Τετάρτη 13 Νοεμβρίου 2019

Αυτή είναι η νέα πρόταση για τον ΒΟΑΚ, χωρίς τα διόδια

Τροχαία ατυχήματα στην Κρήτη: Αναρίθμητα τα θύματα του φονικού ΒΟΑΚ – Γεμάτο προσκηνητάρια κατά μήκος της ΕθνικήςΒΟΑΚ με δημόσιο χρήμα!
Σχέδιο να γίνει ο ΒΟΑΚ δημόσιο έργο με επιστροφές από κεφάλαια της Ευρώπης

Θα μπορούσε άραγε ο ΒΟΑΚ να χρηματοδοτηθεί από το ελληνικό Δημόσιο και συγκεκριμένα από τα χρήματα που επιστρέφουν στη χώρα μας η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα και οι κεντρικές τράπεζες των χωρών της Ευρωζώνης, και τα οποία μέχρι τώρα παραμένουν αδρανή;
Τη νέα, ενδιαφέρουσα, αν μη τι άλλο, αυτή πρόταση ως προς τη χρηματοδότηση του νέου Βόρειου Οδικού Άξονα βάζει στο τραπέζι των συζητήσεων γύρω από τον τρόπο χρηματοδότησης και υλοποίησης του μεγάλου αναπτυξιακού έργου της Κρήτης ο βουλευτής Χανίων της Ν.Δ. Μανούσος Βολουδάκης.
Ο Χανιώτης βουλευτής παρουσίασε αναλυτικά την πρότασή του χθες στους αιρετούς και στους άλλους θεσμικούς φορείς του νομού Χανίων. Με βάση τα οικονομικά στοιχεία που παρουσίασε ο Μανούσος Βολουδάκης, από οικονομικής καθαρά σκοπιάς το έργο του ΒΟΑΚ, ύψους 1,5-2 δισ. ευρώ, μπορεί κάλλιστα να καλυφθεί από το μεγάλο αυτό οικονομικό “πακέτο” των επιστροφών της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας. Κι αυτό γιατί το ποσό των επιστρεφόμενων τραπεζικών κεφαλαίων ανέρχεται στα 1,6 δισ. ευρώ για το 2020 και στα 4,8 δισ. ευρώ μέχρι το 2023.
Από εκεί και πέρα, όμως, η υπόθεση δεν είναι τόσο εύκολη από πλευράς πολιτικής και απαιτεί πολλή προσπάθεια, πίεση και λεπτούς χειρισμούς. Θα πρέπει αφενός να συμφωνήσουν η Ε.Ε. και οι πιστωτές της χώρας σε μια τέτοια κίνηση και αφετέρου θα πρέπει να υπάρξει η πολιτική βούληση από πλευράς κυβέρνησης, αν και εφόσον επέλθει συμφωνία ενεργοποίησης των κονδυλίων αυτών, να αντληθεί ένα πολύ μεγάλο μέρος του συνολικού επιστρεφόμενου ποσού για ένα συγκεκριμένο έργο υποδομών.
Σε κάθε περίπτωση μιλάμε για ένα νέο σενάριο χρηματοδότησης του έργου ανακατασκευής του ΒΟΑΚ, που σίγουρα κεντρίζει το ενδιαφέρον. Και ακούγεται καλό για τον Κρητικό πολίτη, δεδομένου ότι με τέτοια εξασφαλισμένη χρηματοδότηση - αν φυσικά πάμε σε αυτή τη λύση - δε θα υπάρχουν στο κάδρο τα ανεπιθύμητα για τους Κρητικούς... διόδια!
Αναλυτικότερα, όπως είχε προαναγγείλει ο Μανούσος Βολουδάκης, κάλεσε χθες τους θεσμικούς φορείς του νομού στην αίθουσα συνεδριάσεων της Αντιπεριφέρειας Χανίων και παρουσίασε την πρότασή του για τη χρηματοδότηση του ΒΟΑΚ.
Το “παρών” έδωσαν ο αντιπεριφερειάρχης Χανίων Νίκος Καλογερής, οι δήμαρχοι Χανίων και Πλατανιά Παναγιώτης Σημανδηράκης και Γιάννης Μαλανδράκης, ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Χανίων Αντώνης Ροκάκης και άλλοι θεσμικοί φορείς του νομού.
Με τη βοήθεια διαφανειών και διαγραμμάτων, ο Μανούσος Βολουδάκης παρουσίασε στους φορείς της πόλης την πρότασή του για χρηματοδότηση του ΒΟΑΚ από μια νέα πηγή που σχετίζεται με την όλη υπό εξέλιξη διαβούλευση μεταξύ του υπουργείου Οικονομικών και των πιστωτών, σχετικά με την αξιοποίηση των χρημάτων που επιστρέφουν στην Ελλάδα η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα και οι κεντρικές τράπεζες των χωρών της Ευρωζώνης (SMPs - ANFAs).
Πρόκειται, όπως εξήγησε ο Χανιώτης βουλευτής, για την επιστροφή των κερδών που έχουν αποκομίσει οι κεντρικές τράπεζες από ομόλογα του ελληνικού Δημοσίου του χαρτοφυλακίου τους, τα οποία εξαιρέθηκαν από το “κούρεμα” του 2012 (PSI). Τα χρήματα αυτά επιστρέφονται μεν στην Ελλάδα, μένουν όμως απολύτως αδρανή και αναξιοποίητα, καθώς η συμφωνία με τους πιστωτές προβλέπει προς το παρόν ότι τα χρήματα αυτά κατατίθενται στο γνωστό “μαξιλάρι” ρευστότητας του ελληνικού Δημοσίου και δεσμεύονται ως εγγύηση αποπληρωμής του χρέους.
1,6 δισ. μέχρι το 2020
Να αξιοποιηθούν σε επενδύσεις θέλουν οι εταίροι
«Αυτή τη στιγμή, είναι σε εξέλιξη συζητήσεις και διαβουλεύσεις. Η ελληνική κυβέρνηση ζητά αυτά τα χρήματα για να τα αξιοποιήσει. Οι εταίροι μας, σύμφωνα με πληροφορίες, ζητούν τα χρήματα αυτά να αξιοποιηθούν σε επενδύσεις. Η συζήτηση δεν έχει κλείσει και δεν ξέρουμε πού θα καταλήξει. Σε κάθε περίπτωση, πρόκειται για πολλά χρήματα.
Μιλάμε για ένα ποσό της τάξης του 1,6 δισ. ευρώ μέχρι τα τέλη του 2020 και για ένα ποσό της τάξης των 4,8 δισ. ευρώ, μέχρι το 2023, τα οποία μπορούν να αλλάξουν το τοπίο των επενδύσεων στη χώρα μας εάν και εφόσον έχουμε αίσια έκβαση στις διαπραγματεύσεις», επισήμανε ο Μανούσος Βολουδάκης.
Σύμφωνα με την ενημέρωση που έκανε ο βουλευτής Χανίων της Ν.Δ., οι πιστωτές από τη μεριά τους δεν απορρίπτουν το ενδεχόμενο αξιοποίησης των χρημάτων αυτών για τη χρηματοδότηση αναπτυξιακών έργων στη χώρα. Βάζουν όμως κάποιους όρους. Ένας βασικός όρος για να επιτευχθεί συμφωνία είναι να καταρτιστεί πρόγραμμα εθνικών υποδομών, το οποίο να αποτελείται από ώριμα προς χρηματοδότηση έργα.
Σύμφωνα με τον βουλευτή, ο ΒΟΑΚ θα πρέπει να είναι το πρώτο μεταξύ αυτών, καθώς η Κρήτη είναι η τελευταία περιφέρεια της χώρας χωρίς αυτοκινητόδρομο. Την ίδια στιγμή, ο ΒΟΑΚ ως έργο έχει χαρακτηριστικά τα οποία διευκολύνουν τη συζήτηση με τους πιστωτές, καθώς είναι ένα ενιαίο μεγάλο έργο, προφανούς σημασίας, με αρκετά υψηλή ωριμότητα μελετών και με σχετική ευκολία στην παρακολούθηση της υλοποίησής του.
«Αυτή τη στιγμή δε μιλάμε για κάτι το απόλυτα δεδομένο. Όμως έχουμε μπροστά μια σπουδαία ευκαιρία για την Κρήτη. Δεν πρέπει να τη χάσουμε», τόνισε, κλείνοντας, ο Μανούσος Βολουδάκης, ο οποίος ζήτησε τη στήριξη των θεσμικών φορέων στην προώθηση της πρότασης αυτής για το έργο του ΒΟΑΚ.

Πηγή : Νέα Κρήτη


Συνολικες προβολες σελιδας