Τετάρτη 24 Αυγούστου 2011

Τραγωδία στους δρόμους της Κρήτης- 53 νεκροί από τις αρχές του χρόνου


Άλλος ένας συνάνθρωπος μας έχασε χθες τη ζωή του στην άσφαλτο, σε δυστύχημα που σημειώθηκε στην οδό Μαυσώλου, λίγο πριν τη ΒΙ.ΠΕ. Ηρακλείου... Και με το νέο αυτό τραγικό δυστύχημα, το κοντέρ των ασταμάτητων ανθρωποθυσιών στους δρόμους της Κρήτης έγραψε 53. Ναι, 53 άδικα χαμένες ζωές σε 50 τροχαία δυστυχήματα θρηνεί το νησί μας μέσα στο 2011, από την 1η Ιανουαρίου ως και σήμερα...
Η λίστα βαριά, ο θρήνος ανείπωτος...
Από τις περιπτώσεις δυστυχώς που οι αριθμοί μαρτυρούν με τρόπο αμείλικτο και σκληρό τη μαύρη εκείνη αλήθεια που πιστοποιούν εξίσου και τα αναρίθμητα εκκλησάκια που φιγουράρουν διάσπαρτα για να θυμίζουν πως σε εκείνο το σημείο κάποιοι έχασαν ένα αγαπημένο τους πρόσωπο... Την αλήθεια για τα μαύρα χάλια του οδικού μας δικτύου, για τις θλιβερές - διαχρονικά - παλινωδίες της Πολιτείας στο να δώσει, σε ένα νησί που έχει χαρακτηριστεί ως η "ναυαρχίδα" του τουρισμού, ένα υποτυπωδώς έστω ασφαλές οδικό δίκτυο, αλλά και για τη θλιβερή οδική μας συμπεριφορά...
Μια ματιά μονάχα στα επίσημα στατιστικά στοιχεία, που έχουν ανακοινωθεί από το Αρχηγείο της Ελληνικής Αστυνομίας, προκαλεί θλίψη και σοκ. Πανελλαδικά, αλλά περισσότερο στην Κρήτη. Ένα νησί που δυστυχώς ταΐζει τον Μολόχ της ασφάλτου με πολύ περισσότερα θύματα, αναλογικά με το πληθυσμιακό μερίδιο που κατέχει στη χώρα, κάνοντας κάποιον να αναρωτηθεί αν - με τόσους νεκρούς και τραυματίες - πρόκειται τελικά για κάποια εμπόλεμη ζώνη, όπως συμβαίνει λίγο πιο δίπλα, στη γειτονική μας Λιβύη...

Η μακάβρια λίστα

Όπως προκύπτει λοιπόν από την αναλυτική λίστα με τα θανατηφόρα, σοβαρά και ελαφρύτερα τροχαία ατυχήματα που έχει δώσει για όλη τη χώρα το Αρχηγείο της ΕΛ.ΑΣ., το 2011 - στο διάβα των σχεδόν 8 πρώτων μηνών - έχει στοιχίσει στην Κρήτη 53 χαμένες ζωές... Από την 1η Ιανουαρίου ως και σήμερα έχουν σημειωθεί 50 θανατηφόρα τροχαία, είτε πρόκειται για τον εθνικό δρόμο-καρμανιόλα, το ΒΟΑΚ, είτε για τους κάθετους δρόμους, είτε για το επαρχιακό δίκτυο του νησιού. Δε λείπουν και τα θανατηφόρα μέσα στις πόλεις.
Τη θλιβερή μερίδα του λέοντος κατέχει ο νομός Ηρακλείου με 23 θανατηφόρα και 26 νεκρούς - η αριθμητική διαφορά προκύπτει λόγω του πολύνεκρου δυστυχήματος που είχε σημειωθεί στις 22 Ιουλίου στην εθνική οδό, στο ύψος του Καρτερού, όταν δυστυχώς είχε ξεκληριστεί μια τετραμελής οικογένεια, οι δυο γονείς και τα δυο παιδιά ηλικίας μόλις 15 και 11 ετών αντίστοιχα... Ακολουθεί ο νομός Χανίων με 16 θανατηφόρα τροχαία και 16 νεκρούς. Άλλα 7 δυστυχήματα, με 7 αντίστοιχα νεκρούς, έχουν σημειωθεί στο νομό Ρεθύμνου, τέσσερις χαμένες ζωές σε ισάριθμα θανατηφόρα μετρά ο νομός Λασιθίου.
Τα αναλυτικά στοιχεία γύρω από την ημέρα, τον τόπο, τον τρόπο και τα αίτια για καθένα από τα 50 δυστυχήματα που συνθέτουν τη μακάβρια λίστα παρατίθενται στο σχετικό πίνακα που δημοσιεύει η "Νέα Κρήτη".
Όσο και αν προκαλεί σοκ, είναι χρήσιμο να διαβαστούν, μήπως ευαισθητοποιηθούμε τουλάχιστον ως οδηγοί και φροντίσουμε να βελτιώσουμε τη συμπεριφορά μας στο τιμόνι. Είτε είναι το τιμόνι του αυτοκινήτου μας, είτε το τιμόνι του φορτηγού για κάποιον επαγγελματία, είτε το τιμόνι ενός δικύκλου... Βλέπετε, ο Μολόχ της ασφάλτου, όπως αποδεικνύει ο πίνακας, δεν αστειεύεται σε κανέναν. Η παραμικρή απροσεξία της στιγμής, η παραμικρή αλαζονεία, υπεροψία ή υπερτίμηση των ικανοτήτων μας μπορεί να οδηγήσει σε μια μοιραία εξέλιξη. Πόσο μάλλον όταν πρόκειται για ένα απαρχαιωμένο, στο μεγαλύτερο ποσοστό του οδικό δίκτυο, με ελλείψεις, παγίδες και σημεία-καρμανιόλες...
Για την αναβάθμιση του οδικού δικτύου δεν πρέπει να περιμένουμε πολλά. Διαχρονικά, η ιστορία και τα γεγονότα έχουν αποδείξει πως οι κυβερνήσεις έχουν αμελήσει τα έργα υποδομών. Και το ίδιο συμβαίνει και τώρα, αφού εδώ και μήνες περιμένουμε να λάβουν υλοποιηθούν κάποιες πολυδιαφημισμένες εξαγγελίες. Όπως αυτή η περίφημη εταιρεία "Κρήτη Α.Ε.", η οποία υποτίθεται θα έλυνε το πρόβλημα των οδικών υποδομών ως μια άλλη "Εγνατία Α.Ε.", αλλά ακόμα τίποτα...
Για την αστυνόμευση επίσης δεν πρέπει να περιμένουμε πολλά... Οι άνδρες και γυναίκες της Τροχαίας, ομολογουμένως, κάνουν ό,τι μπορούν, αλλά δε φτάνουν σε αριθμό για να εποπτεύσουν τους δρόμους. Οπότε καλό θα ήταν όλοι μας να κοιτάξουμε προσεκτικά τον μακάβριο πίνακα, και να κάνουμε την αυτοκριτική μας... Αφού, όπως διαπιστώνεται, ένας πολύ μεγάλος αριθμός των δυστυχημάτων που έχουν σημειωθεί μέσα στο 2011 έχει να κάνει με σύγκρουση ή πρόσκρουση λόγω υπερβολής ταχύτητας και αντικανονικού προσπεράσματος. Και επειδή οι αριθμοί τα λένε όλα, 6 θανατηφόρα με παράσυρση πεζού από διερχόμενο όχημα λόγω ταχύτητας μοιάζουν υπερβολικά πολλά!

Τραγικά συμπεράσματα

Από τον αναλυτικό πίνακα προκύπτουν επίσης και άλλες τραγικές διαπιστώσεις, που είναι όμως αναμενόμενες, όπως το ότι οι πλέον πολύνεκροι μήνες είναι ο Ιούνιος και ο Ιούλιος. Το δίμηνο αυτό σημειώθηκαν 19 από τα 50 συνολικά θανατηφόρα που έχουν καταγραφεί μέσα στο 2011. Γεγονός διόλου τυχαίο βέβαια, αφού πρόκειται για την περίοδο που αυξάνεται κατακόρυφα, λόγω τουρισμού, ο κυκλοφοριακός φόρτος σε όλο το νησί.
Θλίψη προκαλούν επίσης οι συγκρίσεις δεδομένων και στατιστικών στοιχείων με την υπόλοιπη χώρα. Με τα 50 θανατηφόρα τροχαία που έχουν σημειωθεί στους τέσσερις νομούς, η Κρήτη δυστυχώς καταγράφει το 8% των δυστυχημάτων που έχουν σημειωθεί το ίδιο διάστημα, δηλαδή από 1 Ιανουαρίου έως 23 Αυγούστου 2011 σε όλη τη χώρα, αφού πανελλαδικά ο σχετικός μακάβριος αριθμός έχει φτάσει τα 657 θανατηφόρα...

Τι μαρτυρούν οι αριθμοί πανελλαδικά

Σε πανελλαδικό επίπεδο, σύμφωνα με τα συγκεντρωτικά στοιχεία του Αρχηγείου της ΕΛ.ΑΣ., η κακή οδική συμπεριφορά αναδεικνύεται στην υπ’ αριθμόν 1 αιτία πρόκλησης τροχαίου ατυχήματος. Μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2011 αποτέλεσε την αιτία για 2.520 ατυχήματα σε όλη τη χώρα. Οι δρόμοι και οι καιρικές συνθήκες στάθηκαν η αιτία για 685 ατυχήματα, η παραβίαση προτεραιότητας για άλλα 625, ενώ λόγω υπερβολικής ταχύτητας προκλήθηκαν 521 ατυχήματα.
Οι πλέον επίφοβες μέρες αποδεικνύονται κατά σειρά η Κυριακή, το Σάββατο και η Παρασκευή, όπου πανελλαδικά πάντα για το πρώτο εξάμηνο του 2011 σημειώθηκαν αντίστοιχα 1.470, 1.370 και 1.260 ατυχήματα, ενώ οι πλέον επίφοβες ώρες είναι οι βραδινές, από τις 12 τα μεσάνυχτα ως τις 7 το πρωί.

Αχτίδα αισιοδοξίας

Μέσα πάντως σε όλο το μαύρο σκηνικό, υπάρχουν κάποιες νότες αισιοδοξίας... Καταρχήν, από τη σύγκριση των στατιστικών στοιχείων ανάμεσα στο πρώτο εξάμηνο του 2011 και αντιστοίχως το πρώτο εξάμηνο του 2010, προκύπτει πανελλαδικά μείωση των ατυχημάτων και δυστυχημάτων. Συνολικά έχουν καταγραφεί 6.482 ατυχήματα έναντι 7.594 το πρώτο εξάμηνο του 2010, μιλάμε δηλαδή για μια μείωση της τάξης του 14,16%. Τα θανατηφόρα τροχαία έχουν μειωθεί από 524 σε 431, και οι νεκροί από 570 σε 463.
Επίσης θετική είναι η εντυπωσιακή μείωση των ατυχημάτων που σημειώθηκε την περίοδο του Δεκαπενταύγουστου, έναντι της αντίστοιχης περσινής περιόδου. Μια μείωση που σε επίπεδο θανατηφόρων τροχαίων φτάνει το 51%! Ειδικότερα, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία για το διάστημα από 12-21 Αυγούστου, που αφορά τη μεγάλη έξοδο των εκδρομέων του Αυγούστου, σημειώθηκαν: α) 26 λιγότερα θανατηφόρα ατυχήματα (25 έναντι 51 το 2010, μείωση κατά 51%), β) 10 λιγότερα σοβαρά τροχαία ατυχήματα (63 έναντι 73, μείωση κατά 14%), γ) 34 λιγότερα ελαφριά τροχαία ατυχήματα (256 έναντι 290, μείωση κατά 12%).
Όσον αφορά τους παθόντες από τα ατυχήματα αυτά, καταγράφηκαν συνολικά 108 λιγότεροι, σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα (495 έναντι 603 το 2010, μείωση κατά 18%). Συγκεκριμένα καταγράφηκαν 32 λιγότεροι νεκροί (26 έναντι 58 το 2010), 21 λιγότεροι βαριά τραυματίες (71 έναντι 92) και 55 λιγότεροι ελαφρά τραυματίες (398 έναντι 453).

Πηγή : Νέα Κρήτη

Συνολικες προβολες σελιδας