Παράδοξα... “χλιαρές”, για να μην πούμε τελείως υποτονικές δηλαδή, είναι οι “φωνές” διεκδίκησης της εν μέρει έστω υπογειοποίησης του ΒΟΑΚ από πλευράς του Δήμου Ηρακλείου, της Περιφέρειας Κρήτης, αλλά και των υποψήφιων δημάρχων, την ώρα που στην Πάτρα ο Δήμος και οι εκεί φορείς δείχνουν να το έχουν πάρει πολύ πιο “ζεστά” ως προς τις δικές τους υπογειοποιήσεις...
Είναι χαρακτηριστικό πως ο Δήμος Πατρέων δε μένει σε αυτό που έχει ήδη πετύχει, δηλαδή την έγκριση και χρηματοδότηση μάλιστα της υπογειοποίησης της σιδηροδρομικής γραμμής στο αστικό κομμάτι από την οδό Κανελοπούλου ως την ακτή Δυμαίων, αλλά πιέζει έντονα για την πλήρη υπογειοποίηση από το Ρίο μέχρι το νέο λιμάνι!
Το αίτημα εδράζεται στις σημαντικές εγκαταστάσεις που χωροθετούνται γεωγραφικά στην ευρύτερη αυτή περιοχή, όπως είναι το Πανεπιστήμιο, το Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο, γήπεδα και αθλητικές εγκαταστάσεις, ενώ ο Δήμος Πατρέων ζητά ακριβώς πάνω από το υπογειοποιημένο σιδηροδρομικό δίκτυο να διαμορφωθεί ένα συνεχόμενο γραμμικό πάρκο, με πεζόδρομο και ποδηλατόδρομο.
Ουσιαστικά μιλάμε για την ίδια ακριβώς φιλοσοφία με την πρόταση που έχει καταθέσει ο Δήμος Ηρακλείου για έναν εν μέρει υπογειοποιημένο ΒΟΑΚ, με cut and covers σε επιλεγμένα σημεία-ορύγματα του αυτοκινητοδρόμου όπως διέρχεται το πολεοδομικό συγκρότημα του Ηρακλείου, ώστε να ενοποιηθούν τα διχοτομούμενα από τον δρόμο αστικά τμήματα και να διαμορφωθούν πάνω τους χώροι αναψυχής, αθλοπαιδιάς, πνεύμονες πρασίνου, ζώνες περιπάτου κ.λπ...
Η διαφορά είναι, ωστόσο, πως στη μεν Πάτρα οι φορείς, προεξάρχοντος του Δήμου, φωνάζουν, πιέζουν και διεκδικούν δυναμικά τα δικά τους αιτήματα, διαβλέποντας την τεράστια αναπτυξιακή σημασία σε βάθος δεκαετιών, ενώ στο δε Ηράκλειο, πέρα της νομικής κίνησης που έγινε με την προσφυγή στο ΣτΕ (όπως το έπραξε ομοίως με αντίστοιχη προσφυγή και ο Δήμος Μαλεβιζίου) σε πολιτικό-αυτοδιοικητικό επίπεδο καταγράφεται μια μάλλον ανησυχητική... ησυχία!
Αν μάλιστα δεν υπήρχαν και οι διαδοχικές πρωτοβουλίες και δημόσιες - είτε στο Δημοτικό Συμβούλιο, είτε σε επίπεδο αρθογραφίας και επιστολών - παρεμβάσεις του νομικού και επικεφαλής της δημοτικής παράταξης “Συνεργασία για το Ηράκλειο” Ευριπίδη Κουκιαδάκη, μάλλον θα είχαμε ξεχάσει τελείως ότι υπάρχει στο προσκήνιο το αίτημα για εν μέρει υπογειοποίηση του νέου ΒΟΑΚ, ώστε να μη διχοτομεί στο σύνολό της τουλάχιστον την πόλη του Ηρακλείου.
Παρεμπιπτόντως, στην τοπική ειδησεογραφία στην Πάτρα δεσπόζει το τελευταίο διάστημα η έντονη κινητοποίηση του Δήμου Πατρέων, που ζητά επιτακτικά και συνάντηση του δημάρχου Κώστα Πελετίδη με τη νέα ηγεσία του υπουργείου Υποδομών, ενώ στον αντίποδα, στο Ηράκλειο, επισήμως τουλάχιστον δεν έχουμε ακούσει οτιδήποτε ανάλογο. Υποτίθεται ότι θα βλέπαμε κάποιες ενέργειες και σε επίπεδο πολιτικών επαφών και διεκδικήσεων. Μάλιστα, έχει συσταθεί για το σκοπό αυτό και ειδική διαπαραταξιακή επιτροπή μετά από αίτημα του Ευριπίδη Κουκιαδάκη και πρόταση και του ίδιου του δημάρχου Βασίλη Λαμπρινού, που ήταν να κάνει εντατικές επαφές με κόμματα, πολιτικούς αρχηγούς και φυσικά αρμόδια κυβερνητικά στελέχη. Αλλά μέχρι στιγμής βλέπουμε μονάχα “σιγή ασυρμάτου”.
Παραδόξως μάλιστα “σιγή ασυρμάτου” ως προς το φλέγον θέμα καταγράφεται όχι μόνο από τους σημερινούς αιρετούς στη Λότζια, αλλά και στο προεκλογικό σκηνικό, με τους υποψήφιους δημάρχους να μην το έχουν αναδείξει ή “σηκώσει”, με αποτέλεσμα να έχει περάσει τελείως στα “ψιλά”...
Πιέζουν για πλήρη υπογειοποίηση από το Ρίο ως το νέο λιμάνι
Έχοντας θέσει ως μεγάλο “στοίχημα” την πλήρη υπογειοποίηση του σιδηροδρομικού δικτύου από το Ρίο ως το νέο λιμάνι, στον Δήμο Πατρέων διά του δημάρχου Κώστα Πελετίδη έστειλαν επιστολή προς τη νέα ηγεσία του υπουργείου Υποδομών, στην οποία ζητούν και συνάντηση με τον υπουργό Χρήστο Σταϊκούρα, σε συνέχεια πολλαπλών συναντήσεων με την προηγούμενη ηγεσία.
Επειδή το αίτημα, οι πιέσεις αλλά και το σκεπτικό της παρέμβασης-διεκδίκησης του Δήμου Πατρέων φαντάζουν εξαιρετικά ενδιαφέροντα και σε σχέση με τη δική μας περίπτωση υπογειοποίησης εδώ στο Ηράκλειο, παραθέτουμε αναλυτικά το περιεχόμενό της:
«Ο Δήμος Πατρέων, το Δημοτικό Συμβούλιο, καθώς και το σύνολο των φορέων της πόλης μας ζητούν την πλήρη υπογειοποίηση της νέας σιδηροδρομικής γραμμής, από το Ρίο έως το νέο λιμάνι, με ταυτόχρονη δημιουργία “γραμμικού” πάρκου μήκους 8 χιλιομέτρων στην επιφάνειά της, με πεζόδρομο και ποδηλατόδρομο. Αυτός είναι ο τρόπος που πρέπει να συνδέσει το Πανεπιστήμιο, το μεγάλο Περιφερειακό Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο, τις μεγάλες αθλητικές εγκαταστάσεις και τις πολυσύχναστες παραλίες με το σύνολο της πόλης μας, ώστε να μην υποβαθμιστεί για εκατονταετίες ο οικιστικός ιστός της Πάτρας.
Η χάραξη αυτή έχει ενσωματωθεί στο Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας, το οποίο προβλέπει, εκτός των άλλων, τη δημιουργία δικτύου ποδηλατικών διαδρομών, με κύριο άξονα τον ποδηλατόδρομο μήκους 12 χιλιομέτρων, από τον Άγιο Βασίλειο και το Ρίο έως το νέο λιμάνι. Με την υλοποίηση του σχεδιασμού που προτείνουμε, η λειτουργία, η ποιότητα ζωής και η εικόνα της παραλιακής ζώνης και γενικότερα της Πάτρας θα βελτιωθεί ριζικά.
Για τις μέχρι τώρα κατευθύνσεις, έχουμε να επισημάνουμε τα παρακάτω:
Συμφωνούμε στον σχεδιασμό για υπόγειο τμήμα από την οδό Κανελλοπούλου έως την ακτή Δυμαίων και την εν συνεχεία επιφανειακή σύνδεσή του με το λιμάνι της Πάτρας.
Θεωρούμε απαράδεκτη την επιφανειακή διέλευση του τρένου από το Ρίο έως την οδό Κανελλοπούλου, δεδομένου ότι: α) Το 1/3 περίπου του τμήματος αποτελείται από σημαντικού κόστους ράμπες προσαρμογής στα εκατέρωθεν υπόγεια τμήματα.
β) Αποκόπτονται ουσιαστικά οι εκατέρωθεν παραλιακές γειτονιές και η συνοχή της πόλης στο αναφερόμενο τμήμα.
Θεωρούμε θεμελιώδη για το μέλλον την ενοποίηση των δύο υπόγειων τμημάτων Ρίου και Πάτρας σε τμήμα τριών χιλιομέτρων και την κατασκευή υπογείως των σταθμών Καστελλοκάμπου και Μποζαϊτίκων. Σημειωτέον ότι το κόστος των έργων στο ανωτέρω τμήμα δεν είναι ιδιαίτερα μεγάλο. Είμαστε στη διάθεσή σας, να διαμορφώσουμε την επιφάνεια έως το Ρίο (γραμμικό πάρκο) με δικές μας δαπάνες, όπως και τα έργα μετακίνησης δικτύων από τη ΔΕΥΑΠ. Αυτό θα μειώσει το κόστος κατασκευής και θα βοηθήσει να έχουμε οικονομικούς πόρους για τη συνολική υπογειοποίηση του τρένου στο κομμάτι που αναφερόμαστε».
Πηγή : Nέα Κρήτη