Παρέμβαση του Υπευθύνου του Τομέα Εμπορικής Ναυτιλίας και Νησιωτικής
Πολιτικής για τη Νέα Δημοκρατία και βουλευτή Λασιθίου κ. Γιάννη
Πλακιωτάκη σε επίκαιρη επερώτηση για τα δημόσια έργα και τους
αυτοκινητοδρόμους:
«Κύριε Πρόεδρε, νομίζω ότι ο Εισηγητής και οι προλαλήσαντες περιέγραψαν την υπάρχουσα κατάσταση στα δημόσια έργα, αλλά και στις συμβάσεις παραχώρησης.
Μία κατάσταση τραγική σε μια περίοδο που η δρομολόγηση σημαντικών αναπτυξιακών έργων θα μπορούσε να βγάλει τη χώρα μας από το σημερινό αδιέξοδο, ιδιαίτερα σε περιοχές, όπως είναι η Κρήτη, η οποία μπορεί να συμβάλει τα μέγιστα στην αύξηση της τουριστικής κίνησης και γενικότερα στη βελτίωση του επιπέδου ζωής.
Αυτό που γίνεται στην Κρήτη τα τελευταία δύο χρόνια, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, είναι ότι πραγματικά δεν κουνιέται φύλλο. Και για το ότι δεν κουνιέται φύλλο οι λόγοι είναι συγκεκριμένοι. Λόγοι ολιγωρίας, ανικανότητας, έλλειψης πολιτικής βούλησης έχουν οδηγήσει το νησί σε υπανάπτυξη. Μάλλον οι προηγούμενοι κυβερνώντες του ΠΑΣΟΚ, όταν έλεγαν «ανάπτυξη», εννοούσαν ουσιαστικά υπανάπτυξη.
Και βεβαίως όλα αυτά έχουν οδηγήσει σε αδιέξοδο πολλά από τα σημαντικά έργα υποδομής, τα οποία είχαν δρομολογηθεί από την προηγούμενη Κυβέρνηση. Για παράδειγμα, η αναβάθμιση του Λιμένος Ηρακλείου, ένα έργο αυτοχρηματοδοτούμενο, δηλαδή με μηδενικό δημοσιονομικό κόστος για τον Κρατικό Προϋπολογισμό, ένα έργο 70 και πλέον εκατομμυρίων ευρώ, ακυρώθηκε και ήταν πρώτη πράξη της προηγούμενης Κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ.
Επίσης, πολλά από τα σημαντικά έργα τα οποία ήταν και αυτά σε εξέλιξη, όπως, για παράδειγμα, το αεροδρόμιο Καστελίου, το οποίο ανέφερε και ο Εισηγητής μας, ένα έργο το οποίο ταλανίζεται τα τελευταία δύο χρόνια, ένα έργο το οποίο θα μπορούσε να συμβάλει αποφασιστικά στην αύξηση του τουριστικού ρεύματος στην Κρήτη. Γνωρίζουμε, άλλωστε, πολύ καλά ότι η Κρήτη απολαμβάνει πάνω από το 20% των τουριστών της χώρας και μπορεί κάλλιστα να φιλοξενήσει ένα μεγάλο ποσοστό από τη συνολική τουριστική κίνηση της χώρας. Είναι ένα έργο, λοιπόν, το οποίο καρκινοβατεί. Ο τελευταίος διαγωνισμός κρίθηκε άγονος. Είναι ένα έργο προϋπολογισμού πάνω από 1 δισεκατομμύριο ευρώ και αγνοείται πλέον η τύχη του.
Για το αεροδρόμιο Χανίων ακόμα περιμένουμε την ολοκλήρωση των μελετών. Εδώ θέλω να ανοίξω παρένθεση και να πω ότι φρόντισε ο προηγούμενος Υπουργός την ημέρα που έφευγε από το Υπουργείο να υπογράψει τη μελέτη και τη δημοπράτηση του αεροδρομίου της Πάρου. Τώρα, πώς γίνεται να εγκρίνει τις μελέτες μέσα σε μία ημέρα, αυτά μόνο ο κ. Ραγκούσης θα μπορούσε να τα κάνει, κάτι που δεν έκανε αντιστοίχως για το αεροδρόμιο Χανίων.
Παράλληλα τα τελευταία δύο χρόνια γνωρίσαμε τις γνωστές παλινωδίες με το αεροδρόμιο της Σητείας,
με τις αντιφατικές αποφάσεις του Συμβουλίου Δημοσίων Έργων, που τελικά και γι’ αυτό μία ημέρα πριν εκπνεύσει η Κυβέρνηση κάλεσαν το δεύτερο εργολάβο, κάτι το οποίο εμείς το είχαμε προτείνει από την αρχή, όταν προέκυψε το πρόβλημα με τον προηγούμενο εργολάβο. Όμως, κύριε Πρόεδρε και κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, χάθηκαν δύο χρόνια, δύο χρόνια παραγωγικά, μέσα στα οποία θα μπορούσε ήδη το αεροδρόμιο της Σητείας να είχε ολοκληρωθεί.
Επίσης, κύριοι Υπουργοί, κληρονομήσατε 30 εκατομμύρια ευρώ σε μελέτες για το Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης, οι οποίες υλοποιούνται με ρυθμούς χελώνας. Αλλά και για τη δημιουργία της «ΚΡΗΤΗ ΑΕ», σύμφωνα και με την απάντηση σε ερώτηση που είχαμε καταθέσει με τον κ. Καλογιάννη, το μόνο που μας ενημερώσατε ήταν ότι υπεγράφη η Κοινή Υπουργική Απόφαση ίδρυσής της, η οποία δημοσιεύθηκε στο υπ’ αριθμόν 1454 Β΄ Φ.Ε.Κ. Και αυτό είναι ένα σύντομο ανέκδοτο το οποίο, βεβαίως, καθώς ποτέ δεν λειτούργησε και ούτε πρόκειται να λειτουργήσει.
Εδώ, κύριοι Υπουργοί, θέλω να σας κάνω μία συγκεκριμένη πρόταση. Για να ολοκληρωθούν τα έργα και να τρέξουν οι μελέτες σε επίπεδο Κρήτης, μήπως πρέπει να λειτουργήσει η «ΚΡΗΤΗ Α.Ε.» με τη μορφή Διευθύνσεως; Αυτή την ώρα, φανταστείτε ότι για να πάρει ένα συγκεκριμένο έργο περιβαλλοντικούς όρους χρειάζεται πάνω από ενάμισι με δύο χρόνια.
Άρα, η μόνη λύση, η μόνη προοπτική για να τρέξουν τα έργα στο νησί, είναι η εξής: Να αναβαθμιστεί σε Διεύθυνση και να συγχωνευθούν ενδεχομένως η ΕΔΥΕ ΒΟΑΚ με την ΕΔΥΕ Αποσελέμη. Δε χρειάζονται δύο υπηρεσίες. Να γίνει μία υπηρεσία, αλλά σε επίπεδο Διεύθυνσης. Με το να πηγαίνουν οι μελέτες από την Κρήτη στην Αθήνα ή από την Αθήνα στην Κρήτη, σημαίνει ότι δεν πρόκειται ποτέ ούτε να ωριμάσουν τα έργα σε επίπεδο Κρήτης, ούτε σαφώς να εδραιωθούν.
Επίσης, θα ήθελα να ολοκληρώσω με την αναφορά σ’ ένα σημαντικό έργο, το οποίο, επίσης, καρκινοβατεί στα όρια του Νομού Λασιθίου με το Νομό Ηρακλείου. Είναι στην περιοχή του Αγίου Γεωργίου Σεληναρίου. Είναι ένα έργο που καρκινοβατεί τα τελευταία δύο χρόνια. Χρειάζονται 800.000 ευρώ για να ολοκληρωθεί. Πρόσφατα έγινε πίστωση 50.000 ευρώ. Η εκτίμησή μου είναι ότι ένα έργο που ταλαιπωρεί και τους δύο Νομούς, αλλά κυρίως το Νομό Λασιθίου, και πρέπει να ενισχυθεί με περισσότερους πόρους. Καταλαβαίνετε ότι το συγκεκριμένο έργο δεν πρόκειται να ολοκληρωθεί ποτέ, αν εσείς το πιστώνετε με 50.000 ευρώ, ενώ χρειάζεται 800.000 ευρώ.
Τελειώνοντας, κύριε Πρόεδρε, θέλω να πω το εξής: Πιστεύω ότι η υλοποίηση της «ΚΡΗΤΗ Α.Ε.» σε επίπεδο διευθύνσεως, με παράλληλη δρομολόγηση και αύξηση της απορροφητικότητας του ΕΣΠΑ, μπορεί να συμβάλλει αποφασιστικά στη δρομολόγηση σημαντικών έργων σε επίπεδο περιφέρειας, όπως ακόμη να συμβάλλει στην ανάπτυξη του νησιού και στην εκμετάλλευση των συγκριτικών πλεονεκτημάτων της Κρήτης. Σας ευχαριστώ».
Πηγή : Ράδιο Λασίθι
«Κύριε Πρόεδρε, νομίζω ότι ο Εισηγητής και οι προλαλήσαντες περιέγραψαν την υπάρχουσα κατάσταση στα δημόσια έργα, αλλά και στις συμβάσεις παραχώρησης.
Μία κατάσταση τραγική σε μια περίοδο που η δρομολόγηση σημαντικών αναπτυξιακών έργων θα μπορούσε να βγάλει τη χώρα μας από το σημερινό αδιέξοδο, ιδιαίτερα σε περιοχές, όπως είναι η Κρήτη, η οποία μπορεί να συμβάλει τα μέγιστα στην αύξηση της τουριστικής κίνησης και γενικότερα στη βελτίωση του επιπέδου ζωής.
Αυτό που γίνεται στην Κρήτη τα τελευταία δύο χρόνια, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, είναι ότι πραγματικά δεν κουνιέται φύλλο. Και για το ότι δεν κουνιέται φύλλο οι λόγοι είναι συγκεκριμένοι. Λόγοι ολιγωρίας, ανικανότητας, έλλειψης πολιτικής βούλησης έχουν οδηγήσει το νησί σε υπανάπτυξη. Μάλλον οι προηγούμενοι κυβερνώντες του ΠΑΣΟΚ, όταν έλεγαν «ανάπτυξη», εννοούσαν ουσιαστικά υπανάπτυξη.
Και βεβαίως όλα αυτά έχουν οδηγήσει σε αδιέξοδο πολλά από τα σημαντικά έργα υποδομής, τα οποία είχαν δρομολογηθεί από την προηγούμενη Κυβέρνηση. Για παράδειγμα, η αναβάθμιση του Λιμένος Ηρακλείου, ένα έργο αυτοχρηματοδοτούμενο, δηλαδή με μηδενικό δημοσιονομικό κόστος για τον Κρατικό Προϋπολογισμό, ένα έργο 70 και πλέον εκατομμυρίων ευρώ, ακυρώθηκε και ήταν πρώτη πράξη της προηγούμενης Κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ.
Επίσης, πολλά από τα σημαντικά έργα τα οποία ήταν και αυτά σε εξέλιξη, όπως, για παράδειγμα, το αεροδρόμιο Καστελίου, το οποίο ανέφερε και ο Εισηγητής μας, ένα έργο το οποίο ταλανίζεται τα τελευταία δύο χρόνια, ένα έργο το οποίο θα μπορούσε να συμβάλει αποφασιστικά στην αύξηση του τουριστικού ρεύματος στην Κρήτη. Γνωρίζουμε, άλλωστε, πολύ καλά ότι η Κρήτη απολαμβάνει πάνω από το 20% των τουριστών της χώρας και μπορεί κάλλιστα να φιλοξενήσει ένα μεγάλο ποσοστό από τη συνολική τουριστική κίνηση της χώρας. Είναι ένα έργο, λοιπόν, το οποίο καρκινοβατεί. Ο τελευταίος διαγωνισμός κρίθηκε άγονος. Είναι ένα έργο προϋπολογισμού πάνω από 1 δισεκατομμύριο ευρώ και αγνοείται πλέον η τύχη του.
Για το αεροδρόμιο Χανίων ακόμα περιμένουμε την ολοκλήρωση των μελετών. Εδώ θέλω να ανοίξω παρένθεση και να πω ότι φρόντισε ο προηγούμενος Υπουργός την ημέρα που έφευγε από το Υπουργείο να υπογράψει τη μελέτη και τη δημοπράτηση του αεροδρομίου της Πάρου. Τώρα, πώς γίνεται να εγκρίνει τις μελέτες μέσα σε μία ημέρα, αυτά μόνο ο κ. Ραγκούσης θα μπορούσε να τα κάνει, κάτι που δεν έκανε αντιστοίχως για το αεροδρόμιο Χανίων.
Παράλληλα τα τελευταία δύο χρόνια γνωρίσαμε τις γνωστές παλινωδίες με το αεροδρόμιο της Σητείας,
με τις αντιφατικές αποφάσεις του Συμβουλίου Δημοσίων Έργων, που τελικά και γι’ αυτό μία ημέρα πριν εκπνεύσει η Κυβέρνηση κάλεσαν το δεύτερο εργολάβο, κάτι το οποίο εμείς το είχαμε προτείνει από την αρχή, όταν προέκυψε το πρόβλημα με τον προηγούμενο εργολάβο. Όμως, κύριε Πρόεδρε και κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, χάθηκαν δύο χρόνια, δύο χρόνια παραγωγικά, μέσα στα οποία θα μπορούσε ήδη το αεροδρόμιο της Σητείας να είχε ολοκληρωθεί.
Επίσης, κύριοι Υπουργοί, κληρονομήσατε 30 εκατομμύρια ευρώ σε μελέτες για το Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης, οι οποίες υλοποιούνται με ρυθμούς χελώνας. Αλλά και για τη δημιουργία της «ΚΡΗΤΗ ΑΕ», σύμφωνα και με την απάντηση σε ερώτηση που είχαμε καταθέσει με τον κ. Καλογιάννη, το μόνο που μας ενημερώσατε ήταν ότι υπεγράφη η Κοινή Υπουργική Απόφαση ίδρυσής της, η οποία δημοσιεύθηκε στο υπ’ αριθμόν 1454 Β΄ Φ.Ε.Κ. Και αυτό είναι ένα σύντομο ανέκδοτο το οποίο, βεβαίως, καθώς ποτέ δεν λειτούργησε και ούτε πρόκειται να λειτουργήσει.
Εδώ, κύριοι Υπουργοί, θέλω να σας κάνω μία συγκεκριμένη πρόταση. Για να ολοκληρωθούν τα έργα και να τρέξουν οι μελέτες σε επίπεδο Κρήτης, μήπως πρέπει να λειτουργήσει η «ΚΡΗΤΗ Α.Ε.» με τη μορφή Διευθύνσεως; Αυτή την ώρα, φανταστείτε ότι για να πάρει ένα συγκεκριμένο έργο περιβαλλοντικούς όρους χρειάζεται πάνω από ενάμισι με δύο χρόνια.
Άρα, η μόνη λύση, η μόνη προοπτική για να τρέξουν τα έργα στο νησί, είναι η εξής: Να αναβαθμιστεί σε Διεύθυνση και να συγχωνευθούν ενδεχομένως η ΕΔΥΕ ΒΟΑΚ με την ΕΔΥΕ Αποσελέμη. Δε χρειάζονται δύο υπηρεσίες. Να γίνει μία υπηρεσία, αλλά σε επίπεδο Διεύθυνσης. Με το να πηγαίνουν οι μελέτες από την Κρήτη στην Αθήνα ή από την Αθήνα στην Κρήτη, σημαίνει ότι δεν πρόκειται ποτέ ούτε να ωριμάσουν τα έργα σε επίπεδο Κρήτης, ούτε σαφώς να εδραιωθούν.
Επίσης, θα ήθελα να ολοκληρώσω με την αναφορά σ’ ένα σημαντικό έργο, το οποίο, επίσης, καρκινοβατεί στα όρια του Νομού Λασιθίου με το Νομό Ηρακλείου. Είναι στην περιοχή του Αγίου Γεωργίου Σεληναρίου. Είναι ένα έργο που καρκινοβατεί τα τελευταία δύο χρόνια. Χρειάζονται 800.000 ευρώ για να ολοκληρωθεί. Πρόσφατα έγινε πίστωση 50.000 ευρώ. Η εκτίμησή μου είναι ότι ένα έργο που ταλαιπωρεί και τους δύο Νομούς, αλλά κυρίως το Νομό Λασιθίου, και πρέπει να ενισχυθεί με περισσότερους πόρους. Καταλαβαίνετε ότι το συγκεκριμένο έργο δεν πρόκειται να ολοκληρωθεί ποτέ, αν εσείς το πιστώνετε με 50.000 ευρώ, ενώ χρειάζεται 800.000 ευρώ.
Τελειώνοντας, κύριε Πρόεδρε, θέλω να πω το εξής: Πιστεύω ότι η υλοποίηση της «ΚΡΗΤΗ Α.Ε.» σε επίπεδο διευθύνσεως, με παράλληλη δρομολόγηση και αύξηση της απορροφητικότητας του ΕΣΠΑ, μπορεί να συμβάλλει αποφασιστικά στη δρομολόγηση σημαντικών έργων σε επίπεδο περιφέρειας, όπως ακόμη να συμβάλλει στην ανάπτυξη του νησιού και στην εκμετάλλευση των συγκριτικών πλεονεκτημάτων της Κρήτης. Σας ευχαριστώ».
Πηγή : Ράδιο Λασίθι