Tης Πέλλας Λασηθιωτάκη
Σε όλο τον πλανήτη εξάγουν τυποποιημένο ελαιόλαδο, έστω και από μικρές ποσότητες, οι κρητικές επιχειρήσεις του κλάδου που τα τελευταία χρόνια έχουν κάνει θαύματα,
ως προς την ποιότητα και την προβολή του προϊόντος. «Ανοχύρωτες», με ένα κράτος «εχθρικό» και με τις τράπεζες τις περισσότερες φορές να τους «τραβούν το χαλί κάτω από τα πόδια», οι επιχειρηματίες του κλάδου έχουν γίνει εξαιρετικά σχολαστικοί, σε σύγκριση με το παρελθόν, στην ποιοτική πιστοποίηση του έξτρα παρθένου ελαιόλαδου. Μεγάλη ελπίδα αποτελεί η δημιουργία του σήματος “ΚΡΗΤΗ” που προωθεί η Περιφέρεια, καθώς το νησί μας το γνωρίζει και το εμπιστεύεται όλος ο κόσμος.
Όπως λένε σήμερα στην «Π» ο πρόεδρος του Δικτύου Κρητικού Ελαιόλαδου Μανώλης Φραγκάκης και ο πρόεδρος του συνδέσμου Τυποποιητών Ελαιόλαδου και Ελαιουργών Κρήτης Γιώργος Ανδρεαδάκης, οι κρητικές επιχειρήσεις του κλάδου διαφοροποιούν το προϊόν τους από τις μεγάλες βιομηχανίες λαδιού της Ισπανίας και της Ιταλίας που δραστηριοποιούνται σε διεθνές επίπεδο. Προβάλλουν και προωθούν στην αγορά έξτρα παρθένο ελαιόλαδο, φυσικό χυμό ελιάς, με ιδιαίτερα οργανοληπτικά στοιχεία και διαθέτουν όλες τις πιστοποιήσεις. Κι αυτό επειδή δεν υπάρχει περίπτωση να τα βγάλουν πέρα στον ανταγωνισμό με τα μεγαθήρια της αγοράς που διαχειρίζονται ετησίως εκατοντάδες χιλιάδες τόνους λαδιού. Στην ουσία πρόκειται για ένα άλλο προϊόν, ποιοτικά ανώτερο, που απευθύνεται στους καταναλωτές οι οποίοι προσέχουν τη διατροφή τους και έχουν χρήματα να το αγοράσουν.
Εξειδικευμένες επιχειρήσεις
Στο Δίκτυο Κρητικού Ελαιόλαδου μετέχουν 30 επιχειρήσεις εκ των οποίων οι 24 είναι ιδιωτικές, όπως λέει ο κ. Φραγκάκης. Όλες τυποποιούν το ελαιόλαδο και έχουν τα απαραίτητα πιστοποιητικά για την ποιότητα του.
«Απευθυνόμαστε σε ένα απαιτητικό κοινό. Για το λόγο αυτό η ποιότητα, η πιστοποίηση και η ιχνηλασιμότητα είναι στις πρώτες προτεραιότητες μας» υπογραμμίζει ο κ. Ανδρεαδάκης.
Το 80-85% των ποσοτήτων καταλήγει στο εξωτερικό. Μεταξύ των πιο σημαντικών αγορών είναι η Κεντρική και Βόρεια Ευρώπη, αλλά έχουν γίνει ήδη εξαγωγές σε Αμερική, Αυστραλία, Κίνα, Ιαπωνία, Ρωσία, Ουκρανία, Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και Νότια Αφρική. Ως αναδυόμενες αγορές χαρακτηρίζονται η Ινδία και η Βραζιλία.
Τα έξοδα για να γίνουν όλα αυτά είναι υψηλά και το μικτό κέρδος των επιχειρήσεων, σύμφωνα με τον κ. Ανδρεαδάκη, δεν ξεπερνά το 22%.
Είναι αυτονόητο ότι οι συσκευασίες είναι προσεγμένες όσο και οι ποιότητα σύμφωνα με τους ίδιους.
Όλο εμπόδια…..
Την ώρα που το επίσημο κράτος διακηρύττει ότι… μοχλός της οικονομίας είναι ο πρωτογενής τομέας, θέτει μόνο εμπόδια στην προβολή και την προώθηση του ελαιόλαδου. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, κατά τον κ. Ανδρεαδάκη, είναι ότι για πολύ καιρό, δεν «τρέχουν» προγράμματα προβολής και προώθησης του προϊόντος. Δεν υπάρχει πρόγραμμα «Εξωστρέφεια» από το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και ούτε άλλο υπουργείο προβλέπει μέσα στις δράσεις το ελαιόλαδο…
Επιπλέον, τα προγράμματα για τη βελτίωση της ποιότητας (Οργανώσεις Ελαιουργικών Φορέων καν. 867) που μοιράζουν… εκατομμύρια, στην ουσία δεν βοηθούν το Σύνδεσμο Τυποποιητών και Ελαιουργών Κρήτης, σύμφωνα με τον κ. Ανδρεαδάκη. «Μοίρασαν πακτωλό χρημάτων σε άλλες περιοχές της χώρας από όπου οι αρμόδιοι έλκουν την καταγωγή τους ή έχουν γνωριμίες και για το σύνδεσμο ενέκριναν 200.000 ευρώ. Αλλού έχουν δοθεί εκατομμύρια» σχολιάζει ο κ. Ανδρεαδάκης και τονίζει: «Εμείς έχουμε ως μέλη και ελαιουργεία που διαθέτουν τις απαραίτητες προδιαγραφές. Το καταθέσαμε στην πρόταση και οι αρμόδιοι δεν το…διάβασαν όπως μας είπαν. Θα αξιοποιήσουμε όλα τα μέσα που μας δίνει η ελληνική και η κοινοτική νομοθεσία για να αλλάξουμε αυτή την αχαρακτήριστη απόφαση» σχολιάζει.
Από την άλλη πλευρά οι τράπεζες πολλές φορές αφήνουν μετέωρες τις επιχειρήσεις. Χαρακτηριστικό το παράδειγμα επιχειρηματία ο οποίος είχε πάρει προκαταβολή από πελάτη του στη Βραζιλία αλλά η τράπεζα του παρακράτησε το ποσό για μία μικρή οφειλή που είχε, με αποτέλεσμα να μη γίνει εξαγωγή (!!) και η επιχείρηση να φανεί αναξιόπιστη….
«Μας λένε οι τράπεζες ότι με τη φόρτωση θα σας δώσω το 60%... Τι να το κάνω με τη φόρτωση; Εμείς πιο νωρίς έχουμε ανάγκη τα χρήματα» επισημαίνει ο κ. Ανδρεαδάκης.
Τα προβλήματα όμως δεν σταματούν εκεί, καθώς και οι ξένες επιχειρήσεις φαίνονται διστακτικές να συνεργαστούν με τις ελληνικές. «Δεν μας δίνουν προκαταβολές, διότι δεν εμπιστεύονται την ελληνική οικονομία. Μας λένε ξεκάθαρα ότι δεν ξέρουν αν θα…υπάρχουμε αύριο!» επισημαίνει ο κ. Ανδρεαδάκης.
Σύνδεσμος Εξαγωγέων και Δίκτυο Ελαιόλαδου
Στην ουσία, κοντά στους επιχειρηματίες βρίσκονται ο Σύνδεσμος Εξαγωγέων Κρήτης (είναι αντιπρόεδρος ο Γ. Ανδρεαδάκης), το Δίκτυο Ελαιόλαδου και η Περιφέρεια με την ενίσχυση της συμμετοχής σε διεθνείς εκθέσεις
«Έχουμε φυλλάδια σε πέντε γλώσσες τα οποία δίνουμε στις επιχειρήσεις. Είμαστε κοντά τους στην προβολή και την προώθηση του προϊόντος στις διεθνείς εκθέσεις» σχολιάζει ο κ. Φραγκάκης.
Αυτό που όλοι προσδοκούν είναι επιτέλους οι επιχειρήσεις της Κρήτης να βγουν με κοινό σήμα. Η Περιφέρεια έχει ήδη ανακοινώσει τις σχετικές δράσεις μέσω της Αγροτοδιατροφικής Σύμπραξης και όλοι εύχονται να πετύχει αυτή η προσπάθεια. «Μόνο όταν πας στο εξωτερικό καταλαβαίνεις πόσο γνωστή είναι η Κρήτη. Για το λόγο αυτό πρέπει να δοθεί το σήμα Κρήτη σε όλες τις επιχειρήσεις που διαθέτουν τις προδιαγραφές» επισημαίνει ο κ. Φραγκάκης.
Κατά τον κ. Φραγκάκη, οι επιχειρήσεις προτείνουν ακόμα στο Δίκτυο Ελαιόλαδου τη διοργάνωση επιχειρηματικών συναντήσεων σε αγορές στόχους, τη σύνδεση του προϊόντος με τον τουρισμό, να γίνονται σεμινάρια σε εστιάτορες, πάνελς γευσιγνωσία, δράσεις όπως οι δρόμοι της Ελιάς, εξειδικευμένη ιστοσελίδα και διαφημιστικά σποτάκια που να προβάλλονται στις οθόνες των αεροσκαφών κυρίως σε πτήσεις τσάρτερς.
«Οι εξαγωγές τυποποιημένου ελαιόλαδου είναι βασικός μοχλός της κρητικής οικονομίας. Είμαι αισιόδοξος ότι θα πάνε πολύ καλά!» κατέληξε ο κ. Φραγκάκης.
Πηγή : Πατρίς
Σε όλο τον πλανήτη εξάγουν τυποποιημένο ελαιόλαδο, έστω και από μικρές ποσότητες, οι κρητικές επιχειρήσεις του κλάδου που τα τελευταία χρόνια έχουν κάνει θαύματα,
ως προς την ποιότητα και την προβολή του προϊόντος. «Ανοχύρωτες», με ένα κράτος «εχθρικό» και με τις τράπεζες τις περισσότερες φορές να τους «τραβούν το χαλί κάτω από τα πόδια», οι επιχειρηματίες του κλάδου έχουν γίνει εξαιρετικά σχολαστικοί, σε σύγκριση με το παρελθόν, στην ποιοτική πιστοποίηση του έξτρα παρθένου ελαιόλαδου. Μεγάλη ελπίδα αποτελεί η δημιουργία του σήματος “ΚΡΗΤΗ” που προωθεί η Περιφέρεια, καθώς το νησί μας το γνωρίζει και το εμπιστεύεται όλος ο κόσμος.
Όπως λένε σήμερα στην «Π» ο πρόεδρος του Δικτύου Κρητικού Ελαιόλαδου Μανώλης Φραγκάκης και ο πρόεδρος του συνδέσμου Τυποποιητών Ελαιόλαδου και Ελαιουργών Κρήτης Γιώργος Ανδρεαδάκης, οι κρητικές επιχειρήσεις του κλάδου διαφοροποιούν το προϊόν τους από τις μεγάλες βιομηχανίες λαδιού της Ισπανίας και της Ιταλίας που δραστηριοποιούνται σε διεθνές επίπεδο. Προβάλλουν και προωθούν στην αγορά έξτρα παρθένο ελαιόλαδο, φυσικό χυμό ελιάς, με ιδιαίτερα οργανοληπτικά στοιχεία και διαθέτουν όλες τις πιστοποιήσεις. Κι αυτό επειδή δεν υπάρχει περίπτωση να τα βγάλουν πέρα στον ανταγωνισμό με τα μεγαθήρια της αγοράς που διαχειρίζονται ετησίως εκατοντάδες χιλιάδες τόνους λαδιού. Στην ουσία πρόκειται για ένα άλλο προϊόν, ποιοτικά ανώτερο, που απευθύνεται στους καταναλωτές οι οποίοι προσέχουν τη διατροφή τους και έχουν χρήματα να το αγοράσουν.
Εξειδικευμένες επιχειρήσεις
Στο Δίκτυο Κρητικού Ελαιόλαδου μετέχουν 30 επιχειρήσεις εκ των οποίων οι 24 είναι ιδιωτικές, όπως λέει ο κ. Φραγκάκης. Όλες τυποποιούν το ελαιόλαδο και έχουν τα απαραίτητα πιστοποιητικά για την ποιότητα του.
«Απευθυνόμαστε σε ένα απαιτητικό κοινό. Για το λόγο αυτό η ποιότητα, η πιστοποίηση και η ιχνηλασιμότητα είναι στις πρώτες προτεραιότητες μας» υπογραμμίζει ο κ. Ανδρεαδάκης.
Το 80-85% των ποσοτήτων καταλήγει στο εξωτερικό. Μεταξύ των πιο σημαντικών αγορών είναι η Κεντρική και Βόρεια Ευρώπη, αλλά έχουν γίνει ήδη εξαγωγές σε Αμερική, Αυστραλία, Κίνα, Ιαπωνία, Ρωσία, Ουκρανία, Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και Νότια Αφρική. Ως αναδυόμενες αγορές χαρακτηρίζονται η Ινδία και η Βραζιλία.
Τα έξοδα για να γίνουν όλα αυτά είναι υψηλά και το μικτό κέρδος των επιχειρήσεων, σύμφωνα με τον κ. Ανδρεαδάκη, δεν ξεπερνά το 22%.
Είναι αυτονόητο ότι οι συσκευασίες είναι προσεγμένες όσο και οι ποιότητα σύμφωνα με τους ίδιους.
Όλο εμπόδια…..
Την ώρα που το επίσημο κράτος διακηρύττει ότι… μοχλός της οικονομίας είναι ο πρωτογενής τομέας, θέτει μόνο εμπόδια στην προβολή και την προώθηση του ελαιόλαδου. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, κατά τον κ. Ανδρεαδάκη, είναι ότι για πολύ καιρό, δεν «τρέχουν» προγράμματα προβολής και προώθησης του προϊόντος. Δεν υπάρχει πρόγραμμα «Εξωστρέφεια» από το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και ούτε άλλο υπουργείο προβλέπει μέσα στις δράσεις το ελαιόλαδο…
Επιπλέον, τα προγράμματα για τη βελτίωση της ποιότητας (Οργανώσεις Ελαιουργικών Φορέων καν. 867) που μοιράζουν… εκατομμύρια, στην ουσία δεν βοηθούν το Σύνδεσμο Τυποποιητών και Ελαιουργών Κρήτης, σύμφωνα με τον κ. Ανδρεαδάκη. «Μοίρασαν πακτωλό χρημάτων σε άλλες περιοχές της χώρας από όπου οι αρμόδιοι έλκουν την καταγωγή τους ή έχουν γνωριμίες και για το σύνδεσμο ενέκριναν 200.000 ευρώ. Αλλού έχουν δοθεί εκατομμύρια» σχολιάζει ο κ. Ανδρεαδάκης και τονίζει: «Εμείς έχουμε ως μέλη και ελαιουργεία που διαθέτουν τις απαραίτητες προδιαγραφές. Το καταθέσαμε στην πρόταση και οι αρμόδιοι δεν το…διάβασαν όπως μας είπαν. Θα αξιοποιήσουμε όλα τα μέσα που μας δίνει η ελληνική και η κοινοτική νομοθεσία για να αλλάξουμε αυτή την αχαρακτήριστη απόφαση» σχολιάζει.
Από την άλλη πλευρά οι τράπεζες πολλές φορές αφήνουν μετέωρες τις επιχειρήσεις. Χαρακτηριστικό το παράδειγμα επιχειρηματία ο οποίος είχε πάρει προκαταβολή από πελάτη του στη Βραζιλία αλλά η τράπεζα του παρακράτησε το ποσό για μία μικρή οφειλή που είχε, με αποτέλεσμα να μη γίνει εξαγωγή (!!) και η επιχείρηση να φανεί αναξιόπιστη….
«Μας λένε οι τράπεζες ότι με τη φόρτωση θα σας δώσω το 60%... Τι να το κάνω με τη φόρτωση; Εμείς πιο νωρίς έχουμε ανάγκη τα χρήματα» επισημαίνει ο κ. Ανδρεαδάκης.
Τα προβλήματα όμως δεν σταματούν εκεί, καθώς και οι ξένες επιχειρήσεις φαίνονται διστακτικές να συνεργαστούν με τις ελληνικές. «Δεν μας δίνουν προκαταβολές, διότι δεν εμπιστεύονται την ελληνική οικονομία. Μας λένε ξεκάθαρα ότι δεν ξέρουν αν θα…υπάρχουμε αύριο!» επισημαίνει ο κ. Ανδρεαδάκης.
Σύνδεσμος Εξαγωγέων και Δίκτυο Ελαιόλαδου
Στην ουσία, κοντά στους επιχειρηματίες βρίσκονται ο Σύνδεσμος Εξαγωγέων Κρήτης (είναι αντιπρόεδρος ο Γ. Ανδρεαδάκης), το Δίκτυο Ελαιόλαδου και η Περιφέρεια με την ενίσχυση της συμμετοχής σε διεθνείς εκθέσεις
«Έχουμε φυλλάδια σε πέντε γλώσσες τα οποία δίνουμε στις επιχειρήσεις. Είμαστε κοντά τους στην προβολή και την προώθηση του προϊόντος στις διεθνείς εκθέσεις» σχολιάζει ο κ. Φραγκάκης.
Αυτό που όλοι προσδοκούν είναι επιτέλους οι επιχειρήσεις της Κρήτης να βγουν με κοινό σήμα. Η Περιφέρεια έχει ήδη ανακοινώσει τις σχετικές δράσεις μέσω της Αγροτοδιατροφικής Σύμπραξης και όλοι εύχονται να πετύχει αυτή η προσπάθεια. «Μόνο όταν πας στο εξωτερικό καταλαβαίνεις πόσο γνωστή είναι η Κρήτη. Για το λόγο αυτό πρέπει να δοθεί το σήμα Κρήτη σε όλες τις επιχειρήσεις που διαθέτουν τις προδιαγραφές» επισημαίνει ο κ. Φραγκάκης.
Κατά τον κ. Φραγκάκη, οι επιχειρήσεις προτείνουν ακόμα στο Δίκτυο Ελαιόλαδου τη διοργάνωση επιχειρηματικών συναντήσεων σε αγορές στόχους, τη σύνδεση του προϊόντος με τον τουρισμό, να γίνονται σεμινάρια σε εστιάτορες, πάνελς γευσιγνωσία, δράσεις όπως οι δρόμοι της Ελιάς, εξειδικευμένη ιστοσελίδα και διαφημιστικά σποτάκια που να προβάλλονται στις οθόνες των αεροσκαφών κυρίως σε πτήσεις τσάρτερς.
«Οι εξαγωγές τυποποιημένου ελαιόλαδου είναι βασικός μοχλός της κρητικής οικονομίας. Είμαι αισιόδοξος ότι θα πάνε πολύ καλά!» κατέληξε ο κ. Φραγκάκης.
Πηγή : Πατρίς