Σάββατο 11 Οκτωβρίου 2025

Παντελής Πετυχάκης Πρώην Δημοτικός Σύμβουλος: ΒΟΑΚ Παράκαμψη πόλης Σητείας

 https://style100fm.gr/wp-content/uploads/2025/10/%CE%92%CE%9F%CE%91%CE%9A-scaled.jpg

Προς : Δήμαρχο Σητείας κ. Γ.  Ζερβάκη

             Αντιπρόεδρο της Βουλής κ. Ι. Πλακιωτάκη

             Αντιπεριφερειάρχη κ. Ι. Ανδρουλάκη

             Διοικητή Α.Τ. Σητείας

             Δημοτικούς Συμβούλους και προέδρους Τ.Δ. δια του γραφείου της προέδρου του Δ.Σ. κ. Μαρίας Νικητάκη

             Διευθυντή Τεχνικών Υπηρεσιών

            Σύλλογο Μηχανικών Ανατολικής Κρήτης

 

Θέμα: ΒΟΑΚ Παράκαμψη πόλης  Σητείας

Αγαπητοί συνεπαρχιώτες, το 1992 ήμουν δημοτικός σύμβουλος και πληροφορήθηκα ότι σχεδιάζεται η κατασκευή ενός δρόμου, από τον δρόμο της Σκοπής, θέση Γαλετάκη μετόχι, για να περάσει από την ανατολική πλευρά του ποταμού Σκλαβεδιάκου, να κατέβει στο παλιό εργαστάσιο του Θαλασσινού στο Πισκοκέφαλο. Στην συνέχεια να γεφυρώσει τους ποταμούς Σκλαβεδιάκου και Παντέλη, κάτω από την Τραπεζούντα, να διασταυρώσει τον δρόμο της Ρούσσας Εκκλησιάς και να καταλήξει στην Αγιά Φωτιά στο δρόμο του Παλαικάστρου.

Αυτό τον χαρακτήρισαν Ανατολική Παράκαμψη Πόλεως Σητείας.

Με έγγραφό μου προς τις υπηρεσίες, το οποίο δημοσιεύθηκε και στην εφημερίδα ΑΝΑΤΟΛΗ την Πέμπτη 03 Σεπτεμβρίου 1992 με θέμα: Η Παρακαμπτήριος Σητείας, πρέπει να μελετηθεί ορθολογικότερα, έκανα την πρόταση: Ο ΒΟΑΚ  από τον κόμβο προς Αεροδρόμιο στο LIDL  να κατέβει από το νέο νεκροταφείο και να έρθει στο δρόμο Πισκοκεφάλου, θέση Αγροκήπιο Ζ. Εκεί ένας σύγχρονος κόμβος και με υπόγεια διάβαση για τους μαθητές των Λυκείων, θα εξυπηρετεί τα αυτοκίνητα από τον ΒΟΑΚ προς Πισκοκέφαλο Νότιο οδικό άξονα- Ανατολική πλευρά Αγιά Φωτιά κ.λπ και στην πόλη της Σητείας φανάρια και αντίστροφα προς όλους τους προορισμούς .

Από τον κόμβο στον ποταμό Παντέλη, μελετάται γέφυρα 30μ. Να αντικαταστήσει την προσωρινή στρατιωτική γέφυρα.  Από εκεί μέσω Λιγαρά θα έλθει ανατολικά να συναντήσει τον δρόμο Παλαικάστρου. Η διαδρομή αυτή υπάρχει και σήμερα με αγροτικό δρόμο ο οποίος πριν το 1900 υπήρχε σαν μονοπάτι και εξυπηρετούσε τους παππούδες μας από τα βορεινά χωριά μετακινούμενους προς ανατολικά Τοπλού – Παλαικάστρου.
Υάρχει απόφαση του Δ.Σ. η οποία τον έχει χαρακτηρίσει δημοτικό δρόμο. 

 https://style100fm.gr/wp-content/uploads/2025/10/%CE%92%CE%9F%CE%91%CE%9A-scaled.jpg

Στον ποταμό υπήρχε γέφυρα περίπου 30μ., 4 ή 5 ανοίγματα των 6 μέτρων.  Πρόλαβα ένα άνοιγμα  πάνω σε δύο πέτρινα καλλιτεχνικά βάθρα με μισοφέγγαρο τομή και πλάκα μπετόν περίπου 6μ. Κατεδαφίστηκαν την δεκαετία του 1940. Η γέφυρα, αν καλά θυμάμαι, καταστράφηκε στην πλημμύρα του 1931. Ο δρόμος αυτός χωρίς γέφυρα στο ποτάμι χρησιμοποιείτο για την μετακίνηση προς ανατολικά μέχρι που κατασκευάσθηκε  ο σημερινός παραλιακός δρόμος.

Πέραν της ανακούφισης, αν  υλοποιηθεί η πρότασή μας, στους δρόμους της πόλης Μύσωνος, Παπαναστασίου, Σιντριβάνι, Βαρθολομαίου κ.λπ, θα δοθεί η δυνατότητα ο παραλιακός δρόμος Σητεία – Καραβόπετρα τους καλοκαιρινούς μήνες να είναι ελεγχόμενης κυκλοφορίας.

Μετά την αποκατάσταση της αμμουδιάς, με την υπάρχουσα εργολαβία, το παραλιακό μέτωπο θα είναι γεμάτο  από κολυμβητές και απαλλαγμένο από την  κυκλοφορία βαρέων οχημάτων.

Αγαπητοί μου, επειδή πρέπει  πάντα στα έργα να βάζουμε μακροχρόνια προοπτική θα μου επιτρέψετε να αναφέρω μια υλοποιήσιμη σκέψη. Το θέμα στάθμευσης οχημάτων ήδη είναι οξύ  στην πόλη μας. Σκέφτηκα ότι το μεγάλο οικόπεδο που είναι στο αγροκήπιο, δίπλα στον προτεινόμενο κυκλικό κόμβο, επειδή ανήκει στην εκκλησία της Αγίας Αικατερίνης μπορεί κατάλληλα αξιοποιούμενο να αποτελέσει ένα σύγχρονο παρκινγκ. Όλοι όσοι φθάνουν  εκεί και από τους τρεις άξονες θα μπορούν να αφήνουν  το αυτοκίνητό τους  και με ένα ταξί να κατεβαίνουν στην πόλη σε όποιο σημείο θέλουν και αντίστροφα. πχ ο Λαστριανός, ο Ζακρίτης, Ο Ιεραπετρίτης κ.λπ. Ακόμα στον ίδιο χώρο να υπάρχουν ποδήλατα ηλεκτρικά ή κοινά ίσως και τρίκυκλο για μεταφορά αποσκευών. Ακόμα ένα δημοτικό mini bus από το σιντριβάνι κάθε 30 λεπτά να κάνει μια διαδρομή.

Ο φάκελος από το 1992 περιέχει περισσότερα από 50 έγγραφα  και παραστατικά στη διάθεσή σας, θα αναφέρω ότι και στον Πρωθυπουργό κ. Κ. Μητσοτάκη παρέδωσα ιδιοχείρως υπόμνημα για τον ΒΟΑΚ , σε συνάντηση με τον αντιπεριφερειάρχη κ. Ι. Ανδρουλάκη παρουσία και του δημάρχου κ. Γ. Ζερβάκη και αφού άκουσε τις απόψεις μου και την σύμφωνη γνώμη του Δημάρχου  μου είπε: «συμφωνώ μαζί σου και θα ήμουν ευτυχής εάν ο ΒΟΑΚ  έγραφε ΚΙΣΣΑΜΟΣ ΧΑΝΙΩΝ – ΒΑΪ ΣΗΤΕΙΑΣ»

Αγαπητοί μου, όλοι το καλό του τόπου μας πρέπει να επιδιώκουμε και να το προσπαθούμε όταν μας δοθεί  η ευκαιρία.

Όμως παράλληλα είναι δεκτό ότι ο κάθε ένας έχει το δικαίωμα να έχει την δική του άποψη και να την υποστηρίζει με αντιπρόταση.

Επειδή τα προτεινόμενα είναι πολύ σοβαρά και θα σημαδέψουν τον τόπο μας, αφού οι υπηρεσίες δεν τοποθετήθηκαν στα έγγραφά μου θετικά ούτε αρνητικά , πήρα την απόφαση, να μη τα πάρω  μαζί μου, αλλά να σας ενημερώσω και ότι προκύψει από μια διαβούλευση που θα γίνει με πρωτοβουλία της Προέδρου του Δ.Σ. του Δήμου Σητείας κ. Μαρίας Νικητάκη. Εάν η απόφαση είναι θετική να συσταθεί μια επιτροπή αγώνα, ώστε να διεκδικήσει την υλοποίηση αυτού του σοβαρού έργου.

Αυτονόητο ότι στην διαβούλευση πρέπει να μετέχουν  όλοι ο φορείς της πόλης (ΟΑΣ , ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ, ΕΜΠΟΡΙΚΟΣ – ΕΣΤΙΑΣΗΣ, ΞΕΝΟΔΟΧΩΝ – ΚΑΤΑΛΥΜΑΤΩΝ)

Παρακαλώ όσοι έχετε μια συμπληρωματική πρόταση  ή άλλη να δηλώσετε συμμετοχή στην διαβούλευση.

Υπενθυμίζω στους νεότερους ότι ο δρόμος  ΧΑΝΙΑ – ΣΗΤΕΙΑ είχε σταματήσει στην Μαλάβρα – Σκινοσέλι. Από Σητεία το αυτοκίνητο πήγαινε μέχρι το χωριό Σφάκα, από εκεί πεζοί ή με μουλάρια πήγαιναν στο Σκινοσέλι για να επιβιβαστούν σε άλλα αυτοκίνητα για να πάνε στο Ηράκλειο.

Στις 14 Απριλίου το 1940 εγώ 10 χρονών παιδί βρέθηκα στην πλατεία της Σητείας η οποία είχε γεμίσει πολυτελή αυτοκίνητα τα οποία και τα χαϊδεύαμε.

Εύχομαι στις δισέγγονές μου που είναι τώρα 13 και 15 χρονών, όταν θα πάρουν το δίπλωμα οδήγησης να ξεκινούν από Σητεία με τον νέο ΒΟΑΚ.

Συνημμένα: Σχεδιάγραμμα Κυκλοφοριακού Κόμβου, Τοπογραφικό ακολουθούμενης διαδρομής

Σας ευχαριστώ

Πηγή : Ανατολή

Συνολικες προβολες σελιδας