Συνάντηση για θέματα λειτουργίας των Υπηρεσιών της Περιφερειακής Ενότητας Λασιθίου πραγματοποιήθηκε στο κτήριο της Περιφέρειας στον Άγιο Νικόλαο. Ο Αντιπεριφερειάρχης Οργάνωσης και Διοίκησης Ζαχαρίας Δοξαστάκης παρουσίασε τους νέους θεσμούς που λειτουργούν στην Περιφέρεια και τα πρόσωπα που τους υπηρετούν εστιάζοντας στον ρόλο τους, αλλά και στη συνεργασία με τις υπηρεσίες ανά περιφερειακή ενότητα.
Στη συνάντηση εργασίας προήδρευσε ο Αντιπεριφερειάρχης Λασιθίου Γιάννης Ανδρουλάκης, ο οποίος επεσήμανε πως η λειτουργία των νέων θεσμών αποσκοπεί στην καλύτερη εξυπηρέτηση του πολίτη καθώς και στην διασφάλιση των υπαλλήλων και στην βέλτιστη λειτουργία των υπηρεσιών.
Ο Περιφερειακός Συμπαραστάτης
Για πρώτη φορά το Περιφερειακό Συμβούλιο Κρήτης αποφάσισε για τη θέση Περιφερειακού Συμπαραστάτη του Πολίτη και της Επιχείρησης και επέλεξε πέρυσι και ύστερα από μυστική ψηφοφορία με μεγάλη πλειοψηφία για τη θέση τον Γιώργο Μηλιαρά, τέως δήμαρχο Οροπεδίου Λασιθίου. Όπως τονίστηκε κατά τη συνάντηση, ο Συμπαραστάτης του Πολίτη και της Επιχείρησης, δέχεται έγγραφες καταγγελίες άμεσα θιγομένων πολιτών και επιχειρήσεων για κακοδιοίκηση των υπηρεσιών του Δήμου, των νομικών του προσώπων και των επιχειρήσεών του και διαμεσολαβεί προκειμένου να επιλυθούν τα σχετικά προβλήματα, ενώ είναι υποχρεωμένος να απαντά εγγράφως ή ηλεκτρονικά εντός 30 ημερών στους ενδιαφερόμενους. Ο περιφερειακός συμπαραστάτης υποστηρίζεται διοικητικά από τις υπηρεσίες της περιφέρειας, δέχεται καταγγελίες άμεσα θιγόμενων πολιτών και επιχειρήσεων για κακοδιοίκηση των υπηρεσιών της περιφέρειας, των νομικών της προσώπων και επιχειρήσεων και διαμεσολαβεί προκειμένου να επιλυθούν τα σχετικά προβλήματα, ενώ είναι υποχρεωμένος να απαντά εγγράφως ή ηλεκτρονικά εντός 30 ημερών στους διοικούμενους. Η υποβολή καταγγελίας ή αναφοράς στον περιφερειακό συμπαραστάτη δεν αναιρεί τη σχετική αρμοδιότητα του Συνηγόρου του Πολίτη ως ανεξάρτητης αρχής, ούτε τις αρμοδιότητες άλλων ελεγκτικών οργάνων και αρχών, καθώς και του Ελεγκτή Νομιμότητας.
Να σημειωθεί πως ο περιφερειακός συμπαραστάτης συντάσσει ετήσια έκθεση. Η ετήσια έκθεση παρουσιάζεται από τον ίδιο και συζητείται στην ειδική δημόσια συνεδρίαση του περιφερειακού συμβουλίου για τον απολογισμό πεπραγμένων της περιφερειακής αρχής.
Ο περιφερειακός συμπαραστάτης μπορεί επίσης να προβαίνει στη διατύπωση προτάσεων βελτίωσης της περιφερειακής διοίκησης και των σχέσεών της με το κοινό, τόσο στο πλαίσιο της ετήσιας έκθεσής του όσο και επ’ ευκαιρία σημαντικών προβλημάτων κακοδιοίκησης που ο ίδιος εντοπίζει. Στην τελευταία αυτή περίπτωση οι ειδικές προτάσεις του περιφερειακού συμπαραστάτη υποβάλλονται στον περιφερειάρχη και κοινοποιούνται στο περιφερειακό συμβούλιο και στον εκτελεστικό γραμματέα της περιφέρειας.
Τόσο η ετήσια έκθεση, όσο και οι ειδικές προτάσεις του περιφερειακού συμπαραστάτη αναρτώνται στην ιστοσελίδα της περιφέρειας με φροντίδα των περιφερειακών υπηρεσιών.
Σύμβουλος Ακεραιότητας
Παράλληλα η Περιφέρεια Κρήτης με σκοπό την αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών προς τους πολίτες, τα τελευταία χρόνια εφαρμόζει τις αρχές και τις διαδικασίες του σύγχρονου δημόσιου μάνατζμεντ (Διοίκηση μέσω στόχων, κοινό πλαίσιο αξιολόγησης, εσωτερικός έλεγχος κ.α.) και κατά την πρόβλεψη του νόμου 4795/2021, απέκτησε Σύμβουλο Ακεραιότητας. Είναι η πρώτη στη χώρα που έκανε πράξη το νέο θεσμό.
Και η συνάντηση στην αντιπεριφέρεια Λασιθίου έγινε παρουσία της Συμβούλου Ακεραιότητας Μαρίας Πετσαλάκη, που παρουσίασε το δικό της ρόλο.
Ο θεσμός αυτός έρχεται να προστατεύσει τους υπαλλήλους της Δημόσιας Διοίκησης από διάφορες καταχρηστικές συμπεριφορές. Η λειτουργία του έχει περισσότερο προληπτικό παρά κατασταλτικό ή τιμωρητικό χαρακτήρα, όπως εξηγεί ο κ. Δοξαστάκης.
Ειδικότερα, η δράση και οι αρμοδιότητες του Συμβούλου Ακεραιότητας εκτείνονται σε τρεις άξονες: Ο πρώτος είναι ο Υποστηρικτικός άξονας, για εξατομικευμένη συμβουλευτική συνδρομή σε ζητήματα δεοντολογίας και ακεραιότητας που αντιμετωπίζουν οι υπάλληλοι κατά την ενάσκηση των υπηρεσιακών τους καθηκόντων, για προστασία από εκφοβισμούς υπαλλήλων-μαρτύρων που καταγγέλλουν περιπτώσεις απάτης και διαφθοράς σε συγκεκριμένους τομείς της διοικητικής δράσης, και χειρισμού -διερεύνησης αυτών υπό όρους εμπιστευτικότητας .
Ο δεύτερος, είναι ο ενημερωτικός άξονας, για ενημέρωση και εκπαίδευση του προσωπικού σε θέματα δεοντολογίας και ακεραιότητας και ανάπτυξη πολιτικών και εργαλείων ενίσχυσης της ακεραιότητας και της διαφάνειας (πχ. Κώδικες Δεοντολογίας, Κανονισμοί Διαχείρισης Φαινομένων Σύγκρουσης Συμφερόντων, Πολιτική Δώρων, Πρωτόκολλα Αντιμετώπισης Περιστατικών Απάτης και Διαφθοράς, Κινδύνων διαφθοράς και απάτης κλπ).
Τέλος, ο τρίτος είναι ο Συμβουλευτικός Άξονας, για υποστήριξη της Διοίκησης των Φορέων, των Μονάδων Εσωτερικού Ελέγχου και των αρμόδιων για το ανθρώπινο δυναμικό Μονάδων, με την διατύπωση προτάσεων για την εφαρμογή πολιτικών, εργαλείων και προτύπων ενίσχυσης της ακεραιότητας και διαφάνειας, διαχείρισης κινδύνων διαφθοράς και απάτης, άσκησης ή αντιμετώπισης δραστηριοτήτων επιρροής και επίλυσης ζητημάτων Κανονισμού Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων.
Όπως εξήγησε μετά το τέλος της συνάντησης ο Αντιπεριφερειάρχης Λασιθίου «υπάρχουν πολλά και ενδιαφέροντα σημεία στην προσπάθεια ανάλυσης και παρουσίασης των θεσμών και βέβαια της καλής συνεργασίας με τις υπηρεσίες. Ήταν μια πολύ γόνιμη συνάντηση», τονίζει.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΑΤΣΑΛΑΚΗΣ
Πηγή : Ανατολή