Τετάρτη 30 Οκτωβρίου 2024

Στον Τσιάρα οι αγρότες Ιεράπετρας και Σητείας

 https://www.neakriti.gr/sites/default/files/styles/full/public/2022-06/agrotes_0.jpg.webp?itok=iWlc92gc

Οι αγροτικοί φορείς Ιεράπετρας και Σητείας στο ΥΠΑΑΤ

Με τον υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης  και Τροφίμων κ. Κώστα Τσιάρα θα συναντηθούν την Τετάρτη 30 Οκτωβρίου οι αγροτικοί φορείς Ιεράπετρας και Σητείας.

Από τη Σητεία στην Αθήνα  θα βρεθούν ο δήμαρχος Σητείας κ. Γιώργος Ζερβάκης, ο πρόεδρος του Αγροτικού Συλλόγου Σητείας κ. Γιώργος Τσιφετάκης και πρόεδρος της ΕΑΣ Σητείας κ. Μανόλης Μαυροματάκης.

Η Σητεία θα θέσει με ένταση το θέμα της καταστροφής των ελαιώνων από την παρατεταμένη ξηρασία και θα ζητήσει έκτακτες οικονομικές ενισχύσεις για τους ελαιοπαραγωγούς που έχουν χάσει το εισόδημα τους δεδομένα ότι στη Σητεία, η ελιά είναι μονοκαλλιέργεια.

Ο Αγροτικός Σύλλογος Ιεράπετρας έχει ζητήσει με επιμονή τη συνάντηση με τον κ. Τσιάρα καθώς τα προβλήματα διογκώνονται καθημερινά και δεν υπάρχει περιθώριο καθυστέρησης.

«Υπενθυμίζουμε ότι την ίδια λίστα ζητημάτων έχουμε θέσει τα τελευταία 5 χρόνια και στους 4 προκατόχους σας Υπουργούς, δυστυχώς χωρίς αποτέλεσμα έως τώρα», αναφέρουν στο υπόμνημα που έστειλαν το πρωί της Τρίτης στον κ. Τσιάρα, κοινοποιώντας στα ΜΜΕ τη μεγάλη λίστα των θεμάτων που θα θέσουν στον κ. υπουργό.

Α) Ζητήματα αρμοδιότητας ΥπΑΑΤ.

1) Αναμόρφωση νέου κανονισμού ΕΛΓΑ:  Συμπερίληψη όλων των αιτίων απώλειας εισοδήματος για τους παραγωγός θερμοκηπιακών καλλιεργειών με προαιρετική ασφάλιση, όπως σας αναλύουμε στο σχετικό έγγραφο την 09/8/2024 (20240809 ΕΞ 889)

2) Ίωση καστανής ρυτίδωσης σε καρπούς ντομάτας και πιπεριάς: Εκκίνηση διαδικασιών για  οικονομική αποζημίωση σε παραγωγός θερμοκηπιακής ντομάτας και πιπεριάς που αποδεδειγμένα επλήγησαν ανεπανόρθωτα από την συγκεκριμένη ίωση καθώς και  τρόποι αντιμετώπισης.

3) Έγκριση τύπου θερμοκηπιακών κατασκευών: Η μη διευθέτηση αυτού  του ζητήματος κρατά σε ομηρία χιλιάδες παραγωγούς θερμοκηπιακών καλλιεργειών καθώς θέτει το σύνολο των ήδη εγκατεστημένων θερμοκηπιακών εκτάσεων στην Ελλάδα σε καθεστώς μη νομιμότητας.

4) Παράνομες Ελληνοποίησεις αγροτικών προϊόντων από τρίτες χώρες. Να θεσπιστεί υποχρεωτικός έλεγχος ντομάτας Τουρκίας για υπολείμματικότητα φυτοφαρμάκων, σε ποσοστό άνω του 50% των φορτίων που εισάγονται στην Ελλάδα.

5) ΕΛΓΟ-ΔΗΜΗΤΡΑ στα Σχέδια Βελτίωσης :Να επισπευσθεί η διαδικασία της αυτοψίας από τον ώστε να γίνει η καταβολή των ενισχύσεων στους δικαιούχους.

6) Συνδεδεμένες ενισχύσεις. Να ενταχθούν το σύνολο των θερμοκηπιακών καλλιέργειών στο καθεστώς συνδεδεμένων ενισχύσεων με ποσό εφάμιλλο του υψηλού κόστους παραγωγής.

7) Επιστροφή ΕΦΚ πετρέλαιού κίνησης. Να γίνει αναμόρφωση στις τιμές κατανάλωσης πετρελαίου κίνησης για τις θερμοκηπιακές καλλιέργειες καθώς οι τωρινές τιμές στην λίστα ΥπΑΑΤ δεν προσεγγίζει ούτε το 1/10 της πραγματικής ανάγκης για τις θερμοκηπιακές  καλλιέργειες.

8) Πρόγραμμα νέων θερμοκηπιακών μονάδων (600 εκ ευρώ) :Να γίνει υποχρεωτική κατανομή των πόρων του προγράμματος σε όλη την επικράτεια και να ληφθούν υπόψιν για την μοριοδότηση, οι περιβαλλοντικές συνθήκες στην περιοχή εγκατάστασης των νέων μονάδων. Μόνον η σύμπραξη ήπιων κλιματολογικών συνθηκών με σύγχρονα θερμοκήπια θα έχουν αποτέλεσμα την οικονομικά βιώσιμη παραγωγή αγροτικών προϊόντων.

9) Έντομο Tuta absoluta στην καλλιέργεια τομάτας, Πρόγραμμα αντιμετώπισης του όπως αναλύουμε στο σχετικό αίτημα μας την 24/08/2023  ( 20230824 ΕΞ 817 ).

10) Επιδοτήσεις στον πρωτογενή τομέα. Να απεμπλακούν οι αγρότες από την υποχρέωση πληρωμής της διαδικασίας πιστοποίησης από ιδιωτικές εταιρείες-φορείς πιστοποίησης.

Σημειώνουμε ότι, σήμερα 1 στους 3 αγρότες δίνει (ως παροχή υπηρεσιών ) το 50%  από τα χρήματα που δικαιούται, στους φορείς που πιστοποιούν ότι τα δικαιούται..!! Να προβλεφθεί η κάλυψη για το συγκεκριμένο κονδύλι από την Πολιτεία.

11) Λειψυδρία στον Ν. Λασιθίου. Άμεση καταγραφή και αποζημίωση για τους ελαιώνες όπου υπέστησαν ολοκληρωτική καταστροφή. Υπενθυμίζουμε ότι ο νόμος Λασιθίου είναι ο πλέον ξηροθερμικός Νομός σε ολόκληρη την Ευρώπη.

12) Nutri score. Η προαιρετική χρήση του σήματος σε χώρες ΕΕ, χωρίς να γίνουν άμεσα οι απαραίτητες τροποποιήσεις για την διασφάλιση των ποιοτικών χαρακτηριστικών στα αγροτικά προϊόντα της χώρας μας, είναι βέβαιο ότι θα δημιουργήσει σύντομα μην αναστρέψιμες συνθήκες για την διακίνηση των προϊόντων.

Β) Θέματα μη αρμοδιότητας του ΥπΑΑΤ.

13) Ενιαία Διαχείριση Υδάτων Κρήτης. Η αλλαγή του κλίματος μας οδηγεί αναπόφευκτα ως Κράτος στην δημιουργία ενός ολοκληρωμένου σχεδίου αντιμετώπισης αυτής της κρίσης. Όμως, όλο αυτό το εγχείρημα επιβάλλεται να είναι υπό την σκέπη της επίσημης Πολιτείας και δεν χωράει καμία ιδιωτική εταιρεία να υλοποιεί καμία φάση για αυτό το ζήτημα.

14) Εργάτες γης. Είναι μείζον πρόβλημα τα τελευταία 3 χρόνια και επιβάλλεται η ανάληψη πρωτοβουλίας από το ΥπΑΑΤ ώστε να ρυθμιστούν επιτέλους όλα τα ζητήματα, όπως σας αναλύουμε στο σχετικό έγγραφο την 02/09/2024 ( 20240902 ΕΞ 890 )

15)Κόκκινα δάνεια αγροτών. Είναι επιτακτική ανάγκη  να διευθετηθεί οριστικά το ζήτημα των δανειακών υποχρεώσεων για τις αγροτικές επιχειρήσεις (φυσικά πρόσωπα και μη), με απόλυτα ρεαλιστική προσέγγιση και στόχο η ενυπόθηκη αγροτική γη να παραμείνει στους Έλληνες αγρότες.

16) Ενεργειακές Κοινότητες για αγρότες. Είναι ένας θεσμός όπου στην ΕΕ λειτουργεί εδώ και πολλά χρόνια. Στην Ελλάδα όμως η απάντηση σε ένα τέτοιο εγχείρημα στην Κρήτη το 2024 ήταν ότι ο εδαφικός χώρος για την εγκατάσταση ΑΠΕ προβλέπεται να διατεθεί μόνο σε 5 εταιρείες παραγωγής ενέργειας και απορρίπτεται οποιοδήποτε αίτημα ενεργειακών κοινοτήτων, ακόμα και για τους ΤΟΕΒ.

17) Μεταφορικό Ισοδύναμο. Είναι το Μέτρο όπου ισοσταθμίζει σε ένα μικρό ποσοστό το μεγάλο κόστος μεταφοράς αγροτικών προϊόντων στην Περιφέρεια Κρήτης με τα αντίστοιχα προϊόντα στην ηπειρωτική Ελλάδα. Δυστυχώς η ελλείψει μηχανισμού διασταυρώσεων και ελέγχου στα δεδομένα που διαθέτει το ΥπΑΑΤ, προκάλεσε εμπλοκή στην φάση χρηματοδότησης 2022-Β εξάμηνο και έκτοτε δεν υπάρχει καμία απολύτως εξέλιξη.

18) Πλοίο Ασφαλείας. Η Περιφέρεια της Κρήτης βρίσκεται συχνά σε καθεστώς αποκλεισμου από την υπόλοιπη ηπειρωτική Ελλάδα λόγω απεργιακών κινητοποιήσεων στις ακτοπλοϊκές γραμμές. Είναι ανάγκη να τροποποιηθεί η ισχύουσα νομοθεσία και να εκτελείται ένα δρομολόγιο, κάθε 72 ώρες, μεταφέροντας μόνο ευπαθή αγροτικά προϊόντα και αρρώστους.

19) ΒΟΑΚ. Στην κατασκευή του επιβάλλεται να συμπεριλάβει και το τμήμα μέχρι την Ιεράπετρα, όπου σήμερα διαθέτει ένα χείριστο οδικό δίκτυο όπου μεταφέρονται καθημερινά εκατομμύρια κιλά κηπευτικών προϊόντων προς την υπόλοιπη Ελλάδα και Ευρώπη, συμβάλλοντας έτσι σημαντικά στο εξαγωγικό ισοζύγιο της χώρας μας.

20) ΝΟΑΚ. Είναι απαραίτητο να τροποποιηθούν οι μελέτες για τον οδικό άξονα όπου θα συνδέει την Ιεράπετρα με το νέο διεθνές αεροδρόμιο Καστελιού, με στόχο την αύξηση των εξαγωγών κηπευτικών προϊόντων μέσω φορτίων cargo.

Πηγή : Νέα Κρήτη

Συνολικες προβολες σελιδας