Επιτόπου
επίσκεψη στις εγκαταστάσεις της ΔΕΗ στον Αθερινόλακκο της Κρήτης
πραγματοποιούν από σήμερα, τεχνικοί και λοιπά στελέχη της κρατικής
εταιρείας του Εμιράτου του Κατάρ που έχει προτείνει τη δική της λύση για
την κάλυψη των ηλεκτρικών αναγκών του νησιού από το καλοκαίρι του 2020
και μετά, όταν και θα υπάρχει πρόβλημα ηλεκτρικής επάρκειας.
Σύμφωνα με πληροφορίες του energypress, οι Καταριανοί τεχνικοί θα κάνουν αυτοψία για να δουν πιθανά προβλήματα κυρίως στις λιμενικές εγκαταστάσεις που θα αξιοποιηθούν, καθώς η λύση που προτείνουν έχει ως βασικό χαρακτηριστικό ότι το σύνολο της τροφοδοσίας και της ηλεκτροπαραγωγικής δραστηριότητας θα βρίσκεται σε ένα καράβι το οποίο θα αγκυροβολήσει στον Αθερινόλακκο.
Πρακτικά, σύμφωνα με την πρόταση αυτή, τόσο οι αποθηκευτικοί χώροι του LNG, όσο και η μονάδα αεριοποίησης, αλλά και οι τουρμπίνες παραγωγής ρεύματος αποτελούν ένα σύνολο δραστηριοτήτων που βρίσκονται στο ίδιο πλοίο.
Την ίδια στιγμή παραμένει η σύγχυση για το ποια οδός θα ακολουθηθεί από την κυβέρνηση και τη ΡΑΕ ώστε να μην μείνει από ρεύμα το νησί από το 2020 και μετά.
Πρώτη επιλογή του κ. Σταθάκη είναι να αφήσει τα πράγματα να κυλήσουν ποντάροντας σε μια ντεφάκτο παράταση λειτουργίας των υφιστάμενων σταθμών και στο ότι κανείς δεν μπορεί να «σβήσει» τις μονάδες και να αφήσει την Κρήτη χωρίς ρεύμα.
Η ΡΑΕ από την πλευρά της έχει εισηγηθεί στην πολιτική ηγεσία του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας να ζητήσει παρέκκλιση από τις οδηγίες για το διάστημα ανάμεσα στο 2020 και 2022. Υπάρχει όμως η ρητή και δημόσια άρνηση του Επιτρόπου Κανιέτε να αποδεχθεί μια παράταση στη λειτουργία των υφιστάμενων πετρελαιοκίνητων μονάδων μετά τις 31 Δεκεμβρίου του 2019
Η λογική του ΥΠΕΝ και της ΡΑΕ είναι να μην υπάρξουν ακριβές λύσεις, μέχρι να ετοιμαστεί και η μεγάλη διασύνδεση της Κρήτης με την Αττική, το κόστος των οποίων θα επωμιστεί εκ των πραγμάτων ο καταναλωτής μέσω των τιμολογίων μεταφοράς.
Παρόλα αυτά, είναι μάλλον αδύνατον να αποφευχθούν συμπληρωματικές λύσεις. Στο πλαίσιο αυτό οι πληροφορίες αναφέρουν ότι έχει ζητηθεί από τη ΔΕΗ να υποβάλλει προτάσεις για την εγκατάσταση νέας ισχύος στην Κρήτη, για το διάστημα 2020 – 2022, έτσι ώστε να καλυφθούν οι επιπλέον ανάγκες που υπολογίζονται, με βάση τη μελέτη του ΑΔΜΗΕ, έως και 150 MW.
Το να περάσει στη ΔΕΗ η «καυτή πατάτα» της επιλογής λύσης δέχεται ήδη κριτική, καθώς αυτό δικαιολογείται μόνον όταν υπάρχει έκτακτη ανάγκη και όχι για ένα πρόβλημα που είναι γνωστό από χρόνια και δεν έχει κανένα έκτακτο χαρακτήρα
Ανεξάρτητα από αυτό πάντως, η επίσκεψη των Καταριανών εντάσσεται προφανώς στη διαδικασία εξεύρεσης συμπληρωματικών λύσεων ηλεκτρικής επάρκειας. Αντίστοιχες λύσεις έχουν παρουσιάσει επίσης πρόσφατα η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η Socar, καθώς και η Ισπανική ENAGAS.
Ανάμεσα στις λύσεις που εξετάζονται είναι και το να κάνει διαγωνισμούς η ΔΕΗ για την τοποθέτηση πρόσθετων αεριοστροβιλικών μονάδων.
Υπενθυμίζεται ότι το πρόβλημα δημιουργείται από το 2019 και μετά διότι το καθεστώς παρέκκλισης των τοπικών πετρελαϊκών μονάδων από την κοινοτική Οδηγία 2010/75 περί Βιομηχανικών Εκπομπών (IED) λήγει στο τέλος του 2019.
Η εν λόγω Οδηγία αφορά τις μονάδες παραγωγής ενέργειας του Αθερινόλακκου, των Λινοπεραμάτων και των Χανίων, με τις ατμοηλεκτρικές μονάδες των ΑΗΣ Αθερινόλακκου και Λινοπεραμάτων να μην μπορούν έκτοτε να λειτουργούν περισσότερο από 1.500 ώρες ετησίως και τις αεριοστροβιλικές μονάδες των ΑΗΣ Χανίων και Λινοπεραμάτων περισσότερο από 500 ώρες ετησίως.
Και για να γίνει αντιληπτό το πρόβλημα επάρκειας ισχύος της Κρήτης αρκεί να σημειωθεί ότι σήμερα οι προαναφερόμενες μονάδες έχουν συνολική εγκατεστημένη ισχύ 728 MW. Η ζήτηση ηλεκτρικής ενέργειας είναι στα 630 MW και ήδη αυτό το καλοκαίρι χρειάστηκε και η πρόσθετη ενίσχυση με ηλεκτροπαραγωγά ζεύγη.
Το μικρό καλώδιο θα δώσει γύρω στα 150 με 180 MW και το μεγάλο περί τα 700 MW.
Πηγή : Ράδιο Λασίθι
Σύμφωνα με πληροφορίες του energypress, οι Καταριανοί τεχνικοί θα κάνουν αυτοψία για να δουν πιθανά προβλήματα κυρίως στις λιμενικές εγκαταστάσεις που θα αξιοποιηθούν, καθώς η λύση που προτείνουν έχει ως βασικό χαρακτηριστικό ότι το σύνολο της τροφοδοσίας και της ηλεκτροπαραγωγικής δραστηριότητας θα βρίσκεται σε ένα καράβι το οποίο θα αγκυροβολήσει στον Αθερινόλακκο.
Πρακτικά, σύμφωνα με την πρόταση αυτή, τόσο οι αποθηκευτικοί χώροι του LNG, όσο και η μονάδα αεριοποίησης, αλλά και οι τουρμπίνες παραγωγής ρεύματος αποτελούν ένα σύνολο δραστηριοτήτων που βρίσκονται στο ίδιο πλοίο.
Την ίδια στιγμή παραμένει η σύγχυση για το ποια οδός θα ακολουθηθεί από την κυβέρνηση και τη ΡΑΕ ώστε να μην μείνει από ρεύμα το νησί από το 2020 και μετά.
Πρώτη επιλογή του κ. Σταθάκη είναι να αφήσει τα πράγματα να κυλήσουν ποντάροντας σε μια ντεφάκτο παράταση λειτουργίας των υφιστάμενων σταθμών και στο ότι κανείς δεν μπορεί να «σβήσει» τις μονάδες και να αφήσει την Κρήτη χωρίς ρεύμα.
Η ΡΑΕ από την πλευρά της έχει εισηγηθεί στην πολιτική ηγεσία του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας να ζητήσει παρέκκλιση από τις οδηγίες για το διάστημα ανάμεσα στο 2020 και 2022. Υπάρχει όμως η ρητή και δημόσια άρνηση του Επιτρόπου Κανιέτε να αποδεχθεί μια παράταση στη λειτουργία των υφιστάμενων πετρελαιοκίνητων μονάδων μετά τις 31 Δεκεμβρίου του 2019
Η λογική του ΥΠΕΝ και της ΡΑΕ είναι να μην υπάρξουν ακριβές λύσεις, μέχρι να ετοιμαστεί και η μεγάλη διασύνδεση της Κρήτης με την Αττική, το κόστος των οποίων θα επωμιστεί εκ των πραγμάτων ο καταναλωτής μέσω των τιμολογίων μεταφοράς.
Παρόλα αυτά, είναι μάλλον αδύνατον να αποφευχθούν συμπληρωματικές λύσεις. Στο πλαίσιο αυτό οι πληροφορίες αναφέρουν ότι έχει ζητηθεί από τη ΔΕΗ να υποβάλλει προτάσεις για την εγκατάσταση νέας ισχύος στην Κρήτη, για το διάστημα 2020 – 2022, έτσι ώστε να καλυφθούν οι επιπλέον ανάγκες που υπολογίζονται, με βάση τη μελέτη του ΑΔΜΗΕ, έως και 150 MW.
Το να περάσει στη ΔΕΗ η «καυτή πατάτα» της επιλογής λύσης δέχεται ήδη κριτική, καθώς αυτό δικαιολογείται μόνον όταν υπάρχει έκτακτη ανάγκη και όχι για ένα πρόβλημα που είναι γνωστό από χρόνια και δεν έχει κανένα έκτακτο χαρακτήρα
Ανεξάρτητα από αυτό πάντως, η επίσκεψη των Καταριανών εντάσσεται προφανώς στη διαδικασία εξεύρεσης συμπληρωματικών λύσεων ηλεκτρικής επάρκειας. Αντίστοιχες λύσεις έχουν παρουσιάσει επίσης πρόσφατα η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η Socar, καθώς και η Ισπανική ENAGAS.
Ανάμεσα στις λύσεις που εξετάζονται είναι και το να κάνει διαγωνισμούς η ΔΕΗ για την τοποθέτηση πρόσθετων αεριοστροβιλικών μονάδων.
Υπενθυμίζεται ότι το πρόβλημα δημιουργείται από το 2019 και μετά διότι το καθεστώς παρέκκλισης των τοπικών πετρελαϊκών μονάδων από την κοινοτική Οδηγία 2010/75 περί Βιομηχανικών Εκπομπών (IED) λήγει στο τέλος του 2019.
Η εν λόγω Οδηγία αφορά τις μονάδες παραγωγής ενέργειας του Αθερινόλακκου, των Λινοπεραμάτων και των Χανίων, με τις ατμοηλεκτρικές μονάδες των ΑΗΣ Αθερινόλακκου και Λινοπεραμάτων να μην μπορούν έκτοτε να λειτουργούν περισσότερο από 1.500 ώρες ετησίως και τις αεριοστροβιλικές μονάδες των ΑΗΣ Χανίων και Λινοπεραμάτων περισσότερο από 500 ώρες ετησίως.
Και για να γίνει αντιληπτό το πρόβλημα επάρκειας ισχύος της Κρήτης αρκεί να σημειωθεί ότι σήμερα οι προαναφερόμενες μονάδες έχουν συνολική εγκατεστημένη ισχύ 728 MW. Η ζήτηση ηλεκτρικής ενέργειας είναι στα 630 MW και ήδη αυτό το καλοκαίρι χρειάστηκε και η πρόσθετη ενίσχυση με ηλεκτροπαραγωγά ζεύγη.
Το μικρό καλώδιο θα δώσει γύρω στα 150 με 180 MW και το μεγάλο περί τα 700 MW.
Πηγή : Ράδιο Λασίθι