
Ενώ τα φώτα της δημοσιότητας και τα κυβερνητικά κλιμάκια πανηγυρίζουν δικαίως για την υπογραφή της σύμβασης στο τμήμα Χανιά – Κίσσαμος, η πραγματικότητα για το Λασίθι παραμένει γκρίζα και, δυστυχώς, στάσιμη.
Πίσω από τις επίσημες ανακοινώσεις και τις τελετές υπογραφών, διαμορφώνεται ένα σκηνικό «δύο ταχυτήτων» για τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης, με το νομό μας να κινδυνεύει να μείνει εκτός του μεγάλου κάδρου, όχι λόγω τεχνικών ελλείψεων, αλλά λόγω κεντρικής πολιτικής βούλησης.Το κρίσιμο ερώτημα που πλέον τίθεται επιτακτικά είναι: «τι μέλλει γενέσθαι με τα τμήματα του ΒΟΑΚ μετά το Καλό Χωριό;». Η εικόνα που παρουσιάζεται είναι ανησυχητική. Το τμήμα Καλό Χωριό – Γέφυρα Φρουζή διαθέτει εδώ και καιρό ώριμες μελέτες. Κι όμως, παρά το γεγονός ότι οι φάκελοι αυτοί βρίσκονται στα χέρια των υπηρεσιών του Υπουργείου Υποδομών, παραμένουν ερμητικά κλειστοί στα συρτάρια για πάνω από δύο χρόνια. Καμία έγκριση, καμία προώθηση, καμία εξήγηση.
Αυτή η «σιωπηρή» καθυστέρηση εξηγεί και την αγωνιώδη πίεση που ασκεί η Περιφέρεια Κρήτης και προσωπικά ο Σταύρος Αρναουτάκης για το τμήμα της Παχειάς Άμμου, όπως δήλωσε πάλι χθες. Ο λόγος είναι απλός αλλά αποκαλυπτικός της κατάστασης: Είναι το μοναδικό τμήμα για το οποίο το Υπουργείο έχει δώσει τις απαραίτητες εγκρίσεις μελετών. Ο Περιφερειάρχης, γνωρίζοντας πως μόνο με εγκεκριμένες μελέτες μπορεί να διεκδικήσει χρηματοδότηση και δημοπράτηση, ρίχνει όλο το βάρος εκεί, σε μια προσπάθεια να κρατήσει ζωντανό το έργο στο Λασίθι.
Ωστόσο, το πρόβλημα φαίνεται να είναι βαθύτερο και αμιγώς οικονομικό. Σύμφωνα με δημοσιογραφικές πληροφορίες, το κλίμα που επικρατεί στους διαδρόμους του Υπουργείου Υποδομών στην Αθήνα είναι αποθαρρυντικό για την Ανατολική Κρήτη. Σε ανεπίσημες συζητήσεις στην Κρήτη, πίσω από κλειστές πόρτες, μέλος της σημερινής πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου, όταν ρωτήθηκε συγκεκριμένα για την προώθηση των μελετών στο Λασίθι και το ζήτημα της Παχειάς Άμμου, έδωσε μια απάντηση που «παγώνει» τις προσδοκίες: «Ο ΒΟΑΚ κοστίζει ήδη πάρα πολλά χρήματα, τα οποία δεν υπάρχουν. Δεν μπορούμε να μιλάμε και για άλλα».
Η παραπάνω τοποθέτηση, εφόσον αποτυπώνει την κεντρική γραμμή, εξηγεί απόλυτα την αδράνεια των δύο ετών στο τμήμα Καλό Χωριό – Φρουζή. Υπό αυτό το πρίσμα, η πρόσφατη ανάθεση μελετών ύψους ενός εκατομμυρίου ευρώ προς τη Σητεία, ίσως να μην αποτελεί προάγγελο ουσιαστικών εξελίξεων, αλλά μάλλον μια κίνηση τακτικής. Μια προσπάθεια να φανεί μια τυπική «κινητικότητα», ώστε να κατευναστούν οι τοπικές αντιδράσεις, χωρίς όμως να υπάρχει η πραγματική πρόθεση ή η οικονομική δυνατότητα για τη δημοπράτηση των μεγάλων έργων που έχει ανάγκη ο τόπος.
Η υστέρηση είναι πλέον ορατή και μετρήσιμη. Όταν το «φιλέτο» του ΒΟΑΚ προχωρά και οι μελέτες στο Λασίθι λιμνάζουν, η ανησυχία μετατρέπεται σε βεβαιότητα: Η μάχη για να φτάσει ο σύγχρονος αυτοκινητόδρομος μέχρι τη Σητεία δεν θα δοθεί στα εργοτάξια, αλλά στα λογιστήρια των Αθηνών, τα οποία φαίνεται πως έχουν ήδη βγάλει το κομπιουτεράκι και «κόβουν» την ανατολική Κρήτη.
Πηγή : Ανατολή