβισμένο σε... "Συμπληγάδες"!

Η υπόθεση μετά από τόσα χρόνια αναμονής αρχίζει και θυμίζει πλέον εμπαιγμό! Σαν να μην έφταναν οι ούτως ή άλλως βασανιστικά αργοί γραφειοκρατικοί χρόνοι και οι "δαιδαλώδεις" διαδικασίες εγκρίσεων και αδειοδοτήσεων, "τορπίλη" στα υδροπλάνα έχει βάλει και η ίδια η κυβέρνηση, που, αντί να βοηθά την κατάσταση, μπερδεύει συνεχώς το τοπίο.

Ενδεικτικό γεγονός, στο οποίο στέκεται στην ανακοίνωση-καταπέλτη της η επενδύτρια εταιρεία, είναι ότι το υπουργείο Υποδομών έφτιαξε ένα νέο νομικό πλαίσιο. Το έθεσε σε δημόσια διαβούλευση στα τέλη του καλοκαιριού και έκτοτε το ξέχασε στα... "συρτάρια"!
Με το περίφημο νομοσχέδιο που ήταν να ψηφιστεί στις αρχές φθινοπώρου να αγνοείται επί του παρόντος, μπλοκάροντας τις εξελίξεις, τα πολυσυζητημένα υδροπλάνα, που περιμένουμε εδώ και τόσα χρόνια να δούμε στην Κρήτη και στην υπόλοιπη χώρα, μοιάζει εξαιρετικά δύσκολο έως απίθανο να ανοίξουν φτερά τη φετινή τουριστική σεζόν...
Το πρότζεκτ "υδροπλάνα", που είχε ξεκινήσει στις αρχές της δεκαετίας του 2000, αλλά είχε καταλήξει τότε σε "ναυάγιο", για να αναθερμανθεί το 2012, προς το παρόν παραμένει σε "ξέρα" όχι μόνο στην Κρήτη, αλλά σε όλη τη χώρα! Θεωρητικά, βάσει κατά καιρούς εξαγγελιών και δηλώσεων, αναμέναμε την εμφάνιση των υδροπλάνων από το καλοκαίρι του 2013...
Στην πράξη, οι πτήσεις με υδροπλάνα στην Κρήτη και σε όλη τη χώρα παραμένουν όνειρο θερινής νυκτός... Είναι ενδεικτικό πως τη στιγμή που μιλάμε πλήρως αδειοδοτημένα είναι δύο όλα κι όλα υδατοδρόμια σε όλη τη χώρα, συγκεκριμένα αυτά της Κέρκυρας και των Παξών.
Είναι προφανές πως, αν δεν υπάρξουν σύντομα και άλλες οριστικές αδειοδοτήσεις υδατοδρομίων, υδροπλάνα... γιοκ και για τη φετινή τουριστική σεζόν!
Αυτό ακριβώς διαμηνύει και η εταιρεία Hellenic Seaplanes, που ξεκαθαρίζει προς πάσα κατεύθυνση πως, «εάν μέχρι την ερχόμενη τουριστική σεζόν δεν έχει αδειοδοτηθεί ικανοποιητικός αριθμός υδατοδρομίων που να εξασφαλίζει στις εταιρείες βιωσιμότητα, υδροπλάνα δε θα έρθουν στην Ελλάδα»...

Τα δύο "αγκάθια"
Όπως επισημαίνει σε ανακοίνωση-καταπέλτη της η εταιρεία Hellenic Seaplanes, δύο είναι οι βασικοί λόγοι που οι διαδικασίες αδειοδότησης προχωρούν με αργούς ρυθμούς:
«Ο πρώτος αφορά το νομοσχέδιο Σπίρτζη, η δημόσια διαβούλευση του οποίου σχετικά με την αδειοδότηση των υδατοδρομίων έληξε στις 9 Σεπτεμβρίου και δεν έχει πάρει ακόμα το δρόμο προς τη Βουλή.
Η απουσία θεσμικού πλαισίου (τυπικώς ισχύει ο προηγούμενος νόμος, που μεταξύ άλλων επιτρέπει την ίδρυση υδατοδρομίων και από ιδιωτικούς φορείς, κάτι που αλλάζει με το νέο, μη νομοθετημένο ακόμη, καθεστώς) αποτελεί ακόμη μία, χωρίς λόγο, καθυστέρηση στο εγχείρημα δημιουργίας εκτενούς δικτύου υδατοδρομίων στη χώρα.
Το νομοσχέδιο που αναμένεται απαξιώνει πλήρως και υποβαθμίζει το ρόλο του ιδιώτη επενδυτή και ακυρώνει όλα τα ιδιωτικά υδατοδρόμια (αρκετά από τα οποία ήταν πλήρως αδειοδοτημένα και έτοιμα να κατασκευαστούν), ή το λιγότερο ανατρέπει πλήρως τα δεδομένα που υπήρχαν μέχρι σήμερα σχετικά με την ανάπτυξη δικτύου υδατοδρομίων στην Ελλάδα, τουλάχιστον όλων όσων έχουν ξεκινήσει με ιδιωτική πρωτοβουλία και τρέπει σε φυγή όλους τους ενδιαφερόμενους επενδυτές.
Δεύτερον τα υδατοδρόμια, που υλοποιούνται ως δημόσιες επενδύσεις, προχωρούν με πολύ βραδείς ρυθμούς.
Και η εξήγηση είναι απλή: Κάθε δημόσιος φορέας πρέπει να ακολουθεί τις αποφάσεις των διοικητικών οργάνων, να λαμβάνει εγκρίσεις δαπανών, να διενεργεί διαγωνιστικές διαδικασίες και πολλές φορές λόγω εκλογών να αλλάζει η πολιτική της εκάστοτε διοίκησης, με αποτέλεσμα να μην ολοκληρωθεί η προσπάθεια αυτή - με εξαίρεση τους Οργανισμούς Λιμένων που είναι Ανώνυμες Εταιρείες και έχουν ένα χρονικό προβάδισμα λόγω διαφορετικών διαδικασιών».
Όπως προβλέπει η σημερινή νομοθεσία, «ένα υδατοδρόμιο μπορεί να κατασκευαστεί εξ ολοκλήρου με ιδιωτικά κεφάλαια και σε αυτήν την περίπτωση κάτοχος της άδειας λειτουργίας μπορεί να είναι ιδιώτης.
Ωστόσο, το κατατεθέν προς διαβούλευση νομοσχέδιο Σπίρτζη τον Αύγουστο του 2016 ακυρώνει όλα τα ιδιωτικά υδατοδρόμια με το σκεπτικό ότι οι άδειες πρέπει να ανήκουν στο Δημόσιο και, όπως αναφέρθηκε σε δελτίο Τύπου του υπουργείου Μεταφορών τον Αύγουστο του 2016, ότι δεν είναι δυνατόν το συνολικό σχεδιασμό των υδατοδρομίων και το πού αυτά θα χωροθετήσουν να τα ρυθμίζουν οι ιδιώτες.
Εδώ τίθεται το εξής ερώτημα: Οι ιδιώτες έχουν το δικό τους σχεδιασμό... Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει κάποιο σχεδιασμό για το εθνικό δίκτυο υδατοδρομίων; Τέτοιου είδους σχεδιασμός δεν υπήρξε από τη σημερινή ηγεσία του υπουργείου και τίθεται εν αμφιβόλω εάν θα αποτελέσει μία από τις πρώτες προτεραιότητες στο άμεσο μέλλον.
Την ίδια στιγμή, υπάρχει ένα ακόμη "αγκάθι" στο νομοσχέδιο, που επηρεάζει άμεσα τη λειτουργία των υδατοδρομίων. Ο υφιστάμενος νόμος προέβλεπε άδεια αορίστου διάρκειας, ενώ τώρα το παρόν σχέδιο νόμου το περιορίζει στην 5ετία. Ποιος επενδυτής θα έλθει να επενδύσει με ορίζοντα πενταετίας; Και ποια θα είναι μετά η διαδικασία ανανέωσης;», επισημαίνεται ακόμα στην αιχμηρή ανακοίνωση...
Ρεπορτάζ: Μπάμπης Σαββίδης

Πηγή : Νέα Κρήτη

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου

Συνολικες προβολες σελιδας