Πέμπτη 9 Νοεμβρίου 2017

Σε ποιο Κρητικό νομό οι μαθητές εγκαταλείπουν το σχολείο;

ΜΑΘΗΤΡΙΑ ΣΧΟΛΑΙΟ ΤΑΞΗ ΑΙΘΟΥΣΑ
Σχολικά κενά, κτηριακό, αξιολόγηση, σύστημα εξετάσεων και πολλοί άλλοι παράγοντες κάνουν τις εκπαιδευτικές κοινότητες της χώρας κάθε χρόνο να κατεβαίνουν στους δρόμους, με τους μαθητές να επιλέγουν ακόμα και την κατάληψη των σχολικών συγκροτημάτων. Καθηγητές, δάσκαλοι και μαθητές έχουν γράψει τη δική τους ιστορία στους αγώνες για την παιδεία, χωρίς όμως όλα αυτά τα χρόνια να έχει γίνει η υπέρβαση.

Λένε ότι η παιδεία μας μπορεί να θέσει τις βάσεις για την πρόοδο της κοινωνίας και να κάνει τη χώρα μας να προχωρήσει βήματα μπροστά επί της ουσίας.
Διαχρονικά η αίσθηση και των Κρητικών είναι ότι η παιδεία αποτελεί το φτωχό συγγενή των κυβερνώντων και αυτό αποτυπώνεται από την εικόνα που καταγράφεται στις σχολικές κοινότητες του νησιού μας. Σίγουρα δεν πρέπει να λειτουργούμε μηδενιστικά, όμως τα ψίχουλα που δίνονται στην παιδεία σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να κάνουν την υπέρβαση.
Στην εκπομπή "Ώρα αιχμής" της "ΚΡΗΤΗ TV" ο υφυπουργός Παιδείας Δημήτρης Μπαξεβανάκης αναφέρθηκε στην εικόνα που καταγράφεται στην εκπαίδευση της Κρήτης, υπογραμμίζοντας ότι τα σχολικά κενά έχουν τεθεί πλέον σε μια διαφορετική βάση, με το υπουργείο να σχεδιάζει από νωρίς έτσι ώστε το πρόβλημα να αντιμετωπίζεται με πιο ουσιαστικό τρόπο, και τα δύο τελευταία χρόνια, σύμφωνα με τον ίδιο, να έχουν γίνει βήματα επί της ουσίας.

14.000 ευρώ (!) η προετοιμασία για τις πανελλαδικές εξετάσεις!
Μια ολόκληρη περιουσία πρέπει να δαπανηθεί από τη μέση κρητική οικογένεια για φροντιστήρια και ιδιαίτερα μαθήματα με στόχο να βοηθηθεί το παιδί της στη διαδικασία για εισαγωγή σε ΑΕΙ και ΤΕΙ. Με βάση λοιπόν τα σημερινά δεδομένα, 14.000 ευρώ κοστίζει κατ' ελάχιστον η προετοιμασία των μαθητών για να είναι πανέτοιμοι στην κορυφαία στιγμή της εκπαιδευτικής τους διαδρομής: τις πανελλαδικές εξετάσεις εισαγωγής στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Φροντιστών Αττικής, το ετήσιο κόστος των εκπαιδευτικών προγραμμάτων ξεκινά για τους μαθητές της Α' Γυμνασίου από 1.200 ευρώ ετησίως για έξι ώρες την εβδομάδα για εννέα μήνες, και καταλήγει στα 3.700 ευρώ ετησίως για τους μαθητές της Γ' Λυκείου που έχουν επιλέξει τις σχολές της θετικής κατεύθυνσης, στην οποία μετέχουν πολλοί αριστούχοι με στόχευση τις περιζήτητες θέσεις των ιατρικών και των πολυτεχνικών σχολών. Το κόστος της προετοιμασίας έχει γίνει πλέον δυσβάσταχτο, με τη μέση κρητική οικογένεια να ξεπερνά τις οικονομικές της αντοχές για να καλύψει τις ανάγκες του παιδιού της με στόχο την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Μαθητική διαρροή: Στις πρώτες θέσεις πανελλαδικά το Ρέθυμνο
Κοινωνικό πρόβλημα για την Κρήτη - και μάλιστα διαχρονικά - είναι η λεγόμενη μαθητική διαρροή, με την περιφερειακή ενότητα του Ρεθύμνου πάνω από δέκα χρόνια να βρίσκεται στις πρώτες θέσεις πανελλαδικά, με βάση τα στοιχεία του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής. Το σίγουρο είναι ότι πρέπει να υπάρξει ενημέρωση επί της ουσίας στις τοπικές κοινωνίες και παράλληλα καμπάνια σε όλα τα σχολεία της Κρήτης.

Οι αριθμοί δυστυχώς σε καμία περίπτωση δεν επιτρέπουν τον εφησυχασμό:
Μαθητική διαρροή την περίοδο 2013-2016
Νομός
Γυμνάσια
Λύκεια
Ρέθυμνο
6,83%
4,91%
Ηράκλειο
3,88%
2,62%
Λασίθι

3,88%
Χανιά

2,95%



Κενά εκπαιδευτικών στο νομό Ρεθύμνου*
Ειδικότητα
Αριθμός κενών
Νηπιαγωγών
3
Γαλλικών
1
Αγγλικών
2
Γερμανικών
2
Φυσικής Αγωγής
5
Μουσικής
5
Πληροφορικής
1
Θεατρικής Αγωγής
2
Σύνολο
24


* Τα στοιχεία είναι μέχρι τις 6 Νοεμβρίου 2017.
Κενά εκπαιδευτικών στην πρωτοβάθμια Ηρακλείου
Ειδικότητα
Αριθμός κενών
Δασκάλων Γενικής Αγωγής
2
Νηπιαγωγών Γενικής Αγωγής
2
Αγγλικών
5
Εικαστικών
4
Μουσικής
1 + 2 (μειωμένου ωραρίου)
Θεατρικής Αγωγής
1
Γαλλικών
1 (μειωμένου ωραρίου)
Γερμανικών
1 (μειωμένου ωραρίου)
Παράλληλης στήριξης (δάσκαλοι και νηπιαγωγοί Ειδικής Αγωγής)
125



Στο επίκεντρο το Λύκειο Πόμπιας
Βέβαια οι συμμετέχοντες στη συζήτηση αναφέρθηκαν στο πρόβλημα τονίζοντας ότι υπάρχουν συγκεκριμένες περιπτώσεις, όπως το Λύκειο της Πόμπιας και το ΕΠΑ.Λ. στο Γαράζο, που αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα, με τους μαθητές μια ανάσα πριν τα Χριστούγεννα να μην έχουν στα σχολεία τους βασικές ειδικότητες καθηγητών.
Μάλιστα, στη διάρκεια της εκπομπής "Ώρα Αιχμής", σε μια απευθείας σύνδεση με την Πόμπια στη Μεσαρά, η εκπαιδευτική κοινότητα του χωριού μετέφερε την αγωνία της για ένα σχολείο που, λόγω των ελλείψεων σε καθηγητές, φέτος υπολειτουργεί.
Το πρόβλημα στο Λύκειο της Πόμπιας τέθηκε τόσο στον υφυπουργό Παιδείας Δημήτρη Μπαξεβανάκη, όσο και στον περιφερειακό διευθυντή Εκπαίδευσης Κρήτης Γιώργο Τερζάκη. Και οι δύο μέσω του τηλεοπτικού αέρα της εκπομπής δεσμεύτηκαν για την επίλυση του προβλήματος με τοποθέτηση καθηγητών στο λύκειο, που από την έναρξη της σχολικής χρονιάς υπολειτουργεί, με τους μαθητές να κάνουν καθημερινά δύο με τρεις ώρες μάθημα. Μάλιστα, σύμφωνα με τον κ. Τερζάκη σήμερα ή το αργότερο αύριο οι καθηγητές θα έχουν τοποθετηθεί στο Λύκειο της Πόμπιας.
Στη διάρκεια της σύνδεσης με το χωριό της Μεσαράς, οι τόνοι ανέβηκαν από γονείς και μαθητές, που κατηγόρησαν το υπουργείο για «κοροϊδία» ολόκληρης της εκπαιδευτικής κοινότητας. Από την πλευρά του, ο υφυπουργός Δημήτρης Μπαξεβανάκης δεσμεύτηκε ότι μέχρι τα τέλη του τρέχοντος μήνα θα έχει επιλυθεί το πρόβλημα των σχολικών κενών και στην παράλληλη στήριξη κατά 50%, υπογραμμίζοντας ότι δυστυχώς το υπουργείο δεν έχει τη δυνατότητα για κάτι παραπάνω.

Τα αιτήματα της εκπαιδευτικής κοινότητας της Κρήτης ζητά από την κυβέρνηση:
* Δεκατετράχρονο εκπαιδευτικό σχεδιασμό με ενιαίο 12χρονο δημόσιο δωρεάν υποχρεωτικό σχολείο και δίχρονη υποχρεωτική δωρεάν προσχολική αγωγή.
* Μόνιμους διορισμούς στη Γενική και Ειδική Αγωγή.
* Σταθερό δάσκαλο για τα ολοήμερα τμήματα.
* Μείωση αριθμού μαθητών ανά τμήμα.
* Εξίσωση των δικαιωμάτων των μόνιμων και αναπληρωτών εκπαιδευτικών.
* Στήριξη και ποιοτική αναβάθμιση των δομών της Ειδικής Αγωγής.
* Άμεση κάλυψη όλων των κενών που υπάρχουν ακόμη στη Γενική Αγωγή και στις δομές της Ειδικής Αγωγής.

Επιπλέον τα αιτήματα στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση έχουν ως εξής:
* Δικαίωμα πρόσβασης στην εργασία με δίκαιες απολαβές και σύνδεση της εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας.
* Αναβάθμιση του εκπαιδευτικού συστήματος, με κύρια έμφαση στην υποστήριξη της καλλιτεχνικής παιδείας, του ελεύθερου χρόνου, του επαγγελματικού προσανατολισμού και της ανάπτυξης της προσωπικότητας, της κριτικής σκέψης και της δημιουργικότητας.
* Να ληφθεί σοβαρά υπόψη η αναγκαιότητα για δομές υποστήριξης των νέων, με έμφαση σε μονάδες πληροφόρησης στις εκπαιδευτικές δομές (δευτεροβάθμια και τριτοβάθμια εκπαίδευση), κέντρα υποστήριξης νέων και συμβούλους υπηρεσιών.

Καταλήψεις και διαμαρτυρίες
Γνώριμες είναι οι εικόνες κάθε χρόνο και στην Κρήτη, με μαθητές, καθηγητές, δασκάλους και γονείς να ζητούν το αυτονόητο. Και φέτος η εκπαιδευτική κοινότητα του νησιού κατέβηκε στους δρόμους και έβαλε "λουκέτο" σε σχολεία, με τη δυναμική διαμαρτυρίας ανά νομό να έχει ακριβώς το ίδιο πλαίσιο με τις προηγούμενες χρονιές.
Πόσο δύσκολο είναι επιτέλους η εκάστοτε κυβέρνηση να αντιληφθεί ότι είναι τραγικό κάθε χρόνο σε όλη τη χώρα τα σχολικά κενά να αποτελούν βασική αιτία κινητοποιήσεων, την ώρα που σε άλλες χώρες της κεντρικής και της βόρειας Ευρώπης αυτό θα ακουγόταν ως ανέκδοτο;
Η "Νέα Κρήτη" την περασμένη εβδομάδα βρέθηκε στα μέτωπα των εκπαιδευτικών κινητοποιήσεων και κατέγραψε την αγωνία της εκπαιδευτικής κοινότητας, που έχει κάνει πλέον καθημερινότητα την επιλογή αυτού του είδους διαμαρτυρίας.
Και φέτος μαθητές, καθηγητές και δάσκαλοι στην Κρήτη στέλνουν το δικό τους μήνυμα και ελπίζουν αυτή τη φορά η παιδεία να πάρει τη θέση που πραγματικά της ανήκει, καθώς σύσσωμοι οι Κρητικοί θεωρούν ότι ένας τόπος χωρίς πολιτική σε αυτόν τον τομέα, επί της ουσίας, δεν μπορεί να έχει μέλλον.
Ρεπορτάζ: Μάνος Δασκαλάκης

Πηγή : Νέα Κρήτη

Συνολικες προβολες σελιδας