Τρίτη 16 Ιουλίου 2019

Βουτιά στον τουρισμό για πρώτη φορά από το 2015

Τουρισμός , έρευνα "ΝΚ'Γιατί φέτος καταγράφεται πτώση 6-8%;
Μετά από πέντε χρόνια αλλεπάλληλων ρεκόρ σε αφίξεις και έσοδα για τον ελληνικό τουρισμό, ήρθε η φετινή σεζόν όπου η εικόνα είναι διαφορετική, αν όχι απογοητευτική για πολλούς επαγγελματίες του χώρου.
Η γκρίνια είναι πανταχού παρούσα, ειδικά σε τομείς που έλπιζαν να ανασάνουν ακόμα πιο βαθιά μετά από τα άλματα που είχαν καταγραφεί τα τελευταία χρόνια, όπως η εστίαση, η διασκέδαση και γενικά η αγορά. Και αυτή τη φορά δεν ενοχοποιείται για την τουριστική “βουτιά” ο συνήθης ύποπτος, το all inclusive, αλλά μια σειρά από παράγοντες που επικεντρώνονται κυρίως στο ότι οι έως πρότινος μη ελκυστικοί τουριστικοί προορισμοί όπως η Αίγυπτος και η Τουρκία ανακάμπτουν δυναμικά, προσφέροντας χαμηλότερες τιμές έχοντας επιπλέον υποτιμημένα εθνικά νομίσματα.
 «Ας μην καταστροφολογούμε», σημειώνει πάντως ο πρόεδρος Τουριστικών & Ταξιδιωτικών Πρακτόρων Κρήτης κ. Μιχάλης Βλατάκης, ο οποίος αναγνωρίζει την εμφανή πτώση της φετινής σεζόν, ωστόσο τη θεωρεί διαχειρίσιμη. Στην εκτίμηση αυτή ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Διευθυντών Ξενοδοχείων Κρήτης, κ. Γιώργος Πελεκανάκης, προσθέτει ότι μεγάλωσε η πίτα του ανταγωνισμού στην περιοχή, ενώ μετά από τα ρεκόρ των προηγούμενων ετών ήταν λογικό ότι θα πιάναμε κάποια στιγμή και αυτό το “ταβάνι”. Όμως και για τον πρόεδρο του Εμπορικού Συλλόγου Ηρακλείου και πρόεδρο της Ομοσπονδίας Εμπορικών Συλλόγων Κρήτης, κ. Μανόλη Κουμαντάκη, οι συγκυρίες που είχαν δώσει μεγάλη δυναμική στον κρητικό τουρισμό τα προηγούμενα χρόνια δεν υφίστανται φέτος, με αποτέλεσμα να υπάρχει θέμα, με βάση την ως σήμερα εικόνα. Όσον αφορά στο ποσοστό της πτώσης για την Κρήτη σύμφωνα με τον κ. Βλατάκη, εκτιμάται ως τώρα στο 6-7%, ενώ για τον κ. Πελεκανάκη η ελπίδα είναι ο αριθμός όταν φτάσει η ώρα “του ταμείου” στο τέλος της σεζόν να είναι μονοψήφιος, επίσης στο 6-8%. Για τον πρόεδρο της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Διευθυντών Ξενοδοχείων Κρήτης δεν πρέπει να παραβλέπεται η μεγάλη ζημιά που προκάλεσε η καθήλωση του στόλου των Boeing 737 ΜΑΧ ύστερα από τη δεύτερη, πέντε μήνες μετά, συντριβή πτήσης με αυτό τον τύπο αεροσκάφους, των Ethiopian Airlines, στις 10 Μαρτίου 2019 στην Αιθιοπία, που οδήγησε στον θάνατο 157 ανθρώπους. Σύμφωνα με τον κ. Πελεκανάκη, πολλοί tour operators χρησιμοποιούσαν αυτό τον τύπο αεροσκαφών, που πλέον έχουν καθηλωθεί παγκοσμίως.

Επιπλέον η βραχυπρόθεσμη μίσθωση κατοικιών είχε σαν αποτέλεσμα να αυξηθούν τα κρεβάτια στην Κρήτη, με ό,τι αυτό συνεπάγεται στις πληρότητες των ξενοδοχειακών μονάδων και των τουριστικών καταλυμάτων. «Συγκυριακό» χαρακτήρα αποδίδει στην πτώση της φετινής τουριστικής κίνησης ο πρόεδρος Τουριστικών & Ταξιδιωτικών Πρακτόρων Κρήτης, δηλώνοντας ότι οι ενδείξεις υπήρχαν εδώ και καιρό. «Το βλέπαμε στις εκθέσεις, το περιμέναμε με βάση την εικόνα των προκρατήσεων και τώρα το ζούμε», σημείωσε στη “Νέα Κρήτη” ο κ. Μιχάλης Βλατάκης, διαπιστώνοντας ότι καθοριστικό ρόλο είχε η ανάκαμψη της Τυνησίας, της Τουρκίας και της Αιγύπτου, που αποτελούν βασικές ανταγωνίστριες χώρες στον τουρισμό.

Η πτώση ξεκίνησε από τον Μάιο φτάνοντας στο 16% περίπου σε επίπεδο προκρατήσεων και αποτυπώθηκε τελικά για τον ίδιο μήνα στο 7% περίπου των αφίξεων, συνεχίστηκε σε μικρότερο ποσοστό τον Ιούνιο, και φαίνεται ότι θα καταγραφεί και τον Αύγουστο, σε σχέση όμως με την περυσινή χρονιά και όχι με εκείνη της σεζόν 2016-17. Αντίθετα ο Σεπτέμβρης και το πρώτο δεκαήμερο του Οκτωβρίου, πάντα σύμφωνα με τα μέχρι στιγμής στοιχεία, φαίνεται ότι πάνε καλά. Συνολικά η εκτίμηση του κ. Βλατάκη είναι ότι η πτώση θα φτάσει στο 6-7% σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο, όμως, όπως τονίζει χαρακτηριστικά, «στο τέλος κάνουμε ταμείο». Ο ίδιος πάντως εμφανίζεται καθησυχαστικός, σημειώνοντας ότι με βάση την πείρα του η κατάσταση είναι διαχειρίσιμη και δεν υπάρχει κανένας λόγος να καταστροφολογούμε. Πρέπει όμως να προβληματιστούμε και να βάλουμε κάτω ξανά το πλάνο του κρητικού τουρισμού, απαντώντας σε μια ερώτηση που χρόνια ολόκληρα οι φορείς του τουρισμού καταθέτουν στο τραπέζι του διαλόγου: «τι τουρίστες θέλουμε».
Να εμπλουτίσουμε το “ήλιος και θάλασσα”
«Ο τουρισμός μας δεν μπορεί να συνεχίσει να βασίζεται αποκλειστικά στο μοτίβο “ήλιος, θάλασσα και μνημεία”», επισημαίνει ο πρόεδρος Τουριστικών και Ταξιδιωτικών Πρακτόρων Κρήτης, από τη στιγμή που τα ίδια πλεονεκτήματα διαθέτουν και οι ανταγωνίστριες χώρες. Πρέπει να αρχίσουμε να το βλέπουμε αυτό και σε επίπεδο μάρκετινγκ. «Δεν αρκεί να βλέπουμε στα σποτ και τις αφίσες χαμογελαστά παιδάκια που παίζουν στην παραλία. Πρέπει να δούμε και χαμογελαστούς ηλικιωμένους και χαμογελαστούς αθλητές και ακόμα περισσότερες κατηγορίες χαμογελαστών ανθρώπων», εξηγεί εύστοχα. «Έχουμε χάσει τον θεματικό τουρισμό, όμως δεν είναι αργά να τον ξαναφέρουμε», τονίζει ο κ. Βλατάκης, δίνοντας έμφαση στο ότι «πρέπει να δουλέψουμε σκληρά και να γεμίσουμε θέσεις...».
Με την άποψη ότι πρέπει να μελετήσουμε σοβαρά τι θέλει ο πελάτης συμφωνεί και ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Διευθυντών Ξενοδοχείων Κρήτης. «Έχουν αλλάξει οι καιροί», επισημαίνει ο κ. Πελεκανάκης, και πρέπει να το αντιληφθούμε αυτό. Με την άποψη ότι κάτι πρέπει επιτέλους να γίνει συμφωνεί και ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Ηρακλείου και πρόεδρος της Ομοσπονδίας Εμπορικών Συλλόγων Κρήτης, ο οποίος σημειώνει ότι «είχαμε επαναπαυτεί στα άλματα του τουρισμού τις προηγούμενες χρονιές, χωρίς να υπάρχει μια συγκροτημένη πολιτική να κρατηθεί αυτός ο τουρισμός σε όλα τα επίπεδα, από τις υποδομές έως τις υπηρεσίες και το εμπόριο. Μάλιστα ο κ. Κουμαντάκης αποκάλυψε ότι ο Εμπορικός Σύλλογος είναι έτοιμος να αναλάβει από το φθινόπωρο μια σημαντική παγκρήτια πρωτοβουλία ώστε να δοθεί επιτέλους μια υπεύθυνη προοπτική για τη συνεργασία τουρισμού και εμπορίου, κάτι όμως που πρέπει να έχει και τη στήριξη όλων όσων ασχολούνται με τον τουρισμό. Ο ίδιος επιβεβαιώνει την απογοητευτική εικόνα που μεταφέρουν έμποροι από ολόκληρη την Κρήτη, μέχρι στιγμής τουλάχιστον, για τουρίστες που δεν αφήνουν παρά ελάχιστα στην αγορά, με το εισοδηματικό τους επίπεδο να απέχει πόρρω ακόμα και από εκείνο του μέσου επισκέπτη που γνωρίζαμε τα προηγούμενα χρόνια... Γεγονός που ήδη έχει αντίκτυπο στη γενικότερη εικόνα, μια που ο τουρισμός είναι ο βασικός πυλώνας της οικονομίας και της Κρήτης.

Πηγή : Νέα Κρήτη


Συνολικες προβολες σελιδας