Υλοποιήθηκε με την υποστήριξη του Ιδρύματος Vodafone, ενώ το Τμήμα Έρευνας και Ανάπτυξης της Ελληνογερμανικής Αγωγής συμμετείχε υποστηρικτικά με τον ρόλο του Ακαδημαϊκού Συμβούλου.
Το πρόγραμμα υλοποιήθηκε στα πλαίσια του ευρωπαϊκού έργου H2020 «Open Schools for Open Societies- OSOS», Ένα ανοικτό σχολείο σε μία Ανοικτή κοινωνία. Εθνικός συντονιστής του έργου για την Ελλάδα είναι το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής και αντικείμενο του έργου η προετοιμασία της εισαγωγής της καινοτομίας του «Ανοικτού σχολείου» με βασικό άξονα τις φυσικές επιστήμες και τα αντικείμενα του STEM σε θεματικές που συνδέονται με σύγχρονες κοινωνικές προκλήσεις, σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης. Στόχος του Ανοικτού Σχολείου είναι η αξιοποίηση της εκπαιδευτικής καινοτομίας, των εργαλείων της ανακαλυπτικής μάθησης, της τεχνολογίας, της διδασκαλίας των φυσικών, ανθρωπιστικών και κοινωνικών επιστημών για την μελέτη και ψηλάφηση των τοπικών ζητημάτων.
Κύριος στόχος του προγράμματος ήταν οι μαθητές να συνδέσουν τις φυσικές επιστήμες, την τεχνολογία, την μηχανική και τα μαθηματικά με την καθημερινή τους ζωή, να αντιλαμβάνονται την ενασχόληση τους με τους τομείς αυτούς ως μία ευχάριστη διαδικασία και ως ένα εργαλείο επεξήγησης και επίλυσης ρεαλιστικών προβλημάτων. Σκοπός επίσης του προγράμματος ήταν να ενθαρρύνει τους μαθητές να εντοπίσουν κάποιο τοπικό ή κοινωνικό πρόβλημα, να φανταστούν και να σχεδιάσουν πιθανές λύσεις, τις οποίες να υλοποιήσουν με την υποστήριξη των εκπαιδευτικών του προγράμματος, αλλά και ειδικών ή και τοπικών παραγόντων.
Το 2ο Γυμνάσιο Σητείας συμμετείχε στον τρίτο κύκλο του προγράμματος StEMpowering Youth, κατόπιν πρότασης του Συμβούλου Τεχνολογίας Κρήτης κ. Γιάννη Τζωρτζάκη από τον Φεβρουάριο μέχρι τον Μάιο του 2018. Στο πρόγραμμα συμμετείχαν 21 μαθητές και μαθήτριες από όλες τις τάξεις με την καθοδήγηση του Εκπαιδευτικού Τεχνολογίας κ. Γιάννη Πρινιωτάκη, μετά από σχετική επιμόρφωσή του στην Αθήνα.
Ο κ. Πρινιωτάκης σημείωσε ότι πραγματοποιήθηκαν εννέα συναντήσεις της ομάδας, εκτός διδακτικού ωραρίου, διάρκειας τριών ωρών η καθεμία. Τα μαθήματα ήταν δομημένα σε δύο μέρη. Το θεωρητικό βασίστηκε σε ένα ψηφιακό σενάριο. Το πρακτικό περιλάμβανε κάποια σχετική κατασκευή ή κάποια βιωματική δραστηριότητα, ενώ σε πολλές περιπτώσεις χρησιμοποιήθηκαν ψηφιακές εφαρμογές για την υλοποίηση των δραστηριοτήτων.
Οι θεματικές ενότητες με τις οποίες ασχολήθηκαν στο πλαίσιο του κύκλου των μαθημάτων ήταν: Εισαγωγή στην STEM και διαδραστικά πειράματα ή κατασκευές, Νερό το βασικό συστατικό του πλανήτη μας, Πώς βρίσκω το επίκεντρο του σεισμού και Βιωματικές δραστηριότητες, Πώς λειτουργεί το GPS και σχετικά Apps, Αστρονομία και Arduino.
Οι μαθητές στο πλαίσιο του προγράμματος χρησιμοποιώντας την σκέψη τους και τη γνώση, σχεδίασαν και υλοποίησαν κατασκευές εφαρμόζοντας αυτά που έμαθαν στην πράξη σε μία προσπάθεια να βοηθήσουν στην επίλυση προβλημάτων που απασχολούν την τοπική, την σχολική -κι όχι μόνο- κοινωνία. Έτσι λοιπόν μετά από πολλή δουλειά και κόπο, κατασκεύασαν τέσσερις συσκευές και δύο προσομοιώσεις συστημάτων, που είναι οι εξής: Υπερ…ηχητικοί αγώνες, Χάπι hour!, Αυτόματο πότισμα, Ηλιακός αφαλατωτής, Μαθηματο… μπούσουλας!, Νερομετρήματα. Οι έξι κατασκευές -πλην του Ηλιακού αφαλατωτή, νερού που δεν διαθέτει-χρησιμοποιούν Arduino.
Όπως τόνισε ο κ. Πρινιωτάκης οι μαθητές καθ’ όλη τη διάρκεια του προγράμματος συμμετείχαν με ιδιαίτερο ενδιαφέρον κι ενθουσιασμό. Δούλεψαν με κέφι κι αποκόμισαν σημαντικές γνώσεις. Ο κ. Πρινιωτάκης ευχαρίστησε θερμά όλα τα παιδιά κι όσους συνέβαλαν για την επιτυχή διεξαγωγή του προγράμματος καθώς και την εκπαιδευτικό του σχολείου Καθηγήτρια Πληροφορικής κ. Ελπίδα Λαγουδάκη, η οποία βοήθησε τα μέγιστα στην ολοκλήρωση των κατασκευών.
Η διάκριση
Σε διαγωνισμό που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του τρίτου κύκλου του STEMpowering Youth, μεταξύ των 51 εξαιρετικών κατασκευών των μαθητών όλων των σχολείων που συμμετείχαν στο πρόγραμμα, διακρίθηκαν τρεις που δίνουν μία δημιουργική και έξυπνη λύση σε ένα πρόβλημα. Μια ήταν του 2ου Γυμνασίου Σητείας με τίτλο «Χάπι hour!» των μαθητών Νίκου Κουρουπάκη και Γιώργου Κορνάρου. Η διακριθείσα κατασκευή «ειδοποιεί» τον ασθενή που λαμβάνει χάπια, ποιό χάπι και τί ώρα πρέπει να το λάβει. Οι άλλες δύο κατασκευές που διακρίθηκαν ήταν το Smart Traffic Light από τη Λέρο και το Έξυπνο Κοτέτσι από τις Μοίρες.
Πριν από λίγο χρονικό διάστημα αποδόθηκαν στους διακριθέντες και δώρα.
Η διάκριση του σχολείου επέφερε ικανοποίηση και χαρά τόσο στους μαθητές συνολικά όσο και τους εκπαιδευτικούς του 2ου Γυμνασίου Σητείας.
Οι συμμετέχοντες
Οι μαθητές που δημιούργησαν στις υπόλοιπες κατασκευές ήταν: Ιουλία Πάνου, Άννα Σφενδουράκη, Κων. Τσιμινικάκης (Νερομετρήματα), Παναγιώτης Αλεξόπουλος, Αστερία Στούντη (Σύστημα Αυτόματου Ποτίσματος), Γιώργος Γεωργαλάκης, Γιώργος Παπαδάκης, Εμμ. Ρεΐζης (Υπερ…χητικοί αγώνες), Λευτέρης Κουβαρτάς, Γιώργος Κουρουπάκης, Μαρία Λαζάκη, Έκτορας Παπαματθαιάκης (Ηλιακός αφαλατωτής ), Ιωάννα Αϊλαμάκη, Άρτεμις Ζερβάκη, Μαρία Κωνσταντίνα Θωμά (Μαθηματο… μπούσουλας).
«Ήταν ένα δύσκολο πρόγραμμα, όμως η επιθυμία των μαθητών να συμμετέχουν ήταν μεγάλη. Ήταν ένα πολύ ενδιαφέρον πρόγραμμα υψηλού επιπέδου, τόσο για τις νέες, σύγχρονες μεθόδους διδασκαλίας που εφαρμόστηκαν όσο και την οργάνωση του. Και μόνο το γεγονός ότι οι συναντήσεις γινόταν κάθε Κυριακή κι ερχόταν τα παιδιά με κέφι, δηλώνει την χαρά και τον ενθουσιασμό που είχαν για το αντικείμενο», τόνισε ο κ. Πρινιωτάκης.
ΜΑΡΙΖΑ ΨΑΡΑΚΗ
Πηγή : Ανατολή