Σάββατο 7 Ιουνίου 2014

“Όχι” από την επιτροπή στην αύξηση ισχύος του ηλιοθερμικού

Εντάσεις και διχογνωμίες προκαλεσαν στη χθεσινή επιτροπή περιβάλλοντος οι δυο περιβαλλοντικές μελέτες που είχαν υποβληθεί για το μεγάλο ηλιοθερμικό πάρκο στον Αθερινόλακκο και την αναβάθμιση της γέφυρας του Φρουζή στο Καλό Χωριό.


Η επιτροπή είπε “όχι” στην αύξηση ισχύος του ηλιοθερμικού και “ναι” υπό όρους στη μελέτη για το ΒΟΑΚ.

Η εταιρεία «NUR-MOH ΑΕ» (συμφερόντων και της ΜΟΤΟΡ ΟΙΛ του Βαρδινογιάννη) είχε πάρει την άδεια εγκατάστασης ηλιοθερμικού σταθμού ισχύος 38 MW για να εγκατασταθεί στη θέση ‘’Πλαγιές Αθερινόλακκου” Λασιθίου. Ωστόσο, τώρα επανήλθε και ζήτησε επέκταση της ισχύος στα 52 Μεγαβάτ επισημαίνοντας ότι αλλιώς η επένδυση δεν βγαίνει!

Η επιτροπή περιβάλλοντος κατά πλειοψηφία είπε όχι επισημαίνοντας ότι δεν έχει συνολικά ένα σχεδιασμό η Πολιτεία για τα ηλιοθερμικά και τις άλλες ΑΠΕ. Θυμίζουμε ότι η «NUR-MOH ΑΕ» ήταν η μόνη που πήρε έγκριση από το Περιφερειακό Συμβούλιο (ενώ οι άλλες μόνο από το υπουργείο) και τώρα ζητά επέκταση με τη δικαιολογία ότι δεν βγαίνει οικονομικά η επένδυση! Πάντως φαίνεται ότι για τη συγκεκριμένη επένδυση η Περιφέρεια δεν έχει σκοπό να κινηθεί δικαστικά ακόμη και αν πάρει τους όρους από το υπουργείο.

Η δεύτερη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων αφορούσε στην εκτίμηση και διερεύνηση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων του έργου «μελέτη αναβάθμισης του ΒΟΑΚ στο τμήμα “Καλό Χωρίο- γέφυρα Φρουζή”, το οποίο υπάγεται στο Δήμο Αγίου Νικολάου, Τ. Κ. Καλού Χωριού» της Περιφερειακής Ενότητας Λασιθίου. Στην επιτροπή ήταν σχεδόν όλοι οι δήμαρχοι του Λασιθίου καθώς είναι ένα έργο που ζήτησαν να μην πάει στις καλένδες και γι αυτό η επιτροπή ενέκρινε τη μελέτη υπό όρους και τροποποιήσεις.

Η οδός θα έχει χαρακτήρα κλειστού αυτοκινητόδρομου και περιλαμβάνει τον ανισόπεδο κόμβο Καλού Χωριού που θα εξυπηρετεί τους οικισμούς από τους οποίους διέρχεται: Πύργος, Αρνικού (Καλό Χωριό) και Ίστρο. Το συνολικό μήκος του ΒΟΑΚ όπου προτείνονται επεμβάσεις φτάνει τα 5.775 m. Η νέα χάραξη παρακάμπτει τελείως την υφιστάμενη οδό περνώντας ανάμεσα στους οικισμούς και τις εκτός σχεδίου κατοικίες.

Συγκεκριμένα, η αρχή του έργου βρίσκεται στο πέρας του κατασκευαζόμενου τμήματος, στο δυτικό άκρο της κοιλάδας του καλού Ποταμού, σε απόσταση 500 m περίπου από την υφιστάμενη οδό. Η νέα χάραξη θα διαπερνάει στα πρώτα 2 km την κοιλάδα του ποταμού, περνώντας 70 m περίπου από το όριο του οικισμού Αρνικού (Καλό Χωριό), θα διασχίζει ορεινά και καλλιεργούμενα εδάφη μέχρι τα όρια του οικισμού του Ίστρου. Το τελευταίο τμήμα του έργου συμπίπτει με την υφιστάμενη οδό Αγίου Νικολάου – Παχειάς Άμμου, ενώ το πέρας του έργου βρίσκεται στην πρόσβαση της γέφυρας Φρουζή.

- Η σκοπιμότητα του έργου που είναι η αναβάθμιση του βόρειου οδικού άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) στο τμήμα Καλό Χωριό – Γέφυρα Φρουζή. Ένα υφιστάμενο τμήμα που διέρχεται εντός του οικισμού Ίστρο αλλά και με πολύ άσχημα οδικά χαρακτηριστικά με έντονες στροφές και πολύ μικρές ταχύτητες.

Όπως ανέφερε η γνωμοδότηση «δυστυχώς η μελέτη χωροθέτησης του έργου που έγινε τη δεκαετία του 90 δεν αντικατοπτρίζει σε καμία περίπτωση τις υπάρχουσες αναπτυξιακές λογικές της συγκεκριμένης περιοχής και οδήγησε κατά την άποψη μας σε μια πάρα πολύ κακή χάραξη της συγκεκριμένης οδού. Από την μία δίνει λύση στην επιτακτική ανάγκη βελτίωσης του ΒΟΑΚ στο συγκεκριμένο τμήμα αλλά επί της ουσίας δημιουργεί αναπτυξιακά εμπόδια στον αναπτυσσόμενο οικισμό του Καλού Χωριού με το καλύτερο κομμάτι του για την ανάπτυξη τουριστικών υποδομών να αλώνεται από την δημιουργία του δρόμου με κατά την άποψη μας μείωση της ελκυστικότητας της περιοχής αλλά και δημιουργώντας ανάχωμα μπροστά από τον οικισμό του Αρνικού (Καλό Χωριό).

Κατά την άποψη της υπηρεσίας η λογική της θυσίας του φυσικού περιβάλλοντος σε μια περιοχή με αξιόλογα χαρακτηριστικά όντας και γη υψηλής παραγωγικότητας, με μόνιμες και ανεπανόρθωτες βλάβες - των οικισμών με ότι αυτό συνεπάγεται στην υποβάθμιση της ποιότητας ζωής των κατοίκων, έναντι μιας οικονομικότερης τεχνικά λύσης δεν πείθει, διότι δεν αναλύει σε βάθος στο σύνολο τους τις επιπτώσεις, κοινωνικές, οικονομικές, παραγωγικές, επενδυτικές κλπ., οι οποίες θα πρέπει να συνεκτιμηθούν με σοβαρότερα και τεκμηριωμένα κριτήρια από αυτά που παραθέτει η παρούσα μελέτη, ώστε να προκύψει ένα αξιόπιστο ισοζύγιο προς αξιολόγηση».


Πηγή : Πατρίς

Συνολικες προβολες σελιδας