Με το βλέμμα στραμμένο στο 2027, η Σητεία έκανε μια αποφασιστική κίνηση για την είσοδό της στον ανταγωνιστικό χάρτη της παγκόσμιας κρουαζιέρας, συμμετέχοντας στην ετήσια έκθεση Seatrade Europe 2025 στο Αμβούργο.
Ο πρόεδρος του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Σητείας, κ. Μανώλης Αϊλαμάκης, μιλώντας σήμερα στο Ράδιο Λασίθι και την Κατερίνα Μαρκάκη, σκιαγράφησε με ρεαλισμό αλλά και αισιοδοξία την επόμενη ημέρα, τονίζοντας πως ο δρόμος είναι μακρύς και απαιτητικός, αλλά τα θεμέλια είναι ισχυρά.Η αποστολή, αποτελούμενη από τον ίδιο και τον Διευθύνοντα Σύμβουλο του Οργανισμού Ανάπτυξης Σητείας (ΟΑΣ), κ. Κώστα Βασιλάκη, πραγματοποίησε στοχευμένες επαφές με τους «μεγάλους παίκτες» του κλάδου. «Τα πράγματα δεν είναι καθόλου εύκολα. Κρατάμε πάντα μικρά καλάθια, αλλά η συνεχής προσπάθεια και οι επαφές θα φέρουν αποτέλεσμα», δήλωσε χαρακτηριστικά ο κ. Αϊλαμάκης, δίνοντας το στίγμα μιας στρατηγικής που βασίζεται σε σταθερά και μεθοδικά βήματα.
Τα Τεχνικά Πλεονεκτήματα και η Ταυτότητα «Πύλης Schengen»
Στο επίκεντρο των συζητήσεων με τις εταιρείες κρουαζιέρας βρέθηκαν πρωτίστως τα τεχνικά χαρακτηριστικά του λιμένα. «Αυτό που προέχει απ’ όλα είναι το navigation», εξήγησε ο πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου. «Δίνουν βάση στο αν το λιμάνι της Σητείας πληροί τις προϋποθέσεις για να μπορεί να κάνει ένα call ένα πλοίο. Τα βασικότερα είναι τα χαρακτηριστικά του λιμένα: τα βάθη, ο κύκλος στροφής στη λεκάνη, το μήκος της προβλήτας».
Σε αυτό το πεδίο, η Σητεία διαθέτει ισχυρά διαπιστευτήρια. Ο κ. Αϊλαμάκης επιβεβαίωσε ότι το λιμάνι καλύπτει τις προδιαγραφές για να υποδεχθεί κρουαζιερόπλοια μεσαίου μεγέθους, της τάξης των 1.500 επιβατών, τα οποία μπορούν να προσεγγίσουν και να πλαγιοδετήσουν απευθείας στην προβλήτα, χωρίς την ανάγκη λαντζών.
Δύο επιπλέον, κρίσιμα πλεονεκτήματα που αναδείχθηκαν είναι η πιστοποίηση ISPS, που αφορά την ασφαλή διαχείριση του λιμένα, και κυρίως, η ιδιότητά του ως «Πύλη Schengen». «Μπορεί να γίνει διαβατηριακός έλεγχος. Αυτό είναι πολύ μεγάλο βήμα για τη Σητεία», τόνισε ο κ. Αϊλαμάκης. Η δυνατότητα αυτή καθιστά τη Σητεία ιδανικό πρώτο λιμάνι εισόδου στην Ε.Ε. από τρίτες χώρες ή τελευταίο λιμάνι εξόδου, προσφέροντας λειτουργική ευελιξία στους σχεδιασμούς των εταιρειών.
Η Αναζήτηση Νέων Προορισμών και ο Παράγοντας «Ποιότητα»
Ένα ιδιαίτερα ενθαρρυντικό μήνυμα που αποκόμισε η σητειακή αποστολή είναι η τρέχουσα τάση της αγοράς. «Αυτό το οποίο πήραμε μέσα από τις επαφές μας είναι ότι όλες οι εταιρείες αυτή τη στιγμή προσπαθούν να βρούνε νέους προορισμούς και να προωθήσουν την κρουαζιέρα πιο ποιοτικά», ανέφερε ο κ. Αϊλαμάκης. Η στρατηγική αυτή ευθυγραμμίζεται πλήρως με το προφίλ της ευρύτερης περιοχής της Σητείας, η οποία, όπως είπε, «είναι μία περιοχή παρθένα» και μπορεί να αποτελέσει πόλο έλξης για ποιοτικό τουρισμό.
Ο Χρονικός Ορίζοντας και η Συλλογική Προσπάθεια
Ο προγραμματισμός στον κλάδο της κρουαζιέρας γίνεται τουλάχιστον δύο χρόνια νωρίτερα, γεγονός που τοποθετεί τον ρεαλιστικό στόχο για την ένταξη της Σητείας στα τακτικά προγράμματα το 2027. Ωστόσο, ένα πρώτο, σημαντικό δοκιμαστικό βήμα αναμένεται ήδη τον Μάιο του 2026, με την προγραμματισμένη άφιξη ενός κρουαζιερόπλοιου, ως αποτέλεσμα προγενέστερων επαφών.
Ο κ. Αϊλαμάκης κατέστησε σαφές ότι η επιτυχία του εγχειρήματος δεν αφορά μόνο το Λιμενικό Ταμείο και τον Δήμο, αλλά αποτελεί μια συλλογική πρόκληση. «Πρέπει να είμαστε όλοι μαζί. Από το Υπουργείο, την Περιφέρεια, τον Δήμο, μέχρι τους τοπικούς φορείς», υπογράμμισε, επισημαίνοντας την ανάγκη ετοιμότητας των τοπικών υποδομών – από την εστίαση μέχρι τις μεταφορές – για την υποδοχή των επισκεπτών.
«Η προσπάθεια αυτή δεν θα δώσει κάτι άμεσα στον Δήμο, θα δώσει όμως στην τοπική κοινωνία. Και η τοπική κοινωνία είναι αυτή που ανεβάζει μια περιοχή», κατέληξε, στέλνοντας ένα μήνυμα ενότητας και κοινής δράσης για την ανάδειξη της Ανατολικής Κρήτης και την έξοδό της από το οικονομικό τέλμα, με όχημα έναν τουρισμό υψηλών προδιαγραφών.
Πηγή : Ράδιο Λασίθι