Τρίτη 11 Φεβρουαρίου 2020

Διχάζουν τα διόδια στον ΒΟΑΚ - Ποιοι συμφωνούν, ποιοι διαφωνούν;

https://s1.neakriti.gr/images/1542x770/2/files/Image/201409/doc_20140926_1349495_voak_psiodia.jpg«Αναγκαίο... κακό» χαρακτηρίζονται τα διόδια στο νησί μας
Ανάμικτα είναι τα συναισθήματα και ποικίλες οι απόψεις του παραγωγικού και εμπορικού κόσμου του νησιού μας, με αφορμή τη δήλωση του πρωθυπουργού ότι θα υπάρξουν διόδια στον σύγχρονο αυτοκινητόδρομο ο οποίος θα κατασκευαστεί από Κίσσαμο μέχρι Σητεία,
καθώς, όπως κάνουν σαφές, η επιπλέον οικονομική επιβάρυνση θα έχει αντίκτυπο στην αλυσίδα της αγοράς και στον τελικό καταναλωτή.
Το... “μάρμαρο” των διοδίων που θα κληθούν να πληρώνουν όσοι χρησιμοποιούν τον ΒΟΑΚ για τις μετακινήσεις τους θα πρέπει να είναι το μικρότερο δυνατό για τους ντόπιους και τους επισκέπτες, όπως σχολιάζουν οι επαγγελματίες στον χώρο των τουριστικών λεωφορείων και ταξί, με τους συνδικαλιστές να τονίζουν την ανάγκη πρόβλεψης ενός εναλλακτικού οδικού δικτύου για όσους επιθυμούν να γλιτώσουν το τίμημα των διοδίων.
«Οι Κρητικοί δεν πρέπει να πληρώνουν διόδια», επανέλαβε ο περιφερειάρχης Κρήτης, Σταύρος Αρναουτάκης, για τον οποίο ζητούμενο είναι η δημοπράτηση του έργου το 2021, καθώς, όπως σχολίασε, πέρα από τις καλές προθέσεις, θα πρέπει οι υπηρεσίες να “τρέξουν” τις εγκρίσεις περιβαλλοντικών όρων, για τις οποίες υπάρχει απίστευτη γραφειοκρατία έως και δύο χρόνων.

«Εφικτό»... εφόσον υπάρξουν «πιέσεις προς κάθε κατεύθυνση», χαρακτήρισε το χρονοδιάγραμμα προκήρυξης του έργου του ΒΟΑΚ το 2021 ο περιφερειάρχης, ο οποίος, εξάλλου, αναφέρθηκε στο “τέρας” της γραφειοκρατίας. «Ζητούμενο είναι να δημοπρατηθεί και να ξεκινήσει το έργο», τόνισε ο Σταύρος Αρναουτάκης.
«Δική μας θέση είναι οι Κρητικοί να μην πληρώνουν διόδια. Μέχρι να ολοκληρωθεί το έργο, σε βάθος μιας δεκαετίας, σε ένα τέτοιο χρονικό διάστημα πολλά μπορούν να γίνουν. Άλλωστε βελτιώνεται και η οικονομική κατάσταση της χώρας. Το ζητούμενο, όμως, τώρα είναι να δημοπρατηθεί το έργο. Αν πάει το καλοκαίρι στο υπουργείο Περιβάλλοντος, χρειάζονται έως δύο χρόνια για να μπορούν να εγκριθούν οι περιβαλλοντικοί όροι. Μπορεί με την καθυστέρηση να φτάσουμε στο 2022 και να δημοπρατείται το έργο. Θεωρώ ότι είναι εφικτό, με την πίεση όμως όλων, και του ίδιου του πρωθυπουργού», τόνισε ο κ. Αρναουτάκης.
Εν αναμονή
Η επιβολή διοδίων στον ΒΟΑΚ, με την πρόβλεψη, ωστόσο, ότι θα υπάρξουν ευκολίες για τους μόνιμους κατοίκους, χωρίς όμως να δίνονται περαιτέρω λεπτομέρειες, όπως δήλωσε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης από τα Χανιά, προκαλεί ποικίλες αντιδράσεις σε ομάδες παραγωγών, εμπορικό κόσμο και επαγγελματίες, καθώς το κόστος, το οποίο δεν έχει αποσαφηνιστεί, αναμφίβολα θα μετακυλήσει σε παραγωγούς, καταναλωτές, επαγγελματίες, επιβάτες και κατ’ επέκταση στους κατοίκους. Φορείς χαρακτήρισαν γενικόλογες τις δηλώσεις του πρωθυπουργού για τον ΒΟΑΚ, έργο που αξίζει η Κρήτη εδώ και δεκαετίες, ενώ κυρίαρχο ζήτημα για τον τεχνικό κόσμο αποτελούν τα τεχνικά χαρακτηριστικά του έργου, η οριστική χάραξη του δρόμου και το κόστος, προκειμένου να πάρουν θέση.
«Το εύλογο και το καλύτερο θα ήταν να γίνει νέα χάραξη, αλλά εδώ και 50-60 χρόνια μιλάμε για καινούργιο οδικό δίκτυο και ακόμα δεν έχουμε μια επίσημη δήλωση για αυτό, με χρονοδιαγράμματα. Καλό θα ήταν να υπάρξει ένας διάλογος με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, να δούμε την οικονομική επιβάρυνση που θα υπάρχει, και τι μπορεί να γίνει για να είναι όσο γίνεται πιο ελαφρύ το τίμημα», δήλωσε σχετικά ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ιδιοκτητών Τουριστικών Λεωφορείων Κρήτης Στράτος Μαγκουσάκης.
Τουρισμός
«Τα διόδια νομίζω ότι θα δημιουργήσουν ένα κόστος στη διακίνηση τόσο του τουρισμού όσο και των εμπορευμάτων. Θα ήταν καλύτερα το κράτος να φτιάξει από κρατικά και εθνικά κονδύλια έναν τέτοιο δρόμο», είπε ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Εμπορικών Συλλόγων Κρήτης, και πρόεδρος Εμπορικού Συλλόγου Ηρακλείου, Μανόλης Κουμαντάκης. «Πρώτα από όλα δε θα έπρεπε να περιστραφεί η συζήτηση γύρω μόνο από τα διόδια, αλλά γύρω από το έργο. Θα πρέπει να δούμε τα τεχνικά χαρακτηριστικά, όπως επίσης θα έπρεπε να γίνει μια παρουσίαση για την οριστική χάραξη και για το κόστος. Επίσης, πάρα πολύ χρήσιμο θα ήταν το να χρησιμοποιηθούν ευρωπαϊκά κονδύλια για την κατασκευή, ώστε να μειωθεί το συνολικό κόστος το οποίο θα καλείται να επιβαρυνθεί ο Κρητικός πολίτης», είπε ο πρόεδρος του ΤΕΕ/ΤΑΚ Μιχάλης Χωραφάς.
Χάραξη και εναλλακτικές διαδρομές
Τα νέα δεδομένα σε σχέση με τα διόδια προκαλούν ανησυχία, ωστόσο μερίδα φορέων χαρακτηρίζουν ρεαλιστικό τον σχεδιασμό της κυβέρνησης, καθώς, όπως σχολίασαν, με τις παρούσες συνθήκες δε θα μπορούσε το αναπτυξιακό αυτό σχέδιο να υλοποιηθεί χωρίς διόδια, κάνοντας σαφές ότι το... τίμημα θα πρέπει να είναι το μικρότερο δυνατό.
«Δίκαιο μπορεί να μην είναι, αλλά, εάν θέλουμε να επιλέξουμε και να γλιτώσουμε τα πολλά ατυχήματα που έχουμε καθημερινά όλα αυτά τα χρόνια στο υφιστάμενο οδικό δίκτυο, θα πρέπει να βρούμε λύσεις. Η επιβάρυνση λογικά θα υπάρχει και σε εμάς. Το κόστος αυτό θα το αναλάβει ο επιβάτης, όπως γίνεται και στην υπόλοιπη Ελλάδα. Ο οδηγός ταξί θα επιβαρυνθεί σχετικά με ένα παραπάνω κόμιστρο στο ταξίμετρο», ανέφερε ο πρόεδρος του Συλλόγου Ιδιοκτητών Ταξί, Λευτέρης Πετράκης.
Τεχνικός κόσμος και εμπλεκόμενοι φορείς, πάντως, αναμένουν απαντήσεις σε δεκάδες ερωτήματα, τα οποία δεν απαντήθηκαν κατά την επίσκεψη του πρωθυπουργού, όπως ποια θα είναι η τελική χάραξη, το συνολικό κόστος του έργου, το ύψος των διοδίων και κυρίως για το αν υπάρξει εναλλακτική διαδρομή για όσους επιθυμούν να αποφύγουν τα διόδια στον ΒΟΑΚ.
Iκανοποίηση στα Χανιά
Θετικά βλέπουν οι Αρχές των Χανίων τις εξαγγελίες του πρωθυπουργού για την κατασκευή του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης, ακόμη κι αν το έργο προϋποθέτει διόδια. Για έναν ξεκάθαρο σχεδιασμό που δεν αφήνει πολλά περιθώρια εμπλοκής στην πορεία κατασκευής του έκανε λόγο ο αντιπεριφερειάρχης κ. Νίκος Καλογερής, ενώ ο πρόεδρος του ΤΕΕ Δυτικής Κρήτης, κ. Σπύρος Σοφιανός, χαρακτήρισε απόλυτα ρεαλιστικό το πλάνο της κυβέρνησης και του υπουργείου Υποδομών.
Ιδιαίτερη ικανοποίηση προκάλεσε και η απόφαση να περιληφθεί στο κυρίως έργο κατασκευής του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης και το τμήμα Χανίων-Κισσάμου, το οποίο από την προηγούμενη κυβέρνηση είχε ενταχθεί σαν προαιρετικό και θα απαιτούσε πρόσθετη χρηματοδότηση. Σε σχέση με την προκήρυξη του έργου που χρονικά τοποθετήθηκε από τον κ. Κυριάκο Μητσοτάκη στο 2021, δεν υπήρξε δυσαρέσκεια, με την έννοια ότι οι χρόνοι εκπόνησης των μελετών, όπως έχουν εκτιμηθεί, δε δείχνουν νέες καθυστερήσεις μακροπρόθεσμα.

«Αυτό που περιμένουμε είναι η μελέτη για το τμήμα Κισσάμου-Χανίων να ανατεθεί άμεσα, μέσα στον επόμενο μήνα. Η λύση που επιλέγει αυτή η κυβέρνηση είναι διαφορετική από αυτή που είχε επιλέξει η προηγούμενη. Με βρίσκει σύμφωνο. Μπορεί να επιφέρει μια μικρή καθυστέρηση, ωστόσο κι ο παραχωρησιούχος θα πρέπει να ξέρει τι έργο θα εκτελέσει. Επομένως είναι πιο ξεκάθαρο το “παιχνίδι”. Επιπλέον θεωρώ ότι αποφεύγουμε και εμπλοκές στην πορεία του έργου», ήταν το πρώτο σχόλιο του αντιπεριφερειάρχη Χανίων κ. Νίκου Καλογερή.

Αναφορικά με την ξεκάθαρη απόφαση της κυβέρνησης το έργο να γίνει με διόδια, ο κ. Καλογερής τόνισε χαρακτηριστικά πως «είναι τόσο μεγάλη η δίψα όλων για έναν δρόμο σύγχρονο και ασφαλή που θα διευκολύνει τις μετακινήσεις, ώστε τα διόδια είναι αποδεκτά». Διευκρίνισε πάντως ότι ήδη σε συνάντηση εκπροσώπων της Περιφέρειας και των Δήμων της Κρήτης στο υπουργείο Υποδομών, στην Αθήνα, τέθηκε ως αίτημα η Κρήτη να μην αντιμετωπιστεί όπως άλλες περιφέρειες της χώρας, λόγω της ιδιαιτερότητας που παρουσιάζει το δίκτυο της.

«Για μας στα Χανιά δε θα υπάρχει εναλλακτική σε πολλά σημεία, γι' αυτό και ζητάμε να μην αντιμετωπιστεί η Κρήτη όπως αντιμετωπίστηκαν άλλες περιοχές της Ελλάδας, όπως η Θεσσαλία ή η Ήπειρος, καθώς υπάρχει ένας βασικός άξονας πάνω στον οποίο καταλήγουν όλοι οι κάθετοι. Δε ζητάμε να θεωρηθούμε πολίτες πρώτης κατηγορίας, ωστόσο δικαιούμαστε μιας ευνοϊκής αντιμετώπισης», υπογράμμισε ο κ. Καλογερής.
Με καλό μάτι είδε τις ανακοινώσεις του πρωθυπουργού και η διοίκηση του Τμήματος Δυτικής Κρήτης του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος. «Το να μην έχει διόδια ο ΒΟΑΚ είναι το επιθυμητό. Προφανώς όλοι θα θέλαμε έναν δρόμο ευρωπαϊκών προδιαγραφών χωρίς να χρειαστεί να πληρώσουμε. Η αλήθεια είναι ότι αυτό ίσως να ήταν εφικτό στις εποχές που οι χρηματοδοτήσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης αφορούσαν τέτοιου είδους υποδομές. Αυτή τη στιγμή, όμως, βάσει της οικονομικής κατάστασης, σε συνδυασμό με το γεγονός ότι στην περιφέρεια Κρήτης βρίσκεται ο τελευταίος μεγάλος οδικός άξονας που έχει μείνει χωρίς να έχει υλοποιηθεί, η ρεαλιστική λύση λέει ότι θα μιλήσουμε για διόδια», επισήμανε ο πρόεδρος του ΤΕΕ/ΤΔΚ κ. Σπύρος Σοφιανός. Ο κ. Σοφιανός έθεσε και το ζήτημα του ύψους των διοδίων και της δυνατότητας ύπαρξης εναλλακτικών διαδρομών που να ενώνουν τουλάχιστον σε τοπικό επίπεδο κάποια χωριά. «Περιμένουμε πλέον την τήρηση των χρονικών ορίων που έθεσε ο πρωθυπουργός. Ξέρουμε, αν και δεν έχουμε μπροστά μας σχέδιο χάραξης, ότι σε έξι μήνες θα έχουμε ένα αποτέλεσμα το οποίο θα μπορούμε να συζητήσουμε», πρόσθεσε μεταξύ άλλων, χαρακτηρίζοντας ως εξαιρετικά σημαντικό για τα Χανιά το γεγονός ότι ο νέος Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης θα φτάνει μέχρι το Καστέλι Κισσάμου και δε θα σταματά στα Χανιά.

Πηγή : Νέα Κρήτη



Συνολικες προβολες σελιδας