Δευτέρα 2 Δεκεμβρίου 2024

Βελτίωση αγροτικών οδών σε Τοπικές Κοινότητες του δήμου Σητείας

 https://www.anatolh.com/wp-content/uploads/2024/04/2000-a-dromos.jpg

Η υποβολή αιτήσεων στο Στρατηγικό Σχέδιο Κοινής Αγροτικής Πολιτικής 2022-2027 με σκοπό την χρηματοδότηση για την βελτίωση αγροτικών οδών σε Τοπικές Κοινότητες του Δήμου Σητείας ήταν ένα από τα θέματα κατά την τελευταία συνεδρίαση της Δημοτικής Επιτροπής Σητείας υπό την προεδρία του Δημάρχου Γιώργου Ζερβάκη.

Ο λόγος για την υποβολή αιτήσεων (πέντε αιτήματα) με τίτλο «Βελτίωση Πρόσβασης σε γεωργική γη και Κτηνοτροφικές εκμεταλλεύσεις στην Τ.Κ. Σφάκας, στην Τ.Κ. Έξω Μουλιανών, στην Τ.Κ. Παλαικάστρου, στις Τ.Κ. Αχλαδίων και Σκοπής και Χρυσοπηγής.

Όπως ανέφερε στην εισήγησή του ο κ. Ζερβάκης, πριν από λίγες ημέρες ανακοινώθηκε η πρόθεση εκ μέρους του υπουργείου, χρηματοδότησης έργων βελτίωσης αγροτικής οδοποιίας. «Υπάρχει ένας διαχωρισμός σε ό,τι έχει να κάνει με τη χρηματοδότηση των περιοχών που δίνει τη δυνατότητα να γίνουν τμηματικά κάποια έργα. Ο συνολικός προϋπολογισμός είναι 3.000.000 ευρώ.

Υπάρχει η δυνατότητα ή τριών έργων από 2.000.000 το ένα και 500.000 τα άλλα δύο ή η δυνατότητα ενός έργου με 1.000.000 και 4 έργων των 500.000 ευρώ. Επειδή έπρεπε να τρέξουμε τις διαδικασίες, επειδή η συγκεκριμένη χρηματοδότηση είναι πλήρως ανταγωνιστική σε ό,τι έχει να κάνει με τους υπόλοιπους δήμους διότι τα χρήματα είναι συγκεκριμένα, έγινε συζήτηση με την Τεχνική Υπηρεσία για να δούμε ποιοι δρόμοι, οι οποίοι εξυπηρετούν όσο γίνεται περισσότερους δημότες κι υπάρχει ανάγκη ασφαλτοστρώσεων.

Διότι οι χρηματοδοτήσεις που έχουν να κάνουν με κατασκευές σκυροδετήσεων είναι πια ασύμφορες, οπότε θεωρούμε ότι με τη μέθοδο των ασφαλτοστρώσεων μπορούμε να επιτύχουμε καλύτερα αποτελέσματα κι αυτό έχει δείξει και η μέχρι τώρα πορεία της αγροτικής οδοποιίας. Εκτός από την ασφαλτόστρωση προβλέπεται η τοποθέτηση στηθαίων ασφαλείας, πινακίδων», ανέφερε.

Οι δρόμοι που προκρίθηκαν, οι οποίοι, όπως συμπλήρωσε ο κ. Ζερβάκης, είναι αυτοί που έχουν άμεση προτεραιότητα λόγω μεγαλύτερου φόρτου και μεγαλύτερων αναγκών και έχουν δυνατότητες ή έχουν ήδη άμεσες περιβαλλοντικές εγκρίσεις ώστε να μην υπάρξουν καθυστερήσεις.

 

Οι δρόμοι

Αναλυτικά είναι οι εξής:

– Ο δρόμος που οδηγεί από την Σφάκα στην Μονοκαρά. Πρόκειται για αγροτική οδό που ενώνει τον οικισμό προσφέροντας παράλληλα πρόσβαση σε γεωργική περιοχή και κτηνοτροφικές εκμεταλλεύσεις που εδράζουν στην περιοχή Μονοκαρά. Η περιοχή παρέμβασης επιλέχθηκε, όπως αναφέρεται στην τεχνική έκθεση, αφού έχει έντονες γεωργικές εκμεταλλεύσεις (κυρίως ελαιοκαλλιέργειες και αμπελοκαλλιέργειες στο πεδινό τμήμα της), αλλά και πολλές κτηνοτροφικές εκμεταλλεύσεις (κυρίως αιγοπρόβατα στο ορεινό τμήμα της). Ο κοινόχρηστος αγροτικός δρόμος που θα  βελτιωθεί έχει τυπική διατομή πλάτους 4,50 μ και είναι μήκους 8,7 χλμ. Προβλέπεται διαπλάτυνση σε όλο το μήκος της. Ειδικότερα, το μέσο πλάτος της οδού ανέρχεται στα 4,20 μ. Λόγω της ιδιαιτερότητας της οδού και για λόγους ασφαλείας προτείνεται η αύξηση του πλάτους της σε 5,50 μ. Η συνολική δαπάνη του έργου ανέρχεται σε 1.000.000,00.

– Το δεύτερο έργο αφορά την μοναδική αγροτική οδό επίσης όπως αναφέρεται, που οδηγεί από τον οικισμό Έξω Μουλιανών στην παραλία του Ρίχτη. Πρόκειται για μια αγροτική οδό που συνδέει την παραλία του Ρίχτη με τον οικισμό και η περιοχή παρέμβασης επιλέχθηκε διότι έχει έντονες γεωργικές δραστηριότητες (κυρίως ελαιοκαλλιέργειες και αμπελοκαλλιέργειες). Ο κοινόχρηστος δρόμος που θα βελτιωθεί έχει τυπική διατομή πλάτους 4 μέτρων και είναι μήκους 5 χλμ. Προβλέπεται διαπλάτυνση σε όλο το μήκος της οδού. Η συνολική δαπάνη του έργου ανέρχεται στο ποσό των 500.000 ευρώ.

– Ο τρίτος δρόμος αφορά τη μοναδική αγροτική οδό, όπως αναφέρεται, που οδηγεί από την περιοχή του Κουρεμένου οικισμού Παλαικάστρου στην περιοχή Άγιος Αντώνιος. Η περιοχή παρέμβασης επιλέχθηκε αφού έχει έντονες γεωργικές εκμεταλλεύσεις (κυρίως ελαιοκαλλιέργειες και αμπελοκαλλιέργειες στο πεδινό τμήμα της), αλλά και πολλές κτηνοτροφικές εκμεταλλεύσεις (κυρίως αιγοπρόβατα στο πεδινό τμήμα της). Ο κοινόχρηστος αγροτικός δρόμος που θα βελτιωθεί έχει τυπική διατομή πλάτους 4,50 μ και είναι μήκους 1,3 χλμ. Προβλέπεται διαπλάτυνση σε όλο το μήκος της οδού. Είναι χωματόδρομος. Λόγω ιδιαιτερότητας της οδού και για λόγους ασφαλείας προτείνεται η αύξηση του πλάτους της σε 5.50 μ. Η συνολική δαπάνη του έργου ανέρχεται σε 500.000 ευρώ.

– Μία άλλη αγροτική οδός είναι αυτή που οδηγεί από τον οικισμό Παρασπόρι στον οικισμό της Σκοπής. Η περιοχή παρέμβασης επιλέχθηκε διότι έχει έντονες γεωργικές δραστηριότητες (κυρίως ελαιοκαλλιέργειες και αμπελοκαλλιέργειες). Ο κοινόχρηστος δρόμος που θα βελτιωθεί έχει τυπική διατομή πλάτους 4 μέτρων και είναι μήκους 2,50 χλμ. Προβλέπεται διαπλάτυνση σε όλο το μήκος της οδού. Είναι χωματόδρομος. Λόγω της ιδιαιτερότητας της οδού και για λόγους ασφάλειας προτείνεται η αύξηση του πλάτους της σε 5,50 μ. Η συνολική δαπάνη του έργου ανέρχεται στο ποσό των 500.000.

– Το πέμπτο έργο αφορά τη βελτίωση της μοναδικής αγροτικής οδού -σύμφωνα πάντα με την τεχνική έκθεση -που οδηγεί από τον οικισμό Χρυσοπηγής στην περιοχή Μπέμπονας. Η περιοχή παρέμβασης επιλέχθηκε γιατί έχει έντονες γεωργικές δραστηριότητες (κυρίως ελαιοκαλλιέργειες και αμπελοκαλλιέργειες). Ο κοινόχρηστος δρόμος που θα βελτιωθεί έχει τυπική διατομή πλάτους 4 μέτρων και είναι μήκους 5,50 χλμ. Είναι χωματόδρομος εκτός από 200 μ. περίπου, που είναι διαστρωμένος με σκυρόδεμα το οποίο λόγω παλαιότητας και λόγω καιρικών φαινομένων παρουσιάζει φθορές, αποκολλήσεις. Λόγω και πάλι της ιδιαιτερότητας της οδού και για λόγους ασφάλειας προτείνεται η αύξηση του πλάτους σε 5,50 μ. Η συνολική δαπάνη του έργου ανέρχεται σε 500.000.

 

Αναγκαιότητα και ταχύτητα

Όπως πρόσθεσε ο κ. Ζερβάκης, έχει ολοκληρωθεί σχεδόν η αδειοδοτική διαδικασία και μένουν τα τεύχη δημοπράτησης. «Εκτιμώ ότι σύντομα θα τα έχουμε ώστε να μπορέσουμε άμεσα να καταθέσουμε τις προτάσεις. Το πρόγραμμα είναι ανταγωνιστικό και πρέπει να τρέξουμε. Έχουν γίνει και οι σχετικές συζητήσεις με το υπουργείο κι εκτιμώ ότι αν όλα πάνε καλά και το σύνολο των πέντε υποβληθεισών αιτήσεων θα έχει την συγκεκριμένη χρηματοδότηση», συμπλήρωσε.

Στην αναγκαιότητα ένταξης μελλοντικά κι άλλων δρόμων αναφέρθηκαν μέλη της Δημοτικής Επιτροπής, όπως αρχικά ο κ. Νεκτάριος Καρελλάς εστιάζοντας σε εκείνο που ξεκινάει από τα Περβολάκια και καταλήγει στην Σπηλιά του Δράκου, στο δρόμο Λιθίνες -Συκιά -Ανάληψη- Περβολάκια -Γούδουρα -Καλό Νερό, επισημαίνοντας την ύπαρξη του φαραγγιού των Περβολακίων, που έχει μεγάλη επισκεψιμότητα.

Ακολούθως ο επικεφαλής της Λαϊκής Συσπείρωσης Σητείας κ. Σίμος Συμεωνίδης υπέβαλλε σχετικά ερωτήματα για τις διαπλατύνσεις και την ύπαρξη μελετών στο πλαίσιο των περιβαλλοντικών αδειοδοτήσεων που προαναφέρθηκε. Ο κ. Ζερβάκης απάντησε ότι στο μεγαλύτερο μέρος των δρόμων αυτών υπάρχει περιβαλλοντική αδειοδότηση από προηγούμενα αιτήματα που είχαν γίνει από τους Προέδρους των Τ.Σ. για να γίνουν τσιμεντοστρώσεις. Στις διαπλατύνσεις, πρόσθεσε, ότι είναι συγκεκριμένη η οδηγία που υπάρχει στο πρόγραμμα για διαπλάτυνση λόγων ασφαλείας.

Στην τοποθέτηση του ο κ. Συμεωνίδης, αφού τόνισε ότι είναι έργα που πρέπει να γίνουν όπως πρέπει να γίνουν και άλλα τόσα όπως χαρακτηριστικά ανέφερε, εξέφρασε τον προβληματισμό για την χρονική «ταχύτητα» του προγράμματος και της διαδικασίας, «δηλαδή άνοιξε χθες το πρόγραμμα και σήμερα ανακοινώνουμε τι θα γίνει». Ακόμα για το γεγονός ότι κάποια Τοπικά Συμβούλια δεν συνεδρίασαν καν επί του θέματος, εστιάζοντας στο θέμα της ιεράρχησης των έργων και των αναγκών των Τοπικών Κοινοτήτων. Ψήφισε «παρών» επί του θέματος.

Οι χρηματοδοτήσεις είναι συγκεκριμένες και ο τρόπος κατανομής, απάντησε ο κ. Ζερβάκης, επισημαίνοντας ότι η πίεση του χρόνου είναι μεγάλη και η Δημοτική αρχή έτρεξε και προχώρησε στις προαναφερθείσες προτεραιοποιήσεις που είχαν κάποιες δυνατότητες (περιβαλλοντική αδειοδότηση ) κι εξυπηρετούν ανάγκες.

ΜΑΡΙΖΑ ΨΑΡΑΚΗ

Πηγή : Ανατολή

Συνολικες προβολες σελιδας