Πατήστε στη φωτογραφία για μεγέθυνση |
Το μέτρο της επιβολής ανώτατης τιμής κρίνεται ιδιαίτερα σωστό σε αυτή τη συγκυρία, αφού ήδη από την περασμένη Τετάρτη είχε αρχίσει να "τσιμπά" η τιμή της βενζίνης σε όλα τα πρατήρια της επικράτειας, καθώς οι βενζινοπώλες ακολουθούσαν την αύξηση τιμής από τις εταιρείες εμπορίας, βάζοντας κι αυτοί το δικό τους "καπελάκι". Η άνοδος ήταν ιδιαίτερα ορατή προχθές Πέμπτη, με το σύνολο των πρατηρίων να έχει ανεβάσει τιμές σε επίπεδα έως και 3 λεπτά σε σχέση με την Τετάρτη. Οι αυξήσεις ήταν ακόμη υψηλότερες χθες. Για το λόγο αυτό, άλλωστε, η κυβέρνηση "αγνόησε" τις χθεσινές τιμές και επέβαλε το πλαφόν στις μέσες τιμές της Πέμπτης, όπως αυτές προέκυψαν από τις καταγραφές του παρατηρητηρίου τιμών.
Αυτή άλλωστε η ακατάσχετη κερδοσκοπία σε βάρος των καταναλωτών συμβαίνει σε κάθε απεργία των τελωνειακών, οπότε οι τιμές... τραβούν την ανηφόρα, καθώς όλο το κύκλωμα εμπορίας καυσίμων επιχειρεί να κερδοσκοπήσει σε βάρος του τελικού καταναλωτή. Ωστόσο ένα αποτελεσματικό πλαφόν θα έπρεπε να συμπεριλάβει όλη την αλυσίδα διακίνησης, αφού πλέον είναι ορατός ο κίνδυνος οι εταιρείες εμπορίας να ανεβάσουν την τιμή... στα ύψη, αναγκάζοντας τους πρατηριούχους να πουλούν ακόμη και... κάτω από την τιμή κόστους σε ορισμένες περιπτώσεις!
Το πλαφόν ισχύει από τα περασμένα μεσάνυχτα και, όπως αναφέρουν οι κυβερνητικές ανακοινώσεις, θα συνεχίσει να ισχύει για όσο χρονικό διάστημα κριθεί αναγκαίο για την πλήρη εξομάλυνση της αγοράς. Σε δηλώσεις του ο αναπληρωτής υπουργός Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, Σωκράτης Ξυνίδης, επισήμανε πως σε ορισμένα πρατήρια διαπιστώθηκαν αδικαιολόγητες ανατιμήσεις και η απόφαση της κυβέρνησης έχει στόχο να αποτρέψει την επέκταση τέτοιων φαινομένων εξαιτίας της απεργίας στα τελωνεία της χώρας.
Οι καταναλωτές, αν διαπιστώσουν υψηλότερες τιμές από το πλαφόν, μπορούν να το καταγγέλλουν στη γραμμή καταναλωτή 1520 και στον αριθμό fax 210/38.15.317 της Διεύθυνσης Παρατηρητηρίου Τιμών της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου.
Ανακοίνωση ΠΟΠΕΚ
Νωρίτερα είχε εκδώσει σχετική ανακοίνωση η ΠΟΠΕΚ, τονίζοντας ότι με την επιβολή πλαφόν μόνο στη λιανική και όχι στη χονδρική ή/και τις τιμές διυλιστηρίου η κυβέρνηση «εκτίθεται για πολλοστή φορά ενώπιον του κλάδου και των καταναλωτών».
Υπενθυμίζει μάλιστα ότι από τις 5 Οκτωβρίου έως σήμερα η τιμή διυλιστηρίου για την αμόλυβδη έχει αυξηθεί κατά 5 λεπτά το λίτρο, γεγονός που, όπως σημειώνει, αποδεικνύει ότι «αλλού είναι η αιτία των αυξήσεων και όχι στα πρατήρια».
Οι πρατηριούχοι δηλώνουν, τέλος, ότι θα συνεδριάσουν εκτάκτως προκειμένου να αποφασίσουν το πρόγραμμα των κινητοποιήσεών τους. Σήμερα αναμένεται να γίνει γνωστό το αν θα προχωρήσουν σε κινητοποιήσεις και ποια μορφή θα λάβουν αυτές.
Στην Κρήτη
Θα ξεμείνουμε από βενζίνη;
Ιδιαίτερα ορατός είναι ο κίνδυνος να "στεγνώσουν" πρόωρα οι αντλίες στην Κρήτη, καθώς λόγω των "ειδικών συνθηκών" (που άλλωστε επιβάλλουν και τις υψηλότερες τιμές της χώρας στα καύσιμα στους τέσσερις νομούς του νησιού - οι "συνθήκες" αυτές έχουν καταγγελθεί και από βήματος στη Βουλή, δίχως ωστόσο να γίνει το παραμικρό, αφού οι εταιρείες εμπορίας πετρελαίου είναι τα "αγαπημένα παιδιά" της κυβέρνησης) η αγορά του νησιού έχει ακόμη περισσότερες στρεβλώσεις απ' ό,τι αυτή σε ολόκληρη τη χώρα.
Αν και τουλάχιστον στο νομό Ηρακλείου οι τιμές είχαν κρατηθεί αρκετά χαμηλά μέχρι και χθες (στα περισσότερα πρατήρια είχαν "τσιμπήσει" έως και 2-3 λεπτά/λίτρο, ενώ σε άλλες περιοχές της χώρας είχαμε άνοδο έως και 10 λεπτά!), η επιβολή του πλαφόν κρίνεται επιβεβλημένη, ωστόσο, με τον περιορισμό του στα πρατήρια, πολλοί πρατηριούχοι θα βρεθούν στη θέση να πρέπει να πουλάνε καύσιμα... φθηνότερα απ' ό,τι τα αγοράζουν!
Χαρακτηριστικά είναι τα όσα μας δήλωσε ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων (ΠΟΠΕΚ) Χάρης Μαυράκης: «Από τις 5 Οκτωβρίου έως σήμερα η τιμή διυλιστηρίου για την αμόλυβδη έχει αυξηθεί κατά 5 λεπτά το λίτρο. Άρα αλλού είναι η αιτία των αυξήσεων και όχι στα πρατήρια. Σήμερα, ας πούμε (σ.σ. χθες), η μέση τιμή είναι 1,83 ευρώ το λίτρο και ήταν στις 30 Σεπτεμβρίου ή και την 1η Οκτωβρίου ήταν 1,79 ευρώ το λίτρο στη χονδρική τιμή. Τέσσερα λεπτά το λίτρο είναι η διαφορά μας. Εγώ δε θα διαφωνήσω, γιατί θέλω να είμαι δίκαιος, ότι ενδεχομένως και στα μεγάλα αστικά κέντρα κάποιοι συνάδελφοι μπορεί να ανέβασαν και την τιμή. Δεν μπορώ να υπογράψω για κανένα. Εγώ μιλάω για στρέβλωση της αγοράς. Και λέω, ο νόμος είναι σαφής. Ο Νόμος 3054 του 2002 λέει ότι "όταν η αγορά παρεκτρέπεται, η κυβέρνηση υποχρεούται να παρεμβαίνει και να βάζει πλαφόν σε όλα τα στάδια διακίνησης". Να βάλουν πλαφόν δηλαδή στην τιμή διυλιστηρίου, στην τιμή της εταιρείας, του πρατηριούχου και του καταναλωτή. Δεν είναι δυνατόν σήμερα λοιπόν να μου λέει 1,735 ευρώ το λίτρο για το Ηράκλειο, όταν σήμερα το Ηράκλειο πουλάει χαμηλότερα από το 1,735. Εγώ σήμερα (σ.σ. χθες) πουλάω 1,67. Δηλαδή τι θα κάνω αύριο, θα το ανεβάσω 1,73; Αυτή είναι μία ακόμη ξεκάθαρη παρανομία από τη μεριά της κυβέρνησης. Εγώ θα πω το εξής: Φοβούνται να ακουμπήσουν τις εταιρείες και τα διυλιστήρια και πάνε στον πιο αδύναμο κρίκο της αγοράς, που είναι ο μικρομεσαίος επαγγελματίας. Και τελικά αυτή η ιστορία θα γυρίσει σε βάρος των καταναλωτών. Κάντε μια βόλτα στην αγορά του Ηρακλείου σήμερα, να δείτε ότι το 90% των πρατηρίων πουλάνε κάτω από το 1,735 ευρώ το λίτρο. Υπάρχουν κάποιοι που είναι παραπάνω, ελάχιστοι, και αυτοί οι άνθρωποι αγοράζουν πανάκριβα.
Σε ό,τι αφορά το πετρέλαιο θέρμανσης... Εμείς σήμερα δεν τροφοδοτούμαστε γιατί απεργούν τα τελωνεία. Τα τελωνεία είναι "αλλού παπά ευαγγέλιο". Εμείς θα αποφασίσουμε αύριο (σ.σ. σήμερα) αν θα ξεκινήσουμε την άλλη εβδομάδα απεργία. Και βέβαια υπάρχουν προβλήματα στην αγορά, όμως, λόγω της απεργίας των τελωνειακών, διότι δε βγαίνουν καύσιμα έξω, ούτε εμπορεύματα, τίποτα. Για την τιμή του πετρελαίου, υπολογίζουμε σήμερα ότι θα είναι στα 93 λεπτά το λίτρο. Αλλά οι τιμές αλλάζουν κάθε μέρα».
Πηγή : Νέα Κρήτη