Τρίτη 2 Ιουλίου 2019

Οι αριθμοί στην Κρήτη για τα τροχαία δυστυχήματα συνεχίζουν να μεγαλώνουν

Με βάση τον επίσημο απολογισμό του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου για την Ασφάλεια στις Μεταφορές το 2010 το να κυκλοφορείς στο ελληνικό οδικό δίκτυο σήμαινε διπλάσια πιθανότητα θανάτου από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο.

Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας η Ελλάδα έχει «ποσοστά θνησιμότητας από τροχαία δυστυχήματα 11 φορές υψηλότερα από τις πρώτες χώρες της Ευρώπης» (WHO, 2004), με το ένα τρίτο των θυμάτων να είναι νέοι ηλικίας 15 έως 29 ετών, όπως έχει καταγραφεί από την Ελληνική Αστυνομία το 2014.

Η Κρήτη καταγράφει άνοδο!
Όπως έχουμε επισημάνει και στο παρελθόν, παρουσιάζοντας αναλυτικά στοιχεία η Κρήτη φαίνεται να καταγράφει αύξηση στους τροχαίους θανάτους μετά το 2010 τη στιγμή που σε όλη τη χώρα παρατηρείται μείωση. Έτσι, για παράδειγμα είχαμε: 54 θάνατους το 2011, 57 το 2012, 66 το 2013, 65 το 2016. Μάλιστα το 2015 η Κρήτη μαζί με την Κεντρική Ελλάδα κατέλαβαν την 23η θέση στην ευρωπαϊκή κατάταξη των Περιφερειών της Ευρώπης με τον υψηλότερο αριθμό τροχαίων θανάτων (95 θάνατοι ανά εκατομμύριο πληθυσμού).
Από τα 150 τροχαία συμβάντα του 2017 στην Κρήτη, τα 40 σημειώθηκαν στο νομό Χανίων, 7 στο νομό Ρεθύμνου, 68 στο νομό Ηρακλείου, 20 στο νομό Λασιθίου και 15 στο Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης. Από αυτά τα 12 θανατηφόρα σημειώθηκαν στο νομό Χανίων, 2 στο Ρέθυμνο, 19 στο Ηράκλειο, 5 στο Λασίθι και 8 στο Βόρειο Οδικό Άξονα, όπως δείχνουν τα στατιστικά στοιχεία της Αστυνομίας (2015).

Οδηγούν από πιτσιρίκια
Η ελληνική πραγματικότητα ωστόσο δεν έχει να επιδείξει μόνο θύματα τροχαίων δυστυχημάτων νεαρής ηλικίας, αλλά και ανήλικους οδηγούς παραβάτες, ιδιαίτερα στην περιφέρεια της χώρας.
Η πρώτη εμπειρία στην οδήγηση φαίνεται να αποκτάται πριν από τα 10 έτη στο πλαίσιο ενίσχυσης της πρώιμης ενηλικίωσης των παιδιών ιδιαίτερα στις αγροτικές περιοχές.
Επιπλέον όσον αφορά τη ζώνη ασφαλείας προκύπτει ότι τα ποσοστά χρήσης της στην Ελλάδα είναι χαμηλότερα του ευρωπαϊκού μέσου όρου. Επίσης το 74% των επιβατών χρησιμοποιούν ζώνη στα μπροστινά καθίσματα, ενώ μόλις το 23% στα πίσω καθίσματα.

Προαγωγή της οδικής ασφάλειας
Δυστυχώς στην Ελλάδα οι πρωτοβουλίες με στόχο την προαγωγή της οδικής ασφάλειας στους μαθητές φαίνεται πως είναι αποσπασματικές και με αμφίβολα αποτελέσματα. Το ζητούμενο είναι μια οργανωμένη προσπάθεια με θεσμοθετημένο χαρακτήρα.
Το Ελληνικό Μεσογειακό Πανεπιστήμιο διαθέτει εκπαιδευτικό υλικό και το πακέτο εκπαίδευσης «Δρομο-λόγια Ζωής», που έχει αναπτυχθεί από το Εργαστήριο Υγείας και Οδικής Ασφάλειας (LaHeRS) του Ελληνικού Μεσογειακού Πανεπιστημίου και έχει επιτυχώς δοκιμαστεί στο παρελθόν σε σχολεία της Περιφερειακής Ενότητας Ηρακλείου.
Το Εργαστήριο διαθέτει εξοπλισμό (προσομοιωτή οδήγησης) για να συμβάλλει στην αξιολόγηση της οδηγικής ικανότητας των επαγγελματιών και ερασιτεχνών οδηγών σε συνεργασία με τον ιδιωτικό τομέα (π.χ. διαρκής αξιολόγηση της ικανότητας των οδηγών επιχειρήσεων) καθώς και στον ευρύτερο δημόσιο τομέα (π.χ. αξιολόγηση των επαγγελματιών οδηγών της τοπικής αυτοδιοίκησης).
Τα στοιχεία αυτά αποτελούν μέρος μιας ευρύτερης και μεγαλύτερης προσπάθειας που θα καταβληθεί το επόμενο διάστημα σε συνεργασία με την Περιφέρεια Κρήτης προκειμένου να μπουν στα σχολεία τα ζητήματα που αφορούν την ενημέρωση των μαθητών. Πρόκειται για εκπαιδευτικό πρόγραμμα για προαγωγή κουλτούρας οδικής ασφάλειας απευθυνόμενο στους εκπαιδευτικούς που υπηρετούν σε σχολεία πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης της Περιφέρειας Κρήτης μέσα από την υλοποίηση ολοκληρωμένου προγράμματος εκπαίδευσης με στόχο την ανάπτυξη δράσεων ευαισθητοποίησης του μαθητικού πληθυσμού της Κρήτης.

Πηγή : Ανατόλη


Συνολικες προβολες σελιδας