Μελέτη για τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι πλοίαρχοι κατά τη διαδικασία πλαγιοδέτησης ή πρυμνοδέτησης των επιβατηγών οχηματαγωγών πλοίων σε 77 λιμάνια της χώρας απέστειλε χθες στο υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου η Πανελλήνια Ενωση Πλοιάρχων Εμπορικού Ναυτικού.
Σύμφωνα με όσα επισημαίνονται στη μελέτη της ΠΕΠΕΝ, τα περισσότερα λιμάνια είναι εκτεθειμένα στους ανέμους, δεν υπάρχουν προσκρουστήρες, χώροι υγιεινής, ενώ απαιτούνται έργα εκβάθυνσής τους. Τα προβλήματα δεν εντοπίζονται μόνο στα μικρά λιμάνια, αλλά τα κυριότερα καταγράφηκαν στα πιο πολυσύχναστα λιμάνια του Αιγαίου.
Για παράδειγμα, στη Σαντορίνη, οι πλοίαρχοι αναφέρουν ότι επειδή ο συγκεκριμένος χώρος (Αθηνιός) είναι αδύνατον να γίνει λιμάνι λόγω του μεγάλου βάθους, είναι επιβεβλημένη η μεταφορά του λιμανιού σε άλλη περιοχή. Τα έργα που έγιναν στον Αθηνιό οπωσδήποτε βελτίωσαν την κατάσταση, δεν έλυσαν όμως το βασικό πρόβλημα του λιμανιού που είναι η ασφαλής προσέγγιση και παραμονή των πλοίων. Αυξήθηκε ο χερσαίος χώρος και θεωρητικά οι θέσεις πρυμνοδέτησης, όμως στην πράξη δεν μπορούν ταυτόχρονα να εξυπηρετηθούν περισσότερα από δύο πλοία λόγω του συγκλίνοντα προσανατολισμού των προβλητών. Είναι απαραίτητη η δημιουργία θέσεως (L) πρυμνοπλαγιοδέτησης. Επίσης, παρατηρούνται συχνές απώλειες αγκυρών λόγω μεγάλου βάθους και εντελώς απροστάτευτο ελλείψει λιμενοβραχίονα από ΝΔ-Δ ανέμους.
Προβλήματα υπάρχουν και στα λιμάνια του Αργοσαρωνικού:
Στο Αγκίστρι απαιτείται προέκταση κρηπιδώματος τουλάχιστον 50 μ. και διαπλάτυνση στα 50 μ. για την πρυμνοδέτηση ή πλαγιοδέτηση των πλοίων. Εκβάθυνση κατά μήκος της προβλήτας-αίθουσα αναμονή-χώροι υγιεινής -τοποθέτηση προσκρουστήρων.
Στην Αίγινα είναι απαραίτητη η κατασκευή λιμενοβραχίονα για προστασία από Δ-ΝΔ ανέμους. Εκβάθυνση λιμενολεκάνης-καθαρισμός εισόδου από υπάρχοντες υφάλους ή σήμανση αυτών. Απαιτείται νέα χαρτογράφηση γιατί τα βυθίσματα δεν ανταποκρίνονται σε αρκετά σημεία της λιμενολεκάνης. Λείπουν δέστρες (μπίντες) και οι προσκρουστήρες που υπάρχουν είναι ελαστικά αυτοκινήτων. Δεν υπάρχει αίθουσα αναμονής επιβατών και WC. Να ενισχυθεί η φωτοβολία του φανού της προβλήτας (χάνεται στα φώτα της πόλης).
Στα Μέθανα, το λιμάνι δεν προστατεύεται από Α-ΒΑ ανέμους. Λείπουν χώροι υγιεινής και αίθουσα αναμονής. Χρειάζεται ενίσχυση φωτοβολίας. Να τοποθετηθεί μία ακόμη δέστρα στο κεφάλι του προβλήτα. Τοποθέτηση προσκρουστήρων.
Στο λιμάνι του Πόρου απαιτείται εκβάθυνση του διαύλου. Λείπουν wc και αίθουσα αναμονής. Απομάκρυνση των εγκαταλελειμμένων αγκυρών του «Αβέρωφ» από το νέο λιμάνι. Συνεχής μπερδέματα των αγκυρών των επιβατηγών πλοίων.
Στην Υδρα χρειάζεται προέκταση κρηπιδώματος προς το εξωτερικό φανάρι για εξυπηρέτηση 2 πλοίων συγχρόνως. Λείπουν χώροι υγιεινής και αίθουσα αναμονής επιβατών. Τοποθέτηση προσκρουστήρων.
Στις Σπέτσες απαιτείται κατασκευή κυματοθραύστη για προστασία από ΒΔ έως ΒΑ ανέμους. Εκβάθυνση κατά μήκος της προβλήτας. Τοποθέτηση προσκρουστήρων-κατασκευή χώρων υγιεινής και αίθουσα αναμονής.
Στη Νεάπολη Βοιών απαιτείται άμεση εκβάθυνση λιμενολεκάνης και επέκταση προβλήτας. Δεν υπάρχουν μπαλόνια (προσκρουστήρες) - στέγαστρα επιβατών.
Στο Διακόφτι των Κυθήρων είναι απαραίτητη η εκβάθυνση-προσκρουστήρες. Προβληματική είναι η αγκυροβολία λόγω της ποιότητας του βυθού (πετρώδης). Απαιτείται η δημιουργία θέσης πρυμνοπλαγιοδέτησης (L) για ασφαλή παραμονή των πλοίων. Κατασκευή χώρων υγιεινής και αίθουσα αναμονής.
Οσον αφορά στα Αντικύθηρα αναφέρεται ότι είναι από τα πλέον δύσκολα και προβληματικά λιμάνια λόγω μικρού εύρους λιμενολεκάνης και μη προστασίας από ΒΑ ανέμους. Χρειάζεται φωτοσήμανση εισόδου και φωτισμό στην προβλήτα. Εκβάθυνση λιμενολεκάνης, κατασκευή μεγαλύτερης προβλήτας με καλύτερο προσανατολισμό (καθετότητα προς Β). Να γίνει χαρτογράφηση έξωθεν του λιμένος.
Στο Καστέλι Κισσάμου απαιτείται εκβάθυνση λιμενολεκάνης. Ανύψωση των κρηπιδωμάτων τουλάχιστον για 50 cm. Στο Γύθειο απαιτείται εκβάθυνση. Διαπλάτυνση - επέκταση προβλήτας και να δημιουργηθεί θέση L. Καλύτερος φωτισμός στην προβλήτα. Λείπουν προσκρουστήρες (μπαλόνια) στέγαστρα επιβατών και χώροι υγιεινής.
Στην Κύθνο χρειάζεται φωτοσήμανση βραχονησίδας Μέριχας. Απαιτείται προστασία της νέας προβλήτας από λιμενοβραχίονα (Δ-ΝΔ άνεμοι). Προσκρουστήρες - αίθουσα αναμονής - WC. Εκβάθυνση εσωτερικού λιμένα.
Στη Σέριφο απαιτείται φωτοσήμανση εισόδου - προσκρουστήρες - αίθουσα αναμονής - προέκταση προβλήτας προς Α και διαπλάτυνση προς Ν. Κατασκευή λιμενοβραχίονα για προστασία από Ν ανέμους.
Στη Σίφνο χρειάζεται επέκταση προβλήτας. Δημιουργία ικανού χερσαίου χώρου για την εξυπηρέτηση των αυτοκινήτων. Κατασκευή λιμενοβραχίονα για προστασία από Δ-ΝΔ ανέμους. Προσκρουστήρες - Αίθουσα αναμονής επιβατών - Χώροι υγιεινής.
Στη Μήλο απαιτείται επέκταση προβλήτας για την ταυτόχρονη εξυπηρέτηση τουλάχιστον 3 πλοίων. Δημιουργία θέσεως (L) πρυμνοπλαγιοδέτησης. Τοποθέτηση προσκρουστήρων, εκβάθυνση, βελτίωση σταθμού επιβατών χώρων υγιεινής. Να γίνει καλύτερος ο φωτισμός της προβλήτας.
Στην Κίμωλο είναι απαραίτητη η φωτοσήμανση βραχονησίδων Ρευματονήσια. Επέκταση προβλήτας από Δ προς Α. Κατασκευή λιμενοβραχίονα για προστασία από Ν-ΝΑ ανέμους. Σκιάδες, wc, προσκρουστήρες.
Στη Φολέγανδρο το λιμάνι είναι ίσως το πιο επικίνδυνο λιμάνι της χώρας. Απαραίτητη η φωτοσήμανση των βραχονησίδων Πολυο-Ξέρες - Δυο Αλέλφια και του Ακρωτηρίου Λατίνι καθιστά επικίνδυνη είσοδο και έξοδο των πλοίων. Επέκταση προβλήτας προς Α. Προσκρουστήρες, σκιάδες, wc Εκβάθυνση.
Στη Σίκινο είναι απαραίτητη η εκβάθυνση λιμενολεκάνης. Επέκταση προβλήτας. Φωτισμός προβλήτας, στέγαστρα επιβατών. Απροστάτευτο στους ΝΔ ανέμους. Στην Ιο είναι απαραίτητη η επέκταση προβλήτας προς Β. Εκβάθυνση λιμενολεκάνης. Κρίνεται αναγκαίο κατά τους θερινούς μήνες να τοποθετηθούν διαχωριστικά και σημαντήρες, ώστε να οριοθετηθεί η περιοχή των λουομένων για την αποφυγή ατυχήματος.
Στη Θηρασιά είναι επικίνδυνη η προσέγγιση μεγάλων πλοίων λόγω αδυναμίας αγκυροβολίας εξαιτίας του μεγάλου βάθους. Επέκταση προβλήτας προς Β.
Στην Ανάφη χρειάζεται κατασκευή της νέας προβλήτας για να βελτιώσει την κατάσταση. Εξακολουθεί να είναι απροστάτευτο από τους ΝΔ ανέμους. Να τοποθετηθούν προσκρουστήρες. Λείπουν χώροι υγιεινής και αίθουσα επιβατών.
Στη Νάξο θα γίνει εκβάθυνση λιμενολεκάνης έως την είσοδο της μαρίνας. Αύξηση φωτοβολίας λιμενοβραχίονα. Σήμανση φωτοσήμανση υφάλου «Φρουρός» έξωθεν του λιμένος. Αύξηση της εμβέλειας του φανού Αμαρίδες και τοποθέτηση ανακλαστήρα ραντάρ. Προσκρουστήρες.
Στην Πάρο απαιτείται ενίσχυση φωτοβολίας φανού Αγιος Φωκάς (χάνεται στα φώτα της πόλης). Απαιτείται επανασχεδιασμός στις κλίσεις των ραμπών, ώστε να εξυπηρετούνται όλα τα πλοία. Προσκρουστήρες και δημιουργία περισσότερου χερσαίου χώρου για τη στάθμευση των αυτοκινήτων που πρόκειται να φορτωθούν στα πλοία. Εκβάθυνση πλησίον των θέσεων 6, 7, 8. Δημιουργία τουλάχιστον μίας θέσεως (L) πρυμνοπλαγιοδέτησης για παραμονή πλοίου με δυσμενείς καιρικές συνθήκες.
Στη Σύρο σε πολλά σημεία της λιμενολεκάνης το βάθος έχει ελαττωθεί με αποτέλεσμα να δυσχεραίνονται οι χειρισμοί των πλοίων με μεγάλο βύθισμα. Δεν διατίθεται θέση πρυμνοπλαγιοδέτησης για ασφαλή παραμονή πλοίου όταν επικρατούν κακές καιρικές συνθήκες. Κατά πληροφορίες μας έχει γίνει σχεδιασμός για νέο λιμάνι, νέας παγίδας, χωρίς να ζητηθούν οι απόψεις μας. Ενίσχυση φωτοβολίας φανών εισόδου. Στην Κέα είναι απαραίτητη η επέκταση προβλήτας προς Β και προς Ν. Εκβάθυνση λιμενολεκάνης. Φωτοσήμανση λιμενοβραχίονα. Να τοποθετηθούν προσκρουστήρες. Επέκταση λιμενοβραχίονα κατά 30 μ. το λιγότερο.
Σε όλη τη λιμενολεκάνη του λιμένος του Γαυρίου απαιτείται εκβάθυνση. Λόγω του περιορισμένου βυθίσματος και του λασπώδους βυθού, δημιουργούνται προβλήματα στις αναρροφήσεις των πλοίων κατά τη διάρκεια χειρισμών. Να γίνει φωτοσήμανση του ύφαλου «Βουβή» και της βραχονησίδας «Τουρλίτης». Να ενισχυθεί η φωτοβολία του πράσινου φανού του λιμενοβραχίονα. Να μετατραπεί σε προβλήτα ο βραχώδης λιμενοβραχίονας.
Για την Τήνο, επισημαίνει η ΠΕΠΕΝ, έχουν γραφεί τόσα πολλά και έχουν ειπωθεί άλλα τόσα από ειδικούς και μη για το συγκεκριμένο λιμάνι. Το αποτέλεσμα είναι αυτό που είχαμε προβλέψει από τότε που ξεκίνησε να σχεδιάζεται το νέο έργο, ότι δηλαδή η υλοποίησή του (κατασκευή προστατευτικού λιμενοβραχίονα-νησίδα) θα δημιουργήσει πολύ περισσότερα προβλήματα από αυτά που θα λύσει. Η αποπεράτωση του έργου θα στερήσει από κάποιες κατηγορίες πλοίων τη δυνατότητα προσέγγισης, αφού η λιμενολεκάνη που δημιουργείται θα είναι παγίδα όταν οι καιρικές συνθήκες είναι κακές. Κρίνεται επιβεβλημένο να υλοποιηθεί σύντομα το νέο έργο που εκτελείται στην εξωτερική πλευρά του λιμανιού, ώστε να μπορεί να χρησιμοποιείται από τα πλοία σαν εναλλακτική λύση όταν οι καιρικές συνθήκες βέβαια το επιτρέπουν. Απαραίτητη η εκβάθυνση της εσωτερικής λιμενολεκάνης. Εχει μειωθεί σημαντικά το βάθος λόγω των προσχώσεων.
Στη Μύκονο, στο Παλαιό Λιμάνι χρειάζεται εκβάθυνση λιμενολεκάνης. Τοποθέτηση προσκρουστήρων, ενώ το Νέο Λιμάνι δεν προστατεύεται από τους ΝΔ-ΒΔ ανέμους. Χρειάζεται αίθουσα αναμονής επιβατών και καλύτερες σκιάδες. Να φωτοσημανθεί η βραχονησίδα «Κάβουρας». Να αντικατασταθούν οι κατεστραμμένοι προσκρουστήρες.
Στα Κατάπολα χρειάζεται επέκταση προβλήτας προς Α ή προς Δ. Φωτοσήμανση εισόδου. Προσκρουστήρες. Σκιάδες, WC. Να γίνει αποξήλωση της κεκλιμένης ράμπας. Επίσης, στην Αιγιάλη απαιτείται διαπλάτυνση προβλήτας -προσκρουστήρες -φωτισμός. Η Δονούσα απαιτεί εκβάθυνση λιμενολεκάνης. Προέκταση προβλήτα. Κατασκευή λιμενοβραχίονα για προστασία από ΝΔ ανέμους.
Για τη Ραφήνα, η ΠΕΠΕΝ τονίζει ότι είναι η πρώτη φορά που δεν θα αναφέρουμε στερεότυπα τα ίδια προβλήματα όμως και τώρα δεν μπορούμε να πούμε ότι έγινε λιμάνι παρά τα έργα βελτίωσης που έγιναν και συνεχίζονται να γίνονται, γιατί λείπει το βασικό έργο που είναι η κατασκευή του προστατευτικού λιμενοβραχίονα. Επιβεβλημένη η εκβάθυνση της λιμενολεκάνης αλλά και η δημιουργία ολοκληρωμένων θέσεων πρυμνοπλαγιοδέτησης (L). Αμεσα πρέπει να γίνει η εκβάθυνση των θέσεων 3, 4. Να τοποθετηθούν προσκρουστήρες όπου δεν υπάρχουν.
Στη Λήμνο, ένα μεγάλο έργο σε κόστος ολοκληρώθηκε με αμφίβολα όμως αποτελέσματα. Η κατασκευή του νέου λιμενοβραχίονα έγινε για να προστατευθεί το λιμάνι από τους Δ ανέμους, δεν πιστεύουμε όμως ότι ο στόχος επετεύχθη. Με την καθιέρωση πλέον σαν επιβατηγό λιμάνι την περιοχή του Αγίου Νικόλαου απαιτείται άμεσα κατασκευή αίθουσας αναμονής, σκιάδων και χώρων υγιεινής. Να τοποθετηθούν προσκρουστήρες.
Στον Αγιο Ευστράτιο χρειάζεται επέκταση προβλήτας. Εκβάθυνση λιμενολεκάνης. Φωτισμός προβλήτας. Προσκρουστήρες.
Στη Μυτιλήνη είναι απαραίτητη η ενίσχυση φωτοβολίας ερυθρού φανού εισόδου. Προσκρουστήρες, σκιάδες επιβατών, φωτισμός προβλήτας ελλιπής. Η κατασκευή του νέου λιμενοβραχίονα έχει ως αποτέλεσμα τη δυσχερή είσοδο και έξοδο των πλοίων όταν δέχονται πλευρικό άνεμο. Χρήζει κυκλοφοριακής ρύθμισης χερσαίου χώρου. Αίθουσα επιβατών και χώροι υγιεινής.
Στη Χίο απαιτείται εκβάθυνση της λιμενολεκάνης στα 10 μ. Προσκρουστήρες-ενίσχυση φωτοβολίας ερυθρού φανού. Το Μπούρτζι να φωταγωγηθεί. Δίπλα στις δέστρες σταθμεύουν αυτοκίνητα, με αποτέλεσμα να γίνονται συχνά ζημιές. Να δημιουργηθούν οι προϋποθέσεις για την ταυτόχρονη εξυπηρέτηση τουλάχιστον δύο πλοίων.
Στο Βαθύ της Σάμου χρειάζεται εκβάθυνση λιμενολεκάνης κυρίως κοντά στην προβλήτα. Ο χερσαίος χώρος είναι περιορισμένος. Προσκρουστήρες. Η διάταξη των δεστρών δεν εξυπηρετεί.
Στο Μαλαγάρι της Σάμου χρειάζεται χαρτογράφηση λιμένα. Χερσαία υποδομή ανύπαρκτη (σταθμοί επιβατών, χώροι υγιεινής, πρακτορείο). Δημιουργία θέσεως πρυμνοπλαγιοδέτησης γιατί θα υπάρχει πρόβλημα με τις υπάρχουσες πλευρικές καιρικές συνθήκες χρησιμοποιείται και για εμπορικό λιμάνι με όλα τα επακόλουθα. Τέλος, στο Καρλόβασι της Σάμου χρειάζεται εκβάθυνση (συνεχείς προσχώσεις). Ενίσχυση φωτοβολίας φανών εισόδου. Προσκρουστήρες-στέγαστρα επιβατών (υποτυπώδη). Λόγω οριακών βυθισμάτων λιμενολεκάνης, δυσκολία χειρισμών (μειωμένη ικανότητα ελιγμών). Δημιουργία θέσεως L για πρυμνοπλαγιοδέτηση πλοίων νέας τεχνολογίας.
Στον Αγιο Κήρυκο Ικαρίας, το λιμάνι είναι προβληματικό από ΒΑ-ΝΑ ανέμους, πλευρικοί, επικίνδυνο. Επέκταση ΒΔ προβλήτας, προστασία από τους Α-ΝΑ ανέμους με κατασκευή λιμενοβραχίονα. Στέγαστρα επιβατών, χώροι υγιεινής. Ενίσχυση φωτοβολίας φανού εισόδου. Ο χερσαίος χώρος δεν εξυπηρετεί. Εκβάθυνση, ενώ στον Εύδηλο, χρειάζεται προστασία από τους ΒΑ ανέμους με κατασκευή λιμενοβραχίονα. Εκβάθυνση λιμενολεκάνης. Αύξηση φωτοβολίας πράσινου φανού, προσκρουστήρες. Το υπό κατασκευή νέο λιμάνι δεν παρέχει την απαιτούμενη ασφάλεια και υποδομή.
Στους Φούρνους είναι απαραίτητη η διαπλάτυνση εξωτερικής προβλήτας για την ασφαλή πρόσδεση των πλοίων. Κατασκευή λιμενοβραχίονα για προστασία από Β-ΒΔ ανέμους, προσκρουστήρες, φωτισμός προβλήτα, στέγαστρα επιβατών, WC. Εκβάθυνση.
Στην Αστυπάλαια, η προβλήτα που υπάρχει στη θέση «Αγιος Ανδρέας» πρέπει να επιμηκυνθεί, να διαπλατυνθεί και να γίνει εκβάθυνση της λιμενολεκάνης.
Στη Ρόδο κρίνεται επιβεβλημένο να γίνει εκβάθυνση περιοχής Καμείρου Σκάλας. Υπάρχει προβλήτα που μπορεί να χρησιμοποιηθεί σαν εναλλακτική λύση όταν το λιμάνι Ρόδου δεν δύναται να χρησιμοποιηθεί λόγω καιρικών συνθηκών (Α-ΝΑ άνεμοι).
Στην Κω κρίνεται απαραίτητη η εκβάθυνση κατά μήκους της προβλήτας και σε απόσταση τουλάχιστον 30-40 μ.
Στη Λέρο χρειάζεται εκβάθυνση στη μετώπη της προβλήτας. Προσκρουστήρες-στέγαστρα επιβατών. Το λιμάνι γίνεται δυσπρόσιτο με ΝΔ ανέμους. Χαρτογράφηση κόλπου Αγίας Μαρίνας και διαπλάτυνση προβλήτας. Χρησιμοποιείται σαν εναλλακτική λύση με ΝΔ ανέμους. Στον χάρτη λιμένα Λακκίου δεν υπάρχει η σήμανση της νέας μαρίνας, καθώς και ο λιμενοβραχίονας αυτής που έχει φτιαχτεί εδώ και δύο χρόνια.
Στην Κάλυμνο απαιτείται εκβάθυνση σε όλη τη λιμενολεκάνη. Προσκρουστήρες-φωτισμός προβλήτας. Η προέκταση του λιμενοβραχίονα παρ’ όλες τις επισημάνσεις μας είχε ως αποτέλεσμα να κλείσει η είσοδος του λιμένος και τα πλοία που εισέρχονται ή εξέρχονται να κινδυνεύουν να πέσουν στα βράχια, αφού η ταχύτητα είναι αναγκαστικά περιορισμένη. Ουσιαστικά είναι αλιευτικό καταφύγιο και όχι λιμάνι για πλοία 130-140 μέτρα. Να γίνει η εξωτερική προβλήτα με ανάλογα βυθίσματα για την προσέγγιση μεγάλων πλοίων και ανάλογη διαμόρφωση του χερσαίου χώρου.
Στη Σούδα είναι απαραίτητη η εκβάθυνση και να τοποθετηθούν προσκρουστήρες. Η περιοχή του εμπορικού λιμένα χρειάζεται περισσότερο φωτισμό. Δεν υπάρχουν σκιάδες. Δεν υπάρχει τάξη κατά τη φορτοεκφόρτωση των οχημάτων, ώστε να διευκολύνονται επιβάτες και οδηγοί. Κατασκευή κεκλιμένης ράμπας.
Στο Ηράκλειο είναι απαραίτητη η εκβάθυνση των αβαθών περιοχής Γκουλέ ή να γίνει σήμανση (σημαντήρας). Προσκρουστήρες - αντικατάσταση δέστρας στο κεφάλι της Νο1 προβλήτας. Να γίνει εκκαθάριση (πυρομαχικά) της εσωτερικής (παλαιάς) εισόδου.
Στην Πάτμο πρέπει να μπουν προσκρουστήρες. Διαμόρφωση χερσαίου χώρου όσο είναι δυνατόν για αναμονή Ι.Χ. αυτοκινήτων, επιβατών. Χώροι υγιεινής.
Στο Ρέθυμνο απαιτείται εκβάθυνση λιμενολεκάνης λόγω των συνεχών προσχώσεων. Ενίσχυση φωτοβολίας πράσινου φανού (χάνεται στα φώτα της πόλης). Δεν υπάρχουν στέγαστρα και WC για τους επιβάτες. Με Β -ΒΑ ανέμους δημιουργείται μεγάλη αποθαλασσιά (ενίσχυση - επέκταση λιμενοβραχίονα).
Στη Νίσυρο χρειάζεται εκβάθυνση-φωτοσήμανση-φωτισμός προβλήτας. Δεν υπάρχει προστατευτικός λιμενοβραχίονας. Ανατολική προβλήτα επικίνδυνη λόγω υποχώρησης του κρηπιδώματος. Προσκρουστήρες.
Στη Σύμη απαιτείται τοποθέτηση προσκρουστήρων και στέγαστρα. Μικρή λιμενολεκάνη, δυσκολία χειρισμών για μεγάλα πλοία. Ανάγκη δημιουργίας από την εξωτερική πλευρά νέας προβλήτας στη θέση ρολόι.
Στην Τήλο χρειάζεται εκβάθυνση. Δημιουργία χερσαίου χώρου. Προσκρουστήρες. Στους Λειψούς απαιτείται εκβάθυνση. Φωτοσήμανση των αβαθών. Στο Καστελόριζο είναι απαραίτητη η δημιουργία νέας προβλήτας εξωτερικά της λιμενολεκάνης.
Στα Μεστά της Χίου πρέπει να μπουν στέγαστρα και χώροι υγιεινής.
Στη Σαμοθράκη χρειάζεται εκβάθυνση λιμενολεκάνης, προσκρουστήρες, στέγαστρα, wc. Επικίνδυνο λιμάνι για τις προσεγγίσεις μεγάλων πλοίων. Είναι ταυτόχρονα επιβατικό λιμάνι, εμπορικό λιμάνι, αλιευτικό καταφύγιο και μαρίνα.
Στα Ψαρά απαραίτητη είναι η φωτοσήμανση υφάλου Τριφύλλι και δεν υπάρχει πράσινος φανός. Προσκρουστήρες, στέγαστρα. Επικίνδυνο λιμάνι λόγω μικρού εύρους λιμενολεκάνης. Δεν προστατεύεται από τους Ν ανέμους.
Στον Βόλο χρειάζονται στέγαστρα επιβατών, προσκρουστήρες. Να δημιουργηθούν περισσότερες θέσεις πρυμνοδέτησης και πρυμνοπλαγιοδέτησης (L).
Στη Σκιάθο είναι απαραίτητη η επέκταση της προβλήτας προς τη νησίδα Δασκαλειό με δυνατότητα πρυμνοδέτησης είτε βόρεια είτε νότια θα λύσει το πρόβλημα προσέγγισης των πλοίων ασφαλώς με όλους τους καιρούς. Ταυτόχρονα θα γίνει αύξηση του χερσαίου χώρου διευκολύνοντας τα οχήματα που πρόκειται να φορτωθούν στα πλοία.
Στη Σκόπελο είναι επικίνδυνη είσοδος-έξοδος προσκρουστήρες, στέγαστρα επιβατών. Εκβάθυνση. Πρέπει να δημιουργηθεί προβλήτα στον κόκκινο φανό εισόδου με πλάτος 25 μ. Να μετατραπεί σε προβλήτα ο βραχώδης λιμενοβραχίονας. Εκβάθυνση λιμενολεκάνης-προσκρουστήρες-φωτισμός. Στον Αγνώντα της Σκοπέλου είναι απαραίτητο να γίνει επισκευή της προβλήτας, ενώ στη Γλώσσα χρειάζεται εκβάθυνση-προσκρουστήρες-φωτισμός προβλήτας. Να δημιουργηθεί προβλήτα στην εξωτερική πλευρά του βραχώδους λιμενοβραχίονα.
Στην Αλόννησο είναι επικίνδυνη η πρυμνοδέτηση στην εξωτερική προβλήτα λόγω γειτνίασης με τα βράχια του λιμενοβραχίονα. Ανεπαρκής ο φωτισμός. Εκβάθυνση εσωτερικής λιμενολεκάνης.
Το παλαιό λιμάνι της Πάτρας είναι πλέον μικρό απ’ όλες τις απόψεις για τον αριθμό και το μέγεθος των πλοίων που δραστηριοποιούνται στη γραμμή της Αδριατικής. Εκβάθυνση της νότιας εισόδου. Ως εκ τούτου είναι επιβεβλημένη η ολοκλήρωση των έργων του νέου λιμανιού για να αυξηθεί η ασφάλεια και να διευκολυνθούν όλοι με τη δημιουργία του επιπλέον χερσαίου χώρου. Να γίνει κατασκευή στεγάστρων. Να δημιουργηθεί πύλη εισόδου μόνο για Ι.Χ., ώστε να μην περιμένουν στον ήλιο οι επιβάτες τον έλεγχο των φορτηγών.
Για άλλη μια φορά, η ΠΕΠΕΝ κάνει έκκληση για λύση του μεγάλου προβλήματος του λιμανιού που είναι οι λαθρομετανάστες.
Στην Ηγουμενίτσα απαιτείται η διάνοιξη και εκβάθυνση του διαύλου για ασφαλέστερη διέλευση πλοίων. Κατασκευή στεγάστρων και σε αυτό το λιμάνι, κάνουμε έκκληση για τη λύση του μεγάλου προβλήματος των λαθρομεταναστών.
Στο λιμάνι του Πειραιά απαιτείται εκβάθυνση, καθαρισμός λιμενολεκάνης κυρίως στις προβλήτες περιοχής Αγίου Διονυσίου - Λεμονάδικα.
Στην Κάσο είναι απαραίτητη η κατασκευή λιμενοβραχίονα για προστασία από ΒΑ ανέμους. Στέγαστρα επιβατών - wc - προσκρουστήρες. Στην Κάρπαθο είναι απαραίτητη η ενίσχυση φωτοβολίας φανών εισόδου. Φωτισμός προβλήτας, δημιουργία περισσότερου χερσαίου χώρου, σκιάδες, wc, προσκρουστήρες. Να τοποθετηθεί μία δέστρα (μπίντα) στην ΑΡ πλευρά της προβλήτας της εξωτερικής θέσης πρυμνοδέτησης, ενώ στο Διαφάνι κρίνεται απαραίτητη η εκβάθυνση λιμενολεκάνης. Δεν προστατεύεται από ΒΑ έως ΝΑ ανέμους.
Στη Χάλκη κρίνεται απαραίτητη η απομάκρυνση πλωτής προβλήτας τουριστικών σκαφών.
Στη Σητεία χρειάζεται ενίσχυση φωτοβολίας φανών εισόδου. Αποκατάσταση ζημιών προβλήτας, προσκρουστήρες.
Στην Αλεξανδρούπολη είναι απαραίτητη η εκβάθυνση λιμενολεκάνης και κυρίως στην είσοδο του λιμένος, προσκρουστήρες.Στο Λαύριο χρειάζεται ενίσχυση φωτοβολίας φανών εισόδου και τέλος στο Κουφονήσι κρίνεται απαραίτητη η επισκευή στην προέκταση της προβλήτας με τον χερσαίο χώρο.
Πηγή : Kέρδος