Είναι ποτέ δυνατόν, ένας Οργανισμός νευραλγικής σημασίας για τον αγροτικό κόσμο όλης της χώρας, αναφορικά με τις επιδοτήσεις (όσο υφίστανται, και στα “κουτσουρεμένα” ποσά που υφίστανται) και τις πληρωμές, να οδηγήσει μια ολόκληρη κυβέρνηση σε περιδίνηση; Ποτέ μη λες ποτέ. Το θέμα βέβαια δεν αφορά καν τις “κουτσουρεμένες” επιδοτήσεις για τη φετινή σοδειά ελαιολάδου και ελαιοκάρπου ανά ελαιόδεντρο, που ήδη έχει φέρει, παρά την πρόσκαιρη ζέση, στις τσέπες από την πληρωμή των προκαταβολών γκρίνια και μουρμούρα έντονη.
Όμως η περιδίνηση μπορεί να προέλθει και να είναι σοβαρός τριγμός, αν η Ε.Ε. και ειδικά η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, που έχει θέσει απευθείας στο “μικροσκόπιό” της τον ΟΠΕΚΕΠΕ, επιβάλλουν τελικά το βαρύτατο πρόστιμο στη χώρα, των 280 εκατομμυρίων ευρώ, που για την ώρα ακούγεται, αλλά δεν έχει επιβληθεί. Όμως και μόνο οι ειδήσεις περί αυτού έχουν δημιουργήσει ένα πλήρως αρνητικό κλίμα, τόσο εντός Ελλάδας, όσο και κυρίως εκτός, ειδικά δε στα πιο κεντρικά κοινοτικά όργανα, χώρια από τις αναφορές για εμπλοκή του γραφείου του Ευρωπαίου εισαγγελέας ή του OLAF, που είναι το αρμόδιο όργανο καταπολέμησης της απάτης σε ευρωπαϊκό-ενωσιακό επίπεδο. Η OLAF διερευνά περιπτώσεις απάτης εις βάρος του προϋπολογισμού της Ε.Ε., διαφθοράς και σοβαρών παραπτωμάτων στα ευρωπαϊκά θεσμικά όργανα. Χαράσσει, επίσης, την πολιτική της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την καταπολέμηση της απάτης.
Αν επιβληθεί ένα τέτοιο πρόστιμο των 280 εκατομμυρίων ευρώ στον ΟΠΕΚΕΠΕ, τότε αυτόματα θα αναστέλλονταν για άγνωστο χρονικό διάστημα οι πληρωμές των εκατοντάδων εκατομμυρίων επιδοτήσεων που παγίως εισρέουν κατ’ έτος από τα κοινοτικά ταμεία. Και κάτι τέτοιο βέβαια θα οδηγούσε σε ασφυξία τους αγρότες και τους κτηνοτρόφους, με ό,τι σημαίνει αυτό και για χιλιάδες οικογένειες της Κρήτης, η καταβολή των επιδοτήσεων-ενισχύσεων των οποίων, έστω και με προκαταβολή, έγινε αντιληπτό και αυτές τις γιορτινές ημέρες πόσο αναθέρμανε και την αγορά των πόλεων του νησιού μας.
Το “κουβάρι”
των εμπλεκομένων στην “όλο οσμές” διαχρονικά αυτή υπόθεση είναι
μπερδεμένο και με κόμπους, οι παθογένειες χρόνιες, αλλά και η διαπλοκή
φορέων και επιδοτούμενων δεδομένη επί δεκαετίες. Για παράδειγμα, μόνο
στην Κρήτη φέτος δηλώθηκαν ηλεκτρονικά από τους κτηνοτρόφους στα αρμόδια
όργανα, τα Κέντρα Υποδοχής Δηλώσεων (ΚΥΔ), 8 εκατομμύρια ζωικό κεφάλαιο, όταν όλη η υπόλοιπη Ελλάδα έχει 10 εκατομμύρια! Και μάλιστα για κοπάδια που βόσκουν στα Γρεβενά ή την Κοζάνη!
Ποιος θα βγάλει τα, εκ προοιμίου καυτά, “κάστανα” από τη φωτιά;
Υπό επιτήρηση ο ΟΠΕΚΕΠΕ
Ήδη από τον περασμένο Σεπτέμβριο ο αρμόδιος υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης έθεσε υπό επιτήρηση τη διοίκηση του ΟΠΕΚΕΠΕ, αφού η Ευρωπαϊκή Επιτροπή απευθείας δε σήκωνε άλλη κουβέντα, ενώ συγχρόνως προχώρησε σε κατευνασμό των κοινοτικών οργάνων, ώστε να μη διακοπεί μέρες εορτών η ομαλή χρηματοδότηση της ελληνικής γεωργίας και κτηνοτροφίας. Τι όμως είναι ο ΟΠΕΚΕΠΕ; Να πώς αυτοσυστήνεται ο ίδιος: «Ο ΟΠΕΚΕΠΕ (Οργανισμός Πληρωμών και Ελέγχου Κοινοτικών Ενισχύσεων Προσανατολισμού και Εγγυήσεων) είναι ο Ελληνικός Οργανισμός Πληρωμών των κοινοτικών ενισχύσεων που λειτουργεί από το 2001 υπέρ του δημοσίου συμφέροντος και εποπτεύεται από τον υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων. Στόχος του ΟΠΕΚΕΠΕ ως Οργανισμού Πληρωμών είναι να καταβάλλει έγκαιρα, σωστά και με διαφάνεια τις αγροτικές ενισχύσεις που χορηγούνται από την Ευρωπαϊκή Ένωση στον γεωργικό τομέα. Συγκεκριμένα, ο ΟΠΕΚΕΠΕ διαχειρίζεται για λογαριασμό της Ελλάδας τις ενισχύσεις των δύο κοινοτικών ταμείων για τη χρηματοδότηση των γεωργικών δαπανών του κοινοτικού προϋπολογισμού, δηλαδή το Ευρωπαϊκό Γεωργικό Ταμείο Εγγυήσεων (ΕΓΤΕ) και το Ευρωπαϊκό Γεωργικό Ταμείο Αγροτικής Ανάπτυξης (ΕΓΤΑΑ), καθώς και του Ευρωπαϊκού Ταμείου Αλιείας (ΕΤΑ)».
Δικαιούχοι των ενισχύσεων είναι κυρίως οι αγρότες-κτηνοτρόφοι, αλλά και οι επενδυτές του αγροτικού τομέα, μεταποιητικές επιχειρήσεις κ.λπ. «Ο ΟΠΕΚΕΠΕ δεν προσδιορίζει ούτε επεμβαίνει στο περιεχόμενο της κοινοτικής πολιτικής για τη γεωργία, αλλά καθορίζει τις πρακτικές λεπτομέρειες που σχετίζονται με τη χορήγηση των κοινοτικών ενισχύσεων και φροντίζει ώστε να υλοποιηθούν όλα όσα προβλέπονται από τα θεσμικά κείμενα που αναφέρονται στην Κοινή Αγροτική Πολιτική. Ο ΟΠΕΚΕΠΕ συνεπώς είναι ένας Οργανισμός που ελέγχει και ελέγχεται, προκειμένου να κατανεμηθούν δίκαια, σωστά και έννομα τα περίπου 3 δισεκατομμύρια ευρώ που διαχειρίζεται ετησίως και εποπτεύει τα ΚΥΔ, δηλαδή τα Κέντρα Υποδοχής Δηλώσεων...».
Τα περίφημα Κέντρα Υποδοχής Δηλώσεων
Εδώ είναι και η ουσία. Στα περίφημα ΚΥΔ. Ενώ ο ΟΠΕΚΕΠΕ υποδέχεται τα κοινοτικά κονδύλια των δισεκατομμυρίων ευρώ, απαιτείται μια σειρά ηλεκτρονικών δηλώσεων εκ μέρους των αγροτών και λοιπών δικαιούχων, τα οποία, λόγω εξειδικευμένης διαδικασίας, χρειάζονται άκρως εκπαιδευμένο προσωπικό και υπηρεσίες λογισμικού. Και εδώ αρχίζει το μπέρδεμα. Τον διαμεσολαβητή ανάμεσα στα ΚΥΔ και τους δικαιούχους έρχονται να καλύψουν δύο συγκεκριμένες εταιρείες λογισμικού, οι οποίες κυριαρχούν στην πλουτοφόρο αυτή αγορά. Η Neurobublic, η παλαιότερη, και η νεότερη Cognitera, που αποσχίστηκε από την πρώτη. Εδώ πρέπει να πούμε ότι η Neurobublic είναι συμφερόντων των επιχειρήσεων Λάτση και η Cognitera του Βαγγέλη Μαρινάκη.
Θα ήταν περιττό να λεχθεί ότι ανάμεσά τους σοβεί σκληρός ανταγωνισμός για το ποιος θα εξασφαλίσει τη “μερίδα του λέοντος”. Αλλά και η ανάλογη πολιτική σπέκουλα. Με ό,τι άλλο αυτό συνεπάγεται.
Οι ανακοινώσεις περί εξυγίανσης και τα “μπλεγμένα κουβάρια” αδιαφάνειας
Σε δελτίο Τύπου του ΥΠΑΑΤ (υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων) στις 19 Δεκεμβρίου, με τίτλο “Τα τρία βήματα για την εξυγίανση του ΟΠΕΚΕΠΕ”, αναλύθηκε το «όραμα» του νυν υπουργού Κώστα Τσιάρα για τον Ελληνικό Οργανισμό Πληρωμών (ΟΠΕΚΕΠΕ), όπως το παρουσίασε σε τηλεοπτική του συνέντευξη.
Σύμφωνα με τον κ. Τσιάρα λοιπόν, η διαφανής και αντικειμενική λειτουργία του Οργανισμού, η οποία θα διασφαλίσει την απρόσκοπτη ροή των πόρων της Ε.Ε., διασφαλίζεται από το ότι ο ΟΠΕΚΕΠΕ διαθέτει σύμβαση πλέον για τα έργα πληροφορικής που υλοποιεί.
Σύμβαση είχε και παλαιότερα ο ΟΠΕΚΕΠΕ και μάλιστα με τις ίδιες εταιρείες πληροφορικής, που από δύο έγιναν η εξής μία τελικά, αυτό δεν εμπόδισε τους απατεώνες που κινούνται στον χώρο να εισπράττουν “μαϊμού” επιδοτήσεις ούτε τότε, ούτε τώρα! Προφανώς ο κ. Τσιάρας δε γνωρίζει ότι η σύμβαση από μόνη της δεν εξασφαλίζει την ορθή κατανομή των πόρων, αλλά αυτό διαμορφώνεται από την εξυγίανση του Οργανισμού, που τελικά έχει καταντήσει ανέκδοτο αφού την ευαγγελίσθηκαν και οι τέσσερις προκάτοχοί του, εις μάτην όμως, αφού όλοι τους έφυγαν από το πόστο, αλλά το “βασίλειο” της αδιαφάνειας παρέμεινε.
Γιατί αυτό που δεν έχει καταλάβει ή κάνει ότι δεν καταλαβαίνει ο κ. Τσιάρας είναι πως το πρόβλημα του ΟΠΕΚΕΠΕ δεν είναι τα διαχειριστικά σχέδια βόσκησης για παράδειγμα. Ο ΟΠΕΚΕΠΕ νοσεί βαθιά, δεν έχει κατεύθυνση προς τον Έλληνα αγρότη-κτηνοτρόφο, αλλά τους αγροτο-κτηνοτρόφους του... “σαλονιού”, που εδώ και πέντε χρόνια έχουν αλλάξει τέσσερις υπουργούς και πέντε προέδρους. Καθόλου μη στοιχηματίσετε αν δε θα πάμε για τον πέμπτο υπουργό και τον έκτο πρόεδρο.
Τίποτα ουσιαστικό δεν ειπώθηκε ούτε τώρα, τίποτα που να μπορεί να δώσει τη δυνατότητα στους αγρότες των μπλόκων να καταλάβουν τι σκοπεύει να κάνει ο υπουργός, ώστε να τους καταβάλλονται οι ενισχύσεις που δικαιούνται και όχι φιλοδωρήματα, την ώρα που ωφελούνται λογής-λογής “αρπαχτικά” που λυμαίνονται τον πρωτογενή τομέα και ιδίως το καθεστώς των επιδοτήσεων.
Το χαρακτηριστικότερο αντιπαράδειγμα
Το πιο διάσημο “τρικ” αδιαφάνειας με ρεκόρ σε χρόνια είναι αυτό με τα παράνομα ή και ανύπαρκτα βοσκοτόπια!!! Τα ΚΥΔ εδώ έπαιξαν και παίζουν κομβικό ρόλο. Το πρόβλημα, που αποτελεί την πιο γερή... θηλιά στον λαιμό του ΟΠΕΚΕΠΕ, είναι η αναβίωση με φωτογραφικούς ρυθμούς κυρίως των απατών με βοσκοτόπια χωρίς ζώα, οι οποίες μετά την ύφεσή τους για 18 μήνες το 2022 και 2023, επανήλθαν δριμύτερα μετά την απόφαση της διοίκησης του ΟΠΕΚΕΠΕ να πληρώσει 6.000 δεσμευμένα ΑΦΜ, αλλάζοντας, όπως λέγεται, τις διαδικασίες ελέγχου γι’ αυτόν τον λόγο.
Από τα τελευταία στοιχεία ερευνών και των ευρωπαϊκών οργάνων προκύπτει θέμα προς απόδειξη (λέγεται ότι σχετική έρευνα έχει έτοιμη προς δημοσίευση ο μεγάλος ευρωπαϊκός δημοσιογραφικός οργανισμός του Politico) όχι μόνο για ορισμένους συγγενείς ιδιοκτητών στα ΚΥΔ, αλλά και για οργανωμένη εμπλοκή μικρής μεν, αλλά υπαρκτής δε μερίδας υπαλλήλων του Οργανισμού.
Αυτό έγινε κατορθωτό για το κύκλωμα που λειτουργεί, δημιουργώντας το κατάλληλο πλαίσιο, το οποίο απαιτούσε:
• τη θεσμοθέτηση συγκεκριμένων διαδικασιών μέσω των εγκυκλίων, οι οποίες περιέγραφαν τους ελέγχους, εμποδίζοντας την ουσιαστική έρευνα,
• την αξιοποίηση της εσωτερικής πληροφόρησης και πρόσβασή τους στις δυνητικά ελεύθερες εκτάσεις των δημόσιων βοσκοτόπων, καθώς επίσης και των διαφόρων ειδών μητρώων.
Το θέμα αυτό, εντός του Οργανισμού, έγινε πρώτα αντιληπτό από ομάδα έντιμων υπαλλήλων του ΟΠΕΚΕΠΕ στην Κρήτη, οι οποίοι έβλεπαν πρόσωπα και πράγματα σχετιζόμενα με παράνομες ενέργειες με τα βοσκοτόπια χωρίς ζώα. Μια εσωτερική έρευνα που ξεκίνησε το 2019, στην πορεία ανακόπηκε και βασικοί της ελεγκτές απομακρύνθηκαν σε αλλότριες ασχολίες και τελικά ο τότε διοικητής της απομακρύνθηκε, αφού επιχείρησε να φτάσει το “μαχαίρι στο κόκκαλο”, αντί να είναι «αρκετά ευέλικτος» σε τέτοια ζητήματα, όπως ο ίδιος είπε μετά την απομάκρυνσή του. Όμως πρόλαβε να τεκμηριώσει και να στείλει στη Δικαιοσύνη έστω τρεις σχετικές περιπτώσεις.
Πριν φύγει όμως από το πόστο του, είχε εντοπίσει, με τη βοήθεια μικρής ομάδας ελεγκτών, σημαντικό αριθμό παράτυπων δικαιούχων εθνικού αποθέματος, για τους οποίους ζητούσε εγγράφως από τις αρμόδιες υπηρεσίες του Οργανισμού την αναστολή των πληρωμών τους, τον έλεγχό τους με τον ουσιαστικό τρόπο και στη συνέχεια, ανάλογα με τα αποτελέσματα, την επιστροφή των παρανόμως εισπραχθέντων ενισχύσεων.
Η λίστα με τους 208 και το “κουκούλωμα”
Στην πρώτη λίστα με 208 άτομα το 2020 υπήρχαν σημαντικές περιπτώσεις με υψηλές ενισχύσεις.
Η τελευταία υπόθεση που έστειλε ο απομακρυνθείς διοικητής στη Δικαιοσύνη περιλάμβανε 8 άτομα για έλεγχο παρανομιών, που όπως αποδείχθηκε εκ των υστέρων επιβεβαίωσαν την καταγγελία που είχε λάβει, ότι είχαν προβεί στην υποβολή αιτημάτων για λήψη εθνικού αποθέματος το 2020 μετά από προτροπή “άνωθεν” και διαβεβαίωση ότι ελέγχεται η κατάσταση.
Μετά την απομάκρυνσή του από τον ΟΠΕΚΕΠΕ, οι διάδοχοί του αγνόησαν την εντολή του για έλεγχο των 208 και προχώρησαν στην πληρωμή όλης της λίστας, με αξία πληρωμών πάνω από 1,5 εκατ. ευρώ.
Χαρακτηριστική είναι η επιστολή ελεγκτών του Περιφερειακού Τμήματος της Κρήτης, που με αγανάκτηση σημειώνουν σε επιστολή τους «αφήστε μας να κάνουμε τη δουλειά μας σύμφωνα με τη συνείδησή μας».
Το μεγάλο “φαγοπότι” διέκοψαν τα έγγραφα του 2022 από την Οικονομική Αστυνομία και την Ευρωπαϊκή Εισαγγελία, που φάνηκε για πρώτη φορά ότι υπάρχει πραγματική βούληση αυτή η “μηχανή” να σταματήσει.
Οι αγροτο-κτηνοτρόφοι του... “σαλονιού” και ο Ευρωπαίος εισαγγελέας
Ωστόσο, το διάστημα που μεσολάβησε από το 2019 έως το 2022 ήταν αρκετό για να δημιουργηθεί ένα ενιαίο ισχυρό δίκτυο εντός και εκτός του ΟΠΕΚΕΠΕ, που κατάφερε μέσα σε αυτά τα δύο χρόνια να διανείμει απ’ αμοιβή, όπως καταγγέλλουν εμπλεκόμενοι και διαπιστώσεις της Οικονομικής Αστυνομίας, σημαντικές ενισχύσεις από το εθνικό απόθεμα.
Πάνω από το 50% των ενισχύσεων που λάμβαναν οι εντός εισαγωγικών με διάφορες άσχετες ιδιότητες “αγροτο-κτηνοτρόφοι του... σαλονιού”, πήγαινε και πηγαίνει σε αυτό το δίκτυο.
Ξαφνικά από τα μέσα του 2023 και μετά η Δικαιοσύνη άρχισε, με τη βοήθεια της Οικονομικής Αστυνομίας και του Ευρωπαίου εισαγγελέα, να συνθέτει το “παζλ” του δικτύου και να πλησιάζει συγκεκριμένα πρόσωπα εντός και εκτός ΟΠΕΚΕΠΕ. Και να ζητάει συγκεκριμένα στοιχεία για ευρήματα που έχουν προκύψει, όπως ο ρόλος προσώπων για την πληρωμή των 208 δεσμευμένων ΑΦΜ.
Ομοίως, οι φορτικές προσπάθειες να πληρωθούν το σύνολο των 6.000 δεσμευμένων ΑΦΜ, σε συνδυασμό με κινήσεις για την απομάκρυνση και αποκλεισμό των διευθυντών που δέσμευσαν τα ΑΦΜ εντός ΟΠΕΚΕΠΕ, με αντικατάστασή τους από πρόσωπα πιο πρόθυμα να κουκουλώσουν καταστάσεις, ώστε να συσκοτιστούν και κινήσεις, έναντι του Ευρωπαίου εισαγγελέα. Στις 4 Οκτωβρίου 2024 έχουμε την πρώτη καταδίκη καταπατητών βοσκοτόπων, μετά την παραπομπή τους από τον Ευρωπαίο εισαγγελέα. Μάλιστα, στο γραφείο του Ευρωπαίου εισαγγελέα επικρατεί η αντίληψη για μια συστηματική προσπάθεια αλλοίωσης των στοιχείων με τρόπο ώστε κυρίως να χάνονται τα ίχνη των δικαιωμάτων με μεταβιβάσεις ή βοηθιούνται οι κατ’ επίφαση κτηνοτρόφοι, “μαγειρεύοντας” τα στοιχεία των γεννήσεων των αιγοπροβάτων με πατέντες που ξεπερνούν κάθε φαντασία.
Πατέντες για ρεκόρ Γκίνες
Μια τέτοια πατέντα είναι το μητρώο αιγοπροβάτων μέλους της “ομάδας”, με το χαρακτηριστικό όπου, ξεκινώντας με 90 θηλυκά πρόβατα αρχές του 2021, βρίσκεται με 90 πρόβατα και γεννήσεις 375 αρνιών αρχές Απριλίου (4,14 αρνιά ανά θηλυκό πρόβατο) και τέλος Μαΐου, δηλαδή μετά από 59 ημέρες, αναγράφει στο μητρώο του 90 θηλυκά πρόβατα και γεννήσεις 642 αρνιών, δηλαδή σε λιγότερο από 5 μήνες τα πρόβατα γέννησαν δύο φορές και έκαναν από 7,13 αρνιά το καθένα, και όλα αυτά με τη σφραγίδα βέβαια κτηνιάτρων και του ΟΠΕΚΕΠΕ!
Ο ΟΠΕΚΕΠΕ γι’ αυτό το κατόρθωμα τον επιβράβευσε και του έδωσε 15.000 ευρώ εθνικό απόθεμα και η κτηνιατρική επιστήμη φανταζόμαστε, που έκανε τα πρόβατα... κοτόπουλα αφού πέτυχε δεκαπλάσιες γεννήσεις όταν τα ντόπια πρόβατα σε ένα κοπάδι στην Κρήτη γενούν από 1-0,7 αρνιά. Τώρα που προχωρούν οι πληρωμές του ΟΠΕΚΕΠΕ, όλοι συμφωνούν ότι υπήρξε μια μείωση των ενισχύσεων σε σχέση με αυτά που περίμεναν οι παραγωγοί.
Τι... βλέπουν οι αγρότες
Λιγότερα χρήματα ξανά το 2024 από τον ΟΠΕΚΕΠΕ
Την ίδια ώρα όμως, ειδικά αυτές τις ημέρες, που προχωρούν οι πληρωμές του ΟΠΕΚΕΠΕ, όλοι συμφωνούν ότι υπήρξε μια μείωση των ενισχύσεων σε σχέση με αυτά που περίμεναν οι παραγωγοί. Συγκεκριμένα, οι άμεσες ενισχύσεις που πιστώθηκαν στους λογαριασμούς των δικαιούχων (σύμφωνα με τις ανακοινώσεις του ΟΠΕΚΕΠΕ) για το 2024 ανήλθαν σε 915.875.879,39 ευρώ, έναντι 1.878.941.917 ευρώ που έχουν εγκριθεί από την Ευρωπαϊκή Ένωση για την εφαρμογή του Πυλώνα Ι της ΚΑΠ για το έτος 2024.
Αναλυτικότερα, ενώ οι διαθέσιμοι πόροι για το 2024 ήταν:
- Βασική Ενίσχυση: 829.567.104 ευρώ, εκ των οποίων πληρώθηκαν 722.817.551,73 ευρώ.
- Αναδιανεμητική Ενίσχυση: 174.032.724 ευρώ, εκ των οποίων πληρώθηκαν 170.998.974,66 ευρώ.
- Συμπληρωματική Ενίσχυση Νέων Αγροτών: 27.631.193 ευρώ, εκ των οποίων πληρώθηκαν 22.060.353 ευρώ.
- Οικολογικά Σχήματα: 426.444.327 ευρώ, τα οποία δεν έχουν πληρωθεί.
- Συνδεδεμένες Ενισχύσεις: 245.270.569 ευρώ, τα οποία δεν έχουν πληρωθεί.
- Ειδική Συνδεδεμένη Βάμβακος: 183.966.000 ευρώ, τα οποία επίσης δεν έχουν πληρωθεί.
Επιπλέον,
πρέπει να συνυπολογιστούν οι ενισχύσεις που δεν αποδόθηκαν στους
αγρότες λόγω παρακράτησης για κάλυψη αχρεωστήτως καταβληθέντων ποσών,
χωρίς καμία ευθύνη από την πλευρά των παραγωγών.
Συνολικά, 971 εκατομμύρια ευρώ δεν έχουν αποδοθεί μέχρι σήμερα στους δικαιούχους παραγωγούς για το 2024.
Όπως αποδεικνύουν οι αριθμοί, το 2024 εξελίσσεται στη χειρότερη χρονιά πληρωμών από την εφαρμογή της Κοινής Αγροτικής Πολιτικής στη χώρα μας.
Η Ελλάδα είναι η μόνη ευρωπαϊκή χώρα όπου οι αγρότες δε γνωρίζουν με ακρίβεια το ποσό των ενισχύσεων που δικαιούνται και το χρονοδιάγραμμα πληρωμών. Την ίδια στιγμή, στις άλλες ευρωπαϊκές χώρες, η ΚΑΠ εφαρμόζεται με σαφείς διαδικασίες και προκαθορισμένες χρονικές περιόδους πληρωμών.
Η χώρα μας βρίσκεται στον δεύτερο χρόνο της εσωτερικής σύγκλισης και αντί να επιτυγχάνεται η προσέγγιση των στόχων, οι αγρότες διαπιστώνουν την απόκλιση της αξίας των δικαιωμάτων τους από το Στρατηγικό Σχέδιο της ΚΑΠ. Πολλές μεταβιβάσεις δικαιωμάτων δεν πραγματοποιήθηκαν, ενώ πολλοί νέοι αγρότες δεν έχουν ακόμα κριθεί δικαιούχοι του εθνικού αποθέματος δικαιωμάτων.
Είναι φανερό πως το κεντρικό κράτος με τις κυβερνητικές πολιτικές εδώ και μια 6ετία πορεύεται χωρίς μακροπρόθεσμο σχεδιασμό και στρατηγική για τον πρωτογενή τομέα. Με γραφειοκρατικές επιλογές, πελατειακές εξυπηρετήσεις, κυκλώματα εντός και εκτός ΟΠΕΚΕΠΕ με διαχρονική διαφθορά και κακό συντονισμό, προκάλεσαν διαχειριστική κρίση στον ΟΠΕΚΕΠΕ, οδηγώντας τον σε ευρωπαϊκή επιτήρηση.
Τις επόμενες ημέρες θα γίνει η πληρωμή για την εξισωτική αποζημίωση Παρέμβαση Π. 3-71 “Ενισχύσεις σε περιοχές που χαρακτηρίζονται από φυσικά ή άλλα ειδικά μειονεκτήματα” για το έτος 2024 με το ποσό των 245.000.000 ευρώ.