Εξαιρετική ήταν η εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε στον χώρο της Στέγης Βιτσέντζος Κορνάρος στην Σητεία. Εκεί που φιλοξενήθηκε η θαυμάσια έκθεση σκηνικών της Ασπασίας Παπαδοπεράκη, από την όπερα Ερωτόκριτος και Αρετούσα του Νίκου Μαμαγκάκη.
Στο πλαίσιο της έκθεσης, πραγματοποιήθηκε μία πολύ ενδιαφέρουσα εκδήλωση, παρουσία της γλύπτριας και σκηνογράφου. Ομιλητές ήταν ο Αρχιτέκτονας κ. Οδυσσέας Σγουρός, που μίλησε για το όλον έργο της και ο Σκηνοθέτης κ. Νάσος Ζαγκότης, που μίλησε γενικά για την σκηνογραφία, για την σκηνογραφία στον Ερωτόκριτο. Επίσης Ερωτόκριτο τραγούδησε η κ. Έλλη Παπαδοπεράκη.
Το 1985 ο Μάνος Χατζηδάκης, για λογαριασμό του Σείριου και ο Δήμαρχος Ηρακλείου Μανόλης Καρέλλης, παρήγγειλαν στον Νίκο Μαμαγκάκη το πιο φιλόδοξο ίσως ανέβασμα του έργου του Βιτσέντζου Κορνάρου σε μορφή Όπερας,με 5 μέρη σε λιμπρέτο του Νίκου Μαμαγκάκη και του σκηνοθέτη Νίκου Νικολαΐδη. Η παράσταση παίχτηκε στο Ηράκλειο με σκηνικά της Ασπασίας Παπαδοπεράκη. Επίσης το έργο παρουσιάστηκε στην Σητεία στην Καζάρμα με σκηνικό το ίδιο το φρούριο.
Πρωτότυπα
Στην Στέγη Βιτσέντζος Κορνάρος εκτέθηκαν λοιπόν τα πρωτότυπα σχέδια των σκηνικών της επιφανούς γλύπτριας και σκηνογράφου, η οποία δεν έκρυψε την χαρά της για την συγκεκριμένη δράση κατά την εκδήλωση της Δευτέρας.
Σε δηλώσεις της αναφερόμενη στην έκθεση, εξήγησε ότι αφορά την προετοιμασία που έκανε για τα σκηνικά της όπερας Ερωτόκριτος του Νίκου Μαμαγκάκη. Μάλιστα συμμετείχε και η ίδια στην παράσταση της Σητείας σε δύο ρόλους που δεν είχαν μεν λόγια αλλά ήταν αυτοί της βασίλισσας και της μητέρας του Ερωτόκριτου. «Έτσι λοιπόν εδώ στην Σητεία έχω και μία εμπειρία ηθοποιού !» ανέφερε χαμογελαστή.
Η συγκεκριμένη θαυμάσια έκθεση που φιλοξενήθηκε στην Στέγη Βιτσέντζος Κορνάρος, αποτελεί το υλικό της προσπάθειας της κ. Παπαδοπεράκη να καταλήξει, όπως τόνισε, στα τελικά χρώματα και σχήματα. «Δούλεψα με πολλή αγάπη την παράσταση! Όταν αγαπάς αυτό που κάνεις, νομίζω η δυσκολία γίνεται ακόμα πιο σημαντικό για το έργο που κάνεις, συμβάλει στην αγάπη του πράγματος. Αν είναι κάτι εύκολο το ξεχνάς κιόλας …» σημείωσε.
Η κ. Παπαδοπεράκη δεν έκρυψε επίσης την αγάπη της για το έργο του Βιτσέντζου Κορνάρου, τονίζοντας με συγκίνηση ότι στο σπίτι της μεγάλωσε ακούγοντας τη μητέρα της να τραγουδά Ερωτόκριτο. «Είναι το έργο που μας έχει μεγαλώσει, νανουρίσει… Εγώ άκουγα τη μητέρα μου να μου τραγουδά Ερωτόκριτο και πάντα είχε μία πολύ παλιά έκδοση του Ερωτόκριτου πάνω στο τραπέζι που συγκεντρωνόμαστε. Ήταν μία παράδοση για όλους τους Κρητικούς. Στο σπίτι το δικό μας ίσως ήταν ακόμα περισσότερο διότι η μητέρα αγαπούσε πολύ την παράδοση».
«Ο Ερωτόκριτος ήταν ενσωματωμένος στη ζωή των ανθρώπων», πρόσθεσε «κι έτσι όπως είχε μεταφερθεί στην ψυχή του κρητικού ήταν πολύ σημαντικό.» Και η ίδια όπως τόνισε, μέσα από το βιβλίο της «Ο Λουκρήτιος στον Ερωτόκριτο» προσπαθεί να αποδώσει στον Κορνάρο το να δώσει στον Κρητικό, δύναμη για αγώνα, ελευθερία …
Μίλησε επίσης με θερμά λόγια για την προσπάθεια της Στέγης Βιτσέντζος Κορνάρος, να συμβάλει στην προβολή, την ανάδειξη του σπουδαίου αυτού έργου και των μηνυμάτων του, «να συμβάλει στην αγάπη του κόσμου προς τον Κορνάρο που έβαλε ένα τόσο μεγάλο, ερωτικό ποίημα στο στόμα του Κρητικού, δίδοντας ώθηση για ελευθερία!»
Η κ. Ασπασία Παπαδοπεράκη είναι γλύπτρια, συγγραφέας, σκηνογράφος. Χρησιμοποιεί στη γλυπτική της στοιχεία από τις μελέτες της στην ανθρώπινη φιγούρα, αλλά και από την αιγαιοπελαγίτικη λαϊκή αρχιτεκτονική και από την αρχαϊκή περίοδο της ελληνικής γλυπτικής. Έργα της υπάρχουν σε πολλά μέρη μεταξύ των οποίων στο Ηράκλειο, στην Αλεξάνδρεια, στην Κωνσταντινούπολη, στην Αθήνα. Έχει επίσης δημιουργήσει μνημεία για την «Γυναίκα στην Αντίσταση» σε διάφορα χωριά της Κρήτης. Έχει συμμετάσχει σε πολυάριθμες εκθέσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Το 2009 βραβεύτηκε από την Ακαδημία Αθηνών για το σύνολο του έργου της και το 2021 της εδόθη το βραβείο Καζαντζάκη.
Πνευματικός άνθρωπος
Ο κ. Οδυσσέας Σγουρός τόνισε ότι πρόκειται για μία υπέροχη δουλειά. Το θέμα της ομιλίας του αφορούσε μια συνολικότερη προσέγγιση στο έργο, στην προσφορά και στην παρουσία της κ. Παπαδοπεράκη, «η οποία είναι ένας πολύ σύνθετος άνθρωπος. Δεν είναι μόνο γλύπτρια, είναι συγγραφέας, διανοούμενη, πνευματικός άνθρωπος». «Είναι μία γλύπτρια που έχει συνδέσει την παρουσία της στην Κρήτη τα τελευταία τουλάχιστον σαράντα χρόνια. Πολλά, ενδιαφέροντα γλυπτά έργα κοσμούν δημόσιους χώρους. Νομίζω όμως ότι αξίζει να σταθεί κανείς όχι μόνο σε αυτή τη δουλειά που έχει να κάνει με την γλυπτική. Αξίζει να επιμείνει ιδιαίτερα στα ζητήματα που έχουν να κάνουν με την ενασχόληση της με όλα τα πεδία και κυρίως με την σχέση της με τους πνευματικούς ανθρώπους και τις μεγάλες προσωπικότητες που έχουν αναφορά στην Κρήτη», δήλωσε.
Μακέτα και σκίτσα
Ο κ. Νάσος Ζαγκότης αναφέρθηκε στην παράσταση του 1985, η οποία παρουσιάστηκε και στην Σητεία. Το φρούριο της Καζάρμας χρησιμοποιήθηκε ως φυσικό σκηνικό φιλοξενώντας την δράση. «Έχουμε την πολύ μεγάλη χαρά και τιμή να φιλοξενούμε στην Στέγη, την μακέτα των σκηνικών καθώς και σκίτσα της γλύπτριας Ασπασίας Παπαδοπεράκη, η οποία είναι μαζί μας για να μας μιλήσει για τον σχεδιασμό των σκηνικών και την συνολική εμπειρία του ανεβάσματος του Ερωτόκριτου σε μορφή όπερας το 1985. Ήταν μία παράσταση που παίχτηκε εκτός από την Σητεία, στο Κηποθέατρο στο Ηράκλειο και στην Ρωμαϊκή Αγορά στην Αθήνα. Είχε κάνει μάλιστα πολύ μεγάλη αίσθηση.
Είναι μεγάλη χαρά η φιλοξενία τέτοιων γεγονότων στην Στέγη. Η σχέση που έχουμε με την κ. Παπαδοπεράκη είναι στενή. Δικό της γλυπτό με θέμα τον Ερωτόκριτο κοσμεί και την εξωτερική όψη της Στέγης. Επίσης πέρυσι είχαμε πραγματοποιήσει μία εξαιρετική ομιλία για τη νεωτερικότητα. Η συγκεκριμένη έκθεση που φιλοξενείται στην Στέγη είναι πολύ ενδιαφέρουσα κι αξίζει πραγματικά να την δουν όλοι, όλοι όσοι έχουν ενδιαφέρον για τον Ερωτόκριτο, αλλά και όσοι ενδεχομένως θέλουν να θυμηθούν το παρελθόν και βρισκόταν στην παράσταση που ανέβηκε στην Σητεία».
ΜΑΡΙΖΑ ΨΑΡΑΚΗ
Πηγή : Aνατολή