Σάββατο 18 Οκτωβρίου 2014

"Ήξεις αφήξεις" για τις παρακρατήσεις στις επιδοτήσεις

Παίζουν με τα νεύρα και τις αντοχές των αγροτών που  τρέμουν στην ιδέα πως έρχονται κατασχέσεις στις επιδοτήσεις τους για οφειλές προς τον ΟΓΑ
και την ίδια ώρα "βομβαρδίζονται" από πληροφορίες αμφιλεγόμενες. Από τη μια σε κεντρικό επίπεδο δημοσιογραφικές πληροφορίες ανέφεραν πως το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης επιβεβαίωσε πως επίκειται συμψηφισμός και από την άλλη στις Βρυξέλλες ο αρμόδιος επίτροπος επανήλθε δριμύτερος δίνοντας εμμέσως το "πράσινο φως" έπειτα από ερώτηση του ευρωβουλευτή Νότη Μαριά.
Στελέχη της ΟΑΣΝΗ πάντως σε νέα τους επικοινωνία πριν από λίγο με το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης έλαβαν εκ νέου τη διαβεβαίωση πως δεν υπάρχει πολιτική βούληση για να ανοίξει ο δρόμος για παρακράτηση των οφειλών του ΟΓΑ μέσω των επιδοτήσεων, και μάλιστα με διαδικασίες-εξπρές μέσα στον Οκτώβριο, όπως ήθελαν οι τελευταίες πληροφορίες.
Σύμφωνα με τις δημοσιογραφικές πληροφορίες ο συμψηφισμός των αγροτικών ενισχύσεων με τα χρέη προς τον ΟΓΑ θα γίνει κανονικά, κάτι που προέκυψε από λεγόμενα του αναπληρωτή υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων κ. Π. Κουκουλόπουλου, στη γενική συνέλευση της ΠΑΣΕΓΕΣ. Ο κ. Κουκουλόπουλος επικαλέστηκε μάλιστα το δεδικασμένο που υπάρχει σε αντίστοιχες περιπτώσεις άλλων χωρών.
Ο αναπληρωτής υπουργός επιχείρησε ωστόσο να υποβαθμίσει το ζήτημα λέγοντας ότι αφορά πολύ λίγους παραγωγούς και ότι στο σύνολο των 2,7 δισ. ευρώ που θα λάβουν οι αγρότες ως πληρωμές μέχρι το τέλος του χρόνου τα ποσά που θα παρακρατηθούν είναι μόλις 1,5%.
Σύμφωνα με τον κ. Κουκουλόπουλο, τα ληξιπρόθεσμα χρέη προς τον ΟΓΑ ανέρχονται σε 90 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων για τα 45 εκατ. ευρώ θα υπάρξει συμψηφισμός με επιστροφές φόρων, δηλαδή ΦΠΑ και αγροτικού πετρελαίου που θα πρέπει να επιστραφούν στους οφειλέτες ενώ για τα υπόλοιπα 45 εκατ. ευρώ θα υπάρξουν παρακρατήσεις από τις ενισχύσεις της ΚΑΠ.
Ο κ. Κουκουλοπουλος είπε, επίσης, ότι αρκετοί αγρότες ενδέχεται να «γλιτώσουν» την παρακράτηση εφόσον ενταχθούν στη ρύθμιση για τα ληξιπρόθεσμα που ετοιμάζει η κυβέρνηση. Αυτό, βέβαια, με την προϋπόθεση ότι η ρύθμιση αυτή θα έρθει σύντομα στη Βουλή, δηλαδή πριν τα τέλη Οκτωβρίου όταν και θα αρχίσουν οι παρακρατήσεις.
Την ίδια ώρα από το βήμα της ΠΑΣΕΓΕΣ ο διοικητής του ΟΓΑ, Ξενοφών Βεργίνης, εξέφραζε την άποψη πως μόνο με τη συναίνεση των παραγωγών θα πρέπει να συμψηφίζονται οι οφειλές προς των ΟΓΑ μέσω των τραπεζικών λογαριασμών που κατατίθενται τα ποσά των άμεσων ενισχύσεων, όπως γίνεται και με τις εισφορές του ΕΛΓΑ. Όσον αφορά τα ποσά των επιστροφών ΦΠΑ και ειδικών φόρων κατανάλωσης πετρελαίου, ανέφερε πως από εκεί μπορεί να γίνεται παρακράτηση των οφειλών των δικαιούχων προς τον Οργανισμό.
Νωρίτερα ο πρόεδρος της ΠΑΣΕΓΕΣ, Τζανέτος Καραμίχας, είχε καυτηριάσει την τακτική του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης λέγοντας ότι η παρακράτηση έρχεται σε αντίθεση με τη φιλοσοφία των κοινοτικών ενισχύσεων. «Ας δεχτούμε ότι ο συμψηφισμός με επιστροφές ΦΠΑ, ΕΦΚ, εξισωτικές κ.λπ. που προέρχονται από κονδύλια του Ελληνικού Δημοσίου έχει μια λογική για όσους δεν πληρώνουν τις εισφορές τους. Όμως η φιλοσοφία των κοινοτικών ενισχύσεων είναι να αναπληρώσουν ένα μέρος της απώλειας εισοδήματος που έχουν οι αγρότες από το κόστος παραγωγής τους. Μην τους το στερείτε κι αυτό», είπε απευθυνόμενος στον κ. Κουκουλόπουλο.

Τι απαντά ο επίτροπος Γεωργίας για το θέμα των παρακρατήσεων
Εντωμεταξύ, νέο λάδι στη φωτιά, αφήνοντας να διαφανεί πως ο δρόμος για παρακράτηση των οφειλών του ΟΓΑ από τις αγροτικές επιδοτήσεις έχει ήδη ανοίξει, αφήνει με ξεκάθαρη γραπτή του τοποθέτηση ο επίτροπος Γεωργίας και Αγροτικής Ανάπτυξης κ. Dacian Ciolos.
Η απάντηση του αρμόδιου επιτρόπου έπειτα από ερώτηση Μαριά επιβεβαιώνει εκ νέου, έστω και έμμεσα, πως έχει δοθεί το "πράσινο φως" και πως η ελληνική νομοθεσία επιτρέπει την κατάσχεση κοινοτικών ενισχύσεων, παρά τις επίμονες διαψεύσεις από πλευράς του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης.
Όπως αναφέρει ο ευρωβουλευτής Νότης Μαριάς, μετά το θεσμικό ολίσθημά του ο επίτροπος Γεωργίας και Αγροτικής Ανάπτυξης κ. Dacian Ciolos «διολισθαίνει στο "ήξεις-αφήξεις" δημιουργώντας κατά παράβαση του δικαίου της Ε.Ε. γκρίζες ζώνες για ενδεχόμενες κατασχέσεις και αναγκαστικούς συμψηφισμούς των αγροτικών επιδοτήσεων και ενισχύσεων».
«Με την αποστολή σε εμάς», συνεχίζει ο κ. Μαριάς, «της γραπτής απάντησης του επιτρόπου Γεωργίας και Αγροτικής Ανάπτυξης κ. Dacian Ciolos στην ερώτησή μας για τις παράνομες κατασχέσεις αγροτικών ενισχύσεων και επιδοτήσεων αποδείχθηκε περίτρανα το τεράστιο θεσμικό ολίσθημα του κ. Ciolos καθώς όπως προκύπτει από το έγγραφο η απάντηση φέρει ημερομηνία 15/10/2014.
Ερωτάται λοιπόν ο κ. Ciolos:
1) Ποιος διέρρευσε την εν λόγω απάντησή του στον ελληνικό τύπο προφανώς από τις 13/10/2014 με αποτέλεσμα να δημοσιευτεί, μάλιστα, και σχετική φωτοτυπία στα αγγλικά της εν λόγω απάντησης σε έντυπη έκδοση ημερήσιας εφημερίδας με ημερομηνία 14/10/2014;
2) Τι σχέση είχε άραγε η εν λόγω διαρροή με το κλίμα που διαμορφώνει η τρόικα στην Ελλάδα προκειμένου να γίνει φοροεισπρακτικό ρεσάλτο στους τραπεζικούς λογαριασμούς των Ελλήνων αγροτών και κτηνοτρόφων προκειμένου να εξοφληθούν οι τοκογλύφοι δανειστές;
3) Τι σχέση έχει το θεσμικό ολίσθημα του κ. Ciolos με πληροφορίες που δημοσιεύονται ευρύτατα στον ελληνικό έντυπο και ηλεκτρονικό Τύπο, ότι η μνημονιακή συγκυβέρνηση με εντολές της τρόικας θα επιχειρήσει να βάλει χέρι στο 1,1 δισ. ευρώ που αναμένεται να εισρεύσει τον επόμενο μήνα στη χώρα από την Ευρωπαϊκή Ένωση για κοινοτικές επιδοτήσεις και ενισχύσεις; Και μάλιστα με κατασχέσεις για οφειλές στην εφορία αλλά και αναγκαστικούς συμψηφισμούς υπέρ του ΟΓΑ;
Τώρα επί της ουσίας της απάντησης του επιτρόπου Γεωργίας και Αγροτικής Ανάπτυξης κ.Ciolos:
1. Επιβεβαιώνεται ρητά και πέραν πάσης αμφιβολίας η κεντρική θέση που υποστηρίξαμε στη σχετική μας ερώτηση ότι το δίκαιο της Ε.Ε. κατοχυρώνει καταρχάς το ακατάσχετο των κοινοτικών επιδοτήσεων και ενισχύσεων, αφού όπως ρητά αναφέρεται στην απάντηση, "σύμφωνα με το άρθρο 29 του κανονισμού 73/2009 και το άρθρο 11 του κανονισμού 1306/2013 , οι ενισχύσεις και επιδοτήσεις της ΕΕ πρέπει κατά κανόνα να καταβάλλονται στο ακέραιο στους δικαιούχους».
2. Οι όποιες ενδεχόμενα εξαιρέσεις στον εν λόγω κανόνα πρέπει να είναι σύμφωνες με τη νομολογία του Δικαστηρίου της Ε.Ε. (πρώην ΔΕΚ) και κυρίως την απόφασή του στην υπόθεση C-132/95 (Bent Jensen).
3. Παρά τα λογικά άλματα τα οποία παρουσιάζει η απάντηση του κ. Ciolos, σύμφωνα με την εν λόγω απόφαση του Δικαστηρίου της Ε.Ε. η εθνική νομοθεσία είναι ασυμβίβαστη προς τη Συνθήκη όταν επιτρέπει πρακτικές ικανές να παρακωλύσουν τη λειτουργία των μηχανισμών που χρησιμοποιούν οι οργανισμοί οργάνωσης της αγοράς για την επίτευξη των στόχων τους (σκέψη 37 της εν λόγω απόφασης) και ιδίως όταν οι εν λόγω στόχοι αφορούν στην "απευθείας καταβολή εισοδηματικών ενισχύσεων υπό μορφή αντισταθμιστικών πληρωμών" (σκέψη 38 της εν λόγω απόφασης) όπως άλλωστε συμβαίνει εν προκειμένω με τις κοινοτικές ενισχύσεις και επιδοτήσεις που αναμένονται να καταβληθούν σε λίγες μέρες.
4. Σε σχέση με το ζήτημα του αναγκαστικού συμφηφισμού επισημαίνουμε ότι δεν επιτρέπεται "οσάκις η πρακτική αυτή παρακωλύει την εύρυθμη λειτουργία των κοινών οργανώσεων των γεωργικών αγορών" (σκέψη 54 της εν λόγω απόφασης) όπως θα μπορούσε ακριβώς να συμβεί σε περίπτωση φοροεισρπακτικού ρεσάλτο εκ μέρους της μνημονιακής συγκυβέρνησης στους τραπεζικούς λογαριασμούς των αγροτών μετά την πίστωσή τους με τα ποσά των κοινοτικών ενισχύσεων και επιδοτήσεων.
5. Τέλος η διενέργεια συμψηφισμού προϋποθέτει αμοιβαιότητα απαιτήσεων οφειλέτη και δανειστή».
Στη συνέχει παρατίθεται η ερώτηση του Νότη Μαριά και η απάντηση του κ. Ciolos:
«Ερώτηση:
Οι φτωχοποιημένοι από το Μνημόνιο Έλληνες αγρότες και κτηνοτρόφοι αδυνατούν να εξοφλήσουν τους υπέρογκους φόρους και να εξυπηρετήσουν τα δάνεια στις τράπεζες, με αποτέλεσμα το Ελληνικό Δημόσιο και οι τράπεζες να προχωρούν παρανόμως σε κατάσχεση των κατά το δίκαιο της Ε.Ε. ακατάσχετων κοινοτικών επιδοτήσεων και ενισχύσεων, όταν κατατίθενται από τον ΟΠΕΚΕΠΕ στον τραπεζικό λογαριασμό των ανωτέρω δικαιούχων.
Η νομοθεσία της Ε.Ε. (Κανονισμοί 1782/2003, 1792/2003, 795/2004, κ.λπ., όπως ισχύουν σήμερα) κατοχυρώνει το ακατάσχετο των κοινοτικών ενισχύσεων και επιδοτήσεων χωρίς καμία απολύτως αίρεση.
Όπως προκύπτει από σχετική έγγραφη απάντηση αρμοδίου υπουργού που διαβιβάστηκε στην Ελληνική Βουλή το Νοέμβριο του 2013, η ελληνική νομοθεσία (ν.δ. 356/1974, άρθρο 982 παρ. ε Κ.Π.Δικ και ν. 4161/2013) επιτρέπει, αφενός μεν κατ' απόλυτο τρόπο στο Ελληνικό Δημόσιο, και αφετέρου υπό όρους και προϋποθέσεις στις τράπεζες, να προβαίνουν σε κατασχέσεις των άνω κοινοτικών ενισχύσεων και επιδοτήσεων.
Ερωτάται η Επιτροπή:
1. Έχει λάβει γνώση της παραπάνω παράνομης επιβολής χιλιάδων κατασχέσεων των κοινοτικών επιδοτήσεων και ενισχύσεων που έχουν οδηγήσει σε διαμαρτυρίες και κινητοποιήσεις των Ελλήνων αγροτών και κτηνοτρόφων;
2. Τι προτίθεται να πράξει και εντός ποιου χρονοδιαγράμματος για την άρση της παραπάνω παράνομης κατάστασης και την αποκατάσταση της εφαρμογής της νομοθεσίας της Ε.Ε. που κατοχυρώνει απολύτως το ακατάσχετο των κοινοτικών επιδοτήσεων και ενισχύσεων;
Η απάντηση του κ. Ciolos εξ ονόματος της Επιτροπής (15.10.2014):
«Σύμφωνα με το άρθρο 29 του κανονισμού 73/2009 και το άρθρο 11 του κανονισμού 1306/2013, οι ενισχύσεις και επιδοτήσεις της Ε.Ε. πρέπει κατά κανόνα να καταβάλλονται στο ακέραιο στους δικαιούχους.
Αναφέρεται ότι σύμφωνα με την ελληνική νομοθεσία (ν.δ. 356/1974, άρθρο 982 παρ. ε του Κ.Π.Δικ και νόμος 4161/2013) είναι παραδεκτό η ελληνική κυβέρνηση να προβαίνει σε κατασχέσεις ενισχύσεων και επιδοτήσεων της Ε.Ε. και, υπό ορισμένους όρους, οι τράπεζες μπορούν να πράττουν το ίδιο. Το Δικαστήριο της Ε.Ε. επιβεβαίωσε στην υπόθεση C-132/95 (Bent Jensen) ότι επιτρέπεται η αφαίρεση οφειλών προς τον εθνικό προϋπολογισμό από τις πληρωμές που θα εισπράξει το ίδιο πρόσωπο στο πλαίσιο της κοινής γεωργικής πολιτικής, εκτός εάν αυτό θα έθιγε την πρακτική αποτελεσματικότητα του δικαίου της Ε.Ε. ή θα οδηγούσε σε άνιση μεταχείριση των οικονομικών φορέων. Κατά συνέπεια, στις περιπτώσεις που έχει εξετάσει η Επιτροπή, δέχτηκε την αρχή του συμψηφισμού γεωργικών επιδοτήσεων της Ε.Ε. εκ μέρους των κρατών μελών μετά από ανάλυση των εθνικών διατάξεων. Η Επιτροπή είναι της γνώμης ότι, υπό τις ίδιες συνθήκες, οι δεσμεύσεις και οι κατασχέσεις καθώς και η επιβολή δασμών, φόρων και τελών καταρχήν επιτρέπονται σύμφωνα με το άρθρο 29 του κανονισμού 73/2009 και το άρθρο 11 του κανονισμού 1306/2013. Στο παρόν στάδιο, η Επιτροπή δεν είναι σε θέση να σχολιάσει περαιτέρω την επίμαχη ελληνική νομοθεσία».

Πηγή : Νέα Κρήτη

Συνολικες προβολες σελιδας