Του Γιώργου Παπαματθαιάκι*
Kε Διευθυντή
Στο φύλλο σας της Τετάρτης 29ης τρέχοντος μήνα δημοσιεύσατε εκτεταμένη έρευνα του Συντάκτου
σας κ. Κώστα Μπογδανίδη με τον τίτλο «Άρχισαν τους καβγάδες για το υπόγειο καλώδιο πριν ακόμη το δούμε» και σύμφωνα με την οποία έρευνα τόσον ο Δήμος Ηρακλείου όσον και ο Δήμος Μαλεβυζίου απαιτούν την απομάκρυνση του Κεντρικού Ηλεκτροπαραγωγικού Σταθμού της Κρήτης από τα Λινοπεράματα όπου και δεν δέχονται και την απόληξη του υποβρύχιου καλωδίου μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας από την Πελοπόννησο στην Κρήτη καθώς και των εγκαταστάσεων μετατροπής του συνεχούς ρεύματος του καλωδίου σε εναλλασσόμενο.
Παράλληλα προς τα παραπάνω ο ΑΔΜΗΕ υποστηρίζει ότι με την προοπτική ταχείας διασύνδεσης της Κρήτης με το υποβρύχιο καλώδιο δεν απαιτούνται πλέον ενισχύσεις των εγκαταστάσεων παραγωγής στα Λινοπεράματα και τον Αθερινόλακκο και ότι απλά στην περιοχή προσαιγιάλωσης του υποβρύχιου καλωδίου θα απαιτηθούν νέες εγκαταστάσεις μετατροπής του συνεχούς ρεύματος του υποβρύχιου καλωδίου σε τριφασικό και επιπρόσθετα μια νέα διπλή γραμμή υψηλής τάσης προς Ηράκλειο και Χανιά.
Τα παραπάνω μόνο σαν τελείως απαράδεκτα μπορούν να χαρακτηρισθούν γιατί παραβλέπουν τον βασικό κανόνα των υποβρυχίων διασυνδέσεων όπου ο καταναλωτής πρέπει να ηλεκτροδοτείται με δύο ανεξάρτητες γραμμές διαφορετικής υποβρύχιας διαδρομής και το σοβαρότερο δεν εξετάζουν ούτε βέβαια προτείνουν λύσεις για την περίπτωση βλάβης στην υποβρύχια διαδρομή των 200χλμ του καλωδίου και την αναγκαστική διακοπή ηλεκτροδότησης της Κρήτης από το Εθνικό Δίκτυο διαρκείας για την επισκευή του μεταξύ, το ελάχιστον, τριών μηνών αν η βλάβη παρουσιασθεί την θερινή τουριστική περίοδο και 4 έως και 6 μηνών αν η βλάβη παρουσιασθεί την χειμερινή περίοδο με πλήρη και ανεπανόρθωτη οικονομική καταστροφή της Κρήτης κ.λπ., κ.λπ. Παράλληλα όμως είναι απόλυτα θεωρητική και κατ’ουδένα τρόπο πραγματοποιήσιμη η πόντιση του υποβρυχίου καλωδίου αφού ανοικτά των βορείων ακτών της Κρήτης από των νοτίων ακτών της Μεσσηνίας μέχρι των δυτικών ακτών της Καρπάθου υπάρχει ένα ευρύ και βαθύτατο τεκτονικό ρήγμα με απότομες και βραχώδεις κλιτύες που καταγράφεται στον Γ ενικό Σεισμολογικό Χάρτη του Αιγαίου που έχει συνταχθεί από τον Καθηγητή Α. Γαλανόπουλο με βάση τους αντίστοιχους τεκτονικούς χάρτες των A. Sieberg και Α. Philippson του Αιγαίου και που αυτό το τεκτονικό ρήγμα λόγω του εύρους του και του βάθους του δεν έχει χαρτογραφηθεί και στο οποίο οφείλεται και η υψηλή σεισμικότητα των βορείων περιοχών της Κρήτης που ως γνωστόν κατατάσσονται στις περιοχές με την υψηλότερη σεισμικότητα της χώρας μας.
Βέβαια για την υποβρύχια διασύνδεση της Κρήτης ασχολήθηκαν κατά καιρούς ειδικοί μηχανικοί τόσον της ΔΕΗ όσον και ιδιώτες και όλοι εγκατέλειψαν την πρόθεσή των μετά την παραπάνω διαπίστωση της ύπαρξης του εν λόγω απαγορευτικού ευρύτατου και βαθύτατου τεκτονικού ρήγματος.
Πραγματικά όμως η Κρήτη έχει ανάγκη ενός μεγάλης ισχύος Κεντρικού Ηλεκτροπαραγωγικού Σταθμού με δυνατότητες επέκτασης που η θέση του θα πρέπει να αναζητηθεί στις νότιες παραθαλάσσιες περιοχές μακράν των αστικών και τουριστικών περιοχών όπως η περιοχή Τρεις Εκκλησίες ανατολικά της Μονής Κουδουμά του Νομού Ηρακλείου όπου και η ύπαρξη μεγάλων υποθαλάσσιων αποθεμάτων φυσικού αερίου θα βοηθήσει στην χωρίς επιβαρρυντικές πιπτώσεις λειτουργία του.
*Ο Γιώργος Παπαματθαιάκις είναι τ. Δ/ντής Προγραμματισμού ΔΕΗ
Πηγή : Πατρίς
Kε Διευθυντή
Στο φύλλο σας της Τετάρτης 29ης τρέχοντος μήνα δημοσιεύσατε εκτεταμένη έρευνα του Συντάκτου
σας κ. Κώστα Μπογδανίδη με τον τίτλο «Άρχισαν τους καβγάδες για το υπόγειο καλώδιο πριν ακόμη το δούμε» και σύμφωνα με την οποία έρευνα τόσον ο Δήμος Ηρακλείου όσον και ο Δήμος Μαλεβυζίου απαιτούν την απομάκρυνση του Κεντρικού Ηλεκτροπαραγωγικού Σταθμού της Κρήτης από τα Λινοπεράματα όπου και δεν δέχονται και την απόληξη του υποβρύχιου καλωδίου μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας από την Πελοπόννησο στην Κρήτη καθώς και των εγκαταστάσεων μετατροπής του συνεχούς ρεύματος του καλωδίου σε εναλλασσόμενο.
Παράλληλα προς τα παραπάνω ο ΑΔΜΗΕ υποστηρίζει ότι με την προοπτική ταχείας διασύνδεσης της Κρήτης με το υποβρύχιο καλώδιο δεν απαιτούνται πλέον ενισχύσεις των εγκαταστάσεων παραγωγής στα Λινοπεράματα και τον Αθερινόλακκο και ότι απλά στην περιοχή προσαιγιάλωσης του υποβρύχιου καλωδίου θα απαιτηθούν νέες εγκαταστάσεις μετατροπής του συνεχούς ρεύματος του υποβρύχιου καλωδίου σε τριφασικό και επιπρόσθετα μια νέα διπλή γραμμή υψηλής τάσης προς Ηράκλειο και Χανιά.
Τα παραπάνω μόνο σαν τελείως απαράδεκτα μπορούν να χαρακτηρισθούν γιατί παραβλέπουν τον βασικό κανόνα των υποβρυχίων διασυνδέσεων όπου ο καταναλωτής πρέπει να ηλεκτροδοτείται με δύο ανεξάρτητες γραμμές διαφορετικής υποβρύχιας διαδρομής και το σοβαρότερο δεν εξετάζουν ούτε βέβαια προτείνουν λύσεις για την περίπτωση βλάβης στην υποβρύχια διαδρομή των 200χλμ του καλωδίου και την αναγκαστική διακοπή ηλεκτροδότησης της Κρήτης από το Εθνικό Δίκτυο διαρκείας για την επισκευή του μεταξύ, το ελάχιστον, τριών μηνών αν η βλάβη παρουσιασθεί την θερινή τουριστική περίοδο και 4 έως και 6 μηνών αν η βλάβη παρουσιασθεί την χειμερινή περίοδο με πλήρη και ανεπανόρθωτη οικονομική καταστροφή της Κρήτης κ.λπ., κ.λπ. Παράλληλα όμως είναι απόλυτα θεωρητική και κατ’ουδένα τρόπο πραγματοποιήσιμη η πόντιση του υποβρυχίου καλωδίου αφού ανοικτά των βορείων ακτών της Κρήτης από των νοτίων ακτών της Μεσσηνίας μέχρι των δυτικών ακτών της Καρπάθου υπάρχει ένα ευρύ και βαθύτατο τεκτονικό ρήγμα με απότομες και βραχώδεις κλιτύες που καταγράφεται στον Γ ενικό Σεισμολογικό Χάρτη του Αιγαίου που έχει συνταχθεί από τον Καθηγητή Α. Γαλανόπουλο με βάση τους αντίστοιχους τεκτονικούς χάρτες των A. Sieberg και Α. Philippson του Αιγαίου και που αυτό το τεκτονικό ρήγμα λόγω του εύρους του και του βάθους του δεν έχει χαρτογραφηθεί και στο οποίο οφείλεται και η υψηλή σεισμικότητα των βορείων περιοχών της Κρήτης που ως γνωστόν κατατάσσονται στις περιοχές με την υψηλότερη σεισμικότητα της χώρας μας.
Βέβαια για την υποβρύχια διασύνδεση της Κρήτης ασχολήθηκαν κατά καιρούς ειδικοί μηχανικοί τόσον της ΔΕΗ όσον και ιδιώτες και όλοι εγκατέλειψαν την πρόθεσή των μετά την παραπάνω διαπίστωση της ύπαρξης του εν λόγω απαγορευτικού ευρύτατου και βαθύτατου τεκτονικού ρήγματος.
Πραγματικά όμως η Κρήτη έχει ανάγκη ενός μεγάλης ισχύος Κεντρικού Ηλεκτροπαραγωγικού Σταθμού με δυνατότητες επέκτασης που η θέση του θα πρέπει να αναζητηθεί στις νότιες παραθαλάσσιες περιοχές μακράν των αστικών και τουριστικών περιοχών όπως η περιοχή Τρεις Εκκλησίες ανατολικά της Μονής Κουδουμά του Νομού Ηρακλείου όπου και η ύπαρξη μεγάλων υποθαλάσσιων αποθεμάτων φυσικού αερίου θα βοηθήσει στην χωρίς επιβαρρυντικές πιπτώσεις λειτουργία του.
*Ο Γιώργος Παπαματθαιάκις είναι τ. Δ/ντής Προγραμματισμού ΔΕΗ
Πηγή : Πατρίς