Παρασκευή 4 Ιουνίου 2021

Οι μηχανικοί Σητείας για τον ΒΟΑΚ

 

ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟΣ & ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΣΗΤΕΙΑΣ
ΜΟΝΙΜΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΣΗΤΕΙΑΣ ΤΕΕ/ΤΑΚ
Προς : Πρόεδρο ΤΕΕ/ΤΑΚ
Διοικούσα Επιτροπή
ΤΕΕ/ΤΑΚ
Κοιν. : Δήμαρχο Σητείας
Δήμο Σητείας

Αγαπητέ κ. Πρόεδρε, αγαπητοί Συνάδελφοι της Διοικούσας Επιτροπής

Όπως πολύ καλά γνωρίζετε, η Κρήτη παρουσιάζει σοβαρό έλλειμμα υποδομών κυρίως
σε συγκοινωνιακά, αλλά και άλλα έργα. Οι βασικοί οδικοί άξονες (ΒΟΑΚ , ΝΟΑΚ και
πρωτεύοντες επαρχιακοί δρόμοι) πρέπει να προχωρήσουν το ταχύτερο δυνατόν με
εύλογα και ρεαλιστικά χρονοδιαγράμματα και φυσικά αντίστοιχες χρηματοδοτήσεις.
Το σημαντικότερο όμωςΣ έργο, το οποίο έχει απόλυτη και άμεση ανάγκη η Κρήτη , η
Περιφερειακή Ενότητα Λασιθίου και ειδικά η περιοχή της Σητείας , είναι ο ΒΟΑΚ.
Σύμφωνα με την επίσημη πληροφόρηση που έχουμε , ο σχεδιασμός του στρατηγικού
για την Κρήτη , Βόρειου Οδικού Άξονα (ΒΟΑΚ) , βρίσκεται :
1. Τμήματα Α1 (Κίσσαμος – Χανιά 37,50 χλμ.) και Α2 (Χανιά – Χερσόνησος μήκους
157,50 χλμ. και παράπλευροι / κάθετοι μήκος 150 χλμ.) , με 2+2 λωρίδες
κυκλοφορίας , πλάτους 21,50 μ. , στερούνται Προμελέτης και ΕΠΟ
(περιβαλλοντικούς όρους) , εκτός 51 χλμ. που είναι ήδη κατασκευασμένα και
εκτός ενός μικρού τμήματος μήκους 10 περίπου χιλιομέτρων κοντά στο
Ρέθυμνο (Γεροπόταμος – Πάνορμος – Εξάντης) , που παρουσιάζει πληρότητα
και ωριμότητα κατασκευής. Σχεδιάζεται δε να εκτελεσθεί με Σύμβαση
Παραχώρησης , με πόρους υλοποίησης από το Ταμείο Ανάκαμψης.
2. Τμήματα Β (Χερσόνησος – Νεάπολη μήκους 22,44 χλμ. και παράπλευροι /
κάθετοι μήκος 9,65 χλμ.) και Γ1 (Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος) , με 2+2 λωρίδες
κυκλοφορίας , πλάτους 21,50 μ. , παρουσιάζουν πληρότητα και ωριμότητα , ως
εκ τούτου βρίσκονται σε διαδικασία δημοπράτησης , με πόρους από το Ταμείο
Ανάκαμψης. Το πρώτο (τμήμα Β) προκηρύχθηκε με το σύστημα Σύμπραξης
Δημοσίου και ιδιωτικού Τομέα (έργο ΣΔΙΤ) , ενώ το δεύτερο (τμήμα Γ1)
σχεδιάζεται να δημοπρατηθεί ως Δημόσιο Έργο.
3. Τμήμα Γ2 (Άγιος Νικόλαος – Σητεία) συνολικού μήκους περίπου 52,50 χλμ. , που
διακρίνεται στα επιμέρους τμήματα :
α. Αγ. Νικόλαος – Καλό Χωριό , μήκους 8,5 χλμ.
β. Καλό Χωριό – Γεφ. Φρουζή , μήκους 5,5 χλμ.
γ. Παράκαμψη Παχ. Άμμου μήκους 5,7 χλμ.
δ. Καβούσι – Αυχ. Αγκαθιάς , μήκους 20,8 χλμ.
ε. Αυχ. Αγκαθιάς – Σητεία 12,0 χλμ.
παρουσιάζει δε , πληρότητα και ωριμότητα , σχεδόν σε όλα τα επιμέρους
τμήματα (προμελέτη, ΕΠΟ) , εκ των οποίων δύο (Άγιος Νικόλαος – Καλό Χωριό
και Αυχ. Αγκαθιάς – Σκοπή) είναι ήδη κατασκευασμένα και όπως φαίνεται ,
μόνο τα τμήματα Καλό Χωριό – Γέφυρα Φρουζή και Παράκαμψη Παχειάς
Άμμου , σχεδιάζεται να δημοπρατηθούν ως Δημόσιο Έργο.Στις 29/5/2021 , παρακολουθήσαμε με πολύ μεγάλο ενδιαφέρον , την παρουσίαση του
χρονοδιαγράμματος σχεδιασμού και κατασκευής του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης ,
παρουσία του Πρωθυπουργού , στο ΚΑΜ στα Χανιά.
Σε αυτήν την μεγάλη στιγμή της Κρήτης , πληροφορηθήκαμε ότι για το τμήμα του ΒΟΑΚ
από την Κίσσαμο έως την Χερσόνησο , ανατίθενται και εκπονούνται οι μελέτες ,
ευρίσκονται οι απαιτούμενες χρηματοδοτήσεις και προσδιορίζονται χρονοδιαγράμματα
εκτέλεσης.
Το ίδιο φαίνεται να γίνεται και για τα τμήματα Χερσόνησος – Νεάπολη και Νεάπολη –
Άγιος Νικόλαος , όπου βεβαίως υφίσταται μέγιστη ωριμότητα και ετοιμότητα
δημοπράτησης – κατασκευής , συνεπώς δικαίως πρέπει να προχωρήσουν άμεσα και με
πλήρη προτεραιότητα και αυτά τα δύο τμήματα.
Όμως , προς μεγάλη μας έκπληξη , η εν λόγω παρουσίαση ουσιαστικά ΔΕΝ
συμπεριελάμβανε και δεν προσδιόριζε κανένα απολύτως συγκεκριμένο στοιχείο
προγραμματισμού διαδικασιών ολοκλήρωσης , δημοπράτησης , χρηματοδότησης και εν
τέλει υλοποίησης , του προσδιορισμένου στην προαναφερόμενη παρουσίαση , ως
τελευταίου δυστυχώς τμήματος του ΒΟΑΚ , Παχειά Άμμος – Αυχήν Αγκαθιάς , παρά το
αποδεδειγμένο γεγονός ότι βρίσκεται στην 1η βαθμίδα ωριμότητας και ετοιμότητας ως
έργο.
Παρά το γεγονός ότι η Ανατολική Κρήτη και ειδικά η Σητεία , καθ’ ομολογείται από
όλους ότι βρίσκεται αποκλεισμένη και περιθωριοποιημένη γεωγραφικά και οδικά από
την υπόλοιπη Κρήτη.
Παρά το γεγονός ότι αναγνωρίζεται από όλους το έλλειμμα ανάπτυξης
(κοινωνικοοικονομικής και τουριστικής) , που υπάρχει.
Παρά το γεγονός ότι πολλάκις , πολιτικοί παράγοντες της Κεντρικής Διοίκησης , με
ιδιαίτερη μνεία τον σημερινό Πρωθυπουργό , κατά την επίσκεψή του στον Δήμο
Σητείας , έχουν αποδεχθεί τα παραπάνω και έχουν διαβεβαιώσει ότι η περιοχή της
Σητείας ΔΕΝ θα μείνει πίσω στον ΒΟΑΚ, θεωρώντας και οι ίδιοι ότι αποτελεί το
σημαντικότερο έργο οικονομικής, κοινωνικής και πολιτιστικής ανάπτυξης , όπως
βεβαίως και σε όλη την Κρήτη.
Παρά το γεγονός ότι ένας από τους βασικούς στόχους του ΒΟΑΚ είναι να συνδέσει
μεταξύ των , τις κύριες πύλες εισόδου / εξόδου του νησιού. Επισημαίνεται ότι στην
Σητεία βρίσκονται δύο εκ των βασικών πυλών εισόδου / εξόδου της Ανατολικής Κρήτης
, το Αεροδρόμιο Σητείας και ο Λιμένας Σητείας , που αποτελεί μάλιστα πύλη Σέγκεν της
Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Παρά το γεγονός ότι όλοι και ιδιαίτερα η Κεντρική Διοίκηση , έχουν χαρακτηρίσει και
θεωρήσει τον ΒΟΑΚ από την Κίσσαμο έως την Σητεία , ένα ενιαίο έργο , μία οντότητα ,
μία υποδομή.
Παρά το γεγονός ότι στην Ανατολική Κρήτη ΔΕΝ έχουν γίνει μέχρι σήμερα κανένα άλλο
μεγάλο έργο υποδομής (ΝΟΑΚ κλπ.).
Λαμβάνοντας υπόψη όλα τα παραπάνω , Η Επιτροπή Σητείας του ΤΕΕ/ΤΑΚ και ο
Επιστημονικός και Επαγγελματικός Σύλλογος Διπλωματούχων Μηχανικών Σητείας
ζητά :
 Σαφή και ξεκάθαρη απάντηση , εάν το Τμήμα Παχειά Άμμος – Αυχήν Αγκαθιάς
είναι τμήμα του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ).
 Εάν το Τμήμα Παχειά Άμμος – Αυχήν Αγκαθιάς , αποτελεί μέρος του σχεδιασμού
υλοποίησης του ΒΟΑΚ.
 Γιατί εάν από πλευράς ωριμότητας – ετοιμότητας , βρίσκεται σε προχωρημένη
φάση και κατάσταση , γιατί δεν περιλαμβάνεται στον αρχικό προγραμματισμό
της κατασκευής του έργου. Δεδομένου της ωριμότητας του τμήματος αυτού , απαιτείται να προσδιορισθεί
το χρηματοοικονομικό πλάνο του έργου(πηγή και προγραμματισμός
χρηματοδότησης) , ο χρόνος ολοκλήρωσης των όποιων διαδικασιών απομένουν
και το χρονοδιάγραμμα της κατασκευής και ολοκλήρωσής του.
Επίσης , θεωρώντας ότι ο ΒΟΑΚ , σε σχέση με ολόκληρη την Ανατολική Κρήτη ,
αποτελεί ένα ολοκληρωμένο έργο , που όπως έχουν όλοι δεχθεί θα δημιουργήσει
οφέλη και θα συμβάλλει σε :
 ΟΔΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ
 ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΗΣΗ ΧΡΟΝΟΥ ΤΑΞΙΔΙΟΥ ΚΑΙ ΜΕΙΩΣΗ ΧΡΟΝΟΑΠΟΣΤΑΣΗΣ
 ΜΕΙΩΣΗ ΚΟΣΤΟΥΣ ΜΕΤΑΦΟΡΑΣ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ
 ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ
 ΑΥΞΗΣΗ ΘΕΣΕΩΝ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
 ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΑ ΟΦΕΛΗ
ζητείται επίσης :
 Η άμεση και ικανοποιητική χρηματοδότηση για την προώθηση και πλήρη
ολοκλήρωση των υπολειπομένων σταδίων των εκπονούμενων μελετών σε
ολόκληρη την Ανατολική Κρήτη , σε ρεαλιστικό χρονικό πλαίσιο 10 – 15
μηνών, δεδομένου ότι ο ΒΟΑΚ αποτελεί πρώτη προτεραιότητα.
 Η ενίσχυση των δυνητικών τελικών δικαιούχων, δηλαδή των υπηρεσιών
αιχμής στην Κρήτη , που πρέπει να έχουν το κύριο βάρος της υλοποίησης,
τόσο σε στελεχιακό δυναμικό όσο και σε αρμοδιότητες.
 Επιτάχυνση και συντόμευση των απαιτούμενων αδειοδοτήσεων.
Αγαπητέ κ. Πρόεδρε , Αγαπητοί συνάδελφοι Μέλη της Διοικούσας Επιτροπής ,
Επειδή είμαστε βέβαιοι για την ευαισθησία σας επί του θέματος, θα παρακαλούσαμε να
λάβετε υπόψη σας , τις παραπάνω προτάσεις μας και να τις αποστείλετε αρμοδίως ως
Άποψη του Τμήματος – Επίσημου Συμβούλου της Πολιτείας , σε όλους τους Αρμόδιους
Φορείς της Κεντρικής Κυβέρνησης (κ. Πρωθυπουργό , αρμόδιο Υπουργό ,
συναρμόδιους Υπουργούς , αρμόδιο Υφυπουργό , συναρμόδιους Υφυπουργούς ,
Βουλευτές Κρήτης , Πολιτικά Κόμματα , αρμόδιο Γενικό Γραμματέα , Περιφέρεια Κρήτης
, Αποκεντρωμένη Διοίκηση Κρήτης , Δήμαρχο Σητείας , Δημάρχους Ανατολικής Κρήτης ,
ΟΑΚ Α.Ε. και όπου αλλού κρίνεται σκόπιμο, ενημερώνοντας μας παράλληλα , στο
συντομότερο δυνατό χρόνο.
Για την                                             Για τον
Μόνιμη Επιτροπή Σητείας Επιστ. & Επαγ. Σύλλογος Μηχανικών Σητεία

 

Πηγή : Style 100Fm

Συνολικες προβολες σελιδας