Τρίτη 11 Οκτωβρίου 2016

Εκτός πακέτου Γιούνκερ και πάλι ο ΒΟΑΚ

ΒΟΑΚ-ΓΟΥΡΝΕΣ"Γράψε-σβήσε" στο πακέτο Γιούνκερ με τα ελληνικά έργα και απ' ό,τι φαίνεται η Κρήτη είναι στο... "σβήσε"! Ο ΒΟΑΚ, που είχε μπει μάλλον από το... "παράθυρο" στο πακέτο Γιούνκερ, αφού είχε προστεθεί μεταγενέστερα στην αρχική λίστα των 42 ελληνικών προτεινόμενων έργων, απ' ό,τι φαίνεται είναι με το ενάμισι πόδι εκτός πακέτου!
Εξέλιξη που δεν προκαλεί τόσο μεγάλη έκπληξη, μιας και ο ΒΟΑΚ, παρά τα όσα επικοινωνούσε προς τα έξω η κυβέρνηση, δε θεωρείται από τους καλά γνωρίζοντες έργο που ταιριάζει στο προφίλ του πακέτου Γιούνκερ...
Η αλήθεια είναι πως στην κατασκευαστική αγορά είχαν δει μάλλον με θυμηδία την κίνηση της κυβέρνησης και συγκεκριμένα του υπουργείου Υποδομών να προσθέσει εκ των υστέρων στο μακρύ κατάλογο των προτεινόμενων έργων προς ένταξη στο πακέτο Γιούνκερ μεγάλα κρατικά σχέδια. Σχέδια όπως το έργο αναβάθμισης του ΒΟΑΚ και η Σιδηροδρομική Εγνατία, κόστους 10 δισ. ευρώ (!), που στην αγορά θεωρούσαν πως δεν έχουν τύχη στην προσέλκυση ιδιωτικών κεφαλαίων μέσω του συγκεκριμένου πακέτου άντλησης κεφαλαίων.
Τώρα λοιπόν φαίνεται πως στην ίδια την ελληνική κυβέρνηση δε "βλέπουν" προοπτικές υλοποίησης των συγκεκριμένων δημόσιων έργων από την "πίτα" Γιούνκερ και ετοιμάζονται να τα βγάλουν εκτός καταλόγου!
Αυτό τουλάχιστον προκύπτει μέσα από αθηναϊκά δημοσιεύματα, που κάνουν ειδική μνεία στο έργο ανακατασκευής του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης.
Όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται σε δημοσίευμα του euro2day, «εκτός από τα δημόσια έργα που είχαν ενταχθεί στην αρχική λίστα των 42 επενδύσεων, ορισμένα υπουργεία (και κυρίως το Υποδομών) είχαν προσθέσει σειρά έργων στη βάση δεδομένων των υποψηφιοτήτων για το "πακέτο Γιούνκερ" και τώρα κρίνεται η τύχη τους. Εκτός από τη "Σιδηροδρομική Εγνατία", ένα άλλο παράδειγμα είναι η κατασκευή του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) μαζί με την εκμετάλλευση σταθμού κρουαζιερόπλοιων στη Σούδα, της προβλήτας 5 στο λιμάνι Ηρακλείου και του λιμανιού της Ρόδου.
Το κόστος κατασκευής του ΒΟΑΚ και αναβάθμισης των τριών λιμανιών υπολογίζεται στο 1,7 δισ. ευρώ, με την ηγεσία του υπουργείου Υποδομών να υποστηρίζει πως ο ανάδοχος θα έχει έσοδα από "σκιώδη διόδια" και "πληρωμές διαθεσιμότητας". Στην ουσία, το Δημόσιο θα πληρώνει "ενοίκιο" στον παραχωρησιούχο του ΒΟΑΚ, ο οποίος θα εκμεταλλεύεται παράλληλα και τα τρία λιμάνια.
Σύμφωνα λοιπόν με τα δημοσιεύματα, τόσο ο ΒΟΑΚ και η Σιδηροδρομική Εγνατία όσο και άλλα δημόσια έργα που μπήκαν εκ των υστέρων στην ελληνική λίστα τώρα σβήνονται από τον κατάλογο! Συγκεκριμένα, από πρόσφατη απάντηση του υπουργού Οικονομίας Γιώργου Σταθάκη στη Βουλή για την πορεία του "πακέτου Γιούνκερ" προκύπτει πως, από τις επαφές με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ), η ελληνική πλευρά διαπίστωσε ότι σειρά δημόσιων έργων υποδομών είναι αδύνατον ή δύσκολο να χρηματοδοτηθούν από ιδιώτες. Για να ενταχθεί ένα έργο στο "πακέτο Γιούνκερ", πρέπει να μην είναι αποκλειστικά επένδυση του Δημοσίου, αλλά να συμμετέχουν στη χρηματοδότηση και στο ρίσκο και ιδιωτικοί όμιλοι.

Στο τελικό στάδιο ένταξης τα 14 αεροδρόμια
Πάντως, υπάρχει ένα μεγάλο έργο που βρίσκεται στο τελικό στάδιο ένταξης στο "πακέτο Γιούνκερ": Πρόκειται για την αναβάθμιση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας, που περνούν στη διαχείριση του σχήματος υπό τη γερμανική Fraport, ύψους 300 εκατ. ευρώ. Θεωρητικά ακούγεται καλή εξέλιξη. Πρακτικά ωστόσο για την Κρήτη δε μοιάζει να έχει ιδιαίτερη σημασία, αφού σε ό,τι αφορά το κρητικό αεροδρόμιο, που περιλαμβάνεται στη 14άδα της παραχώρησης, το αεροδρόμιο Χανίων δηλαδή, είναι σε εξέλιξη και τελειώνει σιγά-σιγά το μεγάλο έργο αναβάθμισης που γίνεται από το ελληνικό κράτος με κοινοτικά κονδύλια του ΕΣΠΑ...
Όσον αφορά αμιγώς ιδιωτικές επενδύσεις, από την απάντηση Σταθάκη στη Βουλή προκύπτει πως η συγκομιδή είναι εξίσου πενιχρή: Μέσω του "πακέτου Γιούνκερ" έχουν λάβει μέχρι σήμερα χρηματοδότηση η γνωστή βιομηχανία τροφίμων Creta Farm ΚΡΕΤΑ -4,54% (15 εκατ. ευρώ), καθώς και το επενδυτικό όχημα Diorama (20 εκατ. ευρώ), που συνδέεται με τον πρώην πρόεδρο του ΣΕΒ Δημήτρη Δασκαλόπουλο.
Υπό έγκριση είναι και άλλη μια επένδυση του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ στη Βοιωτία για αιολικά πάρκα, ύψους 48 εκατ. ευρώ.

Πηγή: Νέα Κρήτη

Συνολικες προβολες σελιδας