Δευτέρα 9 Μαΐου 2022

Μικρό καλάθι για τα ΥΔΡΟΠΛΑΝΑ

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhr-i7utNgIRXJm2jkszmd9L0Y58sK9Y4X0afgqlotOj5zx7DDPBDJY2Q-Or5fEZ4vfE3wFtqIMAIbDzn77B-ukqcZl4zpUUsd_-qQHSUPQZreIE00_E2TZjExajdnZD8awdWbBBvyahmby/s536/128740244_2882390915379190_8685229451103276007_n.jpg 

 

Γράφει: Γιώργος Αλεβίζος

Ας δανειστούμε πάλι την σοφία των Ελλήνων προγόνων μας:

  • Γνώμην δύνανται να έχουν άπαντες. ΓΝΩΣΙΝ δια να έχουν γνώμην έχουν; (ΠΛΑΤΩΝ)
  • Ο μέλλεις πράττειν μη πρόλεγε, αποτυχών γαρ γελασθήση (ΕΚΕΙΝΟ που πρόκειται να κάνεις μην το λες από πριν. Γιατί αν αποτύχεις, θα σε περιγελάσουν – ΠΙΤΤΑΚΟΣ).
  • Οι αρετές η ΓΝΩΣΙ ντου και τσι μιλιάς η χάρη, ήκαμεν κι αγαπήσαν τον πεζοί και καβαλλάροι (ΒΙΤΣΕΝΤΖΟΣ ΚΟΡΝΑΡΟΣ για Χαρίδημο).

Που ταιριάζουν οι ρήσεις: Ας το βρει ο αναγνώστης μας.

Αφορμή για το παρόν δημοσίευμα μας έδωσαν οι δηλώσεις του επικεφαλής του Λιμ. Ταμείου Σητείας στη συμπαθή ανταποκρίτρια της εφημερίδας «ΑΝΑΤΟΛΗ» κα Μαρίζα Ψαράκη. Στο δημοσίευση «Υδροπλάνα στη Σητεία από την επόμενη σαιζόν» της 6 Απρ. 2022.

Ενθαρρυνόμενος και από το δημοσίευμα του συμπαθούς κ. Μιχάλη Χουρδάκη – ΝΙΣΠΙΤΑ στην «ΑΝΑΤΟΛΗ» – 30 Αυγ. 2019 «Περί Υδροπλάνων ο λόγος Ή ο Θεός να βάλει το χέρι του» με τη συνέντευξη του Διδάκτορος Αεροναυπηγικής κ. Μανώλη Μαυροφόρου. Διευθυντής στην Υ.Π.Α. (Υπηρ. Πολιτ. Αεροπορίας) επί 30 και πλέον χρόνια, δίδασκε ο κ. Μαυροφόρος τους πιλότους και τους τεχνικούς αεροσκαφών. Υπέγραφε τα πτυχία των πιλότων. Τεχνοκράτης. Ειδήμων για την αεροναυπήγηση και εκμετάλλευση των αεροπλάνων. Τις γνώσεις και επιφυλάξεις του θα πρέπει να λάβουν σοβαρώς υπ’ όψιν όλοι οι με τα υδροπλάνα εμπλεκόμενοι.

Κατά την περίοδο συμμετοχής μου στο Διοικητικό Συμβούλιο της Ένωσης (Εφοπλιστών) Ακτοπλοΐας – Ε.Ε.Α. 1998 ~ 2006, μας απασχόλησε ο ιδεασμός δρομολογήσεως υδροπλάνων στα Ελληνικά πελάγη (Αιγαίο – Ιόνιο).

Μετά την οικειοθελή αποχώρηση μου από το Δ.Σ. της Ε.Ε.Α. συνέχισα να παρακολουθώ το θέμα υδροπλάνα.

Κατά το δυνατόν ενημερωμένος από τον άμεσα ενδιαφερόμενο για την περιοχή του, τον καταξιωμένο, σχεδόν επί 20ετία, Πρόεδρο του Λιμ. Ταμείου Σκύρου. Γράφω ότι μέχρι σήμερα έχω αποκομίσει.

ΙΣΤΟΡΙΚΟ

2013   Άρχισε να εκδηλώνεται επιχειρηματικό ενδιαφέρον για δρομολόγηση υδροπλάνων στον Ελληνικό χώρο. Όμως το νομικό, θεσμικό πλαίσιο ήταν ακόμη ακαθόριστο.

2015/6 Χορηγήθηκαν οι πρώτες αδειοδοτήσεις δρομολογήσεως από τον τότε

(ΣΥΡΙΖΑ) Υπουργό Μεταφορών. Η Ευρωπαϊκή Ένωση αντέδρασε ζητώντας τη διάσπαση της Υ.Π.Α., που είχε διπλό ρόλο, έλεγχο και ασφάλεια, σε

α) Α.Π.Α. (Ασφάλεια Πολιτικής Αεροπορίας) και

β) Υ.Π.Α. (Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας)

διότι δεν ήταν επιτρεπτό η ίδια Υπηρεσία να έχει τον έλεγχο πτήσεων και την ασφάλεια.

2018   Το ανωτέρω νομοσχέδιο εγκρίθηκε από την Ε.Ε.

2019   Είχε όμως δεσμευθεί η ΝΔ ότι θα άλλαζε τον σχετικό νόμο.

2020   Και τον άλλαξε. Επανυποβλήθηκαν όλοι οι φάκελοι για επικαιροποίηση / συμπλήρωση.

2021   Ταυτόχρονα προέκυψε γκρίζο σημείο με τους πολεοδομικούς όρους δόμησης και κάλυψης στις Χερσαίες Ζώνες Λιμένος. Διευκρινήθηκε, το ΥΕΝ να εγκρίνει τους επίγειους όγκους εντός της Χ.Ζ. Λιμένος (αίθουσες κλπ.). Όμως τους όρους δόμησης / κάλυψης θα εγκρίνει η Πολεοδομία του Δήμου στον οποίο ανήκει ο λιμένας.

Τα τελευταία χρόνια όλες οι Πολεοδομίες της χώρας κατακλύζονται από χιλιάδες αιτήματα πολιτών. Εύκολα αντιλαμβάνεται κάποιος τις αναμενόμενες καθυστερήσεις. Όπου λαλούν πολλοί κοκόροι αργεί να ξημερώσει.

2021   Δεκέμβριος. Με σχετική τροπολογία, μετά από έγκριση του ΥΕΝ, θα επιτρέπεται η δόμηση μέχρι 70 τμ (οικίσκοι) εντός της Χ.Ζ. Λιμένος. Η οποία όμως σε μελλοντικό χρόνο, απαραιτήτως, θα εγκρίνεται από την οικεία Πολεοδομία. Διευκρινίζουμε ότι για δόμηση άνω των 70 τμ απαραιτήτως πρέπει να προϋπάρχει και η  έγκριση της Πολεοδομίας.

Πόσοι και ποιοι λιμένες έχουν αδειοδοτηθεί μετά το 2021 δεν γνωρίζουμε. Μεμονωμένες συνδέσεις υπάρχουν ενδο-Δωδεκανησιακά (Πάτμος) και ενδο-Κυκλαδικά (Τήνος).

 

ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΚΜΕΤΑΛΛΕΥΣΗΣ

  • Το υδροπλάνο ως «αεροθαλάσσιο ταξί» δεν ανταγωνίζεται το αεροπλάνο. Ούτε το ακτοπλοϊκό πλοίο. Μόνο το…ΕΚΑΒ.
  • Με δυνατότητα μεταφοράς ενός τόνου καυσίμου (κηροζίνη) η μέγιστη χρονική διάρκεια πτήσης είναι 35-40 λεπτά. Κατόπιν πρέπει να ξαναεφοδιασθεί καύσιμα.
  • Ο μέγιστος αριθμός επιβατών είναι 15-20 επιβάτες, χωρίς αποσκευές. Τιμή εισιτηρίου περίπου 65 ευρώ, πριν από την πρόσφατη άνοδο τιμών καυσίμων.
  • Το χρησιμοποιούμενο καύσιμο, η κηροζίνη αεροπλάνων, απαιτεί αυστηρότατους κανόνες μεταφοράς σε περιοχές όπου δεν υπάρχει άμεση διαθεσιμότητα και ευχέρεια μεταφοράς.
  • Τον έλεγχο ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ εναερίως θα έχει η Α.Π.Α. Εν θαλάσση θα τον έχει το Υ.Ε. Ναυτιλίας (Λιμεναρχείο – Επιθεώρηση Πλοίων) με ότι αυτό συνεπάγεται.
  • Εάν για τεχνική βλάβη το υδροπλάνο ακινητοποιηθεί μακράν της προβλήτας, θα πρέπει να υπάρχει πλεούμενο ασφαλείας για την αποβίβαση – μεταφορά των επιβατών.
  • Το μέταλλο ναυπηγήσεως των υδροπλάνων είναι ελαφρύ, λεπτό, ντελικάτο. Δεν αντέχει σε ταλαιπωρίες προβλήτας. Αν συμβεί ατύχημα, επηρεάζον την ασφαλή αεροθαλασσοπλοΐα, θα ακολουθήσει έλεγχος, τουλάχιστον, από την αρμόδια Αρχή του ΥΕΝ, η οποία δεν διαθέτει κλιμάκια σε μικρούς ή παραμεθόριους λιμένες.

 

ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΕΣ ΕΚΜΕΤΑΛΛΕΥΣΕΩΣ

Επί του παρόντος, εντός Ελλάδας, δραστηριοποιούνται:

Η HELLENIC SEA PLANE και

ΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΥΔΑΤΟΔΡΟΜΙΑ Α.Ε. (Μελετητική)

  • Με περιοριστικούς συντελεστές την διάρκεια πτήσης (35-40 λεπτά) και τη δυνατότητα εφοδιασμού κηροζίνης. Δυνατότητα δραστηριοποίησης των υδροπλάνων υπάρχει στις Βόρειες Σποράδες και στις Νότιες Σποράδες (Δωδεκάνησος), οι οποίες «Νότιες» περιλαμβάνουν όλα τα μικρονήσια και βραχονησίδες. Για τις οποίες γκρινιάζουν και προκαλούν οι Τούρκοι
  • Αν και θα προβλέπεται από την Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων. Δεν γνωρίζουμε, αν η προκαλούμενη αυξημένη ηχορύπανση κατά την αφιξοαναχώρηση του υδροπλάνου θα είναι… καλοδεχούμενη από τους περίοικους της περιοχής λιμένος.
  • Όλοι οι λιμένες του υδρολπλανικού δρομολογίου θα πρέπει να έχουν εξασφαλισμένη δυνατότητα υποδοχής, εξυπηρέτησης και ανθράκευσης του υδροπλάνου.
  • Ζήτηση ή προτίμηση σε υδροπλανικά δρομολόγια θα υπάρξει σε κοσμοπολίτικα και προσκυνηματικά (Τήνος, Πάτμος) νησιά, από επιβάτες με αυξημένη αγοραστική δυνατότητα. Και για έχοντες ανάγκη επείγουσας μεταφοράς, αν δεν υπάρχει προσφερόμενο άλλο μέσο.

Κρίνοντας τεχνοκρατικά, λαμβάνοντας υπ’ όψιν την αβελτηρία κάποιων Δημοσίων Υπηρεσιών, δεν συμμεριζόμαστε την αισιοδοξία του επικεφαλής του Λ. Τ. Σητείας «Υδροπλάνα στη Σητεία από την επόμενη σαιζόν» (ΑΝΑΤΟΛΗ – 6 Απρ. 2022).

 

Καλοπροαίρετα

Γιώργος Αλεβίζος

 

Συνολικες προβολες σελιδας