Πέμπτη 18 Σεπτεμβρίου 2025

25 μέρες δούλεψαν ουσιαστικά τα καταστήματα εστίασης τη φετινή σεζόν

https://www.anatolh.com/wp-content/uploads/2024/10/0900-estiash.jpg 

Σε ένα συνεχή αγώνα επιβίωσης βρίσκεται ο κλάδος της εστίασης και στις αρχές του φθινοπώρου, επισημαίνουν επαγγελματίες του Συλλόγου Καταστημάτων Εστίασης και Ψυχαγωγίας Δήμου Σητείας και ο Πρόεδρός του κ. Μανόλης Αγγελάκης.

Παρά το γεγονός ότι η τουριστική σεζόν δεν έχει ακόμα ολοκληρωθεί στην περιοχή, οπότε υπάρχει μία σχετική κινητικότητα την τρέχουσα περίοδο, δυστυχώς όπως περιγράφεται, η συνολική εικόνα της σεζόν δεν είναι καλή για τα καταστήματα, τα οποία στην συντριπτική τους πλειοψηφία καταγράφουν πτώση σε σχέση με πέρυσι της τάξης του 20% με 35%. Αυτό είναι καίριο πλήγμα, αν ληφθεί υπ’ όψιν η μεγάλη αύξηση του κόστους λειτουργίας τους, της ενέργειας, των πρώτων υλών, των εργοδοτικών εισφορών, ακόμα και της αύξησης των τελών παρεπιδημούντων κατά περίπου 50% κατόπιν απόφασης του Δήμου Σητείας, όπως ανέφερε στην ΑΝΑΤΟΛΗ ο κ. Αγγελάκης.

«Δυστυχώς δεν επαληθεύτηκαν οι ιδιαίτερα αισιόδοξες αναφορές κι εκτιμήσεις των ιθυνόντων του τουριστικού τομέα και της αυτοδιοίκησης, για την φετινή σεζόν, σε ότι αφορά τον κλάδο της εστίασης. Καταγράφεται μείωση της κίνησης συνολικά, με εξαίρεση έναν και μόνο μήνα, τον Αύγουστο. Όμως αλήθεια ποιος πιστεύει ότι η καλή κίνηση ενός μήνα μπορεί να καλύψει τις ανάγκες ολόκληρου σχεδόν του έτους; Δε μπορεί. Η σεζόν λοιπόν ολοκληρώνεται σταδιακά με τα καταστήματα της Σητείας να έχουν δουλέψει ουσιαστικά περίπου 25 ημέρες. Αυτό είναι ένα μεγάλο πρόβλημα.

Διότι η κίνηση του υπόλοιπου της τουριστικής σεζόν όχι μόνο ήταν μειωμένη, αλλά και με καταγεγραμμένη την οικονομική δυσπραγία του καταναλωτικού κοινού σε ό,τι αφορά την κατανάλωση. Εξάλλου η περιοχή μας παραδοσιακά, ως γνωστό, δεν προσελκύει στην συντριπτική πλειοψηφία τουρισμό πολύ υψηλού βαλαντίου. Βάσει όλων αυτών, η κίνηση διαμορφώθηκε ανάλογα, καταγράφοντας πτώση, όπως προαναφέρθηκε στα καταστήματα εστίασης και δημιουργώντας μία δύσκολη συνθήκη», πρόσθεσε ο κ. Αγγελάκης.

 

Η εστίαση βάλλεται

Για άλλη μία φορά υπογράμμισε ότι ο κλάδος της εστίασης αποτελεί σε πανελλήνιο επίπεδο τον μεγαλύτερο εργοδότη της χώρας και πρέπει επιτέλους να ληφθούν ουσιαστικά μέτρα για την στήριξη του από το κράτος. Αυτό βέβαια δεν αποτυπώθηκε στις κυβερνητικές εξαγγελίες πρόσφατα στο πλαίσιο της ΔΕΘ.

«Η εστίαση βάλλεται και όχι μόνο δεν στηρίζεται, αλλά αγνοείται. Και η εστίαση δεν αποτελείται από ιδιοκτήτες καταστημάτων μόνο αλλά από πολλούς εργαζόμενους που αγωνίζονται όλοι μαζί για να επιβιώσουν. Η εστίαση λοιπόν χρειάζεται στήριξη και σεβασμό. Σε κεντρικό και επιμέρους τοπικό επίπεδο.

Δεν γίνεται για παράδειγμα να μην υπάρχει ένας σοβαρός σχεδιασμός σε ό,τι αφορά το τουριστικό προϊόν γενικότερα και στην προκειμένη περίπτωση σε επίπεδο Σητείας. Γιατί δεν γίνεται το σύνολο σχεδόν της Κρήτης να βουλιάζει από τουρισμό και η Σητεία μήνα Ιούλιο να έχει κενές κλίνες! Δηλαδή από τις λίγες έτσι κι αλλιώς κλίνες που διαθέτει η περιοχή, υπήρχαν άδειες τον Ιούλιο! Τον Αύγουστο αντίθετα που υπήρξε μεγάλη πληρότητα, σχεδόν γεμάτες όλες οι κλίνες, αυξήθηκε και η κίνηση στα καταστήματα εστίασης, στα εμπορικά κλπ. Άρα δεν υπάρχει σοβαρός σχεδιασμός σε ό,τι αφορά τον τουρισμό.

Είναι ανεπίτρεπτο σε συναντήσεις με παραγωγικούς τοπικούς φορείς, με επίκεντρο ζητήματα που άπτονται του τουρισμού, να αναφέρεται από ανθρώπους του Δήμου που βρίσκονται στο τιμόνι του τουρισμού, ότι δεν θεωρήθηκε σκόπιμο να υπάρξει συνάντηση εδώ κι ενάμιση χρόνο με τον Σύλλογο Εστίασης για παράδειγμα. Κι αν θεωρούν ότι ο Σύλλογος δεν μπορεί να τους βοηθήσει, ας το δηλώσουν επίσημα. Και δεν γίνεται να έχει καταργηθεί η Επιτροπή Τουρισμού, που είχε μία συλλογική εκπροσώπηση από τοπικούς φορείς που αγωνιούν και θέλουν να συμβάλλουν στην ανάπτυξη του τουρισμού και γενικότερα της περιοχής και να μην τους δίνεται η ευκαιρία να το πράξουν κάτω από ένα γενικότερο σχέδιο και πλάνο.

Κατανοώ πλήρως ότι στη διοίκηση του δήμου είναι λάτρης της ρήσης ‘Μοναχός σου χόρευε κι όσο θέλεις πήδα’, αλλά ζητήματα που άπτονται της οικονομικής ανάπτυξης και του μέλλοντος του Σητειακού λαού οφείλουν να τα δουν άμεσα, αλλιώς. Γιατί οι συνέπειες από αυτή την λανθασμένη πολιτική δεν βαρύνουν τους εαυτούς τους αλλά το σύνολο του τόπου, το σύνολο της κοινωνίας που οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια τους νέους ανθρώπους της περιοχής μας να θέλουν να ψάξουν το μέλλον τους αλλού. Κι όσο κι αν δεν θέλει η δημοτική αρχή να το δει, με τις λανθασμένες επιλογές της στον τομέα του τουρισμού και της οικονομικής ανάπτυξης, έχει βάλει βαριά πλατιά την υπογραφή της σε αυτό το σενάριο».

 

Πάμε Σητεία

«Ο Σύλλογος Καταστημάτων Εστίασης και Ψυχαγωγίας Δήμου Σητείας» συνέχισε ο κ. Αγγελάκης, «είναι ανοικτός κι επιδιώκει συνεργασίες με όλους τους φορείς του τόπου στην λογική ότι η συμβολή όλων είναι απαραίτητη για να έχουμε ένα θετικό αποτέλεσμα προς όφελος συνολικά της τοπικής κοινωνίας.

Στην κατεύθυνση αυτή συνεργαστήκαμε φέτος το καλοκαίρι με τον Εμπορικό Σύλλογο Σητείας και με το Επιμελητήριο Λασιθίου και ξεκινήσαμε την καμπάνια με τίτλο Πάμε Σητεία, η οποία ήδη έχει επιφέρει αποτελέσματα θετικά. Προχωρήσαμε σε αυτή την ενέργεια λαμβάνοντας δράση για να βοηθήσουμε όσο γίνεται στην αλλαγή των δεδομένων της σεζόν και όπως προαναφέρθηκε, τα πρώτα αποτελέσματα είναι ενθαρρυντικά και για την συνέχεια. Εστιάσαμε μέσω της καμπάνιας αυτής στον εσωτερικό τουρισμό σε επίπεδο Κρήτης δηλαδή, γιατί το αυξημένο μεταφορικό κόστος (ακτοπλοϊκό, αεροπορικό) για τους Έλληνες επισκέπτες εκτός Κρήτης λειτουργεί ανασταλτικά στην επιλογή της απομακρυσμένης Σητείας. Προχωρήσαμε λοιπόν στην δημιουργία ιστοσελίδας, αλλά και χορηγούμενων διαφημίσεων σε Target Group στοχευμένα σε Ηράκλειο, Ρέθυμνο και Χανιά.

Ήδη μέσα από το pamesitia.gr – έχουμε τα στατιστικά- που παρέπεμπε στις πλατφόρμες, είδαμε ότι αρκετές κρατήσεις έγιναν μέσω της καμπάνιας σε Airbnb και μέσω Booking, γεγονός που μας χαροποιεί. Αποδείχθηκε λοιπόν ότι με μικρό κόστος υπήρξε θετικό αποτέλεσμα. Η καμπάνια συνεχίζεται το Σεπτέμβριο, που βέβαια είναι διαφορετικά τα δεδομένα της κίνησης, όμως στοχεύουμε στον τουρισμό τριημέρου κάτι που θα συνεχιστεί και το επόμενο χρονικό διάστημα.

Το project θα συνεχιστεί εστιάζοντας σε περιόδους όπως για παράδειγμα οι γιορτές των Χριστουγέννων, των Απόκρεω, του Πάσχα κλπ. Είναι ένα εργαλείο που θέλουμε να αξιοποιηθεί περεταίρω. Και είναι μία ενέργεια που δείχνει ότι οι τοπικοί φορείς μπορούν να βοηθήσουν στην ενδυνάμωση του τουριστικού προϊόντος του τόπου μας».

ΜΑΡΙΖΑ ΨΑΡΑΚΗ

Πηγή : Ανατολή 

Συνολικες προβολες σελιδας