Δευτέρα 13 Φεβρουαρίου 2023

Λασίθι: Οδικός παραγκωνισμός της Σητείας - Φωτιές «άναψε» η απόφαση του υπουργείου Υποδομών

 Φωτογραφία shutterstock ΒΟΑΚ

“Φωτιές” άναψε η απόφαση του υπουργείου Υποδομών με αντικείμενο την ανακατάταξη των οδικών τμημάτων του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης

Το υπουργείο προχώρησε στον χαρακτηρισμό ως πρωτεύοντος εθνικού οδικού δικτύου μονάχα των τμημάτων Κισσάμου-Μουρνιών Χανίων και Γουρνών-Αγίου Νικολάου, αφήνοντας απ’ έξω το τμήμα από τον Άγιο Νικόλαο στη Σητεία.

Ήδη, μετά την έκδοση της εν λόγω υπουργικής απόφασης, έχουν σηκωθεί έντονες αντιδράσεις, με “φωνές” διαμαρτυρίας που κάνουν λόγο για δύο μέτρα και δύο σταθμά και μια άδικη αντιμετώπιση - και με τη βούλα - της Σητείας, για την οποία δεν κρίνεται αναγκαία (αντίθετα με το υπόλοιπο νησί) η οδική σύνδεσή της μέσω ενός σύγχρονου, κανονικού αυτοκινητοδρόμου.

Χαρακτηριστικές είναι οι αιχμηρές αναρτήσεις στις οποίες προχώρησαν, σχολιάζοντας την απόφαση, δύο άνθρωποι που είχαν άμεση εμπλοκή με τα κοινά και με τα έργα εδώ στην Κρήτη, όπως είναι ο πρώην διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Ανάπτυξης Κρήτης Α.Ε. Φώτης Καζάσης και η πρώην αντιπεριφερειάρχης Λασιθίου Πελαγία Πετράκη.

Όπως εξηγούν, η απόφαση μπορεί να φαντάζει τυπική, ωστόσο έχει ουσιαστικό περιεχόμενο αφού σηματοδοτεί την προτεραιοποίηση των τμημάτων αυτών σε έργα εθνικής σημασίας και συνεπώς την ανάγκη άμεσης αναβάθμισής τους στο πλαίσιο του έργου του νέου ΒΟΑΚ, με χαρακτηριστικά αυτοκινητοδρόμου. Κάτι, αντιθέτως, που δεν κρίνεται ομοίως αναγκαίο για το λασιθιώτικο τμήμα προς τη Σητεία, με την υπουργική απόφαση να συνιστά ευθεία παραδοχή παραγκωνισμού της Σητείας, αφού αναφέρει χαρακτηριστικά:

«Το υπουργείο Μεταφορών-Υποδομών έχει εκπονήσει μελέτες με χαρακτηριστικά αυτοκινητοδρόμου των οδικών τμημάτων “Καστέλι Κισσάμου- Κολυμπάρι- Γαλατάς- Μουρνιές” και “Γούρνες- Χερσόνησος- Μάλια- Άγ. Νικόλαος” και έχει συμπεριλάβει στον προγραμματισμό του την κατασκευή τους. Το τμήμα Αγ. Νικολάου-Σητείας θα παραμείνει στην υφιστάμενη κατάσταση».

Το αξιοσημείωτο είναι μάλιστα πως το υπουργείο ουσιαστικά δεν αναγνωρίζει τη Σητεία ως αστικό κέντρο που πρέπει να διασυνδεθεί με τα υπόλοιπα κέντρα της Κρήτης μέσω πρωτεύοντος εθνικού δικτύου!

Η ανάρτηση του Φώτη Καζάση

«Με πρόσφατη απόφασή του, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κατατάσσει στο πρωτεύον εθνικό οδικό δίκτυο τα τμήματα Καστελίου Κισσάμου-Μουρνιών Χανίων και Γουρνών Ηρακλείου-Αγίου Νικολάου, ενώ διατηρεί στο δευτερεύον εθνικό οδικό δίκτυο το τμήμα “Άγιος Νικόλαος-Σητεία”. Σύμφωνα με το περιεχόμενο της απόφασης, «το τμήμα “Άγιος Νικόλαος-Σητεία” θα παραμείνει στην υφιστάμενη κατάσταση» και το υπουργείο (κατά την έκδοση της απόφασης) «δεν έχει συμπεριλάβει στον προγραμματισμό του την κατασκευή του».

Το συμπέρασμα που προκύπτει είναι ότι, ενώ από τις 4/12/2015 με Υπουργική Απόφαση ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης (ΒΟΑΚ) “Καστέλι- Χανιά- Ρέθυμνο- Ηράκλειο- Άγιος Νικόλαος- Σητεία” χαρακτηρίστηκε ως αυτοκινητόδρομος, η παρούσα κυβέρνηση, παρά τα όσα κατά καιρούς έχει αναφέρει περί ενιαίου και συνολικού έργου “Καστέλι-Σητεία”, εξακολουθεί να μην περιλαμβάνει το τμήμα “Άγιος Νικόλαος-Σητεία” στα έργα απόλυτης προτεραιότητας και σπουδαιότητας και να μη θεωρεί τη Σητεία ως σπουδαίο αστικό κέντρο που πρέπει να διασυνδεθεί με τα υπόλοιπα κέντρα της Κρήτης μέσω πρωτεύοντος εθνικού δικτύου.

Πρέπει άμεσα να χαρακτηριστεί το έργο “Άγιος Νικόλαος-Σητεία” ως έργο εθνικού επιπέδου και να ενταχθεί στον προγραμματικό σχεδιασμό του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Μόνο έτσι θα συμπεριληφθεί στον προγραμματικό και χρηματοδοτικό σχεδιασμό του υπουργείου και θα εξασφαλιστεί η υλοποίησή του. Όσο το έργο παραμένει εκτός του πρωτεύοντος εθνικού δικτύου, περιορίζονται, παρά την ωριμότητα των μελετών που το συνοδεύει, οι πηγές χρηματοδότησής του και οι δυνατότητες υλοποίησής του», αναφέρει ο πρώην διευθύνων σύμβουλος του ΟΑΚ Α.Ε. Φώτης Καζάσης.

Η ανάρτηση της Πελαγίας Πετράκη

«Ολόκληρη η Ανατολική Κρήτη θα παραμείνει με το υφιστάμενο οδικό δίκτυο, σύμφωνα με την πρόσφατη Υπουργική Απόφαση 23.12.2022 αρ. πρωτ. 13689. Κατά την επίσκεψή του, ο Μητσοτάκης στη Νεάπολη μίλησε ψευδώς για την ενιαία αντιμετώπιση της παρούσας κυβέρνησης για τον ΒΟΑΚ “Καστέλι-Σητεία”» η ανάρτηση-σχόλιο της πρώην αντιπεριφερειάρχου Λασιθίου Πελαγίας Πετράκη.

ΟΙ ΑΛΛΑΓΕΣ

Η απόφαση ανακατάταξης των οδικών τμημάτων

«Επειδή:

- Το έργο του ΒΟΑΚ στο τμήμα “Καστέλι-Άγιος Νικόλαος” κρίνεται ως απόλυτης προτεραιότητας και ιεράρχησης από πλευράς οδικής ασφάλειας, κυκλοφοριακών χαρακτηριστικών και σπουδαιότητας στη στρατηγική μεταφορών της Κρήτης, σε συνδυασμό και με τις λοιπές σχεδιαζόμενες υποδομές μεταφορών (σε περιφερειακό και εθνικό επίπεδο),

- Το έργο του ΒΟΑΚ συμβάλλει θετικά στη συμπλήρωση του οδικού δικτύου της Περιφέρειας, στην ανάπτυξη συνδυασμένων μεταφορών και στην ενίσχυση της διατροπικότητας του συστήματος μεταφορών, η οποία εστιάζει στη διασύνδεση των υποδομών με τα διευρωπαϊκά δίκτυα μεταφορών (π.χ. αεροδρόμιο Καστελίου, λιμάνι Ηρακλείου, κ.λπ.),

- Το έργο του ΒΟΑΚ συμβάλλει θετικά στην ασφαλή και γρήγορη σύνδεση των αστικών κέντρων και των παραγωγικών περιοχών της Περιφέρειας,

- Ο ΒΟΑΚ από Καστέλι έως Άγ. Νικόλαο σχεδιάζεται με ενιαία διατομή αυτοκινητοδρόμου, με δύο λωρίδες κυκλοφορίας και ΛΕΑ ανά κατεύθυνση και με διαχωρισμένους τους δύο κλάδους,

- Το υπ. Υ.ΜΕ. έχει εκπονήσει μελέτες με χαρακτηριστικά αυτοκινητοδρόμου των οδικών τμημάτων “Καστέλι Κισσάμου- Κολυμπάρι- Γαλατάς- Μουρνιές” και “Γούρνες- Χερσόνησος- Μάλια- Άγ. Νικόλαος” και έχει συμπεριλάβει στον προγραμματισμό του την κατασκευή τους. Το τμήμα “Άγ. Νικόλαος-Σητεία” θα παραμείνει στην υφιστάμενη κατάσταση,

Αποφασίζουμε:

Να ανακαταταχθεί το οδικό τμήμα της ΝΕΟ 90 του δευτερεύοντος δικτύου “Καστέλι Κισσάμου- Κολυμπάρι- Γαλατάς- Μουρνιές” και “Γούρνες- Χερσόνησος- Μάλια- Άγ. Νικόλαος” και να ενταχθεί στο πρωτεύον εθνικό δίκτυο της χώρας», αναφέρεται στην απόφαση που υπογράφει ο υπουργός Υποδομών-Μεταφορών Κώστας Καραμανλής.

Πηγή : Νέα Κρήτη

Συνολικες προβολες σελιδας